بازدید 1664

ماسوله در بوته سنجش ارزیابان جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: ماسوله بر اساس نظر کمیته میراث جهانی یونسکو و هماهنگی های صورت گرفته بار دیگر میزبان دو تن از کارشناسان ایکوموس ( شورای بین المللی ابنیه و محوطه ها)شده است .
کد خبر: ۱۲۲۵۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۷ 05 March 2024

به گزارش «تابناک»، ولی جهانی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کارشناسان یادشده بمنظور بازنگری پرونده ثبت جهانی ماسوله و با هدف بازتعریف ارزش های برجسته جهانی شهر و منظر فرهنگی این شهر تاریخی وارد ماسوله شده و تا ۱۷ اسفند به بررسی موضوع یادشده می پردازند.

وی اظهار کرد: ایکوموس؛ نهادی غیردولتی با عنوان «شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها» تنها سازمان غیردولتی جهانی است که برای تحقق نظریه‌ها و روش‌شناسی و فنون حفاظت از میراث معماری و باستان‌شناختی تلاش می‌کند.

وی یادآور شد :پرونده ثبت جهانی ماسوله در ۲۶شهریور امسال در چهل ‌ وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) دیفر (به تعویق افتادن؛ رفع ایراد و بررسی مجدد) شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با بیان اینکه فرصت ثبت جهانی شدن ماسوله باقیست، گفت: هنوز این فرصت در اختیار ایران قرار دارد تا پس از رفع ایرادات مندرج در گزارش ایکوموس، پرونده را در نشست های بعدی کمیته میراث جهانی مطرح و از آن دفاع کند.

شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موقت ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود.

در گذر سال‌ها این شهر رفت و آمد مدیران، کارشناسان بین‌المللی، ملی و استانی بسیاری را به خود دید که بررسی‌ها و گزارش‌های متعددی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت.

همچنان پرونده جهانی شدن ماسوله اندرخم یونسکو باقی مانده بود تا اینکه آبان ماه ۱۴۰۰ ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد که به اعتقاد کارشناسان قدمی مهم در مسیر ثبت جهانی آن محسوب می‌شد و ارزیاب یونسکو بالاخره پس از گذشت ۱۱ سال از آغاز فرایند ثبت جهانی منظر فرهنگی ماسوله، ششم مهرماه ۱۴۰۱ وارد این شهر تاریخی شد و فرآیند اولیه ثبت جهانی ماسوله را آغاز کرد و قرار شد نتیجه شهریور ۱۴۰۲ در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو اعلام شود.

۲۶ شهریور(۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳)، چهل‌ وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO)برگزار شد و خبر ثبت جهانی کاروانسرای تی تی گیلان در قالب پرونده کاروانسراهای ایران به همراه۵۳ کاروانسرای تاریخی کشور بررسی و با تصویب اعضای کمیته به عنوان بیست و هفتمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد اما از ثبت جهانی ماسوله خبری نشد.

اما امروز بار دیگر با اعلام حضور کارشناسان ایکوموس در ماسوله گویا فرایند ثبت جهانی ماسوله به جریان افتاده و بار دیگر مردمان این خطه چشم انتظار ثبت جهانی شهرک تاریخی سرزمینشان هستند.

کارنامه گیلان در ثبت جهانی

۱۱ تیر ماه سال ۹۷ نخستین فرایند ثبت جهانی برای گیلان رقم خورد و روستای قاسم آباد رودسر از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به عنوان روستای ملی چادر شب بافی ثبت و نامزد ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی شد و در بهمن ماه ۹۸ با عنوان روستای جهانی چادرشب بافی از سوی شورای جهانی صنایع دستی ( World Crafts Council) به ثبت جهانی رسید.

جنگل‌های هیرکانی در تاریخ ۱۴ تیرماه سال ۱۳۹۸ در چهل و سومین گردهمایی جهانی یونسکو در کشور آذربایجان باکو؛ به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و مناطق حفاظت شده سیاهرود رودبار، گشت رودخان و لیسار با مساحت ۵۸ هزار و ۵۳۴ هکتار در استان گیلان قرار دارند.

پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی، سال ۱۴۰۱ در شهر رباط مراکش به‌ عنوان بیست و یکمین عنصر میراث ‌فرهنگی ناملموس کشورمان مشترک با کشورهای افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث ‌فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت جهانی شد.

۳۱ استان کشور در حوزه صنعت نوغانداری فعالیت دارند و گیلان به عنوان قطب تولید پیله‌تر ابریشم در کنار خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله‌تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور پایتخت ابریشم‌کشی ایران به شمار می‌رود.

قدمت ابریشم گیلان به دوران اشکانیان و ساسانیان برمی‌گردد و جزو مرغوبترین تولیدات ایران و جهان محسوب می‌شود؛ تعداد زیادی از بناهای مجموعه ابریشم گیلان دارای ارزش تاریخی است و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

۲۶ شهریور ۱۴۰۲ ثبت جهانی کاروانسرای تی تی گیلان در قالب پرونده کاروانسراهای ایرانی جهانی شد و هنوز فرصت ثبت جهانی شهرک تاریخی ماسوله از سوی یونسکو باقیست لذا، برای مردم این سرزمین شوق جهانی شدن کاروانسرای ۶۰۰ ساله با ثبت جهانی شهر تاریخی پلکانی‌شان تمام می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست