بازدید 5948

توضیحات مقام قضایی درباره دلیل آزادی «نیلوفر حامدی» و «الهه محمدی»/ آیا این دو متهم جاسوس بودند؟

دلیل آزادی افراد نامبرده با قید وثیقه آن بود که دادگاه با توجه به مدت زمانی که از بازداشت آن‌ها می‌گذشت، طبق ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری، مکلف به فک قرار بازداشت موقت بود؛ علی‌القاعده در آینده نزدیک، حکم این دو از سوی دادگاه صادر و ابلاغ خواهد شد؛ حکمی که به تاکید دستگاه قضا تا زمان صدور آن، این متهمان با سپردن قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی بیرون از زندان به سر خواهند برد.
کد خبر: ۱۲۱۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰ 16 January 2024

در پی آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگاری که در پی اغتشاشات سال گذشته با اتهاماتی بازداشت و سپس محاکمه شدند، رئیس کل دادگستری استان تهران توضیحاتی داد.

به گزارش «تابناک»، علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران در جلسه شورای عالی قضایی با اشاره به آزادی دو تن از متهمان اغتشاشات سال گذشته در روز گذشته که با قرار تامین وثیقه و بعد از ۱۷ ماه بازداشت انجام شد، اظهار کرد: دادگاه انقلاب پس از رسیدگی به پرونده این دو فرد، با توجه به اینکه مرحله انجام تحقیقات و جمع آوری اطلاعات متقن در خصوص این دو پرونده مقداری طولانی شده بود و پرونده در دادگاه تجدیدنظر بود، این دادگاه طبق قانون تصمیم گرفت که قرار بازداشت این دو را فک کند و در نتیجه این دو نفر با قرار تامین وثیقه آزاد شدند.

توضیحات مقام قضایی درباره دلیل آزادی «نیلوفر حامدی» و «الهه محمدی»

وی با بیان اینکه در ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری تصریح شده که «مدت بازداشت متهم نباید از حداقل مجازات حبس مقرر در قانون برای آن جرم تجاوز کند و در جرایم موجب مجازات سلب حیات مدت بازداشت موقت از دو سال و در سایر جرایم از یک سال نباید تجاوز کند»، گفت: دلیل آزادی افراد یادشده با قید وثیقه آن بود که دادگاه با توجه به مدت زمانی که از بازداشت آن‌ها می‌گذشت، طبق ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری، مکلف به فک قرار بازداشت موقت بود؛ علی‌القاعده در آینده نزدیک، حکم این دو از سوی دادگاه صادر و ابلاغ خواهد شد.

آیا این دو متهم جاسوس بودند؟

در پی آزادی این دو نفر با قرار وثیقه، با وجود این پیش‌فرض اشتباه که آن‌ها به اتهام جاسوسی در زندان بوده‌اند این سوال و ابهام حقوقی مطرح شده است که چطور دو جاسوس با قید وثیقه آزاد شده‌اند، در صورتی که این امکان قانونی برای افراد متهم به جاسوسی وجود ندارد؟!

سوالی که روابط عمومی قوه قضاییه بدین ترتیب بدان پاسخ گفته است:

با توجه به اینکه، دادگاه تجدید نظر استان تهران با تبدیل «قرار بازداشت» این دو متهم به «قرار وثیقه» موافقت کرده، هر یک از این دو نفر پس از ۱۷ ماه حبس و با سپردن قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی تا زمان صدور حکم دادگاه تجدیدنظر بیرون از زندان به سر خواهند برد.

طبق دادنامه صادره از سوی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده متهمین، اتهام‌های این دو نفر تحت عنوان: همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است. این امر حاکی است که جاسوس بودن این دو نفر برای دستگاه قضایی احراز نشده است.

بر اساس ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات): هر کس یا گروهی با دولت خارجی متخاصم به هر نحو علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، در صورتی که محارب شناخته نشود به یک تا ده سال حبس محکوم می‌گردد.

همان طور که مشخص است در این ماده عنوان جرم «همکاری با دول متخاصم» ذکر شده که متفاوت از عنوان جرم جاسوسی در قانون مجازات اسلامی است؛ بنابراین با توجه به اینکه اتهام این افراد جاسوسی نیست، آزادی آن‌ها با قید وثیقه مانع قانونی ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
اگر حداکثر بازداشت برای اونا یکسال بوده پس چرا هفده نگهشون داشتید
پاسخ ها
m
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
ده میلیارد تومن وثیقه ؟؟؟ واقعا الحمدوالله که اینقدر پول
داشتند برای وثیقه بذارند معلومه درد مردم رو خوب میفهمند ای کاش همه مردم اینقدر پول اضافه داشتند با حقوق کارگری چند سال طول میکشه ده میلیارد پول جمع بشه ؟؟؟؟
همه جاسوس هستند ، مگر اینکه خلافش ثابت بشود ....یا اگر مصلحت بود نشود
بابا اينا بچه هستند . دشمن سازي نكنيد . بي حجاب ها همه همه ميدانند ولي اونجا نميرويد ... لعنت به ايران اينترنشنال . يك مشت آدم نفهم نشستند اونجا . حالا اميدوارم كسي منظور منو بفهمه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
شما خیلی با فهم و کمالات هستین ما مردم عادی درکی از گفتار شما نداریم . متاسفانه در اقلیت هستین
با قانون باید قانونی برخورد کرد ، این مدل بازداشت و ازادی و ... احساسی-سلیقه ای است.
اگه جاسوس بودن که باید اعدامشان کرد دیگه آزادی و وثیقه برا چی؟؟
اگرم جاسوس نبودن به چه حقی ۱۷ ماه نگهشون داشتید؟؟!!!
تکلیفتون رو با خودتون روشن کنید اقایه مسول!!!
همه می دانیم گناهی نداشتن و خبر رسانی کردن
جاسوس که آزاد نمیشد
متاسفانه این رفتارها در خاطر مردم خواهد ماند و جریحه دار تر خواهند شد . زندانی کردن دو خبرنگار جوان آن هم بخاطر انعکاس خبر و چسباندن انگ عبارت های کلیشه ای و تکراری تبلیغ علیه نظام ، اقدام علیه امنیت ملی و .... به مردم این سرزمین نمیدانم تا کجا ادامه خواهد داشت !!! خدایا خودت کمک مون کن
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی