بازدید 1944

هوش مصنوعی برنده یک دادگاه شد

رأی دادگاه این ایده را تقویت می‌کند که تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی در ترکیب با خلاقیت و قضاوت انسانی را می‌توان نوعی تفسیر شخصی قلمداد کرد که شایستگی حفاظت توسط قانون کپی رایت را دارد.
کد خبر: ۱۲۱۶۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳ 17 January 2024

 به گزارش تابناک به نقل از مهر ، به تازگی یک دادگاه در چین در اقدامی سنت شکنانه کپی رایت یک تصویر تولید شده با هوش مصنوعی را به رسمیت شناخت این رای گامی مهم در حوزه روبه رشد هوش مصنوعی مولد در چین به حساب می‌آید.
 

به این ترتیب سابقه‌ای به وجود آورد که احتمالاً تأثیری قابل توجه بر این حوزه داشته باشد. رأی مذکور توسط دادگاه اینترنت پکن صادر شده که مربوط به عکسی تولید شده با استفاده از نرم افزار Stable Diffusion (افزودن متن به تصویر) است. به رسمیت شناختن تصویر مذکور به عنوان یک اثر هنری حفاظت شده توسط دادگاه، اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در حوزه خلاقیت هنری را نشان می‌دهد.

در حقیقت این رأی نشان دهنده درک دادگاه از اصالت و داده معنوی خالق انسانی است که نقش اساسی را در خلق تصویر تولید شده با هوش مصنوعی دارد. این چشم انداز از تمرکز هوش مصنوعی به فرایند خلاقانه و تصمیم گیری انسانی تغییر می‌دهد که این فناوری را راهبری می‌کند. دادگاه با به رسمیت شناختن عنصر انسانی در محتوای تولید شده با هوش مصنوعی در‌های تازه‌ای برای هنرمندان و خالقان اثر هنری باز می‌کند که مشغول کاوش این حوزه جدید هستند.

یکی دیگر از دلایل اهمیت رأی دادگاه آن است که با موضع گیری نسبت به هوش مصنوعی در کشور‌های دیگر از جمله آمریکا متضاد است. در آمریکا بحث و گمانه زنی درباره حفاظت از محتوای تولید شده با هوش مصنوعی با قانون کپی رایت همچنان جریان دارد. از سوی دیگر این اقدام نیاز به بررسی پرونده به پرونده را نشان می‌دهد.

این رأی مربوط به پرونده‌ای است که در آن فردی به نام لی از نرم افزار Stable Diffusion استفاده کرد تا تصویری از یک زن آسیایی جوان بسازد.

پس از آنکه از اثر لی بدون اجازه در پلتفرم چینی Baijiahao (مخصوص اشتراک گذاری محتوا) استفاده شد، او شکایتی برای نقض حق مالکیت معنوی در دادگاه ثبت کرد.

رأی دادگاه که به نفع لی است، این ایده را تقویت می‌کند که تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی در ترکیب با خلاقیت و قضاوت انسانی را می‌توان نوعی تفسیر شخصی قلمداد کرد که شایستگی حفاظت توسط قانون کپی رایت را دارد.

این رأی گامی مهم در حوزه روبه رشد هوش مصنوعی مولد در چین به حساب می‌آید و این رویداد نه تنها پتانسیل هوش مصنوعی در صنایع خلاق رابه رسمیت می‌شناسد بلکه یک سابقه حقوقی فراهم می‌کند که به تشویق نوآوری و خلاقیت بیشتر در این زمینه منجر می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی