بازدید 2112
روز سرنوشت‌سازدر انتخابات مقدماتی آمریکا فرارسید

سه‌شنبه بزرگ به کام ترامپ؟

هیلی پس از سه‌شنبه بزرگ با انتخاب‌هایی مواجه خواهد شد که پیامد‌های بزرگی دارد: آیا او رقابت را ترک و از ترامپ حمایت می‌کند یا اینکه وقتی کنار رفت از ترامپ حمایت نخواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۲۵۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۳ 06 March 2024

 به گزارش تابناک و به نقل از روزنامه نیویورک‌تایمز، رای‌دهندگان در ۱۵ایالت، از جمله دو ایالت بزرگ موسوم به تایتان، یعنی کالیفرنیا و تگزاس، در روز ۵مارس برای خلق یک سه‌شنبه بزرگ به پای صندوق‌های رای رفتند. قرائن حاکی از آن است که انتخابات امسال، اپیزود جدیدی از سریال سال۲۰۲۰ باشد که در پی آن ترامپ و بایدن به رقابت با یکدیگر پرداختند.
 

 این رقابت‌ها همچنین خطوط رقابت‌ها را برای مجلس نمایندگان و سنا تعیین خواهد کرد که در سال آینده قوه مقننه را شکل خواهند داد.

پایان کارزار هیلی چه زمانی خواهد بود؟


نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی و اولین سفیر ترامپ در سازمان ملل متحد، در اولین انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در روز یکشنبه در منطقه کلمبیا پیروز شد و احتمالا بتواند در پایان روز سه‌شنبه به وقت محلی در آمریکا، چند ایالت دیگر را هم فتح کند.

سناتور‌های میانه‌رو جمهوری‌خواه مین، سوزان کالینز و آلاسکا، لیزا مورکوفسکی، در روز‌های اخیر درست در زمان رقابت‌های سه‌شنبه بزرگ در ایالت‌هایشان، از او (هیلی) حمایت کردند. انتخابات مقدماتی آزاد مینه‌سوتا در روز سه‌شنبه به دموکرات‌ها اجازه می‌دهد در صورت تمایل به خانم هیلی رای دهند. نظرسنجی در ویرجینیا نشان داد که او به دونالد ترامپ نزدیک‌تر شده است.

اما بزرگ‌ترین گنجینه نمایندگان - کالیفرنیا ۱۶۹نماینده دارد و تگزاس۱۶۱ – و هیات‌های نمایندگی این دو ایالت تایتان تقریبا به‌طور قطع به رئیس‌جمهور سابق خواهد رسید و سه‌شنبه بزرگ برای اهداکنندگان کمک‌های مالی به هیلی اهمیت دارد و آن‌ها می‌خواهند ببینند که آیا او می‌تواند خودی نشان دهد یا نه؟

بیش از یک‌سوم کل هیات‌های نمایندگان در روز سه‌شنبه به نامزد‌ها اختصاص پیدا می‌کند. این یعنی اینکه این اندازه از هیات نمایندگی، نه می‌تواند ترامپ را نامزد نهایی معرفی کند، نه می‌تواند هیلی را خیلی امیدوار کند. هنوز تا معرفی نامزد اصلی زمان باقی مانده است؛ اما می‌توان گفت که سه‌شنبه بزرگ یک قدم اساسی برای کسب نامزدی اصلی حزب است.

هیلی پس از سه‌شنبه بزرگ با انتخاب‌هایی مواجه خواهد شد که پیامد‌های بزرگی دارد: آیا او رقابت را ترک و از ترامپ حمایت می‌کند یا اینکه وقتی کنار رفت از ترامپ حمایت نخواهد کرد. همچنین گزینه دیگر این است که او شاید در رقابت‌ها باقی بماند تا زمانی که پولش تمام شود یا اینکه او شاید به‌عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کند. خودش گفته است که تمایلی به این کار ندارد؛ اما گروه میانه‌رو «No Lables» همچنان امیدوار است که هیلی نامزد آن‌ها شود.

ترامپ پیروزی را چگونه جشن خواهد گرفت؟


مردم آمریکا دو واکنش از پیروزی رئیس‌جمهور سابق و نامزد پیشرو حزبشان را شاهد بودند. پس از پیروزی در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر در ژانویه، ترامپ لباس هیلی را به سخره گرفت و از تلاش‌های او به‌شدت انتقاد کرد. دیگر اینکه پس از پیروزی ماه گذشته در ایالت هیلی در کارولینای جنوبی، او به هیلی اصلا اشاره‌ای نکرد.

اوضاع بایدن چگونه خواهد بود؟


در هر صورت، بایدن برای تکرار پیروزی۲۰۲۰، به اتحاد مجدد رای‌دهندگانش نیاز دارد. اما بایدن از این مزیت برخوردار است که در داخل حزب رقیب جدی ندارد که او را به چالش بکشد. تنها موردی که باقی می‌ماند و ممکن است به ضرر او تمام شود، رای‌دهندگان طرفدار فلسطین هستند که منتقد سیاست‌های کاخ سفید در قبال جنایات اسرائیل در غزه هستند. همین باعث شد که آرای «عدم تعهد» یا همان «هیچ‌کدام» در انتخابات مقدماتی در حزب دموکرات نسبت به سال۲۰۲۰ رشد کند.

در میشیگان آرای عدم تعهد به ۱۳.۲درصد رسید که رقم قابل توجهی است. انتظار می‌رود که سه‌شنبه بزرگ به کام ترامپ باشد؛ اما برخورد او با پیروزی تعیین‌کننده است. اگر او به رقیب شکست‌خورده‌اش حمله کند، ممکن است برخی میانه‌رو‌ها را به سمت بایدن هُل دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست