بازدید 6768
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ دی ماه

درسی که می‌توان از قطر آموخت / چرخه اوراق شدن اقتصادی / پاداش گزارشگری فساد

پنج سناریوی محتمل پیش‌ روی ایران، تاریکخانه ۲۱۱۶ شرکت شبه دولتی در اقتصاد ایران، پس‌لرزه‌های پیروزی چهره‌ای ضد چینی در تایوان، موافقت با افزایش سن بازنشستگی، برف آمد آن هم دو متر، کامبک عجیب ژاپن، سناریو‌های احتمالی حملات آمریکا و انگلیس به یمن و آغاز اجلاس داووس با مشارکت نمایندگان ۱۰۰ کشور جهان، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۲۱۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۹ 15 January 2024

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۵ دی ماه در حالی چاپ و منتشر شد که احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در انتخابات مجلس، انتخاب جنگ در انتخابات تایوان، دور برگردان بنزین و بارش برف در برخی مناطق کشور در کنار خبر آزادی دو روزنامه نگار به قید وثیقه و برد ایران و ژاپن مقابل حریفان در اولین بازی خود در جام ملت های آسیا در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 

درسی که می‌توان از قطر آموخت


فریدون حسن طی یادداشتی در شماره امروز جوان درسی که می‌توان از قطر آموخت، نوشت: برگزاری موفق جام جهانی و جام ملت‌های آسیا ظرف یک‌سال از سوی قطر می‌تواند درس‌های زیادی را برای مدیریت ورزش ایران داشته باشد.


در اینکه شرایط ایران و قطر به لحاظ مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اصلاً قابل مقایسه با هم نیست و نمی‌توان شیخ‌نشین حاشیه خلیج فارس را با ایران مقایسه کرد هیچ شکی نیست، اما نباید فراموش کرد که نوع مدیریت و برنامه‌ریزی قطری‌ها برای برگزاری این دو رویداد مهم فوتبال جهانی و قاره‌ای می‌تواند الگویی باشد برای مدیران و برنامه‌ریزان ورزش ایران تا حداقل بتوانند برای میزبانی‌های نصفه و نیمه مسابقاتی که نصیب ایران می‌شود برنامه‌ریزی کنند.


لازم به ذکر نیست که در برگزاری یک میزبانی موفق تنها این نهاد‌های ورزشی نیستند که تصمیم‌گیرنده و اجرا‌کننده برنامه‌ها هستند و بسیاری از نهاد‌ها در اینگونه برنامه‌ها دخیل هستند، اما همین تابستان گذشته و میزبانی از چند دیدار رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نشان داد که ما چقدر در زمینه میزبانی با ضعف و اشکال روبه‌رو هستیم. هنوز یادمان نرفته که جوزدگی مسئولان از حضور چند ستاره فوتبال در ایران کاری کرد که حتی برنامه‌های عادی هم با مشکل اجرا روبه‌رو شد. حالا تصور کنید که قرار باشد مثلاً جام ملت‌ها یا حتی یک تورنمنت دوستانه با حضور چند تیم بزرگ در ایران برگزار شود، به‌طور حتم یک نهاد باید وظیفه کنترل هیجانات مسئولان ورزش ایران را برعهده بگیرد تا باعث شرمساری نشوند!


اما از تمام این‌ها که بگذریم، نوع مدیریت هزینه و استفاده درست از سرمایه‌های موجود و کمک‌های خارجی در برگزاری دو رویداد مهم جام جهانی و جام ملت‌های آسیا از سوی قطر نشان داد که اگر به درستی فعل خواستن صرف شود، می‌توان کار‌های بزرگی انجام داد. در اینکه کشور ما با مشکلات بزرگی از جمله تحریم‌های ظالمانه روبه‌روست شکی نیست، اما خوب می‌دانیم که حتی در اوج همین تحریم‌ها هم اگر مدیریت درست داشته باشیم و اگر به خوبی برنامه‌ریزی کنیم، می‌توانیم به‌خوبی از عهده کار‌های بزرگ برآییم. نکته مهم این است که در هیاهوی جام ملت‌ها بتوانیم درس بگیریم.


میزبانی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا از سوی قطر یک کلاس درس است. کلاسی که امیدواریم حداقل مسئولان فدراسیون فوتبال و بقیه مدیران ورزشی که احتمال دارد در قطر باشند یا اینکه به آنجا سفر کنند، به جای استراحت و خرید قدری از درس‌های این کلاس بیاموزند تا بتوانند در مواقع لزوم از آن‌ها استفاده کنند. یادمان باشد که هیچ‌کس یک دهه قبل تصور نمی‌کرد که قطر با وجود درآمد‌های وحشتناک نفتی توان برگزاری رویداد‌های مهم ورزشی را داشته باشد، اما آن‌ها با مدیریت درست و برنامه‌ریزی درست‌تر و از همه مهم‌تر استفاده درست از منابع مالی خود موفق شدند این دو را انجام دهند. پس اگر عنوان کنیم که واجب است مسئولان ورزش کشور کمی از مسئولان این شیخ‌نشین بیاموزند بیهوده نگفته‌ایم. اینکه صرف داشتن پول کافی نیست، بلکه باید برنامه داشت و پول را درست و بجا خرج کرد.
یادمان باشد که طرح‌های توسعه‌ای قطر فقط مختص به برگزاری مسابقات ورزشی بزرگ نمی‌شود و آن‌ها عزمی جدی در پیشرفت و تغییر وجهه خود دارند. برنامه‌ای که مدیران ما هم می‌توانند از آن در‌س‌های زیادی بگیرند.

 

چرخه اوراق شدن اقتصادی 


پیمان مولوی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار نوشت: نکته‌ای که در اقتصاد مملکت باید دقت کنیم، این است که تورم در ایران به هسته سخت و یا به عبارتی، به زمین سفت خورده است. این یعنی ما متاسفانه پایایی تورم را خواهیم داشت. منتها کسانی که تئوری می‌دادند که اگر دولت هیچ کاری هم نکند، تورم ۱۵ درصد پایین می‌آید، دیدند این اتفاق نیفتاد. یک واقعیت وجود دارد؛ این‌که امید اشتباه دادن باعث می‌شود افراد هیچ کاری انجام ندهند. ما اتفاقا باید قبول کنیم که ریشه تورم در ایران، دیگر از یک سیاست پولی خارج شده و به معضل تحریم‌ها برمی‌گردد. تا زمانی که ما تحریم‌ها را داریم و سیاست پولی درستی هم نداریم، تورم پایدار خواهد بود.


تورم هم که پایدار باشد، بودجه‌ها تورمی، بزرگ و با کسری بالا خواهد بود. در این‌جا، وقتی کسری بودجه داریم و سیاست انقباضی‌ای را که می‌توانستید اعمال کنید و اعمال نکردید، شاهد یک آش شله‌قلمکار خواهید بود. به این شکل که در سال آینده قرار است در کشوری که در ۱۲ سال گذشته متوسط رشد اقتصادی نزدیک به صفر بوده و حجم نقدینگی نیز در پایان امسال ۲۲ برابر نسبت به سال ۹۰ شده، سیاست‌های مالیاتی سخت‌گیرانه اعمال شود. ما در این خصوص جزو معدود کشور‌ها هستیم.
حالا این شرایط را در جایی می‌بینیم که دومین ذخایر گاز و چهارمین ذخایر نفت دنیا

را دارد. ما در ژاپن که نیستیم، ما در خاورمیانه هستیم و این منابع را هم داریم و از این منابع نمی‌توانیم استفاده کنیم و فشار را کاملا روی عموم مردم می‌آوریم.
کشوری که سرمایه‌گذاری در زیرساخت ندارد، با مشکل نگهداری و استهلاک در کلیت اقتصاد مواجه می‌شود. اقتصاد ایران زمانی که مستهلک شود، هزینه‌هایش بالاتر می‌رود.


با این تورم و قیمت دلار، خیلی از بنگاه‌ها و کسب‌وکار‌ها و حتی خانه‌ها هزینه‌هایشان بالا می‌رود. برای مثال، وقتی چیلر یک خانه در فرمانیه خراب می‌شود، خانواده‌هایی که در فرمانیه زندگی می‌کنند، هزینه تعویض آن چیلر را نخواهند داشت. در کسب‌وکار هم به همین شکل است.
این اتفاق باعث می‌شود که کلا بهره‌وری از اقتصاد ایران رخت ببندد و یک‌سری از کسب‌وکار‌ها دیگر نتوانند ادامه دهند و این، بزرگ‌ترین خطر ایران است، زیرا تشکیل سرمایه ثابت ناخالص منفی است، حرکت رو به جلو ندارد و از آن طرف، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها افول می‌کند. به این شکل، دچار روزمرگی بسیار خطرناک در اقتصاد ایران بودیم و حالا هم هستیم. ما با سرعت به سمت اوراق شدن همه جانبه اقتصادی حرکت می‌کنیم.

 

پاداش گزارشگری فساد


علی رضایی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان پاداش گزارشگری فساد نوشت: فساد یک آفت موذیانه است که گرچه طیف وسیعی از اثرات مخرب را در ساختار جامعه و کشور برجای می‌گذارد، اما مهم‌ترین اثر آن تهی کردن پایه‌های حاکمیت قانون از درون است. از آنجا که فساد ذاتا ماهیتی پنهان داشته و نفع طرفین ذی‌مدخل در اختفای آن است، همواره تلاش سیستم‌های حقوقی بر اتخاذ سیاست‌هایی جهت آشکارسازی و پرده‌دری در این قبیل جرایم از جمله رشوه، اختلاس، پولشویی، تحصیل مال از طریق نامشروع و... بوده است. بدون شک، تنظیم و اجرای یک برنامه مدوّن و دقیق به منظور کشف فساد، تنها مسیر موفقیت در برابر این هیولای جامعه‌برانداز است.

بررسی نظام‌های حقوقی موفق در این زمینه ما را به مقرراتی موسوم به «قوانین پاداش افشاگران» Whistleblower reward laws رهنمون می‌کند. قوانینی که در نظام‌های حقوقی مدرن برای محافظت، حمایت و تشویق اشخاص (اعم از حقیقی یا حقوقی) جهت ارایه گزارش تخلفات و مفاسد مالی زیر پوست جامعه طراحی و اجرا شده است. به عنوان نمونه قوانین پاداش گزارشگری فساد ایالات متحده در این زمینه فوق‌العاده موفقیت‌آمیز بوده و این راهکار حقوقی پس از امریکا در سراسر جهان گسترش یافت. اکنون این مقررات که به نوعی قوی‌ترین سلاح مدنی حاکمیت در مبارزه با فساد قلمداد می‌شود تحت عنوان «قانون حمایت از گزارشگران فساد» پا به نظام حقوقی ایران گذاشته است. این قانون در ۵ فصل و ۱۷ ماده تصویب و ابلاغ شده است. در ماده دوم قانون مزبور مصادیق جرایمی که گزارشگری آن مشمول تشویق و حمایت قرار گرفته ازجمله: رشاء، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی یا عمومی، اعمال نفوذ برخلاف حق، تبانی در معاملات دولتی، اخذ پورسانت در معاملات خارجی، تحصیل مال از طریق نامشروع و... ذکر شده است. مطابق مواد ۳و۴ این قانون سازمان بازرسی کل کشور موظف است ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون نسبت به طراحی و راه‌اندازی سامانه گزارشگران فساد اقدام کند. در سامانه مذکور محرمانگی هویت گزارشگر و اطلاعات مندرج در سامانه باید رعایت شود. 

همچنین نهاد پذیرنده متعاقب دریافت گزارش از طریق سامانه، مکلف است تحقیقات لازم در‌خصوص گزارش دریافتی را در حدود صلاحیت قانونی خود انجام دهد و چنانچه قرائن و امارات بر ارتکاب رفتار‌های موضوع ماده (۲) این قانون دلالت کند، باید گزارش را از طریق سامانه به مرجع صالح برای رسیدگی ارسال کند. فصل سوم این قانون در مورد حمایت از گزارشگران فساد احکامی نوینی را وضع کرده است. مطابق ماده ۶ حمایت‌هایی، چون تعیین وکیل معاضدتی و حمایت قضایی به منظور حفظ امنیت جانی، مالی و شغلی برای گزارشگر در نظر گرفته شده است. فصل چهارم این قانون به تعیین و پرداخت پاداش به گزارشگر به عنوان سیاستی ترغیبی جهت کشف فساد اختصاص دارد. مطابق ماده ۱۰ مرجع رسیدگی‌کننده به گزارش فساد، اعم از بدوی یا تجدیدنظر مکلف است ضمن اعلام نظر در‌خصوص استحقاق یا عدم استحقاق پاداش برای گزارشگر و در صورت استحقاق، بر‌اساس میزان تاثیر گزارش در کشف فساد، اعم از اینکه گزارشگر درخواست پاداش داده یا نداده باشد نسبت به تعیین مبلغ پاداش تا ۲ درصد ارزش ریالی موضوع پرونده اقدام کند.

مطابق این قانون سقف پاداش قابل پرداخت در هر پرونده به شخص حقیقی و حقوقی خصوصی به ترتیب یکصد میلیارد ریال و دویست میلیارد ریال است. در فصل پنجم این قانون تحت عنوان مقررات عمومی نیز احکام قابل توجهی تقنین یافته است. از جمله اینکه اگر افرادی شخصا در ارتکاب جرایم موضوع گزارش به نحوی نقش و مداخله داشته باشند، چون با ثبت گزارش موجب کشف و تعقیب جرم شده‌اند حسب مورد مشمول تخفیف یا معافیت از مجازات می‌شوند. همچنین ثبت گزارش در سامانه موجبی جهت تعقیب کیفری گزارشگر به اتهام افترا نیست. مضافا مطابق ماده ۱۷ این قانون گزارشگر می‌تواند بدون ارایه اطلاعات هویتی و تحت عنوان ناشناس اقدام به گزارشگری فساد کند و مرجع مربوطه مکلف به پیگیری گزارش اشخاص ناشناس نیز است. آنچه فراتر از تصویب این قانون به منظور مبارزه واقعی با فساد اهمیت دارد، اجرای دقیق و بدون ملاحظه مفاد آن است. سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص ماموریتی ویژه و تاریخی دارد و می‌تواند با اجرای دقیق مفاد این برنامه و تکمیل آن قدمی بزرگ به سمت مبارزه ریشه‌ای با فساد در کشور بردارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۰
روزنامه جوان چرا خودت را به اون راه زدی؟
چرا دولتمردان در سیاست خارجی از کلاس های درس قطر استفاده نکنند؟
اول آنها استفاده کنند، مدیران ورزشی از آنها یاد بگیرند
فکر کنم بهتر باشد نیست؟
شاید هم زور شما فقط تا مدیران ورزشی و آزادی بیان فقط تا اون بخش از مدیران مجاز است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
دیروز،
رئیسی به وزیر آموزش و پرورش برای پیگیری افت نمرات و کاهش معدل دانش‌آموزان دستور صادر کرد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
علیرضا زاکانی:
حرکت مزدورانه دشمن برای خالی کردن دل مردم از امید را خنثی می‌کنیم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
فساد با طعم طبیعت.
پس از دبش، بوی رانت از بازار برنج می‌آید!چرا ۷۰۰میلیون ارز ترجیحی به برنج طبیعت داده شد؟
دل خوشي دارين ما يه استاديوم ملي كه اون هم از زمان طاغوته رو داريم استفاده ميكنيم كه مال 60 سال قبله. بعدخودتون رو با قطر مقايسه مي كنيد؟چه جسارتا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
زاکانی: در فضای مجازی برای من زن گرفتند و طلاق دادند، خجالت هم نمی‌کشند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
به ناشناس ۰۸۵۸

جناب زاکانی شما بفرمایی ان ۱۷۰۰۰ میلیارد تومان وجوه شهرداری تهران کجاست؟ ؟؟

ایا پیدا شد ؟؟ یا هنوز مفقود است ؟؟؟
هرکی گفت آزادی تو آمریکا بیشتره اینو بکوبید تو دهنش

قهرمان المپیک آمریکا به دلیل جو گیر شدن و ورود به ساختمان کنگره به ۳۰ سال حبس محکوم شد.

دو جاسوس خبرنگار که همکاریشون با خارج از کشور ثابت شده و معمار آشوب ها بودن با وثیقه ۱۰ میلیاردی آزاد شدن!
قابل توجه دوستان ارزشی آبگوشت هم از سفره های مردم حذف شد علی برکهُ الله می تونید سرتان را از این هم بالا تر بگیرید
با وقاحت تمام میگوئید قطر قابل مقایسه با ایران نیست، قطری که چهل سال پیش خود را با ایران قابل مقایسه نمی‌دانست.
سومدیریت خود را در چهل سال گذشته با اختلاس ها و نالایقی مدیریت ها بجایی رسانده آید که اینک حتی در تثبیت ارز خود را با افغانستان هم قابل مقایسه نمی‌دانید و این برای شما مدیران شرم آور است
در رابطه با مقاله چرخه اوراق شدن اقتصادی ایران خوب است به کشور جنگ زده افغانستان توجه کنیم که براحتی تورم را به صفر درصد رساند و هر روز شاهد کاهش ارزش دلار در این کشور هستیم ارزش اسکناس افغانی در مقابل دلار همچنان بالا میرود ...
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
چون کارگر هاش رو فرستاده ایران مفتخوری
در این مملکت بهترین الگوها را نیز ارائه دهید انقدر بخور بخوراقایان زیاد است انقدر کشور یتیم داریم که به ملت ومملکت چیزی نمیرسد والگو معنی ندارد
خانه از پای بست ویران است !!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
احسنت دقیقاً نکته همینه.
تا اینجای کار هرکی فساد را افشا کرد ، جای مفسد خودش محکوم شد و دادگاهی شد .
پاداش گزارشگری فساد از جنس ریال نیست. از جنس سال و تعداد ضربه است.
آمریکا در قطر پایگاه نظامی دارد.
چی یهو از کشورهای حاشیه خلیج فارس تعریف کرده روزنامه جوان،تا چندی پیش که بی عرضه ترین کشورها محسوب میشدن و میگفتن پول نفت فقط داره هزینه میکنن و استعمار خارجی ها هستن و خودشون هیچ هنری ندارند
در کشور ما ورزش و تفریحات و بلکه اقتصاد و ... اصلا در اولویت نیستند اولویت اول کلنجار رفتن با غربیهاست!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
و بدحجاب ها
نحوه برخورد با موضوعاتی مانند شاسی بلندهای نمایندگان و برخورد با دولتی ها در چای دبش و برنج طبیعت و .... نشان داد عزم جدی برای مبارزه با فساد وجود ندارد و سوت زدن هم آغاز گرفتاری و زندان و .....!
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
به موضوع مهمي اشاره فرموديد هموطن،دقيقا همينطوره
گزارشگر فساد بودن چیزی جز دردسر ندارد ولی اگر گزارشگر گزارشگر فساد باشید از مزایای زیادی برخوردار خواهید بود.
اگر واقعا می خواهید فساد نباشد رسانه ها را آزاد بگذارید فساد جمع می شود. این یک تجربه بین المللی است.
«احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در انتخابات مجلس»

خواجه در بند نقش ایوان است.
درس اولی که باید از قطر یاد بگیریم اینه که فرهنگی رو جابندازیم که در آن مردان و زنان (چه با حجاب و چه بی حجاب) می توانند کنار یکدیگر در سکوهای استادیوم بنشینند و فوتبال تماشا کنند و بی اخلاقی نکنند.

جا انداختن این فرهنگ در ایران چقدر طول می کشه؟ آیا امکان پذیره؟
داداش مطمئنی که قطر خودش مدیریت میکنه یا پول میده براش مدیزیت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
مدیریت کلان کشور چیزی نیست که با پول دادن قابل انجام باشد. پول دادن برای مدیریت های اجرایی هم اشکالی ندارد. بهتر از پول دادن به بعضی ها برای تخریب مملکت است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
چه اشکالی دارد از مدیریت دیگران استفاده کرد
بااین اقتصاد داغون و مدیریت باندی نالایق
گوشت ۶۵۰۰۰۰ تومانی
ناشناس
| France |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
لابد شما پول گرفتی مدیریت کردی
زمان شاه قطر بیابون بود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
یک عکس بود مربوط به پارس جنوبی یا عسلویه که تازه کلنگ ان را زدند و یک عکس مربوط به افتتاح چندین فاز ان که آقایان خاتمی و مرحوم هاشمی شاهرودی رفته بودند افتتاح ان
اولی بیابان و دومی چراغ های روشن فراوان مجتمع های در حال فعالیت
شیرینی توسعه را میشد در ان عکس حس کرد
چرا هنوز بعضی ها هنوز نمیخوان قبول کنند که همه کشورها از جمله اعراب همسایه ما پیشرفت کردن و پول نفتشون رو سرمایه گذاری کردن و امروز مردمانشون در رفاه هستند و ایرانی رو تو کشورشون برای کار خدمات راه ندن. چه کردیدد لامصباااااااااا
مردم ما درسشون رو خوب بلد هستند ، آموزگار خوب ندارند
ما گزارش فساد داديم ولي رسيدگي نشد ديگه بي خيالي شديم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
میتونی گزارش بی حجابی بدی. سریع رسیدگی میشه
فساد چند نوع است ولی اگر منظور فقط فساد مالی است باید گفت این نوع فساد در پوست و گوشت و استخوان و مغز هر ایرانی اهم از کاسب.کارمند .تعمیرکار.راننده.رییس.مدیر.ابدارچی.نان خوشکه فروش.گدا.بیکار.زن.مرد.نوجوان.جوان وووو رخنه کرده و درست بشو هم نیست!!!!!
مدیران ورزش در پی کسب منافع و درامد خود هستند و وسعت دید مدیران ورزشی ما فقط در حد مهندسی لیگ و برنامه ریزی برای کنترل سپاهان و قهرمان سازی یک تیم خاص است و حتی این موضوع را بارها تکرار کرده اند ودستشان برای همه رو شده است
دیگه درس گرفتن و مشق نوشتن گذشته یک نگاه تو اینه بنداز
روزنامه جوان چرا خودت در زمینه روزنامه نگاری از دیگران درس نمی گیری . فقط برای همسایه حق است .
حالا هی بگویید عربها کافرن ما مسلمانان
بدون شرح!!
استاندار کرمان: همه عوامل دخیل در حادثه تروریستی کرمان دستگیر شدند و حتی فردی که مسئول آوردن اتباع غیرمجاز از مرز به کرمان بود دستگیر شد.
پاداش برای افشای فساد نمی خواهیم
شما ما را زندانی نکنید کافی است
کسی که قضیه سیسمونی را لو داد چکارش کردید
نماینده ای که قضیه شاسی بلندها را لو داد رد صلاحیت شد
پس ما پاداش نمی خواهیفقط مجازات نکنید
هر شعبه بانک
یک مرکز فساد اقتصادی است
همت و اراده می خواد برای برخورد.
اصلا در سال 2023 میلادی. در عصر دیجیتال.
شعبه بانک دیگه بی معنا است.
این در حالی است که تعداد شعب بانکی در بعضی شهرها از تعداد
سوپر مارکت ها بیشتر است.
باز مغرضان غرب گرا و دوستان بانی موجود حرف زدن

فقط برای اطلاع شما تورم ماهانه شهریور 1400 که 60 درصد بود در اسفند همان سال به 39 درصد رسیده یعنی بالاتر از 15 درشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
و تورم بهمن 1401
753
شد
مدیریت فقط جهادی اونم از نوع هیاتی بقیه همه اداست،قطر باید از ما یاد بگیره ژاپنیها هم همینطور اصلا همه باید از ما یاد بگیرن…
فطر نوکر آمریکا است و بدبخت است هیچ اراده ای از خود ندارد فقط پول رفاه که ملاک نیست
قطر نون مدیریت و تدبیر شیخ تمیم حاکم مقتدر و عاقل قطر رو میخوره. یک کشور 3 میلیونی که شده ریش سفید اعراب از اون سمت جام جهانی و تورنمنت های ورزشی برگزار میکنه از اوین سمت اقتصاد یک خاورمیانست از اون سمت هم شهرهای مدرن و پیشرفته میسازه از طرف دیگه هم مرکز ترید سنتر آُسیاست...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
و خبر ندارید که هزاران میلیارد دلار در بازار بورس و سهام بهترین و قویترین کارخانجات و برندها و بانکها و شرکتهای بزرگ امریکایی اروپایی و ژاپنی و چینی سهام خریدند
و خیالشان برای ۵۰ نسل بعدشان راحت است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست