بازدید 12702

حکم کم سابقه دادگاه لاهه علیه اسرائیل صادر شد/ این حکم به چه معناست؟

 جلسه قرائت رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در نوار غزه، امروز (جمعه) انجام و حکم موقتی علیه رژیم صهیونیستی صادر شد.
کد خبر: ۱۲۱۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳ 26 January 2024

حکم کم سابقه دادگاه لاهه علیه اسرائیل صادر شد/ این حکم به چه معناست؟

بین الملل تابناک: جلسه قرائت رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در نوار غزه، امروز (جمعه) انجام و حکم موقتی علیه رژیم صهیونیستی صادر شد.

دفاع آمریکا از اقدامات اسرائیل علی‌رغم حکم دادگاه لاهه
۱۴۰۲/۱۱/۰۶ - ۲۳:۱۳

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علی‌رغم صدور حکم در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل باز هم به دفاع از اقدامات این رژیم در غزه پرداخت. 

طبق گزارش شبکه خبری الجزیره سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ادعاهای مطرح‌شده علیه اسرائیل در خصوص نسل‌کشی در غزه «بی‌اساس» هستند. 

حماس: رأی دادگاه لاهه، کشتار جمعی مردم فلسطین توسط اسرائیل را ثابت کرد
۱۴۰۲/۱۱/۰۶ - ۲۰:۱۱

جنبش حماس فلسطین از رأی دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی استقبال کرد و گفت: این حکم، اتهامات مربوط به کشتار جمعی [مردم فلسطین] توسط اسرائیل را ثابت کرد و از ارتش اسرائیل خواسته است که محاصره نوار غزه را بردارد و در چارچوب حقوق بین‌الملل، به وظایف خود عمل کند.

جلسه قرائت رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در نوار غزه، امروز (جمعه) آغاز شد.

«جوآن دونوگو» رئیس و قاضی دادگاه لاهه در این جلسه گفت: «دیوان از فاجعه‌ای که در غزه رخ می‌دهد کاملا آگاه است و کشتار جاری در غزه را محکوم می‌کند».

حماس با بیان اینکه این رأی به منزله «توقف هر گونه تجاوز به ملت فلسطین در غزه است»، از جامعه بین‌الملل خواست که اسرائیل را مجبور به اجرای تصمیمهای دادگاه و توقف کشتار جمعی مردم فلسطین کند.

تبریک امیرعبداللهیان به دولت و مردم آفریقای جنوبی
۱۴۰۲/۱۱/۰۶ - ۱۹:۵۹

در پی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این موفقیت را به دولت و ملت آفریقای جنوبی تبریک گفت.

امیرعبداللهیان در این باره اعلام کرد: موفقیت آفریقای ‌جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری در جریان طرح شکایت از رژیم صهیونیستی را به دولت و ملت آفریقای‌جنوبی، ملت فلسطین و خانم نالدی پاندور وزیر امور خارجه این کشور تبریک می‌گویم. 

‏وی افزود: بار دیگر بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ابتکار عمل دولت آفریقای جنوبی تأکید می‌کنم.

اولین واکنش نتانیاهو به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری
۱۴۰۲/۱۱/۰۶ - ۱۹:۴۷

نخست وزیر رژیم صهیونیستی به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد شکایت آفریقای جنوبی از این رژیم واکنش نشان داد.

به گزارش الجزیره، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی در واکنش به حکم امروز دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که این رژیم در یک جنگ عادلانه و بی‌نظیر قرار دارد.

وی تاکید کرد که ضمن پایبندی به قانون بین‌المللی به دفاع از خود و مردم خود ادامه خواهد داد.

نتانیاهو افزود: آمادگی دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی ادعاهای نسل‌کشی لکه ننگی است که تا نسل‌های آینده محو نخواهد شد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد: تا تحقق پیروزی به این جنگ ادامه خواهیم داد تا اسرای خود را بازگردانیم و غزه به منبع تهدید اسرائیل تبدیل نشود.

واکنش آفریقای جنوبی به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری
۱۴۰۲/۱۱/۰۶ - ۱۹:۴۶

آفریقای جنوبی از حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری درمورد شکایت این کشور از رژیم صهیونیستی استقبال کرد.

 دولت آفریقای جنوبی تاکید کرد که از تدابیر موقت اعمال شده توسط دادگاه دادگستری بین المللی علیه رژیم صهیونیستی استقبال می‌کند.

دولت آفریقای جنوبی اعلام کرد: این حکم پیروزی قاطع قانون‌مداری بوده و نقطه عطف مهمی در زمینه تحقق عدالت برای مردم فلسطین است.

وزیر همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی نیز در این خصوص گفت:"نمی‌توانیم تنها شاهد هزاران نفر از مردم فلسطین باشیم و اقدامی نکنیم."
وی با اعلام اینکه "دوست داشتیم که دیوان بین‌المللی دادگستری حکم آتش‌بس غزه را صادر می‌کرد" تاکید کرد که بدون ایجاد آتش‌بس اجرای دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

خانم ماشابانه گفت که حکم دادگاه بین‌المللی اقدامی مهم بوده و آزمایش و ارزیابی میزان پایبندی رژیم صهیونیستی به قوانین بین‌المللی است.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی نیز تاکید کرد که برای ممانعت از نسل‌کشی مردم فلسطین تلاش خواهد کرد و رژیم صهیونیستی در قانع کردن دادگاه مبنی بر عدم نقض قوانین شکست خورد.

این تیم از تمام کشورها خواست که به حکم دادگاه بین‌المللی پایبند باشند و تاکید کرد که حکم امروز این پیام را برای اسرائیل دارد که هیچ کس بالاتر از قانون نیست.

دیوان بین‌المللی دادگستری دقایقی پیش قرائت حکم ویژه خود درمورد شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی مبنی بر ارتکاب نسل‌کشی در غزه و لزوم اتخاذ اقدامات فوق‌العاه را آغاز کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری در این جلسه نسبت به تداوم جان باختن مردم غزه ابراز نگرانی کرد.

رئیس این دادگاه بین‌المللی تاکید کرد که دادگاه نمی‌تواند درخواست رژیم اسرائیل مبنی بر نپذیرفتن شکایت آفریقای جنوبی را بپذیرد.

وی خاطرنشان کرد: صلاحیت صدور حکم درباره تدابیر فوق العاده درخصوص اتهام نسل‌کشی علیه اسرائیل را داریم و آفریقای جنوبی نیز حق اقامه دعوا را دارد و نمی‌توان درخواست اسرائیل درباره رد کردن آن را پذیرفت.

در این جلسه اعلام شد: اکنون اعلام نمی‌کنیم که اسرائیل تعهدات مربوط به توافق ممانعت از نسل‌کشی را نقض کرده یا خیر. ما اکنون حکمی در مورد اینکه نسل‌کشی رخ داده یا نداده صادر نمی‌کنیم بلکه درمورد امکان وقوع نسل‌کشی حکم صادر می‌کنیم.

این دادگاه همچنین اعلام کرد: عملیات نظامی در غزه منجر به کشته شدن تعدادی زیادی از مردم این باریکه و کوچ اجباری تعدادی دیگر شد. حمله اسرائیل منجر به جان باختن تقریبا ۲۵ هزار فلسطینی و مجروح شدن ۶۰هزار تن دیگر شد.

دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کرد: بیش از ۹۳ درصد مردم غزه توان دستیابی به غذا را ندارند. مردم فلسطین مورد حمایت معاهده ممانعت از نسل‌کشی هستند و حق دارند که از جنایت نسل‌کشی در امان باشند.

رئیس این دادگاه بین‌المللی افزود: بیانیه آژانس آنروا در مورد وخامت اوضاع انسانی در غزه را جدی گرفتیم و اوضاع این باریکه به سمت فاجعه حرکت می‌کند. اسرائیل باید اقدامات لازم برای جلوگیری از جنایات‌ کشتار علیه یک مجموعه انسانی را اتخاذ کند. دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که آسیب‌های وارده به غیرنظامیان در غزه در حد جنایت جنگی است. اسرائیل باید عدم ارتکاب به جنایت نسل‌کشی توسط نیروهایش را تضمین و اقداماتی در راستای بهبود اوضاع انسانی در غزه انجام دهد.

این دادگاه همچنین اعلام کرد: تمام طرف‌های درگیر در غزه باید به قوانین‌ بین‌المللی انسانی پایبند بوده و اسرا را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند. اسرائیل باید به کشتار و آسیب رساندن به مردم غزه پایان دهد و اقدامات لازم برای فراهم کردن نیازهای انسانی مردم غزه را فورا اتخاذ کند. اسرائیل باید تدابیر لازم برای جلوگیری از تحریک مستقیم به کشتار گروهی را بیندیشد. اسرائیل باید متعهد به خودداری از قتل، تعدی و تخریب علیه مردم غزه باشد.

این دادگاه همچنین اعلام کرد که گزارش های آفریقای جنوبی عاقلانه و منطقی بوده و باید بررسی شود.

دادگاه قرار بود در چه زمینه‌هایی تصمیم بگیرد؟ 
آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته بود در ۹ فقره حکم صادر کند و از جمله خواستار توقف عملیات‌ نظامی اسرائیل در غزه شده بود.  

در حکم امروز به شکایت اصلی آفریقای جنوبی در خصوص اینکه آیا اسرائیل در حال نسل‌کشی در غزه است یا خیر رسیدگی نشد. 

آفریقای جنوبی در شکایت خود از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته بود با توجه به اینکه صدور حکم در خصوص نسل‌کشی ممکن است چندین سال به طول بینجامد دادگاه در خصوص برخی اقدامات موقت نظرش را اعلام کرده و احکامی اولیه صادر کند. 

با آنکه اجرای احکام دیوان بین‌المللی دادگستری توسط همه طرف‌ها لازم‌الاجراست، ساز و کاری برای ضمانت اجرای آنها وجود ندارد.

واکنش‌ها به حکم اولیه دادگاه لاهه 
وزارت خارجه آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای گفت: «امروز یک پیروزی قاطع برای حاکمیت قانون در سطح بین‌الملل و نقطه‌ عطفی در زمینه جستجوی عدالت برای مردم فلسطین به شمار می‌رود.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تصمیم دادگاه لاهه برای رسیدگی به این پرونده را تصمیمی «زننده» خواند و گفت که اسرائیل جنگ را تا زمان رسیدن به «پیروزی کامل» ادامه خواهد داد. 

نظریات کارشناسان 
کارشناسان مسائل حقوق بین‌المللی می‌گویند، اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری ۳۶ دقیقه ابتدایی بحث خود را به توضیح درباره حق آفریقای جنوبی برای شکایت از اسرائیل اختصاص داد، نشان‌دهنده این است که این دادگاه احتمال نسل‌کشی در غزه را رد نکرده است. 

آفریقای جنوبی خواستار صدور حکمی موقت برای آتش‌بس شده بود. دادگاه حکمی در این خصوص صادر نکرد؛ اما اسرائیل را ملزم به ارائه گزارش کرد. 

این حکم به چه معناست؟ 
«بالکیس جاراح»، از کارشناسان حقوقی دیده‌بان حقوق بشر تصمیم دادگاه لاهه را «نقطه عطف» توصیف کرده و گفته معنای این حکم این است که اسرائیل و متحدانش هشدار دریافت کرده‌اند و لازم است، اقدامات بیشتری برای جلوگیری از نسل‌کشی و جنایات‌ جنگی علیه مردم فلسطین انجام دهند. 

او همچنین گفت، این حکم به معنای آن است که دیوان بین‌المللی دادگستری وضعیت وخیم انسانی در غزه را به رسیمت شناخته است. 

جاراح تصریح کرد که دستورهای این دادگاه «روشن و الزام‌آور» هستند و اسرائیل اکنون باید تعهد خودش را به قوانین بین‌المللی نشان دهد و از این احکام صریح پیروی کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۱
متن حکم کجاست ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
متخصص اعصاب و روان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
متخصص مغز کجاست ؟ بستری شده؟ رای دادگاه لاهه برای اقلیت غیر منتظره بود، اسراییل محکوم نشد که
متخصص مغز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
هر دو کامنت بنده رفت تو غیرقابل انتشار و کلا دو کامنت غیرقابل انتشار
درود بر تابناک
متخصص مغز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
۲۱۲۸
متاسفانه تابناک با آزادی بیانش نذاشت تا مشکلات مغزی شما را بیان کنم. .
یاس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
همین الان حکم بازداشت پوتین توسط لاهه صار شده است
اگه پوتین به ایران بیاید ایران به حکم لاهه احترام میگذارد
کشتن زن و بچه بی دفاع مردم و خراب کردن خانه آنها و تحریم امداد رسانی و غذا رسانی بمردم غیر مسلح، جنایت و تجاوز است و فرقی نمیکند در اسراییل یا فلسطین باشد یا ایران و آمریکا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
شما بنظرم از آن دست افرادی هستید که میگویند اگر فردی به سمت راست صورت شما سیلی نواخت، سمت چپ را هم جلو بیاورید تا سیلی دیگری به آن نواخته سود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
بهتر بود که دادگاه حکم میداد تا اهالی غزه را به شهرهای کرانه غربی رود اردن کوچ میدادن
و اهالی غزه را در شهرهای فلسطینی مثل رام الله و الخلیل و نابلس و طولکرم جای میدادن
در حکم دادگاه لاهه هیچ اشاره ای به وضعیت گروگانها از دیدگاه کنوانسیون ژنو نشده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
قابل توجه مدافعان دولت کودک کش اسراعیل

بحث ۰۵ الی ۶ ۰ اسیری که همانها هم ممکنه قربانی بمباران شده باشند در صلاحیت دیوان نیست
یعنی ربطی به نسل کشی و کشتار جمعی ندارد

الان بحث نسل کشی مطرحه توجه داری نسل کشی

دقت را بالا ببرید
چای دبش چه خبر؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
یه عده میان پای هر خبری اینو مینویسن بعد پیش خودشونم فکر میکنن مثلا چقدر باحالن چقدر خفنن چقدر بامزه و با نمکن ، خدا شماهارو بی نوبت شفا بده ان شاالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
هیچی خبری نیست داداش.هنوز ۳ تا بسته چای دبش توی کابینت آشپزخونه دارم.اینا که تموم بشه میرم چای مسما میخرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
۲۱:۲۵
به هیچ وجه طرف قصد مزه پرانی و بانمکی نداره
هدف اینه که بگه مردم فراموش نمیکنن
وقتی دولت و رسانه ها با نپرداختن به جزئیات دارن تلاش میکنن که چای دبش فراموش بشه مردم نباید این خیانت رو فراموش کنن
چرا اینقدر ساده اندیش هستید؟ این‌حکم‌خیال رژیم صهیونیستی را راحت کرد . حکم دادند که‌جنگ کنید فقط حواستان باشد رجز خوانی نکتید . به خاطر این حکم بی خطر که داده شد دیگر کسی هم‌نمی تواند بخاطر نسل کشی شکایت کند .
یه حکم بی ارزش.حتی نگفته که باید آتش بس بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
پس چرا دولتمردان صهیون و آمریکا از این رای عصبانی شدن؟؟؟
دم آفریقای جنوبی گرم ، بین اینهمه کشور مسلمان یک نفر بلد نبود چنین شکایتی مطرح کنه ؟ شایدم برخی کشورها نظیر عربستان دلشون نمیاد علیه رفیق خودشون اسرائیل شکایتی کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
حرف نمیزدی، سنگین تر بودی داداش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
اسرائیلرفیق عربستان نیست عربستان منافه خودرااز همه بیشتر میخواد جنگ خود حماس شروع کرد واسرائیل الکی خودشرا بخواب زد که مثلا قافل گیر شده وبهانه بدست آورد تا برای همیشه ازظرف حماس خیالش راحت باشه
انگاه که وجدان ها از بین رفت فقط باید به خدا پناه برد
هیچ حکمی مبنی بر کشتار اسرائیل در غزه صادر نشد بلکه به اسرائیل پیشنهاد شد که اسرائیل ملاحظه اهالی معمولی غزه را نماید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
پس چرا دولتمردان صهیون و آمریکا از این رای عصبانی شدن

3
خیلی جالبه بعد از ۷۵ل نسل‌کشی و جنایت تازه از اسرائیل توضیح می‌خواهند عجب دنیای ننگینی
آمریکا بیا زیر چتر نظام بین المللی و دست از خودسری بردار
عصر استکبار و خودسری به سر رسیده است و اگر بخواهی ادامه دهی منزوی و تنها می شوی و آمریکا را به باد فنا می دهی
دفاع جنبش فواحش از کودک کشان اسرائیلی قابل پیش بینی و از روز روشنتر بود
۝۝۝۝۝۝۝
﴿الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم﴾
۝۝۝
﴿اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج﴾
۝۝۝
یا الله به حق محمد و آل محمد
از اختلاس و تورم نجاتمون بده
۝۝۝
و
از دست جنایتکارای جنگی غاصب قصاب صهیونست، مردم مظلوم فلسطین رو نجات بده.
۝۝۝
﴿الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم﴾
مهمترین نکته این است


عاقبت ظلم پایدار نمی ماند
چای دبش چه خبر؟
افزایش سن بازنشستگی چه خبر؟
دادگاه لاهه می گوید اسراییل باید بیشتر نسل کشی کند تارای بدیم حیف نان. به لاهه
مرگ بر امریکا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار