بازدید 45621

نیلی: ایران در مسیر مرگ تدریجی است

مسعود نیلی گفت: آخر چطور ممکن است کشوری تا این اندازه ثروتمند، این‌گونه فقیر باشد؟ آیا این باورکردنی است که کشوری با رتبه دوم گاز و رتبه چهارم در نفت، نه‌تنها در تامین انرژی جهانی جایگاهی نداشته باشد بلکه حتی در تامین انرژی مورد نیاز خود نیز دچار استیصال باشد؟ چطور می‌توان پذیرفت که برای کشوری با این حجم عظیم از منابع، دولتی با کسری بودجه مزمن و رو به افزایش، ارایه‌دهنده خدماتی با کیفیت نازل باشد؟ تعداد قابل توجهی از کشور‌های جهان که فاقد هرگونه منابع طبیعی خدادادی بوده اند چگونه توانسته‌اند تورم‌های پایدار زیر ۵ درصد و نرخ‌های بیکاری زیر ۵ درصد و رشد‌های اقتصادی بیش از ۵ درصد داشته باشند؟
کد خبر: ۱۲۲۳۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲ 24 February 2024

به گزارش «تابناک»، دکتر مسعود نیلی اقتصاددان برجسته ایرانی و استاد ممتاز دانشگاه به عنوان برگزیدۀ هشتمین جشنوارۀ کارآفرینی امین الضرب در تهران سخنانی بسیار قابل تأمل بر زبان آورد.
 
متن این اظهارات را که جهان صنعت منتشر کرده در زیر می آید:

چهل سال پیش وقتی پا به عرصه علم اقتصاد گذاشتم، سؤال‌هایی بزرگ مرتبط با آرزو‌هایی بزرگ‌تر در سر داشتم. با اشتیاق می‌خواستم بدانم چگونه می‌توان به یک کشور توسعه‌یافته تبدیل شد. برای دانستن اینکه آنانی که به این مرحله رسیده‌اند، چه کرده‌اند سر از پا نمی‌شناختم. اینکه یک کشور در حال توسعه برای آنکه بتواند به رشد‌های اقتصادی بالا دست پیدا کند لازم است چه کار کند برایم دغدغه‌ای جدی بود.
 
طی ۴۰ سال گذشته، بخش زیادی از آنچه یاد گرفته‌ام، پاسخ‌های مختلف و از زوایای مختلف مرتبط با این سؤالات بوده است. این سؤالات مربوط به رؤیا‌هایی بوده‌اند که از همان سال‌های اول در سر داشته‌ام. این رؤیا‌ها هرچند هیچ‌گاه من را رها نکرده‌اند، اما با عبور از مراحل جوانی به میان‌سالی و سپس مراحل بعدی، تنها پخته‌تر، به‌هنگام‌تر و واقع‌بینانه‌تر شده‌اند.
 
در مسیر شکل‌گیری و تحولات رؤیاهایم، توسعه‌یافتگی کشورم را در گاز با قطر، در نفت با عربستان، در توریسم و صنعت با ترکیه و در موقعیت ممتاز جغرافیایی با امارات به عنوان کشور‌هایی که هرکدام به‌طور منفرد فقط یکی از مواهب ما را دارند، مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دادم.
 
وقتی فشار مشکلات طاقت‌فرسا می‌شود، چشم‌ها را می‌بندم و به رؤیاهایم می‌اندیشم. با خودم می‌گویم، کشوری که در گاز رتبه دوم جهانی را دارد، حتما می‌توانسته اقلاً به اندازه نصف همسایه‌اش قطر، گاز صادر کند. کشوری که دارای رتبه چهارم در برخورداری از ذخایر نفتی است، یقیناً می‌توانسته به اندازه ۴ میلیون بشکه نفت در روز صادر کند.
 
ما حتماً قادر بوده‌ایم که با مشارکت تولیدکننده‌های صنعتی معتبر جهانی بزرگ‌ترین خودروساز و بزرگ‌ترین سازنده لوازم خانگی و ماشین‌آلات و تجهیزات در منطقه پیرامونی خود باشیم و بدون تردید ورود حداقل به اندازه نیمی از تعداد گردشگرانی که به ترکیه می‌روند به ایران تصوری خیالی محسوب نمی‌شده است.
 
با این محاسبات، ما می‌توانسته‌ایم در مجموع، حدود ۳۵۰ میلیارد دلار صادرات و تولید ناخالص داخلی در حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار داشته باشیم.

تحقق تورم ۳ درصد و نرخ بیکاری در همین حدود و رشد اقتصادی بیش از ۵ درصدی آرزو‌هایی خیالی تلقی نمی‌شده است. در چنین اقتصادی، فقر و بیکاری از کشور رخت بر می‌بست و بی‌معنی می‌شد؛ دیگر کودکی زباله‌گردی نمی‌کرد؛ آن جوان رعنا، کول‌بری نمی‌کرد؛ آن آموزگار سخت‌کوش، مسافرکشی نمی‌کرد و آن بانوی زحمت‌کش، از فشار فقر به مرگ دسته‌جمعی خانواده‌اش رو نمی‌آورد.
 
در آن رؤیای شیرین، بهترین دانشگاه‌های جهان با دانشگاه‌های خوب ما همکاری تنگاتنگی می‌داشتند و جوانان تربیت‌یافته ما در مراکز تحقیق و توسعه می‌توانستند هوش مصنوعی را به درون صنایع پتروشیمی و خودرو و دیگر صنایع ببرند.
 
ما می‌توانستیم در مرز تکنولوژی، سازنده خودرو‌های برقی و خودرو‌های بدون سرنشین باشیم. ما می‌توانستیم صادرکننده بزرگ صنعتی و خدماتی منطقه باشیم و کم‌آبی را کنترل کنیم. ایران می‌توانست مرکز مالی منطقه بزرگ پیرامونی خود باشد و از این طریق مساله‌ای به نام تنگنای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی موضوعیت پیدا نمی‌کرد.
 
زنان جوان و تحصیل‌کردۀ ما به‌جای تحمل نرخ‌های بیکاری بیش از ۵۰ درصد، می‌توانستند در کارخانجات و مراکز خدماتی پیشرفته کشور عزیزمان فعالیت کنند. شک نکنید که تعداد زاد و ولد نیز در آن حالت به مراتب بیشتر از حالت هشداردهندۀ فعلی می‌شد که شوربختانه به محرک‌های عجیب و ناکارآمدی که هر روز اعلام می‌شود پاسخی نمی‌دهد.
 
دولت ما می‌توانست بدون آنکه در تنگنای کسری بودجۀ مزمن باشد، با بودجۀ سالانه در حدود ۲۵۰ میلیارد دلار، خدمات عمومی را با کیفیت ممتاز ارایه کند، کارشناسانی با توان را به استخدام درآورد، سالانه بیش از ۶۰ میلیارد دلار در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند.

آموزش و بهداشت را با کیفیتی قابل قبول در اقصا نقاط کشور عرضه کند. حمل‌و‌نقل عمومی را توسعه مکفی دهد به‌گونه‌ای که جابه‌جایی بار و مسافر با قیمت‌های واقعی انرژی به راحتی انجام شود. دولت می‌توانست منابع کافی را برای حفاظت از ظرفیت‌های زیست محیطی مانند دریاچه ارومیه عزیز از یک طرف و میراث فرهنگی و تاریخی از طرف دیگر، اختصاص دهد. به این فهرست رؤیایی می‌توان همچنان افزود و تصورات ذهنی را متعاقب آن به حرکت درآورد. اما واقعاً چه شده است که این‌گونه نیستیم؟
 
وقتی چشم‌هایم را باز می‌کنم و به اطرافم می‌نگرم، سیل غم‌ها به قلبم هجوم می‌آورد. آخر چطور ممکن است کشوری تا این اندازه ثروتمند، این‌گونه فقیر باشد؟ آیا این باورکردنی است که کشوری با رتبه دوم گاز و رتبه چهارم در نفت، نه‌تن‌ها در تامین انرژی جهانی جایگاهی نداشته باشد بلکه حتی در تامین انرژی مورد نیاز خود نیز دچار استیصال باشد؟
 
چطور می‌توان پذیرفت برای کشوری با این حجم عظیم از منابع، دولتی با کسری بودجه مزمن و رو به افزایش، ارایه‌دهنده خدماتی با کیفیت نازل باشد؟ تعداد قابل توجهی از کشور‌های جهان که فاقد هرگونه منابع طبیعی خدادادی بوده اند چگونه توانسته‌اند تورم‌های پایدار زیر ۵ درصد و نرخ‌های بیکاری زیر ۵ درصد و رشد‌های اقتصادی بیش از ۵ درصد داشته باشند؟
 
چرا ما هنوز درگیر بحث‌های تمام‌نشدنی از قبیل اینکه عدالت اجتماعی بهتر است یا رشد اقتصادی-حال آنکه ما خود به هیچ‌یک دست نیافته‌ایم- یا اینکه علم اقتصاد علم است یا شبه‌علم هستیم؟
 
چرا درحالی‌که بانک‌های ما با نرخ‌های سود در دامنه ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند، بانک‌های کشور‌های دیگر را که با هزینه ناچیز فعالیت‌های اقتصادی را تامین مالی می‌کنند مورد نکوهش قرار می‌دهیم که ربوی هستند! درحالی‌که کالا‌های مصرفی و بعضاً واسطه‌ای صنعتی مورد نیاز کشور از طریق مسیر‌های کوهستانی و به‌طرزی عجیب و غیرانسانی وارد کشور می‌شود، چرا حاضر به پذیرش یک تجارت کم‌هزینه متعارف نیستیم.
 
به راستی آیا پاسخی در خور، به این سوالات وجود ندارد؟ آیا سر برآوردن این همه مساله از درون یک کشور، نبود آگاهی نسبت به چرایی بروز این مشکلات و عدم توان ارایه راه‌حل برای آنهاست؟
 
در حالی‌که منابع آبی کشور به سرعت در حال اتمام است، تولید انرژی کشور هیچ تناسبی با مصرف به شدت رو به افزایش آن ندارد و ما را به سرعت به بروز بحران انرژی نزدیک می‌کند، بودجه دولت به‌رغم ارایه حداقل خدمات، و میزان نازل سرمایه‌گذاری، با کسری نگران‌کننده روبه‌رو است، صندوق‌های بازنشستگی ورشکسته هستند، بانک‌ها از مشکلات عمیق ناترازی و عدم کفایت سرمایه رنج می‌برند، نظام ارزی کشور به شدت فسادآفرین است، دریغ از یک سوال مسئولانه که چرا این‌گونه شده‌ایم؟
 
وقتی سال ۱۳۹۶ نام این مشکلات را ابرچالش گذاشتم هدفم آن بود که عظمت مشکلات و کفایت آن‌ها را برای مرگ تدریجی یک کشور که مادر عزیز همه ما محسوب می‌شود گوشزد کنم.
 
از آن روز تاکنون، هر یک روز و یک ساعتی که گذشته، به زمان مرگ این مادر مهربان نزدیک‌تر شده‌ایم. در این فاصله و در سال‌های آتی، در مسیر این مرگ تدریجی، سیاست‌مداران ما چه جشن‌ها و شادمانی‌ها که در کنار این بیمار درحال احتضار برگزار نکنند و چه صدآفرین‌ها که به موفقیت‌های خود نگویند و از همه بدتر دو گروهی هستند که یک گروه به غارت منابع باقی‌مانده مشغول است و دیگری با جهل و تعصب، مسیر رو به مرگ را تسریع می‌کند. بدترین نوع شکست حکم‌رانی، شکست در تشخیص موقعیت است.
 
بخش خصوصی، دانشگاهیان و کارشناسان مستقل، باید به جد به مرگ تدریجی این مادر بیندیشند و برای آن کاری کنند. یک‌یک ما برای اهمال و بی‌مسئولیتی احتمالی در قبال این فردای نگران‌کننده، مورد سوال آیندگانی قرار خواهیم گرفت که اکنون هیچ توان و اختیاری در ساختن فردای خود ندارند. ما البته چاره‌ای جز تلاش برای ساختن آینده نداریم. فردا همانی خواهد بود که خودمان می‌سازیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶۸
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۳۳
سیطره ایدیولوژی بر سیاست و سیطره سیاست بر اقتصاد باعث وضعیت موجود شده است تا زمانیکه مشکلات را با غرب حل نکنید همین آش و همین کاسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی. اروپاییها خودشان کلی مشکلات دارند.
ناشناس
| Brazil |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
دولت و مجلس محترم ساخت و ساز های غیر مجاز را تخریب کند و پروانه ساخت بیش از دو طبقه را ممنوع کند با تشکر
خوب مرد حسابی چرا خودتو کشیر کنار
مرگ تدریجی نه .. ما مردیم تموم شده الان فقط ارثیه مونده که دارن تقسیم می کنن
اینکه فردی مثل تو چند سالی نظریه پرداز اقتصادی یک دولت هشت ساله باشه و با پر رویی تمام اینگونه فرافکنی بکنه خودش دلیل اصلی این وضعه. شما موجودات عجیبی هستید.
راه حل شما چیست آقای دکتر؟
ردیف کردن مشکلات را که یک راننده تاکسی هم بهتر بلد است
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
اینکه اجازه دهند مردم طی یک همه پرسی برای آینده و جراحی بزرگ اقتصادی مملکت تصمیم بگیرند
ایرانی باید در تنگنا باشه اگر درگیر مشکلات نباشه مطالبه گر میشه.قبلا اگر مریض میشدیم استراحت می کردیم الان شدیم ماشین کار ماشینی که سه کار میکنه.تجربه اینو ثابت کرده ایرانی باید گرسنه و عرب باید سیر باشه.....عمرمون تموم شد روسای مملکت با پول ملت بچه هاشون تو فرنگ ما هم در گیر شکم وام اجاره بهره بانکی تورم بهداشت کفن و دفن حتی بعد از مرگمون تو رو خدا منتشر کن هر چند از نظر شما درست نیست به رسالت خودت عمل کن.
پاسخ ها
احمد
| Norway |
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
درود برشما بهترین کامنتی که تا حال خوانده ام
جناب آقای دکتر نیلی، حرف شما درست است ولی خود شما برای حداقل ۸ سال مسیول بوده اید، لطف کنید بفرمایید دقیقا در این مدت چه کرده اید.
پاسخ ها
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
ایشان از زمان هاشمی تا انتهای دوران روحانی در بالاترین رده های تئوریزه اقتصاد نقش داشته اند و حالا که مسئولیت ندارند درحال خواندن آیه یاس و نا امیدی هستند
رک و راست اعلام کنید که اشتباه کردید و دور هم حگع شده با آسیب شناسی گذشته، طرحی نو دراندازید
بی مدرک و احساسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
اساتید لطفا بفرمایید در سی سال گذشته دکتر نیلی کجا مسئولیت داشتند؟
مردم ما حقشونه این مشکلات سرشون بیاد یه عده آدم احساسی و بی منطق که حرفای بقیه رو تکرار می کنن.
جناب نیلی اگر تحریم نبودیم و درامد 250 میلیارد دلاری داشتیم انموقت کاسبان تحریم چگونه باید ثروت اندوزی میکردند در صورتیکه با وجود تحریم ها و درامد بیست سی میلیاردلاری عملکرد کاسبان تحریم و برادران اختلاس گر کاملا توجیه پیدا میکند!!!!!
شما اقتصاد دانان لیبرال چقدر وقیح هستید اقتصاد مملکت از سال ۶۸ تا به حال دست شما و شاگردان ت است جناب آقای نیلی
حالا برای ما اشک تمساح می ریزی
آن مرد گفت تحریم ها کاغذ پاره اند. تحریم ها فرصت هستند. ما رکورد زدیم.
این بابا انگار از کره ماه اومده
درود بر مرد بزرگ
نَمُردیم و یه حرف درست شنیدیم!
به قول خودت 40سال اقتصاد دان هستی وتوی دولت ها سیاست چیدی حالا به جای پاسخ گویی زبانتون هم دراز شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
ایشان استاد دانشگاه بودن و در دولت نقشی نداشتن . اگر دولت به حرف این بزرگان می کردن که وضعمان این نبود هموطن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
چون کسی به حرفهای امثال ایشان اهمیت نمی دند واگر ایشان از یک خانواده شهید قدرتمند وبازاری وانقلابی نبودند یا گوشه زندان بودند یا مثل خیلی از تحصیل کردهای این مملکت مشغول کار با اسنپ بودند
بهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
پاسخ را باید کسانی بدهند که سیاست کلی کشور ترسیم کرده اند نه یک کارشناسی که در تصمیم گیری ها هیچ نقشی نداشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
برادر گرامی، مگر در تصمیم گیری های اقتصادی از اقتصاد دان ها نظر سنجی و یا نظرات آنها را اعمال می کنند که شما
اینطور تهاجمی سخن می رانی و تابناک هم پیام شما رو درج کردهی
افسوس
آخر چطور ممکن است کشوری تا این اندازه ثروتمند، این‌گونه فقیر باشد؟

کدوم ثروت؟ اینو ما آخرش نفهمیدیم که نفت و گاز قراره خرج چند نفر رو بده! یه طوری میگن کشور ثروتمند انگار این ما هستیم که داریم با محصولات الجی و سامسونگ و اپل و... دنیارو تسخیر میکنیم

دیگه 4 تا بشکه نفت که این حرفارو نداره ، عراق هم همینقدر نفت و گاز داره ، ونزوئلا هم 10 برابر عربستان نفت داره و رتبه 1 ذخایر نفت دنیاست ولی بدبخت ترین کشور دنیاست
پاسخ ها
مزدک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
صادرات روزانه ۵ میلیون بشکه نفت و ذخایر بزرگ گاز جهان از نظرت کدوم ثروته؟ اگه همینو نداشتیم از سرما چکار میکردی؟ برای پخت و پز یا رفت امد چکار میکردی؟ حقوق و
انواع یارانه هات از کجا تامین میشد؟
دارایی های این کشور فراتر از نفت گاز است
جاذبه های توریستی، جایگاه بسیار استراتژیک و نقشی که میتواند در راه های مواسلاتی شمال به جنوب و غرب به شرق داشته باشد
نیروی کار و متخصص
داشتن انواع معادن بی نظیر
مواد اولیه برای تولید صنعتی که میتواند تشویق کننده سرمایه گذاران بزرگ جهانی باشد و
الهامی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
آره چهار تا بشکه نفت
عربستان، امارات، قطر، عمان اینا هم با همین چهار تا بشکه نفت ببین چه امپراطوری هایی شدن
تو ولی بازم خودتو به خواب بزن یه وقت بیدار نشی
در مسیر شکل‌گیری و تحولات رؤیاهایم، توسعه‌یافتگی کشورم را در گاز با قطر، در نفت با عربستان، در توریسم و صنعت با ترکیه و در موقعیت ممتاز جغرافیایی با امارات به عنوان کشور‌هایی که هرکدام به‌طور منفرد فقط یکی از مواهب ما را دارند، مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دادم.

من قربون بهره هوشی شما بشم ، گرانقدر، پروفسور عزیز لطفا جمعیت ایران را هم با جمعیت قطر مقایسه بفرمایید ، اینکه ایران 90 میلیون جمعیت و قطر 3 میلیون نفر جمعیت داره نقشش چیه این وسط. آی کیو رو میبینید تورو خدا؟
استاد قلابی اقتصاد امثال شما راس امور اقتصادی کشور بودید .و هر بلا بوده سر اقتصاد این کشور به سفارش اربابان غربی تان آوردید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
یه قطار وقتی روی ریل حرکت میکنه هیچ قدرتی نمیتونه مسیرش روتغییربده،در راس امور باشی ولی ریلت مشخصومباشه ازلک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
افسوس استاد ازاینکه قطارایران زمین روی ریل نابودی داره حرکت میکنه واز دست امثال ایشون کاری برنمیاد،چون ریل رو بدون فکر گذاشتن و از دست لکوموتیوران کاری برنمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
کاری به این استاد ندارم. اما هموطن تا کی می خواهی چشمهایت را ببندی و پنبه در گوشت بگذاری . خبرها را از جاهای متفاوت دنبال کن هم از منتقدین و هم از طرفداران دولت. و بی طرفانه بیندیش و قضاوت کن آن وقت دستت میاد که چند به چندیم ،
بهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
مشکل اینجاست مسیر اقتصادی کشور توسط سیاستمداران بی سواد و شاید خائن چیده شده و اقتصاددانان با سواد در تصمیم گیری ها هیچ نقشی نداشتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
کی امثال شماها دست از هذیان گویی برخواهند داشت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
اشتباه نفرمایید شرقی باغرب که کلا قهر هستیم توخوابی همون بهتر که بیدار نشوی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
آمثال شما بودید که تئوری کاهش ارزش پول برای صادرات بیشتر را دادید و حالا به این روز افتادیم که فقط می توانیم مواد اولیه مثل گوشت و مس و فولاد را ارزان صادر کنیم و محصول دیگرمان خریداری ندارد .
با 3000 تحریم اقتصادی کشور اربابت آمریکا چقدر دوام میاورد؟!
وقتی منابع باشد و کشور اربابت نذاره بفروشی یا کم بفروشی و‌همونم پولشو بهت ندن میخوای چی کار کنی؟!
تازه با این وضعیت حالا امور اجرایی هم دست و اصلاح طلبان مثل میرحسین موسوی و خاتمی و روحانی هم باشه،بله که میشه خوبم میشه
ای کاش تنها و تنها یک چیز نبود !
مسعود‌45ساله‌جلوی‌استکبار‌ایستاده‌ایم،نترس‌خداباماست
آینده‌روشن‌است
واقعا آدم افسوس میخوره با این همه ثروت چرا فقیر هستیم
کشوری داریم به جای پیشرفت در علم وصنعت فقط و فقط تمرکزشون رو گذاشتن برای تولید انواع سلاح،بعد افتخار هم میکنن که پیشرفت کردن
تا انجا که بیاد دارم جناب نیلی همواره در حلقه تصمیم سازان در دولت های مختلف بوده و بسیاری از دولت ها از نقطه نظرات ایشان بهرمند بوده و انها را اجرا کرده اند لذا مسلما یکی از بزرگترین انتقادات باید به ایشان باشد
راهکار؟!!!!!!!!!!!!!!!
هیچ گوشی برای شنیدن وجود نداره
مملکت دربست دراختیار عده ای است ولاغیر
وقتی پستهای کلیدی رو به کوتوله های سیاسی ایدئولوژیک بسپری ، اگه غیر از این بشه ؛ باید شک کرد!
واقعا ایشون استاددانشگاهن،برگزیده علمی ان؟ایران روباقطر عربستان ترکیه مقایسه میکنه؟باچه ملاک وشرایطی؟راستی قطر عربستان چقد جمعیت دارن،چقد ثروت ودرآمدومنابع؟آهااین کشورها ۴۰سال تحریم بودن،اونم تحریم‌های فلج کننده؟ راستی امروزه جایگاه علمی،پزشکی،تحقیقاتی،فضایی،امنیتی ،نظامی و....قطر وعربستان وکشورهای حاشیه خلیج دردنیا رتبه چندام جهانه؟ایران درحال سقوطه؟۴۰ساله که بزرگترازشمااین ادعا روکردن ولی الان زیرخاکن، واقعا برااین اساتیدمتاسفم وازشنیدن نظرات اونا حالم بهم میخوره
نگو
آغایون بدشون میاد.
ازغزه بگو
ای دریغ
آنکه در مسیر مرگ تدریجی است اصلاح طلبان ، هستند نه ایران !!!!!؛
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
تعداد کامنتها باهات حرف می زنه
صد آه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
نیلی......شمامیدانید این وضعیت راکشوراستعمارگری امریکای جنایتکار۴۵سال است بااقمارش ایران راتحریم کرده.چه انتظاری داری داخل هم بلندگوهای بیگانه مثل شما....فقط انتقاد رابلدید
آقای دکتر نیلی شما که چنین سال مشاوره اقتصادی روحانی بودی پدر اقتصاد ایران را دار آوردی
تا زمانیکه امثال شماها مسئول بوده و باشند که البته هستند، وضعیت بدتر هم میشه آقای نیلی!
چرا علت اصلی که یک فکر و اندیشه بر تمام افکار سلطه دارد و تک روی می‌کند را نگفت
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه جایی نرسد فریاد است
مدیریت اقیانوس ارام رو بدید به مسولین نتیجه اش میشه کویر یا بیابان ارام هر اسمی دوست داری
یکی از ایشان بپرسد که خودت ۲۴ سال مسئول اصلی اقتصاد در دولت های رفسنجانی و خاتمی و روحانی بودی ! و خیلی از این مشکلات دست پخت خودت بوده است
من ۱ شهروندم. همه این مشکلات و فقر راه حل داره و در مدت ۱ یا۲ سال زمان حل میشه.‌ ولی همه این جلسات و شورا کمیسیون کار گروه . تشکیل میشه برا اینکه ببینن چطور میتونند ملت به زحمت بیشتری بندازند. وقتی در کشوری دانش آموز ابتدایی را بازخواست کنند که چرا کمک ب مدرسه ات را نیاوردی فاتحه اون ملت خوانده است.
کاش برمیگشتیم به ۵۰ سال قبل جلو رفتن پیش کش.
ار کرامات شیخ ما چه عجب ......
اسلام سیاسی
خدایا خودت کمک کن
مسولین بیسواد
شما ۱۶سال مشاور اقتصادی دولت در این سرزمین بوده ای .حالا بجای پاسخگویی مطالبه گر شده ای؟همه این ضعف ها نتیجه مشاوره دادن امثال شماست.لطفا پاسخگو باشید.
تا زمانی که اسلام سیاسی حاکم است به هیچ جا نخواهیم رسید
پس در این کشور چه کسی مسئول این فجایع و وقایع هست شما که به قول خودتان اقتصاددان و دل سوخته ای هستید و ادعای کاربلدی را دارید چرا آستین بالا نزدید و فریاد بر نیاوردید که ای مسئولان راه را دارید بيراهه می روید و ما بایدجوابگوی آیندگان باشیم همه مسئولان و استادان و متخصصین ما فقط بلدند حرف بزنند و در مقام عمل هیچند خدا از شماها که می توانید کاری بکنید و انجام ندادید و انجام نمی دهید نگذرد
آقای دکتر نیلی ایران زنده هست وزنده خواهد ماند این شما اصلاح طلبان غربگراها هستید که مرگ تدریجی شماها را فرا گرفته اگر راست می گویی در اکثر دولت‌ها در اقتصاد نظر میدادای و با نظرات شما کارها را پیش می‌بردند امروز شما باید
جوابگو باشید نه اینکه طلبکار واز دیگران انتقاد بکنید مگر در دولت روحانی در مورد اقتصاد شماها تصمیم نمی گرفتید ؟
امروز بجای جواب دادن طلب کار هم شدید؟
برای اینکه نیلی ها براقتصاد ما سوار بودند وامروز دولت رئیسی طرح های زباله گونه آنها را ساماندهی میکند
خلایق هرچه لایق
علم اقتصاد و از ها جون چنگ کره ای بیاموزید
بله حقیقت تلخ است خود کرده را تدبیر نیست ملتی که خردش را به خرافات ببازد حقش همین است
آنچه بنظر می‌رسد این فقر و فلاکت مهندسی شده است
افسوس که عمر تموم شد.مگه جنگ و انقلاب رو با جوونها انجام نشد الآنم پنج سال بکشید کنار کار و بدین دست جوانها بخدا کشور رو از این منجلاب بیرون میکشن.
اقتصاد اسلامی ازاین بهتر نمیشه چون چیزی به اسم اقتصاد اسلامی هیچ جای دنیا نبست حتی عربستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
اقتصاد اسلامی میگی 1 پنج پولت باید بدی مثل مالیاتی که غربی ها الان دارن میگیرن بدونید که ما اصلا اسلامی نیستیم
سید محرومان باسیاست غلط داره همه مردم رامحروم میکند جالب اینکه هیچ صدایی راهم نمیشنود عین ادم کر وکور پیش میره
واقعا جالبه .چطور روتون میشه بیایید آن کشوری که از لحاظ اقتصادی و آزادی گوش فلک رو کر کرده بود و به این روز بیاندازید و در آخر بگید کی بود کی بود من نبودم .بی شرمی و بی حیایی هم حدی داره .
این تو و هم حزبی هات هستید که در مسیر مرگ تدریجی قرار دارید به لطف الهی ما از همه این مشکلات عبور خواهیم کرد کور بشه کسی که پیشرفتهای عظیم رو نادیده می گیره و مشکلات دیگه رو برجسته می کنه اونم مشکلاتی که هم حزبی های خودش در ایجادش سهم عمده و اساسی داشتن
کار همیشگی دولت ها هم این بوده که تمام این مشکلات را به دولت قبلی نسبت بدن
جواب نادانان سکوت است.
اما برای خوانندگان: پیشرفت‌های پزشکی، نانو، فضایی، دفاعی، ، اتمی، راه‌سزی، سدسازی. هر کدام فهرست‌های طولانی دارن..
این آقایان که دارند این مطتلب را می‌فرمایند خودشان بانی ذبدبختیهایی بودند که بر سر ملت آوردند و الآن هم دارند طبل ناامیدی و آینده‌ترسی در اذهان مردم می‌کوبند.
جناب به اصطلاح دکتر،مگه شما چندین سال مسئول اقتصادی دولت محبوبتان نبودید،،چطور حالا میگه گرفتار دو قطبی شده ایم،یک گروه مشغول چپاول و غارت و دیگری تعصب و جهل..یک خورده شفاف سازی کن دولت محبوبت که شما رو مسئولیت داده بود چه کرد و کردید،
تا زمانیکه فرصت طلبان داخلی در راس امور هستند و دشمن خارجی هم بی وقفه حمله می کنند وضعیت همین آقای دکتر.
پس بیاید واقعا کار کنیم نه شعار بدهيم در مواردی فرصت طلبان بیشتر از دشمن به ایران صدمه زدند.
سلام، فرمول موفقیت یکی شدن به هر آئین،قوم،رنگ، فرهنگ و هر زبان است همان توحید پله اول نردبام پیروزی و پی رهی دگر مباش سنت خداوند بزرگ بخشنده ومهربان هیچ گاه تغییر نخواهد کرد.
خوب آقای اقتصاد دان با سواد شما بفرمایید درست کنید وقتی اقتصاد دانمان شما باشید به جای درست کردن فقط یأس و ناامیدی بده همینجوری میشه شاید هم بدتر ازاین
مردم برید اتفاقی که در آرژانتین طی این چند وقت اخیر افتاده را بخونید ، کلا اقتصاد کشور را عوض کرده و دولت آرژانتین الان فقط 7 وزیر داره واحد پولی از پژو به دلار آمریکا تغییر پیدا کرده ، رییس جمهور جدید منکر تمام سیاست کلی رهبران قبلی شده
سسیستم دریافته که ملت از عمد باید فقیر نگهداشته شوند
آقای نیلی،با توجه به سابقه و تحصیلات وسمت‌هایی که داشتید ،دقیقا سوالات ما در مورد چراهایی که اعلام کردید،ما از شما می‌پرسیم چرا تا وقتی سمت داشتید هیچ نکردید،حالا که رفتید کنار گود،از خودتان قدیس میسازید؟
در حالی که گریه کنان این متن را میخوانم به احترام چنین انسان عالم و دانشمند برجسته ای برمی خیزم و ایستاده تشویق میکنم
اقتصاد را در دانشگاه شریف با ایشان پاس کردم
حیف و صد حیف که نالایق ها با پارتی و رانت کشور مان رو به قهقرا بردند
و جوانان ایرانی جوانمرگ شدند خدایا کجایی
آقای نیلی عزیز دستور از بالا چینین القا شده که ایران مثل یک کشور آفریقایی تبدیل شود اون گروهی که الان به غارت ثروت ایران مشغول هستند برایشان مهم نیست که چه بلایی سر ایران می‌آید چون تو انگلستان جای دارند مسولان نظامی باید به خاطر آینده فرزندانشان فکری بردارند نمی بینند که اینها نمی‌توانند کشور را اداره کنند
وقتی حسن کلید ساز بشه ریس جمهور باید فاتحه اون مملکت رو خوند
دوستان اقتصاد دان و فتنه گر شما این بلا را سر ایران آوردن حالا مدعی هم شده اید
كاش مسئولين كشور اين نوع از حرف هاي دلسوزانه و كارشناسي را مي خواندند و عملي مي ساختند

ولي افسوس كه غالباً بدنبال كرسي هاي قدرت مي ردند و نه صندلي هاي خدمت
از امثال شماست که بر ماست،آقا خودت 8سال با دولت روحانی ما را بدبخت کردید حالا که کنار گذاشته شدید این حرف ها را میزنید.
تا وقتی دولتمردان به فکر خودشان و فرزندانشان هستند هزار سال دیگر هم ایران آباد نمی‌شود و کسانی که از خود بدنه دولت اعتراض می‌کنند مجرم هستند ،چون به جرم ۴۵ ساله اعتراف می‌کنند....وای به حال مردم
بلدی ایده بده شعر و قصه برای مردم نگو آقای به حساب دکتر
۸سال کشور دست تو و دوستانت بود که دلار یک شبه چندبرابر شد.براستی اون زمان که اختیارات ویژه هم داشتید برای این بیمار به قول خودت رو موت، چکار کردی. همه الان میدونند که این به اصطلاح ناله های سوزناک برای مادر، مصرف انتخاباتی داره .
اگردزدی های میلیارددلاری که هرروزبیشترمیشه ازکشورمارخت ببنده ومفسدان اقتصادی رابجای منتقدانی که به جرم انتقاد نابود میکنندگردن بزنند به شرافتم قسم میخورم این مشکلات قطعا حل میشه درضمن تمام قدرت کشور باید دست منتخب مردم یعنی رییس جمهورباشه
دکترای نق زدن داره نه اقتصاد
وقتی امثال فرزین میشن رئیس بانک مرکزی که درکش از اقتصاد در همین حده که میگه باید fatf و سوئیفت خودمون رو درست کنیم باید هم از طالبان ناتوان تر باشیم در کنترل تورم اونهم با این همه منابع و ذخایر عظیم!
شور بختانه سطح توقع ملت هم در حد برقراری یارانه که پول نیم کیلو گوشت میشه پایین اومده و مردم هویت خودشون رو گم کردن
تو که خوب بلدی ساز بزنی بستان بزن
گرچه فبلا هم ساز به دستت دادند ولی پخی نبوده ای
مردم با دریافت یارانه که پول نیم کیلو گوشت میشه راضی هستن و همین که گوشت منجمد با قیمت پایین تر از قصابی بگیرن خوشحال و مسرور هستن!
و از اینکه مثل مردم غزه جنگ زده نیستن احساس خوشبختی و رضایت دارن
ایران تنهادرمسیرمرگ تدریجی نیست بلکه مردم هم درمسیرمرگ تدریجی هستند البته باشید ملایم!
اینها خیلی بی حیا هستند.تو باید جوابگو باشی نه اینکه پرسش کنی
آقای نیلی حرفهای شما دلسوزانه است
اما ای کاش کمی راهکار عملی هم آرا یه می دادید
اگر ۴۰ سال اقتصاد خوندی ولی هنوز نفهمیدی که ایران ۴۶ سال قبل با برنامه غربی ها و برجسته کردن تروریستهای اسلامی مرد، پیشنهاد میکنم بری سیب زمینی یا پیاز بکاری، بلکه یه سودی به حال جامعه داشته باشی.
منی که یک ترم اقتصاد خرد و کلان درس دادم متوجه شدم که ایران فقط نیاز به احیا داره
انشاالله روز به روز ایران پیشرفت کند در اقتصاد در نظامی در فرهنگ و مذهب ،دلار بی ارزش ترین پول در ایران بشود...
کشور ما بخاطر نبودن شغل نبودن بیمه خوب برای اینده گرانی تورم بالا جوانها ریسک نمیکنن ازدواج کنن اگر هم توی پنجاه نفر یک نفر ازدواج کند میترسد بچه دار شود بخاطراینده بچه دارد رو ب پیری میرود یعنی تا هفت یا هشت سال دیگر ما جوان نداریم یا میان سال است یا پیر اگر دولت تدبیری نیندایشد خودبخود ایران نابود میشود متاسفانه
موقع انتخابات همه ادای افلاطون درمیارن
این نیلی فکر میکنه همه کلید حل مشکلات دست خودش هست یعنی اگر این آقا رئیس جمهور بشه مشکلات کشور ریشه کن میشه نیلی وامثال این آقا درحرف زدن استاد هستن فقط با پررویی بازهم شعار میدن
وقتی کشور در دستان مافیای بین المللی بچرخه نباید انتظار آبادانی و بهبود اوضاع اقتصادی را داشت
هیچی
برای بنده عجیب است که جناب دکتر و دیگران چرا در ارزیابی و تحلیل هایشان اثرات ویرانگر سخت ترین تحریمهای تاریخ علیه کشور عزیزمان را نادیده میگیرند
تحریم یک اثر مستقیم دارد و یک اثر غیر مستقیم . تحریمها بسترساز انواع فساد اقتصادی و پیامدهای جانسوز آن می باشد
چطور می توانیم عربستان و یا عراق را که خارج ازتحریم است را با خودمان مقایسه کنیم
وقتی سمتی دارند ، گند می‌زنند. وقتی که کنار نشستند...می‌زنند.
ولش کن بهه فکر باز سازی غزه باشید
میخوان با این حرفاشون ....بگن که بفمر اقتصاد کشور افتادن ...اینم موقع انتخابات
حناتون دیگه رنگ نداره
این بابا همه چیز گفت به غیر از راه حل
این حرفها را نزن سعید جلیلی و شریعتمداری برات پاپوش درست میکنند
مشکل تو امثال شمایید که 40 سال اشتباه مدیریت کردید حالا اومدی دارید میگید فلان بسازن چرا انقد بانک داریم چرا رفتید در اصفهانی که اب نیست فولاد خوزستان زدید چرا انقد اب برق مفت کردید که اصراف بشه و در بهره وری سرمایه گذاری صورت نگیر
واقعابااین همه ثروت چرا مابایداینقدرفقیربدبخت داشته باشیم به خاطره یه سبد معیشتی صبح تاشب وایسی صف یااین همه معتادازکجا موادمیخرن
فقط حرف... و دیگر هییییییچ
ربا، ربا، ربا...ربای بانکی پدر جد اقتصاد ما را در آورده...
تو این مملکت هیچگاه برا حل مشکل به تخصص مراجعه نشده اساتید دانشگاه فقط خون دل خوردند کی گذاشتند بیاند و ایده های خود را عمل کنند مملکت هيئتی اداره میشه عاقبتت بهتر ازاین نداره یک عده هم تو سیاست تومذهب تو مسائل فرهنگی اقتصادی همه جا دخالت می‌کنند با هزینه مردم هیچ مشکلی را هم حل نکرده بلکه مشکل سازند وبودجه می‌گیرند ...
این دسترنج رفیقان غرب گرایت است
خیلی به خودتون فشار نیاریید اگر مرد عمل هستیید کافیه ببینید سنگاپور چطور پیشرفت کرده الگوبرداری و میتونستید کمک بگیریید با کمترین هزینه
سوآل آسان جواب مشکل
چندین بار در بلندای تاریخ ایران از اوج ذلت بلند شده اما اینبار دیگر غیرممکن است
بعضی‌ها ادعا دارند که پیشرفتهای داریم که درست هم هست اما بدبختیهای هم داریم که پیشرفت مال ماست اما بدبختی مال شماست این دو را چطور میشود جمع زد وقتیکه چند ده مثلاً من حاکم بودم بدبختی بار آورده ام اما در دل این بدبختیها عدای موزه بپا کردن در حالی که کارهای نبودن؟ تو این ۳سال دولت مردمی هم دیدیم همه ی موجزات رو مثلاً گوشت ۱۰۰ هزار ت ۷۰۰ هزار تومتان
اوضعیت قتصادی مردم در کشورهای دیگر بهتر از ما نیست فقط سرمایه دارها اوضاع خوبی دارند
فقط و فقط تورم حل شود بهترین کشور را داریم
بحران نیلی مکتب شیکاگو و چهل سال درس اقتصاد لیبرالیستی و مکتب گران کن هم ایشان مقصر وضعیت جامعه هستن و هم نئو لیبرال های ریشدار . عزیزان تا زمانی ما از شر لیبرال ها نجات پیدا نکنیم همین آش هست و همین کاسه
مرگ تدریجی.درسته؛ولی برای آرزومندانش.
خیلی جالبه خود بانی این وضع باشی بعد بیایی بکی مگه میشه
خوب از خودت بپرس تو این 30 سال در مسند چیکار میکردی که اینطوری شده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار