بازدید 2517

مسیرهای دیگر جایگزین ترانزیت گاز روسیه از اوکراین می‌شوند

اگر توافق روسیه با اوکراین برای ترانزیت گاز از خاک این کشور تمدید نشود، مسکو از مسیرهای جایگزین و صادرات گاز در قالب ال‌ان‌جی، استفاده خواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۱۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ 28 January 2024

اگر توافق روسیه با اوکراین برای ترانزیت گاز از خاک این کشور تمدید نشود، مسکو از مسیرهای جایگزین و صادرات گاز در قالب ال‌ان‌جی، استفاده خواهد کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ توافق پنج ساله فعلی میان مسکو و کی‌یف برای ترانزیت گاز روسیه به اروپا، در پایان سال ۲۰۲۴، منقضی می‌شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت: زنجیره لجستیکی صادرات گاز روسیه در صورت عدم تمدید قرارداد ترانزیت گاز از خاک اوکراین، تغییراتی پیدا خواهد کرد.

منابع رسانه‌ای مختلف گزارش کرده اند دولت اوکراین اعلام کرده است با مسکو درباره احتمال تمدید قرارداد ترانزیت گاز مذاکره نخواهد کرد.

پسکوف گفت: مسئله این است که گاز، چطور به اروپا رسانده خواهد شد. البته، مسیرهای مرتبط با ترکیه وجود دارد. عرضه گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) هم وجود دارد که اکنون پرتقاضاست. مسیرهای جایگزینی وجود دارند اما نخست این که، همه آنها رزرو شده اند و این به تغییراتی در کل زنجیره‌های لجستیکی منتهی خواهد شد.

اوکراین، سابق بر این، مسیر اصلی روسیه برای صادرات گاز به اروپا بود. با این حال، ارسال گاز روسیه از طریق این کشور با ساخت خط لوله زیردریایی نورد استریم که اکنون آسیب دیده است و خط لوله ترک استریم از بستر دریای سیاه، کاهش یافت.

صادرات گاز روسیه به اروپا هم در بحبوحه پیامد سیاسی جنگ در اوکراین، به شدت کاهش یافته است و روسیه جایگاه خود به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز اروپا را به نروژ واگذار کرده است.

در این بین، روزنامه کومرسانت گزارش کرد گازپروم، ۴۰۴ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال ۲۰۲۳ تولید کرده که به دلیل صادرات کمتر به اروپا، حدود ۹ درصد بر مبنای سالانه کاهش داشته است. این شرکت که بزرگترین تولیدکننده گاز روسیه است، آمار تولید خود را فاش نمی‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، پنج شنبه گذشته به مجله داخلی وزارت انرژی اعلام کرد صادرات گاز روسیه به چین از طریق خط لوله، به ۹۱.۴ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۳ بالغ شد که حدود ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲، کاهش داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست