بازدید 9784
با تحولات منطقه و جهان

گزارش مهم جامعه اطلاعاتی آمریکا از برنامه هسته‌ای ایران/ حملات سایبری گسترده به سازمان‌های دولتی فرانسه/ حملات شدید آمریکا و انگلیس به یمن/ بیانیه «سنتکام» درباره عملیات ارتش یمن در دریای سرخ

گزارش مهم جامعه اطلاعاتی آمریکا از برنامه هسته‌ای ایران، حملات سایبری گسترده به سازمان‌های دولتی فرانسه، حملات شدید آمریکا و انگلیس به یمن، بیانیه «سنتکام» درباره عملیات ارتش یمن در دریای سرخ و آزمایش یک موشک با قابلیت حمل چندین کلاهک توسط هند، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۲۲۶۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴ 12 March 2024

گزارش مهم جامعه اطلاعاتی آمریکا از برنامه هسته ای ایران/ حملات سایبری گسترده به سازمان های دولتی فرانسه/ حملات شدید آمریکا و انگلیس به یمن/ بیانیه «سنتکام» درباره عملیات ارتش یمن در دریای سرخ

بین الملل تابناک: گزارش مهم جامعه اطلاعاتی آمریکا از برنامه هسته‌ای ایران، حملات سایبری گسترده به سازمان‌های دولتی فرانسه، حملات شدید آمریکا و انگلیس به یمن، بیانیه «سنتکام» درباره عملیات ارتش یمن در دریای سرخ و آزمایش یک موشک با قابلیت حمل چندین کلاهک توسط هند، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

گزارش مهم جامعه اطلاعاتی آمریکا از برنامه هسته ای ایران

جامعه اطلاعاتی آمریکا با انتشار گزارش سالانه خود درباره آن‌چه تهدیدات بین‌المللی می‌خواند، ادعاهایی را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نقش آن در منطقه مطرح کرده و به موضوعات دیگری نیز از جمله نقش چین در عرصه جهانی، تنش‌ها در منطقه قفقاز و فعالیت‌های نظامی کره شمالی پرداخته است.

 جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش سالانه خود درباره ارزیابی تهدیدات بین‌المللی ـ که در وبگاه آن منتشر شده ـ درباره ایران آورده است: هم اکنون ایران در حال انجام  فعالیت‌های اصلی در زمینه تولید تسلیحات ـ که برای تولید یک سلاح اتمی قابل آزمایش مورد نیاز است ـ نیست.

جامعه اطلاعاتی آمریکا در حالی به این موضوع اشاره کرده است که مقامات ایران نیز بارها تاکید کرده‌اند، تولید و بکارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، با وجود پیشرفت‌هایی که در آن وجود دارد، صرفا صلح‌آمیز است.

در ادامه این گزارش آمده است: هرچند از سال ۲۰۲۰، تهران اعلام کرده که دیگر پایبند به هیچ یک از محدودیت‌های برجام (توافق هسته‌ای) نیست و تا اندازه زیادی برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده، نظارت آژانس را کاهش داده و فعالیت‌هایی انجام داده است و اگر تصمیم به تولید یک سلاح هسته‌ای داشته باشد، این کشور را در این موقعیت قرار می‌دهد.

ادعا درباره عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی از سال ۲۰۲۰ در حالی بدون اشاره به دلیل آن مطرح می‌شود که ایران با گذشت یک سال و نیم پس از خروج یک‌جانبه دولت پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و بازگردانی تحریم‌ها توسط آن، متحمل شدن تحریم‌های تازه و بدعهدی شرکای اروپایی برجام در عمل به وعده‌های خود در زمینه کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا از طریق ایجاد سازوکارهایی برای عادی‌سازی روابط تجاری با ایران، اعلام کرد که مطابق بند ۳۶ برجام از تعهدات داوطلبانه خود در توافق، در چند گام تدریجی فاصله می‌گیرد.

هرچند مقامات ایران تاکید داشتند که این اقدامات بازگشت‌پذیر است و به محض بارگشت تمامی اعضای اصلی توافق به پایبندی کامل به تعهداتشان، این اقدامات را به حال قبل باز می‌گرداند، این امر تا کنون محقق نشده است.
همچنین با این که دولت جو بایدن مذاکرات غیرمستقیم با ایران در وین را با مشارکت دیگر اعضای برجام برای احیای این توافق در مارس ۲۰۲۱ از سر گرفت و پیشرفت‌هایی نیز در این توافق انجام شد، این مذاکرات به دلیل مطرح شدن مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی، از جمله مسائل داخلی ایران و اتهام حمایت نظامی تهران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی ایران و روسیه رد شده، مدتی طولانی است، با وقفه مواجه شده است.
با این حال، ایران تاکید کرده اگر طرفین توافق حسن نیت و اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی خوب در وین برای لغو کلیه تحریم‌هاست که در راستای منافع ملی کشور باشد.

در بخش دیگری از گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا مطرح شده است: چین توان آن را دارد که مستقیم به رقابت با آمریکا و متحدان آن بپردازد که نظم قانون‌مند جهانی را به گونه‌ای تغییر بدهد که با غلبه بر آمریکا، در خدمت قدرت پکن و شیوه حاکمیتی آن باشد. چالش‌های جدی چین در زمینه آمار جمعیت و اقتصاد ممکن است آن را به یک بازیگر جهانی متخاصم‌تر و غیرقابل‌پیش‌بینی‌تری نیز تبدیل کند.

این گزارش می‌افزاید: رییس‌جمهور "شی جینپینگ" چین را قدرت سرآمد شرق آسیا و قدرتی پیشتاز در عرصه جهانی می‌داند. حزب کمونیست چین تلاش خواهد کرد با تضعیف نفوذ آمریکا، ایجاد اختلاف در روابط آمریکا و شرکایش و بدتر کردن آن و حمایت از هنجارهای جهانی که در راستای نظام خودکامه آن باشد، چالش‌هایی را که در زمینه اعتبار و مشروعیت مطرح است، برطرف کند. مهم‌تر از همه، جمهوری خلق چین تایوان را مجبور به وحدت با آن خواهد کرد؛ اقدامی که منجر به برانگیختن حساسیت‌های مهمی در روابط آن با آمریکا خواهد شد.

ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنین مطرح می‌کند که چین به دنبال تبدیل شدن به ابرقدرتی جهانی در زمینه علم و فناوری و استفاده از این برتری فنی برای اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی است.

در ادامه اشاره شد: چین همچنان به دنبال تبدیل شدن به یکی از پیشتازان جهانی در عرصه فضاست و مهارت‌های خود را از طریق به‌کارگیری سامانه‌های فضایی که قابلیت‌هایشان بیش از پیش افزایش می‌یابد، همچنین با فعالیت در راستای دستاوردهای بلندپروازانه علمی به نمایش می‌گذارد.

این مطلب درباره منطقه قفقاز نیز اشاره کرد: خطرات کمی درباره در گرفتن جنگ تمام‌عیار میان ارمنستان و آذربایجان، برخلاف نبود معاهده صلح دوجانبه وجود دارد. ارزیابی جامعه اطلاعاتی این است که اگر درگیری نیز رخ بدهد، کوتاه‌مدت و کم‌شدت خواهد بود.

این نهاد اطلاعاتی آمریکا همچنین به افزایش خطر درگیری‌های قومیتی در بالکان غربی در کوزوو و بوسنی اشاره کرده و رهبران ملی‌گرای آن را مقصر استفاده از تنش‌های قومیتی به نفع اهداف سیاسی دانست که از نظر آن، تاثیری منفی بر منافع اتحادیه اروپا-ناتو در منطقه خواهد داشت.

در این گزارش ادعا شده است: کشورهای خارجی در حال توسعه ابزارهای دیجیتال و فیزیکی برای سرکوب افراد منتقد و جوامع پراکنده خود در کشورهای خارجی، از جمله در آمریکا هستند تا نفوذ آن‌ها در امور داخلی را کاهش دهند. کشورهای خارجی همچنین عملکرد پیچیده‌تری در زمینه عملیات‌های نفوذ  دیجیتال پیدا کرده‌اند که در تلاش‌ است بر افکار عمومی و بر نظر رای‌دهندگان اثر بگذارد، سیاست‌ها را تغییر دهند و هرج و مرج سیاسی ایجاد کنند.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به نقش منطقه‌ای ایران ادعا شده است: قدرت‌های بومی و منطقه‌ای نیز در تلاش هستند، گاهی حتی به ضرر همسایگان و نظم جهانی نفوذ و قدرت خود را افزایش دهند. ایران یک تهدید منطقه‌ای با فعالیت‌های مخرب گسترده‌تر می‌ماند و کره شمالی نیز که بازیگری اخلالگر در عرصه منطقه‌ای و جهانی است، فعالیت‌های خود در زمینه تولید تسلیحات کشتار جمعی را ادامه خواهد داد.

حملات سایبری گسترده به سازمان های دولتی فرانسه

دفتر گابریل اَتَل، نخست‌وزیر فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد، سازمان‌های دولتی این کشور در معرض حملات سایبری «بی‌سابقه‌ای» قرار گرفته‌اند.

 دفتر نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرد که سازمان‌های دولتی این کشور از روز یکشنبه «با شدتی بی‌سابقه» هدف سایبری قرار گرفته‌اند.

دفتر نخست‌وزیری اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر نکرد.

یک منبع امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفت، «هم‌اکنون نمی‌توان این حملات را به روسیه منتسب دانست.»

کارکنان دفتر نخست‌وزیری فرانسه اعلام کردند که توانسته‌اند از شدت این حملات بکاهند و دسترسی به وبسایت‌های رسمی کشور را احیا کنند.

حملات شدید آمریکا و انگلیس به یمن

هواپیماهای آمریکا و انگلیس روز دوشنبه، سیزده نوبت مناطق مختلف یمن بویژه غرب این کشور را بمباران کردند.

هواپیماهای آمریکا و انگلیس منطقه «العرج» از توابع شهر «باجل» در غرب یمن را بمباران کردند.

ظهر امروز نیز هواپیماهای آمریکا و انگلیس منطقه «رأس عیسی» در شهرستان «الصلیف» واقع در استان الحدیده را آماج حملات پی در پی خود قرار دادند.

مناطق مختلف یمن طی روزها و هفته‌های گذشته آماج حملات آمریکا و انگلیس قرار گرفته‌اند.

این حملات با هدف تحت‌ فشار قراردادن یمن به‌ منظور توقف محاصره دریایی اعمال شده بر رژیم صهیونیستی انجام می‌گیرد.

بیانیه «سنتکام» درباره عملیات ارتش یمن در دریای سرخ

پس از اینکه نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: کشتی آمریکا را در دریای سرخ هدف قرار داده، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) بیانیه صادر کرد.

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) صبح امروز-سه‌شنبه- اعلام کرد: «حوثی‌ها (انصارالله) ۲ موشک بالستیک به سمت یک کشتی با پرچم لیبریا در دریای سرخ شلیک کردند.»

به نقل از الجزیره، در حالی که ارتش یمن اعلام کرده این کشتی متعلق به آمریکا بوده این مرکز در اظهاراتی فرافکنانه مدعی شد: کشتی تجاری «پینوکیو» متعلق به سنگاپور است و با پرچم لیبریا تردد می‌کند.

پیشتر یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن از هدف قرار گرفتن ناو آمریکایی «پینوکیو» در دریای سرخ با تعدادی موشک مناسب خبر داده بود.

مرکز تروریستی سنتکام در ادامه ادعا کرد: این دو موشک بالستیک به کشتی «پینوکیو» اصابت نکرده و گزارشی از تلفات و خسارات وارده گزارش نشده است.

سنتکام همچنین مدعی شد روز دوشنبه شش حمله برای منهدم کردن یک شناور بدون سرنشین انجام داده و ۱۸ موشک ضد کشتی را در مناطق تحت کنترل ارتش یمن شلیک کرده‌ است.

 آزمایش یک موشک با قابلیت حمل چندین کلاهک توسط هند

نارندرا مودی، نخست وزیر هند روز دوشنبه اعلام کرد، دهلی برای نخستین بار یک موشک ساخت داخل با قابلیت حمل چندین کلاهک را با موفقیت آزمایش کرده است.

به گزارش "آسوشیتد پرس" مودی در پیامی در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: این موشک به چندین کلاهک جنگی با قابلیت چندبار هدف گیری مجهز است.

هند از دهه ۱۹۹۰ با افزایش رقابت راهبردی با چین، سیستم های موشکی میان برد و دوربرد خود را توسعه داده است.

در سال ۲۰۲۱، هند با موفقیت موشک بالستیک قاره پیمای آگنی ۵ با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را آزمایش کرد.

این موشک با برد ۵ هزار کیلومتر یک توانایی بازدارندگی مهم برای دهلی نو محسوب می شود. موشک‌های آگنی، موشک‌های بالستیک سطح به سطح با برد بالا هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۲
مغز براندازان بعد از هر حمله یمن به کشتی های آمریکا و انگلیس و اسرائیل
کشتی متعلق به هر کشوری هست غیر از آمریکا و انگلیس و اسرائیل. اینها فشفشه بازیه.
ساخت جملاتی با لنگ و خنجر و نون خشک.

مغز براندازان بعد از هر حمله به یمن
آمریکا نسخه یمن را پیچید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
یکم بشین خنک شی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
وقتی امریکا دچار مشکل می شود کوچک جلوه می دهند ولی برای ایران از کاه کوه می سازند حتی ماجراهای ساختگی را شاهدیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
کوچکترین اتفاق منفی ای تو آمریکا بیفته سریع تو صدا سیما
!! پخش میشه ، اما از چای دبش خودمون نمیگن .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
از نظر بعضیا آمریکا هرگز نمی میرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
حیف و لایک و دیسلایک ک بخوام خرجت کنم
همین اول اومدم بگم تا سر و کله این یاروها پیدا نشده که بگن کشتی آمریکایی نبوده و سنگاپوری بوده و تازه اصابتی هم انجام نشده، بهتره تابناک کامنت‌های این خبر را ببنده.

آره واللاه، اعصابمون خورد شد. انگار کار و زندگی ندارن. باید فوری سرچ کنند و شجره نامه کشتی و دل و روده خبر را بیرون بریزن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
وقتی تحمل مواجحه با واقعیت رو نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
سرچ؟ واقعا؟ دیکته اس بیشتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
آقای رائفی شما اینجا چکار می کنی؟؟؟؟سرچ
«...در اظهاراتی فرافکنانه مدعی شد: کشتی تجاری «پینوکیو» متعلق به سنگاپور است و با پرچم لیبریا تردد می‌کند.»

حالا طنز خبر که کشتی باری سنگاپوری که تازه مورد اصابت هم قرار نگرفته، ناو آمریکایی قلمداد می شود به جای خود، ولی یک نفر بیاید و معنی «فرافکنانه» را در چنین خبری برای خوانندگان بیان کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
فرافکنی یعنی نسبت دادن افکار یا اعمال خود به دیگران.

لابد این جا هم تنظیم کننده خبر مدعی است که مثلاً آمریکایی ها خودشان به این کشتی سنگاپوری، یا به تعبیر حوثی ها ناو آمریکایی، شلیک کرده اند و آن را گردن حوثی ها انداخته اند!
ناشناس
| Canada |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
کشتی آمریکایی بوده و ثبت لیبریا کردن. اصلا کشورهایی مثل لیبریا و پاناما و جزایر مازشال اندازه پونز هم نیستن و کشتی از خودشون ندارن ولی بالای ۱۰ هزارتا کشتی توسط صاحبان کشتی ها و شرکت های مختلف در. اوننها ثبت میشه در ازای یک مبلغ کمی که یک سری دردسرها را از. سر. صاحبان اونها برداره مثل مالیات و هویت واقعی مالک و غیره
دو نفر از آمدن ترامپ خیلی خوشحال میشوند : پوتین و بی بی نتای .
اما یک نفر خیلی ناراحت میشود : شی جین پینگ .
چندین کشور اتمی دورتا دور ایران را گرفته اند .
کشور ما برای اینکه در آینده تجزیه نشه به بمب اتم نیاز داره .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
روسیه و چین عمرا بزارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
روسیه و چین عمرا بزارن ک بمب اتم داشته باشیم
یمن چه زیبا صف کشورهای اهریمنی و غیر اهریمنی را جدا کرد. نمیشه آمریکا هم نقش نوچه اسرائیل را بازی کند و هم ژست حقوق بشری بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
اسرائیل نوچه آمریکاست ، یه مهره امپریالیستی در خاور میانه
ظاهراً دو موشکی که یمنی ها به سمت کشتی PINOCCHIO پرتاب کرده اند از نوع FOX و MALE CAT بوده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
باسواد بازی درآوردی؟
تا وقتی که بایدن رئیس جمهور آمریکا ست حملات حوثی ها ادامه دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
دقیقا
حق با کیسینجر بود برنامه پیوستن اوکراین به ناتو از اولشم اشتباه بود ، آخه یه عضو ناتو اونم بیخ گوش مسکو ، منطقیه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
فنلاند و سوئد هم بیخ گوش مسکو هستند.
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
۱۳:۷
موقعیت ژئوپلیتیکی اوکراین خیلی حساسه در مقابل اون دوتا یه
جور بحران ژئوپلیتیکی داشته همیشه،
ببین چقدر مهم بوده که پوتین اجازه نداده عضو ناتو بشه و بهش حمله کرده .
حملات آمریکا و انگلیس به یمن مثل یه بازیه اونجوری ک باید باشه نیست .
هند خیلی ارتش قدرتمندی داره .
فرانسه خیلی دور برداشته بود و میگفت خط قرمز نمی شناسیم و فلان و بهمان. یک عده سایبری سرگردان (!) هم به خدمتش رسیدند تا بفهمند حرف هاشون هزینه داره و این هزینه ها هم میتونه زیاد بشه!
همینکه آمریکا به یمن حمله کرده نشان می دهد کشتی آمریکایی است که تلافی کرده
چند ساله که دارن دلار دلار پول می‌گیرند که این حملات رو انجام بدن وگرنه نون خشک و لنگ میا برن غاز بچرونن بعد از اون برای قدرت‌های بزرگ کاری نداره که از روی زمین محو کنن.سیاست پدر و مادر نمی‌شناسه ما هنوزم در استعمار قدرت‌ها بزرگ هستیم بشکل نوین هنوزم داریم باج میدیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست