بازدید 1944

ایالت ایلینوی آمریکا از رد صلاحیت ترامپ خودداری کرد

شورای انتخاباتی ایالت ایلینوی آمریکا با خودداری کردن از رد صلاحیت رئیس جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا تائید کرد تا نام وی در مرحله درون‌حزبی این انتخابات روی برگه‌های رأی این ایالت باقی بماند.
کد خبر: ۱۲۱۸۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۶ 31 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از سی‌بی‌اس، دیوان عالی آمریکا که مشغول رسیدگی به پرونده‌های رد صلاحیت رئیس جمهور سابق آمریکا در ۲ ایالت کلرادو و مین است، قرار است هفته آینده به استماع درخواست تجدید نظر ترامپ در مورد حکم رد صلاحیت وی در ایالت کلرادو بپردازد.

پیش از این ابتدا دیوان عالی ایالت کلرادو و بعد از آن هم دیوان عالی ایالت مین در احکامی مشابه با استناد به یکی از بندهای قانون اساسی آمریکا، اعلام کردند که ترامپ نمی‌تواند در آن ایالت‌ها برای مرحله درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نامزد شود.

ایالت‌‎هایی که به دنبال رد صلاحیت ترامپ هستند با استناد به بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا که بر اساس آن کسانی که سوگند یاد می‌کنند از قانون اساسی ایالات متحده حمایت کنند در صورت تحریک به اغتشاش یا شورش، حق حضور در مناصب فدرال را نخواهند داشت، می‌گویند اقدامات وی در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ مصداق تحریک به شورش و اغتشاش بوده و بنابراین مجاز به قبول مناصب فدرال نیست.

در ایلینوی، پیش از این، یکی از اعضای شورای انتخاباتی این ایالت که جمهوری‌خواه است گفته بود که مجموعه‌ای از شواهد حاکی از آن هستند که ترامپ مجاز به نامزد شدن برای ریاست‌جمهوری نیست، زیرا او با تحریک به شورش قانون اساسی را زیر پا گذاشته است. او با وجود این، تصمیم‌گیری نهایی درباره رد صلاحیت ترامپ را به عهده شورا گذاشت.

شورای انتخاباتی ایالت ایلینوی آمریکا روز سه‌شنبه (به وقت محلی) به اتفاق آرا تصمیم گرفت که صدور حکم درباره نقض یا عدم نقض قانون اساسی در اختیار این شورا نیست و به همین دلیل نام ترامپ باید در برگه‌های رأی باقی بماند.

از سوی دیگر وکلای ترامپ نیز بی‌کار ننشسته و چند استدلال برای جلوگیری از رد صلاحیت ترامپ مطرح کرده‌اند. اولین استدلال آنها این است که قانونی که ایالت‌های کلرادو و مین با استناد به آن ترامپ را رد صلاحیت کرده‌اند تنها مربوط به کسانی است که قصد نامزد شدن برای احراز سمت سناتوری یا نمایندگی کنگره آمریکا را دارند.

استدلال دوم وکلای ترامپ این است که اقدام به حذف نامزدهای انتخاباتی، اقدامی سیاسی بوده و تنها این مردم آمریکا هستند که حق دارند با آرای خود، نامزدهای انتخاباتی را از گردونه رقابت‌ها حذف کنند.

آخرین استدلال وکلای ترامپ هم بر این اساس استوار شده است که ترامپ در روز ۶ ژانویه صرفاً از حق خود برای آزادی بیان استفاده کرده و نقشی در حوادثی که آن روز به وقوع پیوست، نداشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست