بازدید 13956

خط و نشان مقام نظارتی برای شش بانک/ عبور از نرخ سود ۲۲.۵ درصد ممنوع است/ ردپای صندوق‌ها در رشد نرخ سود در نظام بانکی

بیش از یک سال از تصمیم سیاست گذار برای افزایش نرخ سود بانکی می‌گذرد و حالا خبر‌ها حاکی است که برخی بانک ها، چراغ خاموش به دنبال افزایش سقف ۲۲.۵ درصدی هستند تا منابع ریالی مردم را جذب کنند.
کد خبر: ۱۲۲۶۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱ 11 March 2024

خط و نشان معاون نظارت بانک مرکزی برای ۶ بانک/ عبور از نرخ سود ۲۲.۵ درصد ممنوع است/ رد پای صندوق‌ها در رشد نرخ سود در نظام بانکی

به گزارش تابناک اقتصادی، به دنبال رقابت ناسالم برخی بانک‌ها در مسیر افزایش غیرقانونی نرخ سود سپرده‌های بانکی، نهاد نظارتی بانک مرکزی به این موضوع واکنش نشان داده و گفته است، صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیات مدیره بانک‌های متخلف بررسی خواهد شد. این در شرایطی است که بر اساس مصوبه بهمن ماه سال گذشته شورای پول و اعتبار، بالاترین نرخ سود قانونی متعلق به سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال با نرخ ۵‏.۲۲ ٪ است.

فرشاد محمدپور معاون نظارت بانک مرکزی پیش از این در سوم اسفندماه، از برخورد با بانک‌های متخلف در عدم رعایت نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات خبر داده بود و تاکید داشت: در راستای حسن اجرای مقررات و ضوابط مربوط به نرخ‌های سود تسهیلات و انواع سپرده‌ها در شبکه بانکی، مقرر شد تا موارد تخلف در رعایت ضوابط مزبور مورد بررسی ویژه قرار گرفته و به قید فوریت، اعمال اقدامات انضباطی و انتظامی متناسب با تخلف مربوطه در چارچوب ضوابط قانونی در دستور کار قرار گیرد.

وی در آن مقطع اظهار داشت: صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیات مدیره‌ی بانک‌های متخلف، مجددا بررسی خواهد شد.

حال با گذشت نزدیک به بیست روز از اخطار نهاد نظارتی بانک مرکزی به بانک ها، محمدپور معاون بانک مرکزی با اشاره به اخطار مذکور خبر داده است: با توجه به نتایج بازرسی‌های انجام شده در شبکه بانکی کشور، مشخص شد همچنان شش بانک، بیشترین تخلفات را در زمینه رعایت نرخ‌های سود سپرده‌ها داشته‌اند.

وی بدون نام بردن از بانک‌های متخلف و با اشاره به اینکه مسئولیت رعایت مقررات بانک مرکزی مستقیم بر عهده هیات مدیره و مدیران عامل بانک هاست افزود: در صورت عدم رعایت نرخ‌های سود ابلاغی، علاوه بر اقدامات نظارتی مقتضی از جمله ارجاع خارج از نوبت و به قید تسریع موضوع به هیات انتظامی بانک‌ها، صلاحیت حرفه‌ای مدیرعامل و تمامی اعضای هیات مدیره بانک و یا موسسه اعتباری غیربانکی مربوطه در کمیسیون احراز و لغو تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیران موسسات اعتباری بانک مرکزی برای اتخاذ تصمیم در خصوص تداوم تصدی سمت مدیریتی آن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گفته محمدپور؛ گزارش مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی در خصوص نقض نرخ‌های سود سپرده‌ها در شش بانک، در جلسات کمیسیون احراز و لغو تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیران موسسات اعتباری با حضور مدیران عامل و عضو هیأت مدیره ذی‌ربط بررسی شده است که پس از بحث و بررسی و شنیدن توضیحات ایشان و تذکر جدی و اتمام حجت با ایشان، تصمیماتی گرفته شد.

معاون نظارت بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک‌های مورد بررسی موظف شدند موارد عدم رعایت نرخ سود و نرخ شکست سپرده‌ها و سایر ضوابط مطروح در بخشنامه شماره ۲۰۸۳۷۳‏/۰۱ مورخ ۱۰‏/۱۱‏/۱۴۰۱ را ظرف دو هفته اصلاح و نتیجه رفع تخلفات مزبور را به همراه مستندات در فاصله زمانی مذکور به بانک مرکزی ارسال کنند. همچنین بانک‌های مورد بررسی موظف شدند اقدامات اصلاحی لازم در خصوص ضوابط انتشار گواهی سپرده سرمایه گذاری خاص موضوع نامه ۲۷۶۱۸۰‏/۰۲ مورخ ۱۰‏/۱۱‏/۱۴۰۲ را طی دو هفته انجام داده و نتیجه را به همراه مستندات در فاصله زمانی مذکور به بانک مرکزی ارسال کنند.

محمدپور افزود: بانک‌های مورد بررسی موظف شدند ساز و کار مناسب برای ارتقای نظامات کنترل داخلی به منظور پیشگیری از وقوع تخلفات در بانک‌های مذکور تعبیه و نتیجه را طی یک ماه آینده از تاریخ این صورتجلسه به بانک مرکزی اعلام کنند.

خط و نشان معاون نظارت بانک مرکزی برای ۶ بانک/ عبور از نرخ سود ۲۲.۵ درصد ممنوع است/ رد پای صندوق‌ها در رشد نرخ سود در نظام بانکیوی گفت: بانک‌های مورد بررسی موظف شدند اقدام لازم جهت انجام بازرسی‌های موردنیاز در خصوص رعایت مفاد بخشنامه‌های بانک مرکزی با موضوع رعایت نرخ سود سپرده‌ها را انجام داده و نتیجه پس از تأیید در هیأت‌مدیره محترم آن بانک‌ها برای بانک مرکزی ارسال شود.

معاون نظارت بانک مرکزی در پایان تاکید کرد: در صورت عدم اقدام مؤثر به شرح فوق، در خصوص تمدید صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیات مدیره بانک‌های مذکور تصمیم‌گیری خواهد شد.

محمدپور در بخشی از صحبت‌های خود به یکی از دلایل روی آوردن بانک‌ها به افزایش نرخ سود اشاره داشت و گفت: محرک‌ها و عوامل بیرونی در این تغییر نرخ نقش دارند؛ مثلا صندوق‌ها به طور ویژه، محرک رشد نرخ سود در نظام بانکی هستند. برای این موضوع باید تدابیری در نظر گرفته شود که البته برنامه‌هایی داریم.  

وی افزود: در کنار این موضوع، باید توجه داشت که در خصوص بانک ها، مسئولیت اصلی بر عهده بانک هاست، چون با روش‌ها و ابزار‌های مختلف نرخ سود بالاتری می‌دهند و این افزایش نرخ سود بیش از مصوبه بانک مرکزی، باعث می‌شود که بهای تمام شده پول در بانک و نیز هزینه تسهیلات برای تسهیلات گیرندگان بالا برود که این مغایر با بحث هدف گذاری برای رشد تولید در کشور است. امیدواریم در بازه زمانی که ابلاغ کردیم، شاهد تغییر رفتار واقعی بانک‌ها باشیم. اگر تغییراتی صورت نگیرد، نام این بانک‌ها را اعلام و اقدامات شدیدتری را نیز اعمال خواهیم کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
کاربانک مرکزی در مورد بانکها باید تعیین یک مشی کلی و نظارت بر عملکرد صحیح بانکها باشد.مثل نظارت وزارت بهداشت برتولیدکنندگان موادغذایی وبهداشتی.اما از زمان ولی الله خان سیف بانک مرکزی به بانکها به چشم زیرمجموعه خودنگاه میکند واین باعث دردسرهای فراوان برای بانکها وبالتبع برای مردم شده است . رشد قارچ گونه صندوقهای با هویت نامعلوم که مردم از سرناچاری سپرده های خود را از بانک که جایی مورد اطمینان ایرانیان در طول تاریخ بانکداری بوده با نگرانی به اینها منتقل میکنند یا نقدینگی های سرگردانی که سرازیر دلالی وسکه وارز و...شده اند نتیجه این پدرسالاری مخالف عقل ومنطق بانک مرکزی درقبال بانکها است.
خیلی خوشمزه است که طبق اعلام خود بانک مرکزی تورم 47 درصد است ولی حداکثرمجاز سودبانکی 23. یعنی مردم سپرده گذاری کنند که سالی 24 درصد از ارزش پولشان کم شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
من به حرفای مسئولین وقت بانک مرکزی اعتماد کردم و پس انداز یک عمر خود را در بانک سپرده گذاری کردم الان ارزش پولم یک بیستم شده و در حال حاضر بیچاره و بدبخت گشته ام، به هیچ عنوان در بانک پول نگه ندارین ه
اقتصاد پوکید .
در شرایطی که تورم حداقل دو برابر بیشترین نرخ سود بانکی است سپرده گذاری در بانک ها بزرگترین اشتباه برای سرمایه گذاری است سرمایه های مردم قربانی وام های چند صد و چند هزار میلیاردی ارزان برای برخی ....... می شود
جالبه بانک مرکزی به سپرده کوتاه مدت 5 درصد میده اونم ماهشمار. همین صفحه یک آگهی کارت بانکی که دراصل متعلق به بانک ....است که هروقت خواستی بریز وبرداریعنی همان کوتاه مدت هست 26 درصد میده روزشمار!!!!!!!!!!!!
یکی از اشتباهات عجیب بانک مرکزی تبدیل سودروزشماربه ماهشمار از سال 98 بود(زمان ریاست آقاناصر) با چه منطقی کسی 99درصدپولشو روز آخربرداره کل اون ماه با 1 درصد روز آخر محاسبه میشه؟
در یکی از اعیاد نمایندگان مجلس در خانه مدرس اجتماع کرده بودند، یکی از نمایندگان در نطقی گفت که حقوق صد تومان کفاف مخارج زندگی نمایندگان را نمی کند، ترتیبی دهید که این مبلغ به دویست تومان افزایش یابد.
ایشان فرمودند: روزی که کاندیدا شدید، حقوق تان معلوم بود. اگر به این حقوق راضی نیستید از نمایندگی مجلس استعفا دهید و به مردم که موکلین شمایند، اعلام کنید که فقط با حقوق ۲۰۰ تومان حاضر به قبول نمایندگی هستید. اگر قبول کردند که هیچ وگرنه راهی برای این مطلب نیست
این همه بانک نیاز کشور و مردم نیست با درایت ادغامشون کنید تا از ۳۰ تا ۳ الی ۵ تا شوند ... خطرناکند
نرخ تورم جامعه پانصد درصد بود آنوقت بانک مرکزی نرخ سود می گذارد ۲۲ درصد انتظار دارد سپرده جذب کند ؟
می ای جالبه حتی در سازمان وابسته ۲ نفر یک عمل ندارند ۱۵-۲۰ روی از ابلاغ سپردهگذاری با نرخ ۳۰ درصد نگذشته حلا بگیر و ببند بانک‌ها برای برای بالای ۲۲/۵ درصد شروع کرده اند
در گام دوم انقلاب بانکها باید اسلامی شود خصوصا پرداخت وامها در هر شعبه باید با تایید یک روخانی مستقر در شعبه انجام شود
من ۳۰ درصد گذاشتم اما بازم میدونم ضرر میکنم اما فقط به خاطر اینکه خیانت نکنم پول رو گذاشتم بانک ۲۲ درصد خیلی کمه
ما که صدامون به جایی نمیرسه
اگه شما میرسه بهشون بگید

تو صندوق های قرض الحسنه ای که مثل نقل و نبات همه جا ریخته، پول شویی وحشتناکی صورت میگیره که اگه فرد دلسوزی ببینه سکته میزنه

ورزنه یه شهر کوچیک تو اصفهان هست
دو تا صندوق با نامهای صندوق امین، صندوق فاضل داره
قاطعانه میگم؛ ۹۹ درصد معاملات از طریق این دو صندوق صورت میگیره تا ردی از معامله نباشه

باز هم تاکید میکنم ۹۹ درصد کردش مالی از طریق این دو صندوقه

اصفهان وضعش به مراتب بدتره

ماه قبل تراکنشهای یک صندوق تو اصفهان به طرز وحشتناکی زیاد بوده
سوال من از بانک مرکزی این است اگر قرار باشد سی بانک با یک نرخ دستوری اعلام شده از سوی بانک مرکزی کار کنند چرا اصلا اینهمه بانک وجود دارد ؟!!!!! خب بانکها ادغام شوند به یک بانک آن هم تحت تسلط بانک مرکزی !!!!!!!!!!! آنوقت اگر قرار باشد همه بانکها در بحث سپرده یک خدمات را ارائه دهند پس موضوع رقابت پذیری در بحث بانکداری کشور چه می شود ؟!!!!!!!
محمدپور در بخشی از صحبت‌های خود به یکی از دلایل روی آوردن بانک‌ها به افزایش نرخ سود اشاره داشت و گفت: محرک‌ها و عوامل بیرونی در این تغییر نرخ نقش دارند؛ مثلا صندوق‌ها به طور ویژه، محرک رشد نرخ سود در نظام بانکی هستند. برای این موضوع باید تدابیری در نظر گرفته شود که البته برنامه‌هایی داریم.

فقط اقداماتتون ، اقدامات سلبی است . اندیشه اقدامات ایجابی ندارید !!!!!!!!!!!!
بانک ها سرطان کشورند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست