بازدید 2453

درخواست لغو انتقال منشور کوروش به اسرائیل

اداره‌کل موزه‌ها در نامه‌ای به معاون همکاری‌های فرهنگی و سمن‌های وزارت امور خارجه و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، خواست برای لغو انتقال منشور کوروش به رژیم صهیونیستی تلاش کنند.
کد خبر: ۱۲۱۶۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶ 16 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، سه روز پیش موزه بریتانیا اعلام کرد که از ۱۳ ژانویه منشور کوروش به ایالات متحده سفر می‌کند تا در موزه ییل شهر نیوهیون ایالت کنتیکت قرار گیرد و بعد از آن در سفری نادر به کتابخانه رژیم صهیونیستی می‌رود.
طبق اعلام موزه بریتانیا این استوانه باستانی تا تاریخ ۳۰ ژوئن در آمریکا باقی می‌ماند و در تاریخ چهارم اکتبر (مهر ماه) به اسرائیل می‌رود و تا ۲۹ نوامبر در این کشور باقی می‌ماند و در اورشلیم (بیت‌المقدس) به نمایش گذاشته می‌شود.

پیرو این اتفاق، اداره‌کل موزه‌ها در نامه‌ای به امیرحسین غریب‌نژاد معاون همکاری‌های فرهنگی و سمن‌های وزارت امور خارجه و علی‌اکبر متکان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، مراتب نگرانی خود را نسبت به انتقال منشور کوروش به کتابخانه ملی رژیم صهیونیستی اعلام کرد و جلوگیری از این اقدام را خواستار شد.

در این نامه که به امضای هادی میرزایی، مدیرکل موزه‌ها رسیده، آمده است: طبق اخبار منتشره، بریتانیا نسبت به انتقال منشور کوروش که هم‌اکنون در آمریکا به نمایش درآمده است به کتابخانه ملی رژیم اشغالگر قدس در بیت‌المقدس از ۴ اکتبر تا ۲۸ نوامبر ۲۰۲۴ اقدام خواهد کرد. انتقال این اثر تاریخی که وجهه جهانی دارد به جهت مخاطراتی که می‌تواند به همراه داشته باشد، قطعاً به صلاح نخواهد بود.

در ادامه نامه با تاکید بر حق مالکیت معنوی جمهوری اسلامی ایران بر منشور کورش، ممنوعیت ارسال و اقدامات حقوقی را بر اساس کنوانسیون ۱۹۴۵ در خصوص حمایت از اموال فرهنگی در صورت بروز منازعات مسلحانه، خواستار شده است.

به نظر می‌رسد، تنها واکنش اداره کل موزه‌های ایران به کمیسیون ملی که در ایران مستقر است، نمی‌تواند صدای اعتراض ایرانی‌ها باشد بلکه این نامه نگاری‌ها و اعلام نگرانی به دلیل مالکیت معنوی ایران بر این منشور می‌بایست در سطوح بالاتری انجام می‌شد. با این وجود امید است که محافل جهانی نسبت به نگرانی ایرانی‌ها از پیامد این سفر طولانی و مخاطره آمیز منشور، واکنش نشان دهند.

از طرفی رژیم صهیونیستی اکنون در شرایط جنگی قرار دارد و پرونده نقض حقوق بشر آن در لاهه باز است بنابراین انتقال منشور کوروش که نماد احترام به حقوق بشر است، واکنش‌های متعددی را در سطوح جهانی داشته است.

پیش از این منشور کوروش که نخستین منشور حقوق بشر جهان است، اردیبهشت سال ۹۰ برای نمایش در ایران از موزه بریتانیا به تهران منتقل شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست