بازدید 7294
۶
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری:

ما نباید به جای مسئولین وعده دهیم؛ وظیفه ما مطالبه گری دوستانه و محترمانه است/ قضاوت را به مردم بسپاریم

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار ائمه جمعه شهرها و بخش‌های استان قم به تبیین رسالت‌های اساسی ائمه جمعه پرداخت و اظهار کرد: کسی که در این جایگاه می‌خواهد پیشوایی مردم را عهده دار شود باید ابتدا از نظر شخصی و خانوادگی وظایفی را انجام دهد و وجداناً به آنچه می‌گوید، معتقد و به بیشتر آن در مقام عمل پایبند باشد.
کد خبر: ۱۲۱۳۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ 04 January 2024

ما نباید به جای مسئولین وعده دهیم؛ وظیفه ما مطالبه گری دوستانه و محترمانه است/ قضاوت را به مردم بسپاریم

 

تابناک_ آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار ائمه جمعه شهرها و بخش‌های استان قم به تبیین رسالت‌های اساسی ائمه جمعه پرداخت و اظهار کرد: کسی که در این جایگاه می‌خواهد پیشوایی مردم را عهده دار شود، باید ابتدا از نظر شخصی و خانوادگی وظایفی را انجام دهد و وجداناً به آنچه می‌گوید معتقد و به بیشتر آن در مقام عمل پایبند باشد.

وی افزود: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: «مَن نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماما فلیَبدأ بتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِه»؛ یعنی کسی که می‌خواهد خود را پیشوای مردم قرار دهد باید ابتدا نفس خود را تربیت کند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: در این زمانه باید خیلی مراقبت کنیم؛ چرا که علاوه بر خداوند و رسول او که اعمال ما را می‌بینند، قرآن می‌فرماید: «فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُون»؛ در میان جامعه‌ای هستیم که علی رغم مشکلات پای کار این انقلابی که نمونه‌ای در دنیا ندارد، ایستاده‌اند و تعداد زیادی شهید و جانباز تقدیم کرده و همیشه به یاری امام خمینی و رهبر معظم انقلاب آمده‌اند.

وی خطاب به مسئولین با اشاره به این آیه شریفه «یَـأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفعَلُونَ کَبُرَ مَقتًا عِندَ ٱللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفعَلُون»، تصریح کرد: برای اینکه حرف ما اثر کند باید قول و عمل ما با یکدیگر سازگاری داشته باشد و به وعده‌هایی که می‌دهیم عمل کنیم.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری خطاب به ائمه تاکید کرد: ما نباید به جای مسئولین وعده دهیم، وظیفه ما مطالبه گری و تذکر به شیوه‌ای دوستانه و محترمانه است.

وی هدایتگری جامعه را رسالت دیگر ائمه جمعه عنوان کرد و گفت: خطبه‌های ما باید سه نتیجه داشته باشد. اول اینکه آن‌هایی که هستند بمانند، دوم آنکه آن‌هایی که رفتند بازگردند و سوم ایجاد ارتباط با کسانی که احیاناً دین گریز و حتی دین ستیز نیز هستند از آنان برای پیوستن به دین مأیوس نباشیم؛ تمامی قشرهای مختلف مردم باید مورد توجه قرار گیرند، نه اینکه صرفا به گروه خاصی توجه شود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ائمه جمعه باید جایگاه خود را به گونه‌ای معرفی کنند که مردم بدانند، ما هم ممکن است اشتباه کنیم، زیرا ما معصوم نیستیم و با اشتباه ما، مردم آن را به پای دین ننویسند.

باید با بیان شاخص‌ها و معیارها قضاوت را به مردم بسپاریم

وی ضمن تأکید بر لزوم توجه به نیازهای روز جامعه در خطبه‌های نماز جمعه گفت: باید سعی کنیم که مطالب نو و جدید را بیان و نیازهای جامعه را رصد کنیم. باید سعی کنیم کمتر مصداقی صحبت کنیم، بلکه با بیان شاخص‌ها و معیارها، قضاوت را به مردم بسپاریم، به جای اینکه نام اشخاص را ببریم؛ چرا که اگر پیام غیر مستقیم منتقل شود، اشخاص حالت انزجار پیدا نخواهند کرد.

حسینی بوشهری از ائمه جمعه خواست، در مشکلات کنار مردم باشند و اظهار کرد: مردم باید احساس کنند که در کنار آن‌ها هستیم؛ ائمه جمعه‌ای موفق‌ترند که در حوزه کارکردهای اجتماعی فعال‌تر عمل می‌کنند. نباید به خطبه خواندن اکتفا کرد، بلکه باید تلاش کرد تا به واسطه هم‌افزایی با مسئولین، کار را جلو برد.

در پایان این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین حجت بحری، سرپرست معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به رابطه تنگاتنگ معاون سابق این معاونت، مرحوم آیت الله آشتیانی، با ائمه جمعه و جماعات استان قم، به رایزنی در خصوص راهکارهای تقویت ارتباط جامعه مدرسین و ائمه جمعه به منظور تلاش برای تأثیر گذاری مثبت فرهنگی بر گروهی از جامعه پرداخت.

همچنین در این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین علی مهدی‌زاده، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم، گزارش مختصری از برنامه‌های این شورا در حوزه‌های مختلف از جمله جمعیت، خانواده و نسل جوان ارائه کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۶
قضاوت با مردم ؟
خوش به حالت حاج آقا!نه میدونی گرونی چیه،کرایه خونه و...
قضاوت ملت واضح است....
این اقا هم ایت الله نیست
آقای بوشهری زمان ریاست جمهوری آقای روحانی مرغ کیلوئی ۱۳ هزار تومان بود یکباره شد کیلوئی ۱۴ هزار تومان اون زمان از حوزه علمیه قم عده‌ای کفن پوش شدن به سوی تهران که حسن روحانی مجرم هست و باید مجازات شود الان که مرغ شده ۱۱۵ هزار تومان چرا کسی کفن پوش نمیشه اگر ایمان ندارید حداقل آزاده باشید
چه حرف های قشنگی . نزدیک انتخاباته؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی