بازدید 1700
۳

درویشیان: برخی از نهادهای مبارزه بافساد ناکارآمدند

نماینده ویژه رئیس جمهور در مبارزه با فساد گفت: هماهنگی لازم بین دستگاه‌ها در امر مبارزه با فساد وجود دارد اما برخی از نهادها در این زمینه ناکارآمد هستند.
کد خبر: ۱۲۲۱۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳ 13 February 2024

 
به گزارش تابناک به نقل از فارس، حجت الاسلام  درویشیان نماینده رئیس جمهور در امر مقابله با فساد صبح امروز ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ در چهارمین همایش سازوکارهای حقوقی مؤثر مقابله با فساد اداری و اقتصادی که در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری برگزار شد، اظهار کرد: شیوع مفاسد مالی و اقتصادی یکی از معضلات کشور است که می‌تواند نظام را به چالش بکشد.

وی با اشاره به مبانی قانونی مبارزه با فساد گفت: سند چشم انداز، هدف اصلی این سند جامعه‌ای به دور از تبعیض و فساد است. همچنین فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری و برخی از اصول قانون اساسی نیز در این موضوع داریم که خیلی به آن توجه نشده است. 

حجت‌الاسلام درویشیان تصریح کرد: قانون حمایت گزارشگران فساد و برخی از مواد قانون مجازات اسلامی از جمله قوانین مبارزه با فساد است. 

وی با اشاره به بیانیه گام دوم و فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: عدالت و مبارزه بافساد لازم و ملزوم یکدیگر هستند. لازم است نهادی قوی در همه قوا به ویژه در دستگاه‌های حاکمیتی ایجاد شود و به صورت جدی با فساد مبارزه کند. 

این مقام مسئول با اشاره با مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در گام نخست نهادسازی این مبارزه، در گام دوم پیشگیری و در گام سوم وجود سازوکارهای شناسایی مفاسد و برخورد با مفسدین لازم است. 

وی گفت: هماهنگی لازم بین دستگاه‌ها در امر مبارزه با فساد است. برخی از نهادها در این زمینه ناکارآمد هستند. این نهادها باید استقلال و مصونیت‌های لازم را داشته باشند تا بتوانند با شجاعت در مبارزه با فساد اقدام کنند. امکانات مادی مکفی باید در اختیار نهادهای مبارزه با فساد وجود داشته باشد. 

حجت‌الاسلام درویشیان خاطرنشان کرد: در مبارزه با فساد باید از تجارت دیگر کشورها استفاده کنیم، برخی از کشورها اصطلاحا کشورهای پاک هستند. می توان از تجربیات این کشورها اقدام کنند. 

وی بیان کرد: ایجاد سازوکارهای مبارزه با فساد هم در دولت و هم در نهادهای غیردولتی لازم است. به ویژه در نهادهای غیردولتی و خصوصی خلأهای قانونی در امر مبارزه با فساد داریم. 

این مقام مسئول بیان کرد: اقدامات تقابلی از اقدامات لازم برای مبارزه با فساد است. به عنوان مثال در قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب اوایل انقلاب است ک کارآمدی لازم را ندارد. شخص کلی تخلف کرده، صرفا در پرونده اش درج می شود. بعضا تخلف به توبیخی که صورت می‌گیرد، می ارزد!

حجت‌الاسلام درویشیان بیان کرد: تعامل ضابط با دستگاه های نظارتی و قضائی یکی از چالش های اصلی مبارزه با فساد است. شناسایی مفاسد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مجهز شدن ضابطان به فناوری برای شناسایی فساد یکی از ملزوماتی است که باید درامر شناسایی فساد از فناوری های نوین استفاده کنیم. 

وی افزود: در هیچ دولتی به اندازه این دولت به موضوع مبارزه با فساد اهمیت داده باشد؛ در گام نخست اصول دوازده گانه را تصویب کردند. فرهنگ سازی و نظارت همگانی در امر شناسایی با فساد بسیار مهم و ضروری است که در این حوزه ضعف داریم. 

حجت‌الاسلام درویشیان بیان کرد: در موارد مختلفی با فساد برخورد شده است. حداقل در مجموعه ما ده ها مورد تخلف شناسایی شده و فرد مجازات شده و برکنار شده است. برخی از موارد رسانه ای نشده و برخی از آن ها اطلاع رسانی شده است. 

وی ادامه داد: با اژده های هفت سر فساد با یک کار اداری مبارزه کرد، بلکه باید با یک کار جخادی مقابل آن ایستادگی کرد. ان شالله روزی شاهد باشیم مفاسد مالی، سیاسی و... مردم ما را رنج ندهد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
اصول دوازده گانه گام اولت منو کشته !!!!
اوغور بخیر! برخی؟
برخی نه حاج آقا بالای 90 درصد سازمان ها در بحث مبارزه با فساد ناکارآمد هستند به نوعی دستشون تو دست هم هست و در بزنگاه ها پشت همو دارند. بعدش چرا قوه قضائیه با غارتگران بر اساس دستور قرآن عمل نمی کند؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم