بازدید 9688

کانادا همکاری تحقیقاتی با ایران و دو کشور را ممنوع کرد

کانادا با انتشار فهرستی از دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در ایران، روسیه و چین تهدید کرد، پژوهش‌گرانی که با آن‌ها همکاری کنند، از دریافت بودجه دولتی تحقیقاتی محروم خواهند شد.
کد خبر: ۱۲۱۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸ 17 January 2024

 به گزارش تابناک،  به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت کانادا فهرستی از دانشگاه‌ ها و موسسات پژوهشی در ایران ، روسیه و چین منتشر کرد و هشدار داد که پژوهش‌گرانی که با این دانشگاه‌ ها و نهادهای پژوهشی همکاری کنند، از دریافت بودجه دولتی تحقیقاتی محروم خواهند شد.

به گزاشر رویترز، در بیانیه دولت کانادا در این خصوص آمده است که دانشگاه‌ ها و پژوهش‌گران کانادایی فعال در زمینه فناوری‌ های پیشرفته و نوظهور از جمله هوش مصنوعی در صورتی‌ که با موسسات خارجی مذکور همکاری داشته باشند، واجد شرایط دریافت کمک‌ های مالی فدرال نخواهند شد.

بهانه دولت کانادا از این اقدام، «تهدید برای امنیت ملی» کانادا بودن ادعا شده است!

در بیانیه صادره از سوی اوتاوا در این ارتباط آمده است که این تصمیم برای «جلوگیری از مخاطرات امنیتی ناشی از به اشتراک‌ گذاری فناوری‌ های پیشرفته توسط دانشگاه‌ های کانادا با پژوهش‌گران کشورهای مذکور» اتخاذ شده است.

این دانشگاه‌ ها بیشتر در چین هستند، اما تعدادی از آن ها در ایران و روسیه هم قرار دارند.

وزرای نوآوری، بهداشت و امنیت عمومی کانادا در بیانیه ای مشترک در این خصوص اعلام کردند: در حالی که تحقیقات تحت مدیریت کانادا بر اساس ماهیت مشارکتی آن تعریف می شود، باز بودن آن می تواند آن را به هدفی برای نفوذ خارجی تبدیل کند!

از سوی دیگر، یکی از مقامات این کشور گفت در حالی که این سیاست فقط پیرامون بودجه فدرال است، اتاوا امید دارد از آن به عنوان راهنمایی توسط دولت های استانی و موسسات کانادایی استفاده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار