بازدید 10270

چرا منتخب مردم ورامین از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرد؟

پس از برگزاری انتخابات، اسناد جدیدی در خصوص منتخب حوزه ورامین، پیشوا و قرچک به شورای نگهبان رسید که این اسناد پیش از این در پرونده او منعکس نشده بود و با توجه به اهمیت‌ آن‌ها، سبب ایجاد تردید جدی در خصوص صلاحیت «مهدی زمانی افشار» شد.
کد خبر: ۱۲۲۷۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸ 19 March 2024

چرا منتخب مردم ورامین از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرد؟

 

تابناک _ صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از طی فرآیند قانونی در هیأت‌های اجرایی، از سوی هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان بر اساس مستندات و استعلامات قانونی مذکور در قانون انتخابات مجلس، مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجه آن، صلاحیت بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ تن  تأیید شد.

سرانجام انتخابات در ۱۱ اسفندماه برگزار و منتخبان ملت معرفی شدند. سپس شورای نگهبان بررسی صحت انتخابات را آغاز کرد. طبق قانون بعد از برگزاری انتخابات، باید صحت آن از سوی شورای نگهبان ارزیابی و اعلام شود. از این روی، هرگاه پرونده حوزه‌های انتخابیه در شورا بررسی و تایید می شد، توسط «هادی طحان نظیف» رسانه‌ای می گشت.

روز گذشته پرونده بررسی صحت انتخابات در شورا پایان یافت و منتخبان مردم باید خود را برای حضور در مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم ـ که در ۷ خرداد ماه سال آینده در هرم سبز بهارستان برگزار می شود ـ آماده کنند؛ اما صلاحبت یک منتخب از سوی شورای نگهبان تایید نشد و او از ورود به مجلس بازماند.

ظهر ۱۲ اسفند و یک روز پس از برگزاری آوردگاه انتخابات، رسما اعلام شد که «مهدی زمانی» با ۳۰ هزار و ۴۶۲ رأی از جمع آرا ۱۲۴ هزار و ۵۵۳ رأی به عنوان منتخب مردم ورامین، پیشوا و قرچک در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزیده شد و «علی خزایی» با ۲۲ هزار و ۳۱۰ رأی، «حسین نوش آبادی» با ۲۰ هزار و ۵۹۱ رأی، «رضا سلگی» با ۹ هزار و ۱۵۷ رأی و «احمد تاجیک» با ۹ هزار ۱۰۷ رأی هم توانستند به ترتیب به آرای دوم، سوم، چهارم و پنجم دست یابند.

چرا صلاحیت منتخب مردم ورامین رد شد؟

اما این پایان ماجرا نبود؛ همان طور که در مقدمه گزارش نگاشته شد، بررسی صحت انتخابات نخست باید در شورای نگهبان بررسی و پس از اعلام نتایج نهایی، منتخب خود را راهی میدان بهارستان می‌کند تا بعد از تایید اعتبار نامه او در صحن رسما به عنوان نماینده مردم معرفی شود. به همین جهت رئیس ستاد انتخابات شهرستان ورامین روز گذشته از رد صلاحیت منتخب مردم ورامین در شورای نگهبان خبر داد و گفت: «به استناد ماده ۶۵ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و اسناد جدید ارائه شده، فقط صلاحیت نفر اول انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه توسط شورای نگهبان رد شده و انتخابات با نفرات دوم و سوم به دور دوم رفته است.»

پس از برگزاری انتخابات، اسناد جدیدی در خصوص منتخب حوزه ورامین، پیشوا و قرچک به شورای نگهبان رسید که این اسناد پیش از این در پرونده او منعکس نشده بود و با توجه به اهمیت‌ آن‌ها، سبب ایجاد تردید جدی در خصوص صلاحیت «مهدی زمانی افشار» شد؛ بنابراین، شورای نگهبان با تشکیل جلسه و پس از بررسی دقیق اسناد مذکور که بیانگر فاصله جدی این نامزد با معیارهای قانونی و شأن نمایندگی مردم بود، در نهایت بر اساس وظیفه قانونی خود مبنی بر تأمین سلامت انتخابات، صیانت از آرای مردم و جایگاه نمایندگی مردم، رأی به عدم صلاحیت نامزد مذکور داد.

«مهدی زمانی افشار» تنها منتخبی نیست که از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرد. در دو انتخابات ۹۴ و ۹۸ هم دو منتخب پس از اعلام نتایج و بنا به مدارک جدید که در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت از حضور در خانه ملت باز ماندند.

ماده ۶۵ قانون انتخابات چه می‌گوید؟

بر اساس ماده ۶۵ «قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» وظیفه نظارتی شورای نگهبان در خصوص صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، تا پیش از صدور اعتبارنامه نمایندگان ادامه دارد و در همین راستا، این شورا وظیفه قانونی خود را بدون تعارف به انجام رساند.

از سوی دیگر، در دوره«پسا انتخابات» ویدیویی منتسب به «مهدی زمانی‌افشار» منتشر شد که او در آن از الفاظ رکیک استفاده می‌کرد و الفاظ زشت و رکیک او با واکنش کاربران فضای مجازی روبه رو شد. مجلس عصاره فضائل ملت است؛ آیا منتخب مردم در خانه ملت باید از این الفاظ استفاده کند؟

سرانجام شورای نگهبان بر مبنای مُر قانون عمل نمود و از حضور او در خانه ملت جلوگیری کرد. «مهدی زمانی افشار» تنها منتخبی نیست که از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرد. در دو انتخابات ۹۴ و ۹۸ هم دو منتخب پس از اعلام نتایج و بنا به مدارک جدید که در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت از حضور در خانه ملت باز ماندند. پس از بررسی های مجدد از ورود «مینو خالقی» منتخب مردم اصفهان در مجلس دهم و «سینا کمال خوانی» منتخب مردم تفرش در مجلس یازدهم به قوه مقننه جلوگیری شد و در پرونده منتخب ورامین در مجلس دوازدهم هم همین رویکرد قانونی اعمال شد. این اقدام یکی از جلوه‌های نظارت استصوابی و موثر شورای نگهبان است و نشان می‌دهد، شورا به عنوان «امینِ مردم» آنچه به عنوان تکلیف به او واگذار شده است را انجام می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۳
خوب این چه انتخاباتی است که کسی که مردم بهش رای دادن تایید نمی شه؟چرا نظرتان نفر دومی بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
به افراد مقیم کانادا ربطی نداره
ناشناس
| Australia |
۰۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
چون جای این آدم میدون سگ بازیه سگ ببره بجنگونه نه مجلس. کلیپش رو ببین بعد نظر بده
alireza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
اگر کلیپ رو ببینید متوجه میشید تازه این اول کار این آقا هست و طبق اعترافات خودش باید به جرم های کمسیون 90 اون رسیدگی بشه، یه خلافکار به تمام معناست.
رقص منتخب صومعه سرا رو ندیدند ؟ روی صادق بوقی رو سفید کرده !
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
رقصیدن جرم نیست
فحش داده بود ، از دفتر نمره انضباطش را کم کردند
یکی به داد حقوق بگیر و کارمند برسه .. سال که تموم شد ولی حسرت خیلی چیزها به دل زن و فرزندمان مانده ...
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۵:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من. بشین تا به دادت برسن
خبری بی اهمیت برای بنده،وقتی دلار بالای ۶۰هزار تومنه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
تو هم که عین کارگر افغانی کنترات شدی فقط بگی دلار اینقد دلار اونقد !! پای تمام صفحات هم هستی ! بیکارالدوله هستی ظاهرا !! بجای این نظرات بی محتوا برو سر کار تا دلار گرون بدبختت نکنه !!
تنها کار مثبت شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲
بدرک که عبور نکرد
کاد دنیا همینه ... پول پول پول
باید دید نظر مردم به تایید و رد صلاحیت ها چیست . کسانی هم مدارکی داشتند و تایید شدند و حالا هم صدر مجلس نشستند .
اتفاقا این عدم تایید کاملا بجا و لازم بود.
به استناد تصاویر و فیلمایی که از ایشان در شبکه های اجتماعی منتشر شد(با فرض صحت)ایشان لایق هیچ پست و مقامی نیست.کار شورای نگهبان در این خصوص قانونی بوده است.
تابناک ۲-۳ صفحه تماما تکراری نوشتی که چه بشود
شما تیتر زدی که چرا منتخب مردم ورامین رد صلاحیت شد. ولی دریغ از ذکر یک علت
فقط و فقط تکرار کردی که اسناد و مدارک جدید !……..
وقتی اجازه ندارید که علت واقعی را بنویسید چرا فضای آگهی را کم میکنید
خوبه.چرا عنابستانی ردصلاحیت نشد؟
رای ملت تزیینی هست.
این کار یعنی درو کردن رای همان اندک مردمی که هنوز به انتخابات امید داشتند
وای بر ملتی که اینها عصاره اش باشند
این همان منتخب حداقلی نیست که فیلم فحاشی های ناموسی اش لو رفته بود؟ ؟؟
اینکه دیگه خیلی ضایع است که طرف رای آورده حالا حذف کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
فحش چیه
مرده تو گوش سرباز وظیفه شناس زد تو مجلسه

حتما جنبه جناحی سیاسی دارد
فاقد اهمیت
اگه فیلم نبود به ماهیتش پی میبردین؟ حالا بببنید که اینجور رو صااحیتها و تایید صلاحیتها مضر است ‌و ریاکاری رو زیاد میکنه
دهنکجی به نظر و رای مردم
سوال بزرگتر اینه که اینجوری که امضا شما رو جعل میکنن، فکر نمیکنین دو روز دیگه روسیه و یا کشور برادر چین امضا شما رو جعل کنن و یه استان رو بعنوان حبه بزنن به نام خودشون؟
تصمیم بسیار خوب و قاطعانه ای بود. باید در همه امور اینجور قاطع بود
قانون اساسی باید اصلاح گردد چون شرایط کشور عوض شده ودیگه با خواست مردم مطابفت ندارد
چطوری بعضی ها به اینا رای میدن؟ از چهره اش مشخصه چطور آدمیه و چه شخصیتی داره رای فقط رسایی
متاسفانه قوانین ما پر از ایراد ابهام و نقص است و البته کسی هم دغدغه اصلاح ندارد براساس اصول عقلی که امروز حاکم بر روابط افراد در جوامع متمدن است پس از رای آوردن فردی تنها در مجلس می توان اعتبار نامه اش را تائید نکرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی