بازدید 12634

رویا حشمتی کیست؟

‌رؤیا حشمتی، نام زنی است که به یک باره تبدیل به هشتگ در فضای مجازی شد. ابتدا حکم اجرای 74 ضربه شلاق باعث خبرساز شدن وی شد اما ماجرا به این موضوع ختم نشد و مشخص شد که دادسرا پرونده او را با عناوین اتهامی جداگانه و دو کیفرخواست مجزا، به دادگاه انقلاب ارجاع داده است.
کد خبر: ۱۲۱۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲ 09 January 2024

رویا حشمتی کیست؟

به گزارش «تابناک»، رویا حشمتی، زنی که با انتشار گسترده روایتی درباره اجرای حکم شلاق، به یک باره معروف شد. تا جایی که بسیاری از وکلا و البته سلبریتی ها در شبکه های اجتماعی به این موضوع واکنش نشان دادند.

اتهامات و بازداشت

پس از انتشار یک تصویر بدون حجاب در شبکه‌های اجتماعی توسط حشمتی، مأموران جمهوری اسلامی در تاریخ اول اردیبهشت ۱۴۰۲ شبانه به خانهٔ او وارد شدند و او را بازداشت کردند. در این جریان تلفن همراه و لپ‌تاپ او نیز توقیف شد. در ابتدا او با اتهام «حضور در معابر بدون حجاب شرعی» یازده روز را در بازداشت گذراند. اما در نهایت، دادسرای ناحیهٔ ۳۸ ارشاد پروندهٔ او را با عناوین اتهامی جداگانه و ۲ کیفرخواست مجزا، به مجتمع قضائی ارشاد و دادگاه انقلاب ارجاع داد.

به گفتهٔ طاطائی، وکیل رؤیا حشمتی، عنوان اتهامی او در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، «تبلیغ علیه نظام» بود. همچنین در شعبهٔ ۱۰۹۱ مجتمع قضائی ارشاد نیز ۴ عنوان اتهامی شامل «حضور در معابر بدون حجاب شرعی، جریحه‌دار کردن عفت عمومی، تولید محتوای مبتذل و تشویق مردم به فساد» به اتهامات او اضافه شد.

دادگاه شعبهٔ ۱۰۹۱ مجتمع قضایی ارشاد حشمتی را به ۱۳ سال و ۹ ماه حبس، پرداخت یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم کرد. اما پس از اعتراض به حکم، پرونده به شعبهٔ ۱۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران ارجاع شد و حکم حبس لغو شد اما حکم پرداخت نقدی و تحمل شلاق قطعی شد.

روایت قوه قضائیه: محکومیت او موضوع دیگری دارد

 قوه قضائیه توضیحات مبسوطی در این زمینه منتشر کرد. خبرگزاری میزان ضمن تأیید اجرای حکم رویا حشمتی برخی از گفته‌های او را تکذیب کرد و نوشت: «محکوم رویا حشمتی در حالی از اجرای حکم شلاق به خاطر محکومیت در پرونده‌ای با موضوع حجاب سخن می‌گوید که محکومیت او موضوع دیگری دارد».

در ادامه آمده است: «خانم حشمتی در مقطعی با وصل‌شدن به یک جریان سازمان‌یافته در خارج از کشور و دریافت مبالغی، در ساعات مشخص در مکان‌های پر رفت و آمد به ترویج اباحه‌گری با وضعیت بسیار زننده در خیابان‌های شهر تهران پرداخته که پس از بازداشت و انجام بازجویی و تحقیقات قضائی موضوع فوق مبنی بر اقدام سازمان‌یافته در قبال دریافت مبالغی از خارج از کشور اثبات می‌شود.

پس از صدور کیفرخواست و رسیدگی در دادگاه بدوی حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر مورد اعتراض محکوم و وکیلش قرار می‌گیرد که با رسیدگی مجدد در دادگاه تجدیدنظر حکم وی با تقلیل مواجه شده و در نهایت به خاطر گستردگی اقدامات وی در جریحه‌دار نمودن عفت و اخلاق عمومی ۷۴ ضربه شلاق وی تأیید می‌شود.

در نهایت وی برای اجرای حکم به دادسرا فراخوانده شده و با انجام رفتار‌های خارج از شئونات سعی بر تحت تأثیر قرار دادن فضا در هنگام اجرای حکم را داشت».

هم چنین در مقدمه توضیحات قوه قضائیه آمده است: «در مورد ادعایی از سوی محکوم رویا حشمتی، باید عنوان کرد همان‌طورکه محکوم برای انتشار دروغ خود از عکس آرشیوی ۱۶ سال پیش استفاده کرده ادعا‌های بعدی‌اش هم ابدا صحت نداشته و حکم مطابق با قانون و شرع مقدس اجرا شده است که قانون و حکم نیز نواحی را کاملا مشخص کرده است».

واکنش وکیل رویا حشمتی به توضیحات قوه قضائیه

مازیار طاطایی، وکیل رویا حشمتی در گفتگو با «شرق» ضمن توضیحات مفصلی پیرامون جزئیات اتهامات او، تأکید می‌کند که در حکم تجدید نظر رویا قید شده است که او بابت اتهام حضور در معابر بدون حجاب شرعی، به پرداخت یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان جزای نقدی و بابت اتهام جریحه دار کردن عفت عمومی مستند به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده و متأسفانه این حکم اجرا شده است.

لازم به این توضیح است که در متن ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، مصوب ۱۳۷۵ آمده است: «هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می‌شود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل، دارای کیفر نباشد، ولی عفت عمومی را جریحه دار کند، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق، محکوم خواهد شد».


تبصره متن ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، مصوب ۱۳۷۵ هم می‌گوید: «[جزای نقدی اصلاحی ۸ آبان ۱۳۹۹]زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از ۲ تا ۱۰ میلیون ریال جزای نقدی، محکوم خواهند شد».

موضوع مهم دیگری که طاطایی به آن اشاره می‌کند، توضیحات قوه قضائیه پیرامون ارتباط و اتصال حشمتی به جریانی سازمان‌یافته در خارج از کشور در یک مقطع و همچنین دریافت مبالغی جهت «ترویج اباحه‌گری با وضعیت بسیار زننده در خیابان‌های شهر تهران» بوده است. طاطایی می‌گوید: «خانم حشمتی محکومیتی در این زمینه ندارد و اگر او عضویت و ارتباطی با گروه‌های خارج از کشور داشت، باید در کیفرخواستش ذکر می‌شد و موضوع محکومیت قرار می‌گرفت».

او تأکید می‌کند: «این موضوع صرفا یک ادعاست و، چون موضوع محکومیت موکلم نبوده است، صرفا در قالب ادعا قابل طرح است و پیگیری آن هم منوط به درخواست موکلم است».

رویا حشمتی: ضربات شلاق به حدی نبوده که آسیبی وارد کند

 رویا حشمتی در استوری اینستاگرام خود توضیح داده است که تصاویر بدن‌های شلاق‌خورده‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و اتفاقا تصاویر متفاوتی هستند و مشخص است مربوط به بدن یک فرد نیست، به او متعلق نیستند. او تأکید کرده است که هیچ تصویری از بدنش منتشر نکرده و اساسا شدت ضربات شلاق بر او به حدی نبوده که چنین آسیبی وارد کند.

آیا مامور مرد حکم را اجرا کرده است؟

شبهه ای که از سوی برخی از فعالان و کاربران در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد، در مورد شیوه اجرای حکم رویا و حضور مأمور مرد در حین اجرا بوده است. سمیرا مقدسی، وکیل پایه یک دادگستری، در توییتر نوشته است: «روایت رویا حشمتی کمی مبهم است، زیرا طبق قانون و رویه قضائی اجرای حکم شلاق برای زن توسط مرد امکان‌پذیر نیست و این را وکیل محترم ایشان باید متذکر می‌شد. هرچند از جزئیات بی‌اطلاعیم. امیدوارم پاسخ رسمی قوه قضائیه قانع‌کننده و مستدل باشد».

این موضوع از سوی برخی دیگر از کاربران هم مطرح شده است. طاطایی، وکیل رویا، در این باره به شرق گفت: «در اتاق اجرای حکم من اجازه حضور نداشتم. اما دیدم که قاضی اجرا رفتند پایین، گرچه زود برگشتند». البته در هیچ‌جای روایت رویا هم ذکر نشده است که وکیل او و حتی قاضی درست در حین اجرای ضربات شلاق در اتاق بوده‌اند.

طاطایی ادامه می‌دهد: «چون در اتاق نبودم برای همین نمی‌توانم اظهار نظر کنم. اما دلیلی ندارد که موکلم بخواهد دروغ بگوید. دیدم که موکلم به همراه خانم و آقایی رفتند پایین. اما اینکه آن مرد در اتاق و در حین اجرای حکم بوده یا نه را نمی‌دانم. اما باز هم می‌گویم دلیلی برای اینکه موکلم بخواهد دروغ بگوید نمی‌بینم». او توضیح می‌دهد که قاعدتا به لحاظ شرعی حکم شلاق زن باید توسط مأمور زن اجرا شود و قاضی اجرای احکام هم نظارت کند؛ اما «دیدم قاضی زود برگشت و حتی گفته بود که موکلم را آهسته شلاق بزنند. وقتی موکلم حتی این نقل قول قاضی را هم که به نفع عوامل اجرای حکم است بیان کرده، دلیلی ندارد گفته‌های دیگرش خلاف واقع باشد».

ارتباط با جریان سازمان یافته در خارج از کشور

طبق گزارش فارس، اسناد موجود در پرونده رویا حشمتی حاکی از این است که وی در مقطعی از طریق ارتباط گرفتن با یک جریان سازمان‌یافته در خارج از کشور و دریافت مبالغی، در ساعات مشخص در مکان‌های پر رفت و آمد شهر تهران و با‌ وضعیت پوشش زننده به ترویج اباحه‌گری پرداخته که پس از بازداشت و انجام بازجویی و تحقیقات قضایی موضوع فوق مبنی بر اقدام سازمان‌یافته در قبال دریافت مبالغی از خارج از کشور اثبات می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، مدتی بوده که خانمی با وضعیت زننده و‌ پوششی نامتعارف در برخی معابر پرتردد شهر تهران حاضر می‌شده است. با شناسایی و بازداشت فرد یاد شده تحقیقات از وی آغاز و در وسایل الکترونیکی او اسناد قابل تاملی به دست می‌آید.

در تحقیقات اولیه از رویا حشمتی مشخص می‌شود او کارمند یک شرکت مستقر در آمریکاست که به صورت دورکار با آن‌ها همکاری کرده و برای آنها پروژه‌های ویژه را انجام می‌دهد.

با توجه به وضعیت رویا حشمتی و انتشار تصاویر متعددی از وی در فضای مجازی و گزارش‌های ضابط، مقام قضایی در وسایل الکترونیکی وی به گروه مهمی برخورد می‌کند.

در این گروه که متعلق به شرکت خارجی و مستقر در آمریکا بوده است افراد پروژه‌بگیر در کنار انجام پروژه کاری یک ماموریت ویژه هم داشته‌اند و آن حضور در معابر پرتردد شهر با استاندارد و شرایط تعریف شده از سوی رئیس شرکت بوده است.

در ماموریت تعریف شده از سوی رئیس شرکت آمریکایی که به زبان فارسی با افراد در ایران صحبت می‌کرده اینگونه آمده بود که خانم‌ها به شرط اینکه با مسئولیت خود بدون حجاب و با وضعیت تعریف شده از سوی رئیس شرکت در سطح شهر حاضر شوند و از حضور خود مستنداتی در قالب فیلم و عکس ارسال کنند سه روز اضافه کار دریافت می‌کنند.

رویا حشمتی کیست؟

رویا حشمتی پس از هر بار انجام ماموریت واگذار شده در گروه متعلق به شرکت در فضای مجازی حاضر شده و ضمن ارسال مستندات برای کارفرمای آمریکایی از اقداماتش که با آگاهی کامل و به دفعات متعدد در معابر مختلف شهر تهران انجام می‌شده صحبت می‌کرده و گزارش می‌داده است.
او سپس عکس‌ها و فیلم‌های ارسال شده را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشته است.

 رویا حشمتی کیست؟

قابل ذکر است بر اساس این گزارش، رویا حشمتی و هم‌تیمی‌هایش در اقدامات سازمان‌یافته و ماموریت خود صرفاً به داشتن پوشش زننده اکتفا نکرده و در مقاطع مختلفی مثل ماه رمضان، اقداماتی همچون روزه‌خواری در ملاءعام را هم در دستور کار داشتند.

منبع: چهره ها24

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست