بازدید 2751

نفت آفریقا و دریای شمال برای اروپایی‌ها گران‌تر شد

کد خبر: ۱۲۲۱۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲ 12 February 2024

پالایشگاه‌های نفت اروپا در پی افزایش قیمت دیزل و اختلال در محموله‌های وارداتی از خاورمیانه، خرید نفت را افزایش داده‌ و باعث افزایش قیمت معاملات فیزیکی نفت شدند.

به گزارش ایسنا، دو گرید نفتی غرب آفریقا شامل فورکادو و اگینا نسبت به قیمت نفت برنت، به ترتیب بیش از ۵ دلار و ۷ دلار در هر بشکه، گران‌تر شده‌اند. این دو گرید نفتی تا یک ماه پیش، حدود ۴ دلار و ۶ دلار بالاتر از قیمت نفت برنت معامله می‌شدند.

به گفته معامله‌گران، این دو گرید نفتی از این واقعیت که بازدهی خوبی در تولید دیزل دارند و تاخیر نفتکش‌های حامل نفت خاورمیانه به دلیل تنش‌ها در دریای سرخ، سود می‌برند. این وضعیت باعث شده است پالایشگاه‌های اروپایی، از منابع نزدیک‌تر به این منطقه، نفت خریداری کنند.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت شرکت تحلیل داده کلپر گفت: بازار فیزیکی به این حقیقت پی برده که اختلالات دریای سرخ، در واقع جریان فیزیکی را مختل کرده و اروپا به بیش از آنچه در حال حاضر دارد، نیاز دارد.

اروپا با کمبود نسبی دیزل مواجه است که تا حدی به دلیل تاخیر در واردات محموله‌های نفت از خاورمیانه است. پالایشگاه‌های اروپایی مایلند سوخت بیشتری را با نفت خام مطلوب تولید کنند تا سودشان را به حداکثر برسانند.

طبق داده‌های بلومبرگ، نرخ اضافی که پالایشگاه‌های اروپایی می‌توانند برای تولید دیزل مطالبه کند، به ۳۲.۸۸ دلار در هر بشکه رسیده که بالاترین حد در چهار ماه گذشته است.

توتال انرژی به دنبال خرید گرید نفتی وست تگزاس اینترمدیت میدلند بوده و از ابتدای ماه میلادی جاری، تقریبا هر روز، پیشنهاد خرید داده است. قیمت‌ها برای این گرید نفتی آمریکایی، در برابر قیمت پایه بازار، طی این مدت، حدود ۵۰ سنت در هر بشکه افزایش پیدا کرده است.

در این بین، گرید نفتی فورتیز دریای شمال از افزایش خرید توسط پالایشگاه گرنج موث، حمایت شده و همزمان، نشت خط لوله در پایانه نفتی فین آرت باعث محدود شدن واردات به این پالایشگاه شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، معلوم نیست قیمت‌های بالای فعلی تا چه مدتی دوام خواهند داشت زیرا فصل آتی تعمیرات پالایشگاهی ممکن است خرید را محدود کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی