بازدید 9001

تولید نفت ایران کاهش پیدا کرد/ علت چیست؟

بر اساس گزارش اوپک، تولید نفت ایران در ماه دسامبر ۲۰۲۳ به ۳.۱۴۳ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به ماه نوامبر ۲۰۲۳، ۱۱ هزار بشکه کاهش داشت. حال باید دید علت این کاهش تولید چیست؟
کد خبر: ۱۲۱۶۸۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳ 20 January 2024

تولید نفت ایران کاهش پیدا کرد/ علت چیست؟

به گزارش تابناک اقتصادی، بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضا برای نفت در جهان در ماه دسامبر ۲۰۲۳، ۰.۲ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت؛ روندی که اولین کاهش تقاضا برای نفت جهان در ماه ژانویه ۲۰۲۲ به حساب می‌آید. این موضوع (کاهش تقاضا برای نفت) بر قیمت نفت نیز تاثیر گذاشت و آن را وارد فاز نزولی کرد، به طوری که هر بشکه نفت با قیمت متوسط ۷۸ دلار و با کاهش شش درصدی ارزش نسبت به ماه گذشته به بازار عرضه شد.  

طبیعتا کاهش قیمت نفت، می‌تواند باعث کاهش صادرات نفت ایران نیز شود، زیرا ایران برای فروش نفت خود، به قیمت رقابتی نیاز دارد. از طرفی عدم تحقق ۵۵ درصدی بودجه نفتی ۱۴۰۲ منجر شد که ایران با پیگیری رویه‌ای جدید، تخفیف‌های نفتی خود را برای پالایشگاه‌های چینی کاهش دهد.  

همچنین بر اساس گزارش شرکت ملی نفت ایران، این شرکت در ماه دسامبر ۲۰۲۳، عملیات تعمیر و نگهداری برخی از میدان‌های نفتی خود را انجام داده است؛ عملیاتی که ممکن است باعث کاهش تولید نفت ایران در این ماه شده باشد.

حمیدرضا صالحی، رئیس فدراسیون کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، در گفت‌وگو با تابناک در تشریح علل کاهش تولید نفت ایران بیان کرد: مولفه‌های مذکور در کاهش تولید نفت ایران موثر است. اما نکته قابل توجه این است که کاهش ۱۱ هزار بشکه از تولید رقم چشم‌گیری نیست و طبیعی است؛ ضمن آنکه چنین روندی برای چشم‌انداز بازار فروش نفت ایران پیش‌بینی نمی‌شود.

اما در نهایت، نمی‌توان علت دقیقی برای کاهش تولید نفت ایران در ماه دسامبر ۲۰۲۳، مشخص کرد، ولی ترکیبی از مولفه‌های مذکور شاید دلیل این کاهش تولید به شمار آید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۲
شایدبعلت آنستکه چون مسئولین اقتصادی کشورمان تصمیم گرفته اند بافشار بمردم به اصطلاح اقتصادبدون نفت درکشورسرشارازنفت اجراشود وهزینه های سرسام اوردولت بگردن مردم ناتوان کشورمان‌ بیافتد وازنعمت خدادادی که برای استفاده مردم آفریده شده محروم گردند غضب خدابهردلیلی باعث شده تولید ودرآمدکشورازفروش نفت کم شود ولی واقعاًکدام کشورنفت خیزی دردنیامردمش را ازاستفاده ازاین ثروت محروم وروزیروز نیازمندترمیکند این رامیگویندناشکری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
بی سواد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
واقعا سه میلیون بشکه در روز فروش نفت داریم و وضع دلار و اقتصاد این است؟
نفت ایران ملی نیست
نفت ایران دولتی است.

.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
نفت ایران خصوصی است. دولت نفت را به پالایشگاه های خصوصی ایران پنج درصد ارزان‌تر می فروشد. سود آن هم در جیب عده ای خاص.
تمام تاریخ ها غلط غلوطه!
علت ناکارمدی دولت و تصور غلط اقتصاد بدون نفت و عدم استفاده از نعمت خدادادی که ما نبریم و کشورهای حوزه خلیج فارس ببرند و روزبه وروز توسعه پیدا کنند و...
میفهمم تابناک!
مهم توضیحات نبود که بدهی یا ندهی که ندادی
مهم همان تیتر بود که زدی و استفاده اش را بردی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
دقیقا
کلیک بایت سود زیادی داره
بزرگترین مسابقه واردات بنزین از زمان احمدی نژاد شروع شده است آن زمان بنزین کوپنی نبود وهر شخص هر قدر میخواست مصرف میکرد او به بنزین تولیدات پالایشگاه داخل اکتفاء نکرد وهرسال میلیارد ها دلار بنزین وارد وبه قیمت ارزان وسوپسید فراوان به مردم داد مقداری از این بنزین ارزان هم بصورت قاچاق به خارج رفت از افتخارات او اینست میلیارد ها دلار هر سال بنزین وارد ودر ایران دود هوا کرد
اگه واقعا این همه نفت می فروشیم و پولس میاد تو ایران
پس چرا مثل کشورهایی هستیم که هیچ نفتی ندارند
صدها دلیل عملیاتی برای این مقدار کاهش یا افزایش نفت خام می‌تواند وجود داشته باشد و هیچ چیز با اهمیتی نیست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی