بازدید 10599

هم «روز درختکاری» تغییر کرد و هم «طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت»

تغییری که بر اساس آن، طرح کاشت یک میلیارد درخت در چهارسال تا حدی انسجام یافته و ابعادش مشخص شده و در نتیجه، برخی انتقادات به آن پاسخ یافته است. انتقاداتی مانند هزینه زیاد اجرا و حتی اراضی مورد استفاده برای آن که بر اساس جدول فوق مشخص و معین شده است، هرچند هنوز معلوم نیست، اجرای آن در چه وضعیتی قرار دارد و ضمانت اجرایش چیست.
کد خبر: ۱۲۲۵۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸ 05 March 2024

۱۵ اسفند در حالی از راه رسیده که ظاهرا آخرین سالی‌ است که مناسبت مندرج مقابل این روز در تقویم رسمی کشور، «روز درختکاری» است!

به گزارش «تابناک»؛ از جمله طرح‌های کلان به اجرا درآمده در دولت سیزدهم، طرح کاشت یک میلیارد درخت است. طرحی که قرار است در ۴ سال (۱۴۰۲-۱۴۰۵) اجرایی شود و با این که در نیمه دوم سال جاری، رسما از آن رونمایی شده، به نوعی امروز سالگرد اجرای آن در کشور است.

هم «روز درختکاری» تغییر کرد و هم «طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت»

نیمه اسفند سال گذشته، زمانی که خبر رسید رهبر انقلاب رسم هرساله را به جا آورده، یک تغییر توجه بسیاری را به خود جلب کرد؛ رهبری به جای یک نهال، ۳ نهال غرس و تاکید کرد: «امسال مسئولین این شعار را مطرح کرده‌اند که هر ایرانی سه نهال بکارد. ما هم سه نهال امروز کاشتیم.»

رهبری به طرحی اشاره کردند که در آن زمان اطلاع چندانی درباره اش در دسترس نبود و به نظر در گام‌های ابتدایی قرار داشت. این را می‌شود از رونمایی رسمی از طرح در آذرماه سال بعد (امسال) دریافت که البته با تغییراتی هم همراه بود، به گونه‌ای که می‌شود گفت شعار مبنایی طرح هم تغییر کرده است.

به جداول زیر نگاه کنید که بر اساس «طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور» و در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور (در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی) تهیه شده تا ماجرا بهتر دستتان بیاید. طرحی برای کاشت یک میلیارد درخت در ۴ سال (هر سال ۲۵۰ میلیون درخت) که در ایده اولیه قرار بود هر ایرانی با کاشت ۳ نهال (ضرب در جمعیت کشور کنید تا به عدد سالانه برسید) آن را محقق کند و حالا تغییر کرده است.

بر اساس این طرح نهایی که پیشتر برای تحقق آن ردیف بودجه ویژه هم در نظر گرفته شده، برای پویش مردمی کاشت درخت، عدد ۲۰ میلیون اصله نهال در ۴ سال درنظر گرفته شده است که سالانه ۵ میلیون نهال می‌شود. عددی که بر اساس آن، با کاشت یک درخت به ازای هر ۱۷ نفر، این بخش از طرح به انجام خواهد رسید.

تغییری که بر اساس آن، طرح کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال تا حدی انسجام یافته و ابعادش مشخص شده و در نتیجه، برخی انتقادات به آن پاسخ یافته است؛ انتقاداتی مانند هزینه زیاد اجرا و حتی اراضی مورد استفاده برای آن که بر اساس جدول فوق مشخص و معین شده است؛ هرچند هنوز معلوم نیست اجرای آن در چه وضعیتی قرار دارد و ضمانت اجرایش چیست.

این در حالی است که کمی پیش از ابلاغ رسمی این طرح و در نیمه آبان ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی مصوبه‌ای داشت که به شدت مورد توجه افکار عمومی هم قرار گرفت چراکه بر اساس آن، چهارشنبه سوری (آخرین سه شنبه سال) روز تکریم همسایگان نام گرفت و شب یلدا، روز ترویج میهمانی و پیوند با خویشان شد.

هم «روز درختکاری» تغییر کرد و هم «طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت»

مصوبه‌ای که بر اساس آن، ۱۵ اسفند، یعنی یکی از مشهورترین مناسبت‌های غیرملی و مذهبی در تقویم کشورمان، «روز آموزش همگانی حفظ محیط زیست» شد تا این گونه به نظر برسد که قرار است موضوعی فراتر از درختکاری در آن مد نظر قرار گیرد و محور این روز و مناسبت، حفظ محیط زیست باشد. تغییری که بر مبنای آن احتمالا از سال آینده اثری از روز درختکاری در تقویم رسمی نخواهد بود، آن هم در حالی که بزرگترین طرح درختکاری تاریخ کشور در دست اجراست!

نکته‌ای که تامل در آن این تردید را به دنبال دارد که آیا طرح عظیم کاشت یک میلیارد درخت آن گونه که باید و شاید تبیین شده که عزمی جدی و فراگیر برای اجرایش شکل گیرد یا صرفا قرار است در حد ایده‌ای بماند که در نتیجه نگاه بخشی به آن، در یکجا پیشرفت خواهد داشت و در جای دیگر، از حرف فراتر نخواهد رفت و به صف طرح‌های شعاری خواهد پیوست؟

آیا قابل قبول است در نخستین سال اجرای این طرح، روز درختکاری هیچ تفاوت محسوسی با روز‌های درختکاری در سال‌های گذشته نداشته باشد و حتی مصوبه‌ای ابلاغ شود که قرار است مناسبت این روز را تغییر دهد؟ اینکه مجری طرح به رغم اطلاع از تغییرات وسیعی که در آن رقم خورده، همچنان بر شعار «هر ایرانی سه نهال» اصرار دارد، نشانه چیست؟!

هم «روز درختکاری» تغییر کرد و هم «طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۸
با اقلیم ایران آشنا نیستید‌.
رفتن به ماه طی چهار سال باور پذیرتر است تا کاشت و پرورش یک میلیارد درخت در اقلیم ایران.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
خواستی غیرمستقیم رفتن به ماه رو انکارکنی ولی خوشت بیاد یانه 55 سال پیش ماه فتح شده وطی سالهای 69تا 72 میلادی شش بار فضانوردان گام بر ماه نهادند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
کاشت امکان دارد'اما مهم نگهداری و ابیاری است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
علی جان 55 سال پیش ماه رفتن ولی امروز با این همه پیشرفت موشکی و کامپیوتری و هوش مصنوعی نمیتونن برن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هنوز نفهمیدین احمقانه ترین دروغ بوده
درختکاری، اسم ساده، کوتاه و قابل فهمی است. حالا آن قدر با واژگان بازی کنید تا همان مفهوم ارزشمند اولیه هم از دست برود.
کاشت یک میلیارد درخت ممکن است نه در کشور ما نه با این مدیریت .خیلیها نمی دانند میلیارد یعنی چه .
مسئول این طرح یعنی رییس سازمان منابع طبیعی همان فردی است که ادعا کرد با دیوار کشیدن مرزها می توان آب برای ۲ میلیارد نفر فراهم کرد. ایشان کلا در کار میلیارد هستند
این درختای چند صد ساله رو نگه دارین برای درختهایی که سالهای قبل کاشته شدن برای نگه داریشون برنامه ریزی کنین
تابناک
چرا قبل از پخش ویدیو مجبوریم یک تبلیغ با صدای بلند را شاهد باشیم؟ بارها شده در سکوت مطلب میخوانیم و بقیه افراد خانواده استراحت میکنند با اجرای یک ویدیو ناگهان صدای گوش خراش تبلیغ اجباری همه را ناراحت میکند . لطفا تجدید نظر فرمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
تابناک هم شده مثل صدا و سیما کلا آگهی هست اون وسط ها بگردی یه خبر پیدا کنی
یک میلیارد رو تقسیم بر ۸۰ میلیون کنی نفری ۱۲ نهال می‌رسد نه ۱۷ نفر یکی ! گیرم که این همه درخت کاشتیم آبیاری با کیه و کدوم آب ! نمیخوایم که رو سقف آپارتمان بکاریم
اینقدر شعار ندین عمل کنید پارک جلوی خونمون سالی به زور دوبار آبیاری میشه دارن همشون خشک میشن
دولت از این وعده های بی حساب و بدون پشتوانه زیاد داده ، تورم تک رقمی، سالی یک میلیون خونه، بکارگیری نخبگان در پستها و......!
خیلی جالبه که هیچ کس از منبع تامین آب درختها حرف نمیزنه الان حفظ فضای سبز موجود شهرها با چالش مواجه هست
بازی شبیه ساز پرواز مایکروسافت کل زمین را که ۵۰۰ ملیون کیلومتر مربع مساحت دارد شبیه سازی کرده است کل تعداد درختها روی زمین دو ملیارد عدد است
طرح بسیار خوبی است قیمت هر نهال الان در بازار بین صد تا سیصدهزار تومن است یک ملیارد درخت حداقل احتیاج به صد همت پول برای نهال دارد چون ایران حدود سالیانه ۳۶ ملیارد لیتر بنزین می فروشد برای تامین این پول پیشنهاد می شود که قیمت هر لیتر بنزین هزار تومن گران شود تا در سه سال این صد همت تهیه شود و نهالها خریداری شود
دغدغه نان و آب داشته باشید. محیط زیست بماند برای بعد از رفع فقر و گرسنگی روز افزون
بابا به هر مدرسه یک اتوبوس بدهید بچه ها بروند درخت بکارند
اصل بودجه طرح بقیه همه ماست مالی کردن جیب یک عده اطرافیان مدیران پر می شود و ملت سرکار
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست