بازدید 6961
۴
با همکاری فراجا و قوه قضائیه در راستای کاهش وقوع جرم

آغاز طرح هوشمند کنترل مجرمان سابقه‌دار/ جزئیات استفاده از پابندهای الکترونیک برای سارقان

همان‌گونه که تاکید شد، این طرح فعلا به صورت پایلوت در چند استان اجرایی خواهد شد تا بعد به کل کشور تسری یابد. رادان با بیان اینکه تا اردیبهشت ماه ۵ هزار سارق با این پابند‌های الکترونیک کنترل می‌شوند، گفت: افرادی که زندان هستند هم شامل این طرح می‌شوند و با هماهنگی قوه قضاییه بنا شده تا قبل از رهایی از زندان، افرادی که در این‌ گروه هدف قرار می‌گیرند، مجهز به پابند الکترونیک شوند.
کد خبر: ۱۲۲۶۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲ 11 March 2024

از جمله گلایه‌های پرشمار شهروندان در برخورد با مجرمان و به طور ویژه سارقان، آزاد شدن آن‌ها بعد از مدتی حبس و ازسرگیری کارهای مجرمانه است؛ اشکالی که حالا با اجرای طرحی ویژه، امید می‌رود به سرعت رفع گردد.

به گزارش «تابناک»؛ در آستانه سال نو و تعطیلات نوروزی، بسیاری از مردم که از این فرصت برای سفر و دیدن اماکن دیدنی و جاذبه‌های گردشگری یا دیدار با اقوام و دوستان بهره می‌برند، خانه و کاشانه خود را با یک نگرانی بزرگ ترک می‌کنند؛ نگرانی از سرقت؛ استرسی که ریشه در شدت گرفتن آمار سرقت در این ایام در سال‌های نه چندان دور دارد و از قضا پلیس هم به رغم اتخاذ و اجرای اقدامات متنوع برای کاهش این نگرانی، بدان آگاه است و برای همین، توصیه‌های موکد به مسافران در این ایام دارد.

البته در سایه اقدامات صورت گرفته آمار سرقت‌ها در نوروز روند کاهشی داشته، اما به طور کلی انواع سرقت از جمله کف زنی، جیب زنی و حتی نسخه خشونت بار آن، زورگیری، آمار نگران کننده‌ای در جامعه دارد و با وجود تلاش‌های صورت گرفته در بخش‌های انتظامی و اقدامات قضایی، کماکان از پررنگ‌ترین جرایمی است که در کشورمان به وقوع می‌پیوندد تا جایی که به تاکید رئیس پلیس آگاهی فراجا، بیشترین ماموریت‌های پلیس مربوط به سرقت است.

آغاز طرح هوشمند کنترل مجرمین سابقه‌دار/ جزئیات استفاده از پابندهای الکترونیک برای سارقان

وضعیت بغرنجی که به تاکید کارشناسان و تایید آمارها، نقش سارقان سابقه دار در رقم زدن آن بسیار پررنگ است و لذا با مقابله با این گروه از مجرمان، می‌توان امید داشت، آمار سرقت کاهش چشمگیری بیابد و در نتیجه امنیت خاطر بیشتری برای مردم فراهم آید؛ نکته‌ای کلیدی که بر اساس آن، رئیس دستگاه قضا دستور داده، در مرخصی‌های اعطایی به زندانیان در مقاطع خاص سال مانند نوروز، این نکته به دقت مورد توجه و سختگیری قرار گیرد که مجرمان سابقه دار و به طور ویژه مجرمانی که آزادی شان برای امنیت مردم خطر آفرین و مضر است، مشمول مرخصی نشوند.

تدبیری که حالا در سایه اجرای طرحی ویژه، در سطحی دیگر هم در دستور کار قرار گرفته و از امروز اجرایی شده است؛ در طرحی که نتیجه همکاری فراجا و دستگاه قضا است و بر اساس آن، برای رصد و کنترل سارقان سابقه دار از پابند‌های الکترونیک بهره گرفته خواهد شد. رویدادی که به تاکید سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور، در این مرحله برای گروه‌های هدف (افراد دارای ۴ فقره سرقت به بالا) در ۳ استان تهران بزرگ، غرب تهران و البرز استفاده می‌شود و در فاز‌های بعدی گستره بیشتری را شامل خواهد شد.

استفاده از ابزاری نوین که به تاکید رادان، «ساخت داخل است و می‌توان به کمک آن در لحظه مسیر و گراف حرکتی فرد را رصد کرد. اگر فردی بخواهد این پابند‌ها را جدا کند در مرکز امکان رصد آن وجود دارد و با قوه قضاییه هماهنگ شده که برای این افراد مجازاتی در نظر گرفته شود.» ایده‌ای که به تاکید مقامات قضایی قرار است در آینده شامل دستبند الکترونیک نیز شود. ابزار‌هایی که همه ضدآب هستند و لذا هیچ مانعی برای حمام و استخر با آن‌ها وجود ندارد.

نکته جالب توجه دیگر، تدبیری است که برای اعمال این محدودیت برای سارقان سابقه دار اندیشیده شده است. تدبیری که فرماندهی انتظامی کشور در تشریح آن گفته: با هماهنگی قوه قضائیه بنا شده است فرد مورد نظر دو سال از این پابند‌ها استفاده کند و البته سه سال استمرار هم در نظر گرفته شده است؛ یعنی اگر در ابن دو سال فرد مورد پایش سرقت نداشت؛ می‌تواند این پابند را بعد دو سال جدا کند، اما اگر در دو سال مرتکب جرم شد، باید سه سال دیگر هم از این پابند‌ها استفاده کند.

این طرح فعلا به صورت پایلوت در چند استان اجرایی خواهد شد تا بعد به کل کشور تسری یابد. رادان با بیان اینکه تا اردیبهشت ماه ۵ هزار سارق با این پابند‌های الکترونیک کنترل می‌شوند، گفت: افرادی که زندان هستند هم شامل این طرح می‌شوند و با هماهنگی قوه قضاییه بنا شده تا قبل از رهایی از زندان، افرادی که در این‌ گروه هدف قرار می‌گیرند، مجهز به پابند الکترونیک شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
امیدوارم با این طرح میزان جرم و جنایت کمتر شود
بعد از اين ، دكه هاي روزنامه فروشي ، كليد پابند الكتريكي مي فروشند !
نگهداری زندانی بودجه لازم دارد

ولی این پابندها ماهی ۵۰۰ هزار تومان هم درامد ایجاد میکند !!!!

و حالا اگر دزدی و خلافی هم کردند که ایشالله دستگیر و دو تا با بند با ماهی یک میلیون تومان بهشون متصل میکنند !!!!!
اعضای مجرمین خطرناک را به افراد نیازمند پیوند بزنید.
اینجوری هم نیکوکار از دنیا رفتن و هم انسان های مفید زنده موندن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی