بازدید 7526
هفتصد و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین

حمله پهپادی اوکراین به کشتی‌های روسیه در دریای سیاه/پیش بینی حمله نظامی روسیه به یک کشور عضو ناتو

هفتصد و چهار روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۲۱۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴ 10 February 2024

 

بین الملل تابناک: هفتصد و چهار روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

مسکو: پاسخ سختی به تلاش‌ها برای سلب مالکیت از دارایی‌های روسیه می‌دهیم
۱۴۰۲/۱۱/۲۱ - ۲۲:۴۳

 «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره استفاده احتمالی غرب از دارایی‌های مسدود شده این کشور گفت: روسیه به همه تلاش‌ها برای سلب مالکیت از ذخایر حاکمیتی خود به شدت پاسخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت: به هر گونه اقدام غیردوستانه که به هر طریقی به تلاش‌های برای سلب مالکیت روسیه بر ذخایر حاکمیتی‌اش مرتبط باشد، پاسخ سختی خواهیم داد.

زاخارووا ادامه داد: [این] اقدامات واکنشی با هدف حمایت از حقوق و منافع مشروع ما [روسیه]، هم از نظر حقوقی و هم اخلاقی توجیه پذیر خواهد بود.

این دیپلمات روس خاطرنشان کرد که اگر ذخایر روسیه در واقع به عنوان یک اوراق بهادار مورد استفاده قرار گیرد، افراد و صندوق‌هایی که تصمیم به خرید چنین قراردادی داشته باشند، اولین گزینه‌هایی خواهند بود که در معرض اقدامات متقابل روسیه قرار می‌گیرند.

وی افزود: دولت روسیه در حال حاضر گزینه‌های مختلفی درباره نحوه اثرگذاری قانونی و اقتصادی بر کسانی که می‌خواهند از «سرقت» دارایی‌های مسکو بهره‌مند شوند را بررسی می‌کند.

زاخارووا خاطرنشان کرد که مسکو هرگونه تلاش برای مصادره دارایی‌های روسیه را «دزدی» می‌داند.

تصویب لایحه کمک به اوکراین در سنای آمریکا یک قدم به جلو افتاد
۱۴۰۲/۱۱/۲۱ - ۲۱:۳۰

 سنای ایالات متحده به تصویب لایحه‌ای نزدیک شد که شامل کمک ۹۵.۳۴ میلیارد دلاری به اوکراین، رژیم اسرائیل و تایوان است، با این حال این لایحه به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس کنگره آمریکا، در مسیر نامعلومی برای تبدیل شدن به قانون قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مجلس سنای آمریکا روز گذشته (جمعه) با ۶۴ رای موافق در برابر ۱۹ رای مخالف، با پیشبرد تصویب لایحه کمک ۹۵.۳۴ میلیارد دلاری موافقت کرد. در این رای‌گیری، ۱۴ جمهوری‌خواه از این اقدام حمایت کردند.

قانونگذاران آمریکایی انتظار دارند گام بعدی رویه تصویب این لایحه را در جلسه‌ای کم‌سابقه در روز یکشنبه بردارند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از جمهوری‌خواهان خواستار توافق با چاک شومر نماینده دموکرات و رهبر اکثریت سنا هستند تا در ازای اقدام سریع‌تر [در راستای تصویب کمک‌ها]، اصلاحاتی در این لایحه انجام شود.

اما سایر جمهوری‌خواهان آمریکا که مخالف کمک ۶۱ میلیارد دلاری این لایحه به اوکراین هستند، متعهد شده‌اند که با تحت فشار گذاشتن مجلس سنای آمریکا برای پایبند بودن به قوانین وقت‌گیر پارلمانی، بررسی آن را تا هر زمان ممکن، به تعویق بیاندازند.

این جمهوری‌خواهان اصرار داشتند که کمک به اوکراین با مفاد تامین امنیت مرزهای ایالات متحده و مکزیک همراه باشد.

جمهوریخواهان خواستار آن بودند که مساله امنیت مرزهای ایالات متحده و مکزیک بخشی از توافق کمک به اوکراین و رژیم اسرائیل باشد اما بعد از فشارها و سیل انتقادهای دونالد ترامپ که مرز ها را به مساله اصلی کارزارهای انتخاباتی تبدیل کرده است، از پیشبرد آن جلوگیری کرده‌اند.

بر پایه این گزارش، اگر این لایحه در نهایت به تصویب سنا برسد، با آینده نامعلومی در مجلس نمایندگان آمریکا تحت کنترل جمهوری‌خواهان مواجه خواهد شد، جایی که مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرده است که می‌تواند این کمک‌ها [برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان] را به لایحه‌های جداگانه تقسیم کند.

گفتنی است جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پیشتر هشدار داده بود، ‌جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، بسته‌ای که تنها در آن کمک به رژیم تل‌آویو تصویب شده باشد را «وتو خواهد کرد».

بایدن همچنین تصمیم رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی بسته مستقل کمک به اسرائیل را «آخرین مانور سیاسی مضحک» جمهوری‌خواهان توصیف کرده بود.

توصیه ناتو به اعضا: تسلیحات بیشتری تولید کنید
۱۴۰۲/۱۱/۲۱ - ۲۱:۲۸

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز شنبه در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «ولت آزونتاگ» بر لزوم تمرکز بیشتر کشورهای اروپایی عضو این ائتلاف بر تولید تسلیحات و مهمات تاکید کرد و خواستار افزایش هوشیاری آن‌ها شد.

به گزارش منابع خبری، ینس استولتنبرگ بر ضرورت بهبود و گسترش سریع قابلیت‌های تسلیحالتی برای افزایش عرضه به اوکراین تاکید کرد. استولتنبرگ تاکید کرد که کشورهای غربی ابزارهایی برای پیشی گرفتن از روسیه دارند.

وی هشدار داد که عدم افزایش تولید تسلیحات می‌تواند به نفع «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه باشد و امنیت اروپا را به خطر بیندازد.

استولتنبرگ خواستار تلاش بیشتر برای امنیت شد و گفت:«روسیه کل اقتصاد خود را به سمت جنگ سوق داده است، بنابراین ما باید برای امنیت خود بیشتر تلاش کنیم.»

مسکو فرمانده ارتش اوکراین را خائن خواند
۱۴۰۲/۱۱/۲۱ - ۲۱:۲۷

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، فرمانده جدید ارتش اوکراین را که یک فرد روسی تبار است، خائن خوانده و نسبت به وی ابراز انزجار کرد.

به گزارش رویترز،الکساندر سیرسکی ۵۸ ساله که از سوی زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، به عنوان فرمانده جدید ارتش اوکراین منصوب شده است در سال ۱۹۶۵ در منطقه ولادیمیر روسیه که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، متولد شده است. وی در مسکو در مدرسه فرماندهی عالی نظامی این کشور تحصیل کرده است.

علاوه بر این گفته می‌شود که فرمانده جدید ارتش اوکراین به مدت ۵ سال نیز در ارتش شوروی خدمت کرده است و از سال ۱۹۸۰ وارد اوکراین شده است.

دیمیتری مدودف، سیرسکی را متهم به شکست سوگند خود به عنوان یک افسر روس کرد و در کانال رسمی تلگرامش نوشته است که با نگاهی به بیوگرافی فرمانده کل جدید نیروهای ارتش اوکراین، نسبت به وی احساس نفرت، تحقیر و تنفر می‌کند.

وی نسبت به سیرسکی به عنوان یکی از افسران ارشد شوروی که اکنون به یک فرد خائن در اوکراین تبدیل شده است، احساس انزجار کرده و گفته که او سوگند خود را شکست و به نازی‌ها خدمت کرده و عزیزانش را نابود کرد.

به دنبال معرفی فرمانده جدید اوکراین، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در جریان صحبت با گروهی از خبرنگاران گفته است گمان نمی‌کند که اینها عواملی باشد که بتواند مسیر عملیات نظامی اوکراین را در برابر روسیه دچار تغییر کند.

مسکو: تولید پهپادهای جنگی افزایش خواهد داشت
۱۴۰۲/۱۱/۲۱ - ۲۱:۲۶

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه طی سخنانی گفت که کشورش قصد دارد تولید صنایع نظامی این کشور در حوزه ساخت پهپادهای جنگی را افزایش دهد.

 سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز شنبه طی سخنانی گفت که تولید پهپادهای نظامی این کشور در سال گذشته افزایش یافته است، اگرچه برخی از مسائل فنی هنوز نیاز به حل دارند.

شویگو در ویدیویی که وزارت دفاع روسیه منتشر کرده است، به افزایش ظرفیت کشورش در تولید پهپادهای جنگی اشاره کرد و گفت که امیدوار است تولید این پهپادها نسبت به دو سال گذشته بیشتر شود.

شویگو در جریان بازدید از تاسیسات تولید پهپاد در اودمورتیا واقع در منطقه حاشیه رودخانه ولگا گفت: ظرفیت‌های تولیدی که ایجاد شده است به ما این امکان را می‌دهد تا بیشتر وظایفی را که امروز با آن روبرو هستیم، انجام دهیم.

شویگو که در ویدیو نشان داده می‌شود در جلسه‌ای با مقامات نظامی صحبت می‌کند، خاطر نشان کرد که مسائل مربوط به استفاده از هوش مصنوعی در هواپیماهای بدون سرنشین و جنگ الکترونیک نیاز به ارائه راهکارهای دقیق دارد.

مسکو: طرف آمریکایی تمایل و اراده‌ای برای مذاکره ندارد
۱۴۰۲/۱۱/۲۱ - ۲۱:۲۶

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اظهار داشت: مقامات ایالات متحده به خوبی از تمام پیام‌های مهم «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه آگاه هستند اما در حال حاضر تمایل و اراده سیاسی برای مذاکره در طرف آمریکایی وجود ندارد.

سخنگوی کاخ کرملین روسیه در پاسخ به این سوال که «آیا مصاحبه پوتین با تاکر کارلسون خبرنگار آمریکایی به انتقال موضع مسکو به واشنگتن کمک می‌کند یا خیر» به خبرگزاری «تاس» گفت: مقام‌های ایالات متحده به خوبی از موضع ما [روسیه] و از تمام پیام‌های مهم ولادیمیر پوتین آگاه هستند.

پسکوف با بیان اینکه «مقام‌های آمریکایی به خوبی می‌دانند که پوتین چگونه نسبت به مسائل مختلف رفتار می‌کند»، خاطرنشان کرد: مسئله دانستن [این موضوع] نیست بلکه مسئله تمایل به انجام کاری برای ورود به مسیر مذاکره است که ما تاکنون چنین تمایل و اراده سیاسی در آمریکا مشاهده نکردیم.

کشاورزان مجارستانی و لهستانی در مرز با اوکراین تظاهرات کردند
۱۴۰۲/۱۱/۲۱ - ۲۱:۲۵

 کشاورزان در مجارستان و لهستان با برپایی تظاهرات در مرز با اوکراین، خشم خود را از واردات معاف از مالیات محصولات کشاورزی اوکراین ابراز کردند.

تارنمای شبکه یورونیوز نوشت: در مجارستان بسیاری از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، اتحادیه اروپا را عامل مشکلات خود معرفی کردند.

این تظاهرات به دنبال پیشنهاد هفته گذشته کمیسیون اروپا درباره معافیت مالیاتی واردات اوکراین به اتحادیه اروپا تا دستکم ژوئن ۲۰۲۵ (خرداد/ تیر ۱۴۰۴) برپا شد.

با این حال، این پیشنهاد محدودیت هایی را برای برخی از محصولات کشاورزی - از جمله شکر، مرغ و تخم مرغ تولیدی در اوکراین وضع می کند که هدف از آن فرونشاندن ناآرامی های فزاینده در بین کشاورزان است.

اقدامات معاف از گمرک، برای اولین بار پس از حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه ۲۰۲۲ برای کمک به اقتصاد این کشور که به شدت به صادرات کشاورزی و فولاد وابسته است، معرفی شدند.

اعلامیه هفته گذشته کمیسیون به فهرست طولانی شکایات کشاورزان اروپایی اضافه کرد که منشا ضررهای اقتصادی کشاورزان بحران آب و هوا و سیاست های سبز این اتحادیه هم هست. به گفته کشاورزان معترض، این سیاست ها متناقض و ناعادلانه است و آنها را برای آینده نگران می کند.

کشاورزان لهستانی نیز از آنچه به عنوان هجوم کنترل نشده غلات اوکراینی و سایر محصولات کشاورزی به بازار محلی می دانند، خشمگین هستند.

کشاورزان، جاده‌ها و پاسگاه‌های مرزی با اوکراین را مسدود کردند و از فقدان سود حاصل از کشاورزی و دامداری و نبود تدابیر دولتی برای محافظت از معیشت خود شکایت دارند.

بسیاری از آنها می گویند که دولت لهستان - که در حال حاضر توسط آندری دودا رئیس جمهوری این کشور رهبری می شود - باید واردات محصولات کشاورزی اوکراین را به طور کامل مسدود کند.

انتظار می رود اعتراضات تا یک ماه ادامه یابد.

حمله پهپادی اوکراین به کشتی های روسیه در دریای سیاه

روسیه روز شنبه اعلام کرد که حمله پهپادی اوکراین به کشتی‌های حمل‌ونقل روسیه  را دریای سیاه دفع کرده است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در شامگاه جمعه در منطقه جنوب غربی دریای سیاه، حمله پهپادی اوکراین را دفع کرده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، یک پهپاد نیروی دریایی اوکراین که در این حمله شرکت داشت منهدم شده است. این وزارتخانه اعلام کرد به هیچ کشتی غیرنظامی یا نظامی روسیه آسیبی وارد نشده است.

بر اساس این گزارش، دریای سیاه مسیری مهم برای صادرات غلات روسیه و اوکراین است. ژوئیه گذشته، روسیه از تمدید قرارداد با میانجیگری ترکیه برای صادرات غلات ایمن از طریق منطقه خودداری کرد.

روسیه دوباره برای تقویت نیروی دریایی خود در این منطقه، به تازگی ناو‌های موشک انداز کلاس «کاراکورت» و کالیبر خود را در دریای سیاه مستقر کرد.

ناو موشک انداز کلاس کاراکورت در جریان نبرد با اوکراین آسیب دیده بود، اما با تعمیر آن توسط روس‌ها اینک به صحنه عملیات بازگشته است.

مسکو ناو موشک انداز کالیبر را که یک نوع سامانه موشکی کروز است از طریق آبراه «ولگا-دون» به دریای سیاه منتقل کرده است.

بازدید وزیر دفاع روسیه از کارخانه تولید پهپادهای روسی

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه از یک کارخانه تولید پهپادی روسیه در «اودموریتا» بازدید کرد. 

طبق بیانیه وزارت دفاع روسیه، سرگئی شویگو، وزیر دفاع در جریان سفر کاری خود به واحدهای منطقه نظامی مرکزی، از اجرای دستور دفاعی دولتی در مورد تولید پهپادهای شناسایی و تهاجمی توسط شرکت‌های مجتمع نظامی-صنعتی در اودمورتیا بازدید کرد.

صنایع دفاعی کلاشینکوف گزارش داد، تولید پهپاد‌ها تا ۶۰ درصد افزایش یافته و انتظار می‌رود در آینده نزدیک چند برابر شود.  

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است، شویگو گزارشی دریافت کرده، مبنی بر اینکه کارگاه‌های جدیدی از سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شده که امکان افزایش ۶۰ درصدی تولید پهپاد و به طور بالقوه افزایش چند برابری را فراهم می‌کند. همچنین تولید سلاح‌های دقیق از جمله موشک‌های پایگاه هوایی ویخر-۱، گلوله‌های توپخانه هدایت شونده کیتولوف-۲ و موشک‌های پدافند هوایی هدایت شونده استرلا دو برابر افزایش می‌یابد.

در این بازدید همچنین به وزیر دفاع روسیه مواد کامپوزیتی جدید مورد استفاده در تولید پهپادها معرفی شد که بقای آنها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری تاس، شویگو از شرکت پیشرو گروه ZALA Aero (یکی از زیرمجموعه های کلاشینکف) بازدید کرد؛ جایی که انواع جدیدی از پهپادهای تهاجمی و شناسایی که با در نظر گرفتن تجربه عملیات ویژه نظامی بهبود یافته اند، به او معرفی شد.

وی همچنین دستور داد تا از تمامی تاسیسات زیرساختی حیاتی با سامانه دفاع هوایی استرلا محافظت شود.

شویگو گفت: «این چیزی است که بسیار مورد نیاز است؛ همه زیرساخت‌های حیاتی، تأسیسات اقتصادی مثل نفت، گاز، پالایش، باید با این سامانه محافظت شوند.»

پیش بینی حمله نظامی روسیه به یک کشور عضو ناتو

وزیر دفاع دانمارک مدعی شد: «اطلاعات جدید» نشان می‌دهد که روسیه می‌تواند در سه تا پنج سال آینده به یک کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حمله کند.

به گزارش فاکس نیوز، ترولز لوند پولسن روز گذشته به روزنامه دانمارکی یولاندز پوستن گفت: تهدیدی جدی علیه کشورش وجود ندارد اما توانایی روسیه برای تولید تجهیزات نظامی به شدت افزایش یافته است.

وی افزود: نمی توانم این موضوع را رد کنم که در سه تا پنج سال آینده روسیه ماده پنج و همبستگی ناتو را محک بزند. این ارزیابی ناتو در سال ۲۰۲۳ نیست بلکه اطلاعات جدیدی است که به تازگی مطرح شده.

وی ادامه داد: روسیه بالقوه میل به انجام چنین حمله ای دارد. آنها در حال حاضر همچنین می توانند زودتر از آنچه ما انتظار داشتیم، توانایی نظامی داشته باشند.

به گزارش رویترز، بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان ماه گذشته گفت که ناتو باید ظرف پنج تا هشت سال آینده برای حمله روسیه آماده باشد.

ناتو در تارنمای خود عنوان می کند: طبق ماده پنج این معاهده نظامی، اگر یکی از متحدان ناتو قربانی یک حمله مسلحانه شود، هر یک از اعضای دیگر ائتلاف، این اقدام خشونت‌آمیز را حمله‌ای مسلحانه علیه همه اعضا تلقی کرده و اقداماتی را برای کمک به متحد مورد حمله خود انجام می دهند.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۰
استکبار بد دردی است. ببنید روسیه چه اندازه مستکبر هست. پوتین در مصاحبه اخیر میگه ما همیشه طرفدار مذاکره بودیم. این ذلنسکی و اکراین هست که حاضر به مذاکره نیست. ولی در همین مصاحبه پوتین نیم ساعت توضیح میده که اکراین وجود خارجی نداره و دست ساز و استالین ساز هست. خوب. حالا ذلنسکی و اکراین و حامیان انها برای چی باید بیایند با پوتین مذاکره کنند. بیایند مذاکره برای تسلیم و امضا پشت قباله خاک ومیهنشان چون پوتین فکر می کند هنوز دوران تزار هست. حتی تزارها اینقدر مغرور و خود پرست نبودند
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
به امید نابودی استکبار بزرگ امریکا قبل از روسیه و همچنین کانادای بومی کش
عمرا روسیه به یک کشور عضو ناتو حمله کند
این استانداردهای دو گانه بخش جدایی ناپذیر از دیکتاتورهای فردی وپوتینی ها ست. مثلا انتخابات خوبه ولی بشرطی که 92 درصد به علی اوف یا طرفدار پوتین رای دهند. ولی اگر مردم اکراین به نفع نزدیکی به اروپا رای دادند اصلا رفراندم معنا ندارد و کودتای غربی است!
مرگ بر آمریکا و انگلیس که منبع فتنه و شرارت و آلودگی هستند
اگر آمریکا فقط یک روز از این دلقک کوکائینی اختلاس گر حمایت نکند روسیه پیروز است و کل اوکراین تصرف می‌شود
آفرین روسیه که با غرب کافر آلوده فاسد جنایتکار ظالم می‌جنگد
پاسخ ها
س
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
غرب کافر؟ یعنی پوتین خداپرسته اونا کافر؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
09:11
حرفی نیست پوتین آدم خوبیه یا نه
ولی شریف است که سلاحش رو به طرف غربی ها گرفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
دعای من همیشه این است ،اللهم اشغل الظالمین بظالمین یعنی خدایا ظالمان را با ظالمان مشغول ساز . نه شرقی ونه وغربی ،جمهوری اسلامی .د
اوکراین ویران و تخریب شده است
بیشتر مردمش هم آواره و فراری
این چند تا اسباب بازی اف16 هم زیاد دوام نخواهد آورد
هرچند 4 بمب اتمی هم برای نابودی طویله اروپا کافی است
لندن
برلین
مادرید
پاریس
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
فقط چین و پوتین.
اینها هم هر روز یک خواب می بینند.
یه دلقک غرب زده بد بو ببین چه دردسری درست میکنه
فقط میشه گفت باتلاق اوکراین و دیگر هیچ .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
باتلاق برای اروپا و ناتو هم بوده
سرمایه هاشونو بباد داده.
گاز ارزونشوند نابود کرده
دمی گرم پوتین .... خدا کنه با ناتو در گیر بشه هر چی اینها هم دبگرو بکشن بنفع ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
الهی آمین
خاک روسیه رو باید شخم زد
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی