بازدید 6673
۱

شهری که امسال تنها ۳ روز هوای پاک داشت

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه اراک امسال تنها ۳ روز هوای پاک داشت، گفت: آلودگی هوای شهر اراک نیز در مجموع در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ روز افزایش روزهای ناسالم وجود داشته است.
کد خبر: ۱۲۱۷۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸ 23 January 2024


به‌ گزارش تابناک به نقل از تسنیم، یوسف یوسفی ظهر امروز در ششمین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار استان مرکزی اظهار داشت: امسال 3 روز هوای پاک، 183 روز سالم، 105 روز ناسالم برای گروه‌های حساس، 14 روز ناسالم برای تمام گروه‌های سنی، 2 روز بسیار ناسالم و یک روز خطرناک در اراک وجود داشته است.

وی افزود: بیشترین روزهای آلوده شهر اراک در فصل تابستان و ماه‌های تیر، مرداد و شهریور است و بعد از آن در فصل مازوت‌سوزی و آذرماه است، براساس آمار ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر اراک نیز در مجموع در سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 روز افزایش روزهای ناسالم وجود داشته است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: آلاینده مسئول شهر اراک، ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون و دی اکسید گوگرد است، از ابتدای سال تا 19 آذرماه غلظت دی‌اکسید گوگرد و از 20 آذرماه تا ابتدای بهمن ماه غلظت آلاینده مازوت است که نشان می‌دهد دلیل اصلی و اساسی مازوت‌سوزی است.

یوسفی عنوان کرد: امسال اراک با 122 روز آلوده بعد از اهواز در رتبه دوم شهرهای آلوده قرار گرفته است، درذ دوره مشابه سال گذشته 395 میلیون لیتر مازوت‌سوزی وجود داشته و امسال تاکنون 159 میلیون لیتر مازوت‌سوزی انجام شده است؛ این در حالی است که 60 درصد نسبت به سال گذشته مصرف مازوت کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: امسال از ابتدای سال تا 20 آذر  105 روز ناسالم و از 20 آذرماه ماه تا سوم بهمن ماه 17 روز ناسالم وجود داشته است، امسال از میزان مازوت سوزی نمونه‌برداری شده است و نتایج حاکی از آن است که میزان سولفور گوگرد مازوت نیروگاه 3 درصد است. در حال حاضر یکی از واحدهای نیروگاه در حالت اورهال قرار دارد و یک واحد گازسوز است و 2 واحد دیگر که مازوت‌سوزی دارد با so2،گوگرد سه برابر فعال است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: اداره کل پالایش های مستمر از صنایع داشته و صنایعی مانند ایرالکو، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه و غیره در لیست صنایع آلاینده استان قرار گرفتند، در این راستا سال گذشته شکایت کیفری علیه نیروگاه وجود داشته و به دلیل عدم صلاحیت به تهران منعکس شد و امسال هم بر اساس وظیفه قانونی شکایت از طریق دادستانی شازند مبنی بر صدور دستو تعطیلی نیروگاه انجام شده است.

در سه ماهه زمستان روز ناسالم برای تمام گروه‌ها نداشتیم

علیرضا محرابیان، رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست استان مرکزی در این نشست اظهار داشت: در سه ماهه زمستان روز ناسالم برای تمام گروه‌ها نداشتیم که در مقایسه با سایر شهرها مانند تهران و کرج این اعداد را سازمان مشخص نکرده و به صورت کلی اعلام کرده است.

وی در ارتباط با دلیل اینکه کمتر مازوت مصرف شده اما تعداد روزهای آلوده استان افزایش پیدا کرده است، افزود: نکته مهمی است که ما بسیار تحت تاثیر اقلیم شهر اراک هستیم، امسال سال استثنایی است و گرد و غبار تالاب به شکل گردباد وارد شهر می‌شود. همچنین نکته تأثیرگذار دیگر در آلودگی هوای شهر نیز صنایع دشت شازند است، به طوری که کوچکترین تغییری در آنها آلودگی را وارد شهر اراک می‌کند. بنابراین با توجه به اینکه مازوت کمتری مصرف شده اما تعداد روزهای آلوده افزایش پیدا کرده است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: تأثیر سایر صنایع در آلودگی هوای شهر را باید در نظر گرفت و اگر امروز آلایندگی پالایشگاه مطرح می‌شود قرار نیست زحمات این گروه زیرسؤال برود، اما در بحث پالایشگاه مشکلات زیست محیطی زیادی داریم و آلودگی وارد اراک می‌شود و انباشت آلاینده‌ها و پتانسیل آلاینده‌ها در شهر اراک می‌تواند تأثیر زیادی در آلودگی شهر اراک داشته باشد.

محرابیان خاطرنشان کرد: براساس نتایج طرحی که سیاهه انتشار آن براساس آزمایشگاه‌های مورد اعتماد در سال 96 اعلام شد نیز پالایشگاه 42 دودکش دارد که هر کدام منابع آلاینده هستند و اکثر خروجی‌ها پایین‌تر از استاندارد است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱
برا همینه که ما انتظار می کشیم زودتر انتخابات فرا برسد چون نماینده های اراک هیچ کاری برا این شهر انجام نداده ونخواهند داد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار