بازدید 140553

مستاجری که بعد از نیم قرن وفای به عهد کرد

مستاجر کامیارانی بعد از نیم قرن مغازه‌ای که در آن به کسب و کار مشغول بود را به صاحبش بازگرداند.
کد خبر: ۱۲۱۶۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲ 19 January 2024

 به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، مردمان دیار کردستان قرن‌ها است که به مردانگی و انسانیت و مهربانی شهرت دارند و همواره ثابت کرده‌اند که پای عهدی که بسته‌اند می‌ایستند.

در روزگاری که همه به دنبال داشتن منافع خود هستند هنوز هم مردمان دیار کرد با دلی بزرگ به عهد خود وفا می‌کنند.

قاسم فغفوری رئیس شورای هیئات مذهبی کردستان نمونه بارز کسی است که به عهد خود وفا کرده، این مرد متعهد و مؤمن بیش از نیم قرن است که در مغازه‌ای مستأجر بوده و موجب کسب شهرت تجاری برای این مغازه شده است.

قوانین وضع شده در خصوص ادعای مالکیت توسط مستأجر

قانون تصویب شده در سال ۱۳۵۶ در این خصوص می‌گوید: بر اساس این قانون، اگر مستأجری ملکی تجاری را با سرقفلی اجاره کند، پس از اتمام قرارداد می‌تواند ادعای حقی (حق کسب و پیشه و تجارت) یا حق تجارت (ایجاد نام تجاری در ملک اجاره‌ای یا سرقفلی) را نماید و از مالک ملک تجاری مبلغی را دریافت کند.

به طور دقیق‌تر بخواهیم بگوییم ادعای حقی یا حق کسب و پیشه و تجارت، پولی است که به دلیل فعالیت مستأجر در ملک اجاره‌ای و جمع‌کردن مشتری به او تعلق می‌گیرد که این حق به معنای شهرت تجاری و قدرت جذب مشتری در یک ملک تجاری ایجاد می‌شود که برای مستأجر حقی را ایجاد می‌کند که باید توسط مالک به مستأجر پرداخت شود.

اما این کاسب کامیارانی بدون هیچ چشمداشتی و فقط با دریافت یک جلد کلام‌الله مجید مغازه را به صاحبش بازگرداند.

فغفوری هیچ حق کسب و پیشه‌ای را از ما نپذیرفت

صاحب ملک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نزدیک به ۵۲ سال است که حاج قاسم فغفوری و پیش از ایشان پدر گرامی ایشان در مغازه ما مستأجر بودند و به واسطه این همه سال شهرت تجاری خوبی را کسب کرده بودند.

وی افزود: آقای فغفوری انسانی متدین و شریف است و با اعتمادی که ما به او داشتیم در این همه مدت در مغازه ما مستأجر بودند و پس از ۵۲ سال ایشان با رضایت شخصی مغازه را پس دادند.

وی اعلام کرد: طبق قانون باید مبلغی به عنوان حق کسب و پیشه به ایشان پرداخت می‌کردیم اما حاج قاسم فغفوری تنها یک جلد کلام الله مجید را قبول کرد و مغازه را به ما باز گرداند.

کسب روزی حلال زندگی را شیرین می‌کند

قاسم فغفوری اظهار کرد: من ۵۲ سال است که در این مغازه مشغول به کار بودم و پیش از من نیز پدرم در این مغازه به کار آهنگری مشغول بوده است و معتقدم کسب روزی حلال و برجای گذاشتن نام نیک زندگی را شیرین و آخرت را هموار می‌کند.

وی افزود: با گذشت سن دچار کهولت و بیماری‌های متعددی شدم و تصمیم گرفتم تا پیش از اینکه دار فانی را وداع بگویم این امانت را به صاحب آن بازگردانم.

وی ادامه داد: من هم به دنباله روی پدرم در این مغازه مشغول به آهنگری و تولید ادوات سنتی کشاورزی بودم اما با پیشرفت علم و توسعه ادوات کشاورزی رونق تولیدات سنتی از پیشه افتاد و مشتری‌های کمتری خواهان تولیدات سنتی بودند.

کاسب متدین کامیارانی گفت: متأسفانه من هیچ بیمه‌ای هم ندارم و در حال حاضر به دلیل ضعف جسمانی قادر به انجام کار نیستم.

وی به مدت زمانی که در هیأت مذهبی مشغول به کار بوده اشاره کرد و بیان داشت: من از زمانی که شیر خوار بودم در هیئت بزرگ شدم و پدر من نیز ایثارگر بود و از کودکی ما در هیئت بزرگ شدیم.

رئیس شورای هیئات مذهبی کامیاران ادامه داد: بنده از سال ۱۳۵۰ عضو شورای هیئات مذهبی بوده‌ام و اکنون بیش از ۳۸ سال است که به عنوان مسؤول هیئت خادم مردم کامیاران هستم.

هرچه دارم از کرم اهل بیت است

وی اضافه کرد: من مدت شش سال هم در کربلا و نجف اشرف به خادمی زوار حسینی مشغول به کار بودم و اکنون هم هرساله به مدت یک ماه در موکب‌ها به خدمت زوار حسینی می‌پردازم و هرچه که دارم از کرم اهل بیت (ع) بوده است.

فغفوری به اهمیت کار در هیئات مذهبی و ترویج اخلاق مداری اشاره کرد وبیان داشت: به طور کلی بودن در هیئات در ترویج اخلاق مداری تأثیر زیادی دارد و نور را به زندگی انسان می‌بخشد و من اعتقاد دارم در مدتی که فرد زنده است باید به خوبی زندگی کند تا نام نیکی از او به جای بماند.

وی تاکید کرد: تا پای جان در راه اهل بیت خدمت می‌کنم و همواره از هزینه‌های خود مبلغی را در راه خدمت به اهل بیت صرف می‌کنم.

روزی حلال جامعه را به سعادت می‌رساند

کاسب کامیارانی خاطر نشان کرد: به جوانان توصیه می‌کنم در کاسبی خود به دنبال روزی حلال باشند و اگر اینچنین شود جامعه به سعادت می‌رسد.

رئیس شورای هیأت مذهبی کردستان خاطر نشان کرد: من وظیفه خود را انجام داده‌ام و بدون هیچ هزینه‌ای برای دریافت حق کسب و پیشه مغازه را به صاحب آن برگرداندم و امیدوارم برکت این کار در زندگی مکن جاری شود.

مردمان کردستان اینگونه به عهد خود وفا می‌کنند در روزگاری که هرکس به دنبال منافع خود هستند چنین کارهای زیبایی باید نشر داده شوند تا همه ما بتوانیم مروج خوبی‌ها در جامعه باشیم.

وفای به عهد این کاسب کامیارانی موجب ترویج اخلاقمداری و انسانیت در جامعه می‌شود و باید از چنین انسان‌هایی در جامعه درس گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷۷
به نظرم صاحب مغازه خودش باید هوای این پیر مومن و خداترس را داشته باشد و با توجه به نداشتن بیمه و کهولت سن این انسان شریف را کمک کند ،جوانمردی باید دو طرفه باشد این حاج آقا از تمام حقش که به نوعی حق سرقفلی قابل توجه ملک آسا گذشت لذا شایسته است صاحب ملک نیز انصاف به خرج بدهد و به طرق دیگر و به نام دیگر حداقل مبلغی برای گذران زندگی ایشان تقدیم کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
دولت باید زندگی این انسان پاک و با خدا و امثالش را تامین کند ناسلامتی بیت المال این مملکت مملو از پول و سرمایه است
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
سلام البته در قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۷۶ دیگر اشاره ای به حق کسب و پیشه نشده است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
طبق قانون ۵۶رابطه شون بوده ک احتمالا کرایه پایینی پرداخت میکردن...و طبق همین قانون نمیتونستن ب غیر از حرفه ای ک اجاره کردن تغییر بدن...‌درسته ک ایشون مرد با خدایی هست ولیکن اگر میتونستن با تغییر حرفه همونجا میموندن و همچنان حقوق پایین پرداخت میکردم و این بین موجر هم کمی ضرر نکردن بابت گیر بودن مغازشون....بنظرم صاحب ملک خیلی هم آدم منصفی بوده ک ۵۰ سال مغازش با درآمد پایین اشغال بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
آفرین
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
کاملا موافقم و امیدوارم این وظیفه انجام شده باشه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
کاملا موافقم و امیدوارم این وظیفه انجام شده باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
واقعا اگر نمی‌خواست پس بدهد چه میشد؟ فرض کنیم که او از کار افتاده میشد و کسی هم از نسل او نمی‌خواست آن کار را ادامه دهد یا اصلا فرزندی نداشت.... چه میشد؟اگر قانون را بیشتر توضیح می‌دادید بهتر بود...

به هر حال کار خوبی انجام داده...
انسان
| United States of America |
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
درود به شما دوست گرامی من هم نظرم همینه
صالح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
مگه کارمند شرکت نفته که صاحب مغازه انصاف داشته باشد.
تاثیر آموزه های اسلام ناب محمدی در تصمیم این انسان شریف موج می‌زند.
پاسخ ها
Esi
| Germany |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
نمی‌دونم هدف تابناک دقیقا از این مطلب چی هستش!!!!!یارو بیمه نداره.....سنش بالا رفته و مریضه .....اگه همه ای .....شخص رو الگو قرار بدن که جامعه به فنا میره ...همه سربار جامعه میشن.....شرافت یعنی از حق خودت نگذری و حق دیگران هم پایمال نکنی.....این ساده لوحی هست نه ساده زیستی.....
وفای به عهد بعد از ۵۲ سال ؟؟؟؟
بعداز ۵۲ سال مغازه به چه درد صاحب مغازه میخوره ؟
این قانون اشتباهی بود که ۲۷ سال پیش لغو شد
شمابرای اون چه کردیدحالاازدست ودلبازی خودتان هم بگیدکه الان ایشان ازکارافتاده چی دادید.الان معلومه که بدون دردسرصاحب ملک شدیدتعریف میکنید..منتظرمردانگی صاحب مغازه هستیم..هرچه زودتربهتر..
باسلام
این کاسب قدیمی بزرگوارومومن ازتمام حق وحقوق قانونی خودگذشته وبدون هیچ ادعا وچشم داشتی محل کسب وامرار معاش خودرابه صاحب اصلی ملک واگذار کرده است حال باتوجه به اینکه تنها راه درامد نامبرده فقط همین مکان بوده ونیز باتوجه به سن وکهولت ایشان میطلبد که صاحب مغازه درحدتوان خودازطریقی ایشان راحمایت وکمک کندتاخدانیز ازایشان راضی باشد،اینجوراشخاص صادق وباخدا تواین دوره وزمان کم پیدامیشه ،ارزوی سلامتی وطول عمرباعزت برای ایشان
حالا که این مستاجر مردانگی کرده است صاحب ملک باید سنگ تمام را برای ایشان بگذارد اگر شخص دیگری بود چهل در صد قیمت ملک را ادعا می کرد
صداقت و درستکاری تنها راه رسیدن به سعادت و خوشبختی است.
بیشتر ما همینطوری کار کردیم وحتی بیمیه درست درمون نداریم ،البته من اهل هست ودروغ نیستم پنجاه ساله فقط کار و خدمت به خلق خدا ،،فیلم بازی نکنید
سلام بر خطه ی مهربانان و قهرمانان کردستان در اصل مردم کورد نشین . سلام بر آقای فغفوری بزرگ .. اگرشما بخداوند ودیگر هیچ
خدا خیرش بده چون انجا کاسبی کرده ودرامد داشته باید فکر بازنشستگی بود ربطی به صاحب مغازه نداره واگه این موضوع در دنیا بپیچه مستجر ها مالکان را جر میدن یا ابولفضل .
بی عقلی یک آدم اسمش گذشت نیست خوب اگر کارگری کرده بودی 52سالل لااقل یک حقوق بازنشستگی بعد 30سال برای خانوادت درست کرده بودی اگه خودش تنهاست که هیچ ولی اگر خانواده داره مدیون خانوادش هست این آقای به ظاهر با گذشت به نظرم نویسنده این مطلب هم قطعاً صاحب ملک این چنینی هست شک نکنید
صاحب ملک به این حاجی اقای متدین کمک کند.
این چه نوع تیتری است که زده اید یعنی اگر مطالبه حق قانونی و شرعی اش را کرد حرام خور است؟
من هم عمویم بیش از ۵۰ سال در مغاره ایی که در آن زرگری میکرد و در محله قلعه دزفول واقع بود تحویل صاحبش داد.
واقعا در کشوری که چراغ باید دست بگیری ادم،درست حسابی پیدا کنی نعمت است،،،افرین به این مرد،،،تصادف کردیم زیان‌دیده هم هستیم ماشین توصافکاری آماده است،،،بیمه میاد حق خودت رو وعده 2هفتگی میده خب ماشین آماده شده رو ،باچی باید تسویه کنی تحویل بگیری،،،این گونه است جامعه پس وجود این فرد عتیقه است وبس،این است حاکمیت قانون
خوشا به سعادتش وخوشا به معرفتش
یه فامیل ما بیکار شد من دو سال مغازه‌ام دادم بهش با اجاره بسیاااار ناچیز خداراشکر به برکت مغازه که قبلا خودمون سختی جذب مشتری‌اش را کشیده بودیم تونست یه مغازه بخره تا بهش گفتیم خوب دیگه برو پس نمی‌داد بعد هم که خالی کرد، الان ده ساله هر روز باهام جنگ دارد به همه انسانی نمیشه رحم کرد
سلام اگر 10نفر مانند این اقا از همه لحاظ بیست بود اخلاق وفا دیانت راستگویی در وجود شون بود مملکت اباد می شد ولی بعضیا بعد ادعای صاحب ملک میکردنند
چقدر زیبا ، چقدر مردانگی . واقعا" روز مرد باید از چنین مردانی تقدیر شود .
درود بر تو مرد ، که قانون را در برابر انسانیت با خاک یکسان کردی
درود بر تو مرد کرد
جوانمردی میراثی گرانبها از امام علی و علمدار زیبای کربلاست .

آفرین بر این کرد پیر جوانمرد!
سلام وعرض ادب و احترام
درست است که مستاجر کار انسانی انجام داده وازحقش چشمپوشی کرده ویکی از صفات خدایی دروجودش به لطف خدا نهادینه شده ومعنی ولی الله فی الارض رابه تمام معنا به مرحله ی ظهور رسونده؛ولی دلیل نمیشود که مالک ازاین گذشت سواستفاده کرده (وان شاالله که اینطور نیست )وهیچ پاداشی را برایش درنظر نگرفته باشد .
وفای به عهد کمترین کاری است که یک انسان باید بدان پایبند باشد. منتهی انقدر بد عهدی رواج یافته که این کار معمولی بزرگ جلوه می کند.
اگر سرفلی مغازه متعلق به این آهنگر بوده باشد حق دارد مغازه را یا خود بچرخاند ویا به دیگرئ بصورت اجاره بدهد وهمین حق سرقفلی را به فرزندانش به ارث بگذارد سرقفلی غیراز اجاره معمولی است شاید ایشان مستاجر معمولی بوده که بعداز ۵۰ سال مستاجری مغازه را تخلیه کرده است،حق کسب وپیشه در سالهای ۶۰ و۷۰ ملغی شده ودیگر قانونی نیست.با اینهمه تخلیه داوطلبانه این آهنگر خوشنام ارزش دارد
این مرد کسی است که فهمیده ما از این دنیا دست خالی میریم ، هر چی هم جا بمونه میرسه به وارثان ،وارث هم بعد از یه مدت اسمتو فراموش میکنم ،پس نام نیک در جهان بهتر از هزار گنج پنهان است
باسلام چرا بعد از ۵۰ سال زمانی که دم مرگ است حق را می‌دهد....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
سیهدی
کورد ‌دیگه ‌کورد. باغیرت با گذشت و شجاع.ومردمانی ‌مهربان و جدی. من کورد ‌نیستم ‌این را گفتم که ‌کسی فکر نکنه دارم ازخودم تعریف میکنم .اگر لازم دانستید شهرم را معرفی میکنم .
این آدما باعث میشوند که نسل جدید با چشم خود ببینند که تعهد وصداقت هنوز تمام نشده ومردانکی همچنان بر قرار است
البته گذشت این بزرگ مرد قابل تحسین ه ولی یا باید اندوخته داشته باشی ویا فکر خانواده نباشی چون باید فکر معاش خانواده هم باشی بنظرم حاج آقا میتونست اجازه بگیره وهم اجاره بده وهم بعلت نبود فعالیت تغییر شغل نه اینکه مغازه روپس بده اونم برای کسیکه نه بیمه داره ونه درآمد
سلام این طور کارها از کسی سر میزنه که به وعده خدا ایمان دارن و تنها خدا رو وکیل خود میداند مرحبا به شرف و انسانیت
اگر جرات داری مسافرت برو کردستان .
استان سبز و بسیار زیبا است .
ولی کسی نمی رود .
چون مردمان خوبی ندارد .
پاسخ ها
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
اتفاقا بسيار مردم مهربان و مهمان نوازي هستند.
خوب یعنی اینکه معنی اینهمه پاکی نبایدمردم محل یاهمون هیئت امنای حسبنیه برای این ادم یک مسقری یابیمه درست می کردیاامام جماعت همان شهربااداره بیمه صحبتی می کردکه یک مقرری براش درست کننداین خیلی بده که پایان پاکی درستی به اینجاختم بشه بعداهم جوانان رامارابه این راه دعوت می کنی قضاوت با مردم شریف؟!!!!
با سلام بله انسانیت بهترین دین هست واگر ‌کسی وجدان واخلاق داشته باشد دردل همه جا دارو وخداوند هم کمکش می کند وآرزوی سلامتی وسربلندی برای همه انسانها خوب ومهربان دنیا را دارم
آدم درستکار ادمی که راه مستقیم میرود خدا بهش طوری روزی میده که هم طوشه این دنیاش باشدهم آخرت ش انشاالله خداوند متعال عاقبت واخرت اینطور انسانها بخیر بگزروند
از فردا که دنبال مغازه ملیونی گشت ،،طرفم همونجا ده برابر بخاطر مشتری ثابت به همون شغل داد می‌فهمه ،قانون برا چی بوده و آره دهنش سرویسه
کار خاصی نکرده... معک مردم رو تحویل داده.....هیچ حقی به مستاجر تعلق نمیگیره و نباید هم تعلق بگیره... اجاره بها در برابر اجاره ملک... قبلا قانونی بود که مستاجرهای اماکن تجاری بابت رونق ملک تجاری از مالک سو استفاده میکردن که این قانون خدارو شکر ملغی شد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
دقیقا
سلام خداعمرطولانی به ایشان عطا کندوهیچ وقت کارش به غیرخداکارشان نه افتددمشگرم به اینگونه انسانها ایران نیازمند هست،. باتشکرفراوان
خدا کنه بعد از این که شرایطش فرق میکنه (نداشتن بیمه و کهولت سن و طبیعتا نداشتن پس انداز) دچار فقر نشه و مشکلی براش پیش نیاد... انشاا...
قربان خدا برم هیچ وقت بنده های خود را تنها نمی‌گذارد اصلا احتیاج به پول صاحب مغازه نداره
خدا ب کسبش برکت بده
قانون حق کسب و پیشه در سال 72 در مجلس ب تصویب رسید و مستاجرین اگر یک قرن هم در یک مغازه مستاجر باشن هیچگونه وجهی ازبابت حق کسب و پیشه نمیتونن دریافت کنن و از این بابت هیچگونه ادعایی نخواهند داشت.
درود بر شرفت
خیلی ادمهادنبال اینجورافرادهستن مال دارن صاحب دلسوزندارن که بدن دستش امانت باهاش کارزندگی کنن شخصاخودم دنبال اینطورهستم عشقم این افرادهستن ازشش سالگی شروع بکاربردم تاحدوودچهل سالگی بیزحمت..هرکی نان ازعمل خویش خورد..مهنت حاتم طایی نکشد.
بله کاملا درسته الان کس به کس نیست شیخ حافظ چه زیبا سروده. این چه شوریست دور قمر می بینم. دنیا را پر از افت وشر می بینم.. دختران را با مادران جنگ وجدل پسران را بدخواه پدر می بینم طوق زنجیر برگردن خرمی بینم
والل ما دکان رو اجاره که انباری بشه برای مغازه حالا مستاجر شکایت کرده که سرقفلی بوده کدام خدا ترسی در میان مردم مونده
درود بر شرف این مرد با خدا ، همانطوری که آقای فغفوری این جوانمردی را کرد صاحب ملک باید برای اینکه امارات ایشان بکار بعنوان همراهی و نوع دوستی با ایشان همکاری کنند تا سنت جوانمردی و گذشت در مملکت رونق پیدا کند
متاسفانه این قانون برای ما شیعیان بیشتر رنگ و لعاب داره اما برادران سنی این قانون رو قبول ندارن
فرشته های آسمان باید بر او سجده کنند ، در این وانفسای مرگ انسانیت و شرافت
ببین به کجا رسیدیم که یکی وظیفشو انجام میده عجیب بنظر می رسه.
زمین هیچ وقت ازانسانهای پاک ومخلص خالی نیست ،درود براین مرد خداترس ومومن
زمین هیچ وقت ازانسانهای پاک ومخلص خالی نیست ،درود براین مرد خداترس ومومن
دریافت حق کسب و پیشه از نظر قانون ، شرع و عرف متعلق به فردی است که ۵۲ سال عمرش از عمرش را در آن مغاز سپری کرده و منافاتی با نان حلال ندارد ، جای سوال است چرا این کاسب سالمند محترم فکر میکند که کار درستی انجام داده است؟
با سلام
بعد از نیم قرن نمیشه اسمشو گذاشت وفای به عهد اونم زمانی که کسب و کارش دیگه نمی چرخیده باید پرسید آیا توی این ۵۰ سال با رضایت مالک اجاره را تمدید می کرده یا همون اجاره ۵۰ سال پیش را یک جزئی می گذاشته روش و خودش با میل خودش تمدید می کرده؟ وقتی کسب و کارش دیگه از رونق افتاده پس عملا این حق کسب و پیشه هم معنا و مفهومی پیدا نمی کنه.
با سلام خدمت صاحب ملک و دیگر عزیزان .به نطر من وفای به عهد باید دو طرفه باشه و الان صاحب ملک هم باید دست مستاجر رو بگیر و نزار در تنگ دستی و فشار اقتصادی بمونه
درود بیکران بر بزرگ مرد بامرام کردستان .زنده باشی وسلامت سالار ... براخوشگگم
صاحب ملک خیلی بی معرفته همین دره دیزی بازه حیای ...کجا رفته!!
بنظر من صاحب مغازه باید هوای این انسان شریف رو داشته باشه خیلی آنم کل جوانی روصرف همون مغازه وکارگری کرده است مثل بیمه بازنشستگی باید مبلغی بهش بده هرماه
من نه ملکی دارم و نه مغازه ای و اما فکر میکنم این یک قانون غلط باشد که مغازه شخصی را اجاره کنم بعد که قرارداد تمام شد به من پول بدهند تا تخلیه کنم، ملک مال صاحب ملک است من با اون ملک کار کردم نان درآوردم حالا طلبکارش بشم چرا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
بله غلط بود والحمد الله درسال ۷۶ تصحیح شد
لابد میبایست زندگیشو بده به موجر. تحمل موجر هم یه سال سخته حتما به زور قانور بیرون کرده
احسنت. پول برای عزت و سربلندیست مالی که همه بدانند غصبیست و مالک آن شخص دیگریست جز خجالت سرافکندگی و بدنامی در دنیا و اخرت خیری ندارد.
وظیفه ش بوده، پس بده... همین. زیاد بزرگش نکنید
چقدر این انسان شریف وپزرگواره کاش صاحب مغازه بیمه ای براش قرار میداد حای صاحب مغازه بودم حقوقی برایش از عواید مغازه قرار میدادم
کار به خوب وبد عملش نداریم پس از ۵۰سال نتوسته یه مغازه بخره این چه شغلیه
بنده خدا با سن بالا و بیماری چند سال در این مغازه کار کرده و هیچ راه درآمدی نداره خداروخوش میاد مریض و بی پول و درآمد رها بشه باید چکار کنه صاحب مغازه حتما باید کمکش کنه بنده خدا گرفتاره
مرد حسابي 38 سال كار كردي چرا خودتو بيمه نكردي!؟؟؟ الان كاسه چه كنم دست گرفتي؟!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست