بازدید 6432
با تحولات منطقه و جهان

کشته شدن ۳ آمریکایی و مجروح شدن ۱۴۳ تن در حملات نیروهای مقاومت/ نامه ایران به شورای امنیت درباره اتهامات آمریکا/ درخواست عراق برای ازسرگیری مذاکرات برای خروج نیروهای آمریکایی

کشته شدن ۳ آمریکایی و مجروح شدن ۱۴۳ تن در حملات نیرو‌های مقاومت، نامه ایران به شورای امنیت درباره اتهامات آمریکا، درخواست عراق برای ازسرگیری مذاکرات برای خروج نیرو‌های آمریکایی، رزمایش هوایی و دریایی آمریکا و ژاپن و برگزاری انتخابات زودهنگام در جمهوری آذربایجان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۲۲۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ 07 February 2024

کشته شدن ۳ آمریکایی و مجروح شدن ۱۴۳ نفر در حملات نیروهای مقاومت/ نامه ایران به شورای امنیت درباره اتهامات آمریکا/ درخواست عراق برای ازسرگیری مذاکرات برای خروج نیروهای آمریکایی

بین الملل تابناک: کشته شدن ۳ آمریکایی و مجروح شدن ۱۴۳ تن در حملات نیرو‌های مقاومت، نامه ایران به شورای امنیت درباره اتهامات آمریکا، درخواست عراق برای ازسرگیری مذاکرات برای خروج نیرو‌های آمریکایی، رزمایش هوایی و دریایی آمریکا و ژاپن و برگزاری انتخابات زودهنگام در جمهوری آذربایجان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

کشته شدن ۳ آمریکایی و مجروح شدن ۱۴۳ تن در حملات نیروهای مقاومت 

بامداد چهارشنبه، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، در حملاتی که پس از ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر ماه) علیه نیروهای آمریکایی در عراق، سوریه و اردن انجام شده است، سه تن کشته و ۱۴۳ تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش سی.ان.ان، «پت انگوین» سخنگوی پنتاگون اظهار کرد: سه تن در حین خدمت کشته شدند، ۲ تن جراحات بسیار جدی متحمل شدند، ۹ تن جراحات جدی دارند و ۱۳۲ تن نیز دچار جراحات غیرجدی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر ماه) تا روز سه‌شنبه دست کم ۱۶۸ حمله علیه نیروهای آمریکا و ائتلاف رخ داده که اکثر آنها در عراق و سوریه بوده است.

هشتم بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ در یک حمله پهپادی شبانه به یک پایگاه کوچک آمریکایی در اردن (برج ۲۲)، سه سرباز ارتش آمریکا کشته و دهها تن زخمی شدند.

نامه ایران به شورای امنیت درباره اتهامات آمریکا

در پی اتهامات بی اساس آمریکا علیه ایران، امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت این اتهامات بی‌اساس را رد کرد.

در این نامه آمده است: در ادامه مکاتبات پیشین، از جمله نامه های مورخ ۴ دسامبر ۲۰۲۳، ۲ ژانویه، و ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۳/۹۵۳، S/۲۰۲۴/۹، S/۲۰۲۴/۱۱۰)، مکاتبه حاضر در پاسخ به نامه مورخ فوریه ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۱۳۵) نماینده دائم ایالات متحده نزد سازمان ملل متحد، تهیه شده است.

در این نامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ضمن رد قاطعانه اتهامات بی اساس مندرج در نامه مربوط علیه نیروهای مسلح ایران، عملیات نظامی انجام شده توسط ایالات متحده آمریکا در خاک عراق و سوریه در تاریخ ۲ فوریه ۲۰۲۴ را به شدت محکوم می‌کند، عنوان شده است: این عملیات‌ غیرقانونی تعمدی، غیرنظامیان و زیرساخت‌های ضروری را آماج قرار داده و منجر به تلفات و جراحات متعدد بین غیرنظامیان شده است.

ایروانی در این نامه خاطرنشان کرد: چنین اقدامات غیرقانونی نه تنها ناقض قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد، به ویژه ماده ۲ (۴) بوده، بلکه صلح و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد و تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌رود.

در این نامه آمده است: جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه، اقدامات نظامی آمریکا را که آشکارا تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال این دو کشور را نقض می‌کند، به شدت محکوم می‌کنند. بنابراین، ابلاغیه‌ای که ایالات متحده به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل به شورای امنیت ارائه می‌کند، فاقد توجیه قانونی است و چنین اقداماتی را مشروعیت نمی‌بخشد.

درخواست عراق برای ازسرگیری مذاکرات برای خروج نیروهای آمریکایی 

وزیر خارجه عراق در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود بر لزوم بازگشت به میز مذاکرات برای بررسی آینده ائتلاف آمریکا در عراق تأکید کرد.

وزارت خارجه عراق سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: فؤاد حسین، وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بر لزوم بازگشت به میز مذاکرات برای بررسی آینده ائتلاف نظامی آمریکا در عراق تأکید کرد.

مذاکرات میان دو کشور ژانویه آغاز شد؛ اما پس از ۲۴ ساعت سه سرباز آمریکایی در حمله گروه‌های مقاومت عراق کشته شدند و مذاکرات از آن زمان متوقف شد.

آمریکا حملات هوایی را علیه ۸۵ هدف در واکنش به کشته شدن سربازانش در عراق و سوریه انجام داد.

فؤاد حسین در تماس تلفنی خود با بلینکن تاکید کرد: دولت عراق با چنین حملاتی مخالف است و نمی‌خواهد به عرصه‌ای برای تسویه حساب بین کشورهای متخاصم تبدیل شود.

آمریکا ۲۵۰۰ سرباز در عراق دارد که مأموریت آنها مشاوره نظامی و کمک به نیروهای محلی برای جلوگیری از بازگشت داعش است. صدها سرباز از کشورهای اروپایی و کشورهای دیگر نیز عضو ائتلاف بین‌المللی آمریکا هستند.

دولت عراق تأکید دارد که داعش شکست خورده و مأموریت ائتلاف آمریکا به پایان رسیده است. عراق مایل است با اعضای ائتلاف بین‌المللی آمریکا روابط دوجانبه از جمله در زمینه همکاری نظامی داشته باشد.

فؤاد حسین همچنین رسما از وزارت خزانه داری آمریکا خواسته که در تحریم‌های این کشور علیه بانک‌های عراقی بازنگری کند.

رزمایش هوایی و دریایی آمریکا و ژاپن

رسانه‌ها روز سه شنبه از برگزاری رزمایش ژاپن و آمریکا برای مقابله با حمله احتمالی چین به تایوان خبر دادند.

به گزارش وبگاه «تایپه تایمز»، نیروهای ژاپن و ایالات متحده حمله چین به تایوان را به عنوان سناریوی اصلی برای برگزاری این رزمایش در نظر گرفتند. این رزمایش از روز دوشنبه شروع شده و پنجشنبه به پایان می‌رسد.

ناوهای هواپیمابر «یو اس اس کارل وینسون» و «یو اس اس تئودور روزولت» از آمریکا و ناوشکن بالگرد نشین نیروی دریایی ژاپن کلاس «هیوگا» و شماری از جنگنده‌های دو کشور در این رزمایش حاضرند.

ژنرال «یوشیهیده یوشیدا» فرمانده ارتش ژاپن در نشست خبری گفت که ژاپن و ایالات متحده کشور، منطقه خاصی را برای این رزمایش متصور نیستند. با این حال، مقام‌های آگاه ژاپن گفتند که چین دشمن فرضی حین برگزاری این رزمایش است.

در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده مبنی بر اینکه چین در آینده به تایوان حمله خواهد کرد، نام بردن از دشمن فرضی نشان‌دهنده نگرانی مشترک ژاپن و ایالات متحده است، در حالی که با ادامه تشدید تنش‌ بین پکن و واشنگتن، همه نگاه‌ها به موشک‌های «قاتل ناو» چین است. موشک دانگ فنگ-۲۶ چین می‌تواند یک ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا را در جنگ غرق کند.

دانگ فنگ-۲۶ یک موشک بالستیک میان برد در خدمت ارتش چین است. از آنجایی که این کشور در مقایسه با ۱۱ کشتی اتمی نیروی دریایی آمریکا تنها 2 ناو در خدمت دارد، امیدوار است از دانگ فنگ-۲۶ خود علیه ناوهای آمریکا استفاده کند.

این موشک در دهه نود میلادی پس از اینکه چین هیچ راهی برای هدف قرار دادن یا ضربه زدن به ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده نداشت، مفهومی شد.

منابع خبری گزارش کردند، تایوان از ترس حملات پهپادی چین در حال برنامه ریزی برای خرید اخلالگرهای ضد پهپاد برای محافظت از تاسیسات خود است.

به گفته مقام‌های تایوانی، نظارت دقیق بر جنگ روسیه با اوکراین و استفاده گسترده از پهپادها در درگیری، پشت این اقدام برای تقویت دفاع از مراکز حساس است.

برگزاری انتخابات زودهنگام در جمهوری‌ آذربایجان

 امروز (چهارشنبه) جمهوری‌ آذربایجان، انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری خود را برگزار کرده و طبق آخرین گزارش‌ها، محل‌های اخذ رای ساعت ۸ صبح به وقت محلی باز شده‌اند.

به گزارش ایسنا، مرکز اطلاع رسانی دبیرخانه کمیسیون مرکزی انتخابات جمهوری آذربایجان در ساعات‌ ۱۰:۰۰، ۱۲:۰۰، ۱۵:۰۰، ۱۷:۰۰ و ۱۹:۰۰ به روزرسانی‌های اولیه را از پیشرفت و نتایج رای‌گیری ارائه خواهند کرد.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در ماه دسامبر، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد و او خودش در کنار شش نامزد دیگر برای پنجمین دوره هفت‌ساله ریاست‌جمهوری رقابت می‌کند.

 هرچند این رای‌گیری در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۵ برگزار شود، اما رئیس‌جمهور آذربایجان به دلیل آنکه «چشم‌انداز سیاست داخلی کشور را برای سال‌های آتی به ثبات برساند و در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۵ مداخله‌ای صورت نگیرد»، خواستار انتخابات زودهنگام شد.

با مجموع ۶ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۶۲۳ نفر در فهرست رای‌دهندگان، رای‌گیری در ۶ هزار و ۵۳۷ مرکز رای‌گیری در سراسر کشور انجام خواهد شد. هم‌چنین بیش از ۹۰ هزار ناظر برای نظارت بر انتخابات نام نویسی کرده‌اند.

این انتخابات در سراسر خاک جمهوری آذربایجان از جمله مناطق آزاد شده اخیر برگزار می‌شود. در این مناطق آزاد شده، ۲۶ مرکز اخذ رای تاسیس شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۳
مغز براندازان هم اکنون
جنگ در غزه تا پایان حماس ادامه یابد. نسل کشی اسراییل در غزه مشروع است چون حماس....

مغز براندازان همچنین
دین من انسانیت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
خدا شفات بده..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
لایک
آمریکا در سوریه و عراق اشغالگر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
ما در یمن چه وضعیتی داریم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
ما در یمن حضور نداریم
کلاً در این چهار ماه سه آمریکایی کشته شده اند و در مقابل علاوه بر تلفات قبلی «نیروهای مقاومت»، در همین دور آخر حملات آمریکا نوزده نفر در عراق، سی هفت نفر در سوریه و چهل نفر در یمن کشته شدند که همه شان هم از نیروهای مذکور بودند.

جالب است که نیروهای مذکور ادعای پیروزی هم دارند.
به امید تولید واکسن غربگدایی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
چرا یک واکسن؟ می توانید هفت هشت مدل از این واکسن بسازید. برای هر کدامش هم یکی دو میلیارد دلار بودجه بگیرید. حالا مؤثر بود یا نبود فرقی نمی کند. شماها که «مأمور به نتیجه» نیستید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
صد تا واکسن هم درمانش نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
وای خدایا یعنی میشه؟ ایران گلستان میشه دلار میشه ۱۰ هزار تومان کسی هم نمیخره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
مثل اینکه از حرف های غربگراها ناراحتی ؟
البته حقیقت را میگن و خب تلخ است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
به امید تولید واکسن ایران
گرایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
با توجه به تزریق واکسن شرق گدایی از خیلی وقت قبل به شرق گداها متاسفانه امیدی به درمانشان نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
از همین برق و موبایل و نت و ... که داری استفاده می کنی همش غرب گدایی هست اگه دنیا دست اعراب بود هنوز با شتر مسافرت می کردی و با آتیش پیام می
فرستادی . التماس تفکر
"پنتاگون اظهار کرد: سه تن در حین خدمت کشته شدند، ۲ نفر جراحات بسیار جدی متحمل شدند، ۹ تن جراحات جدی دارند و ۱۳۲ نفر نیز دچار جراحات غیرجدی شده‌اند."
به درک اسفل السافلین...بمیرند خوک های کثیف...همه دنیا را به آتش کشیده اند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
دقیقا
حرف حق...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
امریکا ابرقدرت است
اشغالگر است
زورگو است

ولی این پوتین پرستان مزدور و نوکر پوتین هیچ کاری ازشون ساخته نیست غیر از ایجا د جنگ و اشوب نابودی زندگی و معاش و ایجاد دشمنی
تبریز
| Sweden |
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
در جواب ۲۰٫۱۰،شیطان بزرگ از پوتین بدتر و تو از هر دو بدتر همه تان از هم بدتر و پلیدتر .... مرگ بر شیطان بزرگ
«عراق مایل است با اعضای ائتلاف بین‌المللی آمریکا روابط دوجانبه از جمله در زمینه همکاری نظامی داشته باشد.»

شتر سواری دولا دولا نمی شود. دولت عراق یا باید به قراردادش با نیروهای آمریکایی خاتمه دهد و در صورت بازگشت داعش یا چیزی مشابه آن انتظار کمک مجدد از آمریکایی ها را نداشته باشد و یا این که اگر تمایل به «همکاری نظامی» با آمریکا دارد حفاظت از پایگاه های آمریکایی در برابر راکت پراکنی های حشدالشعبی را به عهده بگیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
خیلی زرنگی ! یادت رفته که اگر حشدالشعبی جزو ارتش عراق محسوب بشه، اونوقت جناب السودانی باید تغاص کشته شدن سه سرباز آمریکایی رو پس بده
«این عملیات‌های غیرقانونی به صورت تعمدی ... منجر به تلفات و جراحات متعدد بین غیرنظامیان شده است.»

حالا خان می بخشه، امیر سعید خان نمی بخشه. هم حشد الشعبی و هم مقامات سوریه صریحاً اعلام کردند که تلفات حمله اخیر آمریکا در سوریه و عراق تماماً از نیروهای آنها بوده اند. آن وقت سفیر ایران در سازمان ملل آنها را غیر نظامی می خواند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
حالا یکی نیست بگوید این وسط ایران چه‌کاره است
اینها که گفتند ما پایگاهی در عراق و سوریه نداریم
از باتلاق اوکراین چ خبر ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
روسیه در همه جبهه ها شکست خورده و نیمی از سرزمین هاش اشغال شده. اوکراینی ها پشت دروازه های مسکو هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
11:25
الان مثلا تیکه انداختی به اوکراین ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
۱۱.۳۳
نه واقعیت رو گفت. به سبک آی پی کانادا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
اتفاقا جنگ اکراین برای سایر کشورها نعمتیه. چون هم آمریکا و هم روسیه درگیرش هستند و باعث تضعیف هر دو جناح میشه. این وسط فقط چین عاقلی کرد
خوانندگان فارس و تسنیم با دیدگاههای بە شدت انقلابی، سکان اینجا را هم بە دست گرفتند. چیزی کە عیان چە حاجت بە بیان است. بای بای تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
تو باید بری سعودی نشنال اینجا جای تو نیست که اگه تونستی به سرعت از کشور هم برو
باورم نمیشه غرب زده ها دارن میگن ایران به ژاپن و کره پول داده که ببازن گاوبندی کنن که ایران اول بشه! خدایا خدایا خدایا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
این دیگه واقعا چرنده. باید به این افراد گفت اگر ایران چنین نفوذی در تمامی کشورهای جهان داره ، که واقعا جای دست مریزاد داره
چرا هر جنگ و کشتاری در جهان هست یه پای ثابتش آمریکاست؟ از غزه گرفته تا اوکراین جنگی بوده تو دنیا که آمریکا یه طرفش نباشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
آمریکا کمک میکنه به مظلومان دخالت مستقیم نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
آره. حتما اسرائیل هم مظلومه!!! آدم چقدر باید حقیر بشه که ظالم را مظلوم جا بزنه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
۱۱:۴۹
با شما موافقم مردم اوکراین واقعا بی گناه هستن و امریکا به دادشون رسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
این غربگداها وضعشون خیلی خرابه دیگه باید درمان فوری پیدا کرد براشون
آیا ما قدرت نظامی و اتمی هستیم ؟
آیا ما قدرت اقتصادی هستیم ؟
...
این خبر کشته شدن 3آمریکایی که خبر روز نیست.مال چند روز پیش هست !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
تابناک الکی میخواد کامنت بگیره
مثل اینکه کامنت های آی پی کانادا بد جوری میسوزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
آی سوختم
آی سوختم
آمریکا به نفع کشور خودش هم است که از عراق خارج شود و اگر الان خارج نشود در آینده با آبروریزی بیشتر خارج خواهد شد و بهتر است از این بهانه استفاده و به درخواست عراق پاسخ مثبت دهد و عزت مندانه خارج شود

مردم هیچ کشوری دوست ندارند یک بیگانه از آنرطف دنیا بیاید و اقدامات نظامی خودسرانه انجام دهد حتی مردم آمریکا و انگلیس
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست