بازدید 1657

آیا قهوه برای لاغری مفید است؟

کد خبر: ۱۲۱۲۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ 28 December 2023

 اعتیاد به یک نوشیدنی خاص یک موضوع کاملاً طبیعی و بدیهی است و هر آدمی در طول روز در زمان‌های استراحت لیوانی قهوه، چای یا نوشیدنی انرژی‌زا می‌خورد. من برای این‌که روزها را به شب برسانم، به عنوان یک شمالی اصیل، چای را به عنوان این نوشیدنی انتخاب کرده‌ام؛ و از آن دسته افرادی هستم که چای را داغ داغ می‌خورم و در یک دقیقه تمام‌اش می‌کنم. این موضوع برای عاشقان قهوه نیز صادق است؛ اشخاصی که بدون خوردن حداقل یک لیوان آمریکانو یا اسپرسو، نمی‌توانند روز‌شان را سپری کنند.

برای دریافت برنامه رژیم غذایی کاهش وزن، اینجا کلیک کنید.

خواص قهوه چیست؟

کاهش وزن

کافئین و قهوه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و به نوعی، از اضافه وزن اشخاص جلوگیری کند.

سرکوب اشتها و میل به غذا خوردن

قهوه به‌سبب تحریک گرمازایی در بدن اشخاص، انرژی بیش‌تری را برای هضم غذا تولید می‌کند. عموماً محصولات کاهش وزنی که به عنوان ترموژنیک به بازار عرضه می‌شوند، حاوی کافئین و افدرا (افدرین) هستند.

افزایش هوشیاری

۷۵ میلی‌گرم از کافئین می‌تواند توجه و هوشیاری را در بدن اشخاص افزایش دهد و دوزهای ۱۶۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرمی آن می‌تواند هوشیاری ذهنی، سرعت استدلال و حافظه را بهبود ببخشد. با این حال، قهوه نمی‌تواند روی خواب تأثیری داشته باشد.

عملکرد ورزشی

کافئین می‌تواند عملکرد بدنی اشخاص را در طول تمرینات استقامتی بهبود ببخشد.آژانس ایمنی غذای اروپا (ESFA) در مطالعاتی عنوان کرده که کافئین می‌تواند عملکرد استقامتی و ظرفیت اشخاص را افزایش دهد.

آیا قهوه برای لاغری مفید است؟

آیا قهوه برای لاغری مفید است؟

موضوع قهوه و اثرات آن روی لاغری در بین ورزشکاران و پزشکان زیادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. باید بگوییم که در این زمینه، نظرات متفاوتی وجود دارد و هنوز نتوانسته‌اند به پاسخی روشن و مستقیم برسند که آیا قهوه برای لاغری مفید است یا برعکس می‌تواند باعث چاقی شما شود.

بیشتر ورزشکاران معتقدند که نوشیدن قهوه به‌ خاطر تاثیری که در افزایش متابولیسم دارد باعث لاغری می‌شود، پس بهتر است قبل یا بعد از تمرین حتما قهوه بخورید. اما همانطور که گفتیم هنوز منبع علمی معتبری ثابت نکرده که قهوه تاثیر مثبت یا منفی صد در صدی در کاهش وزن شما داشته باشد.

در سال‌های گذشته برخی مطالعات نشان می‌داد که کافئین موجود در قهوه باعث سوزاندن چربی‌ها می‌شود، اما در سال 2021 تحقیق دیگری در ارتباط با تاثیر قهوه برای لاغری انجام شد که نشان می‌دهد نوشیدن مقادیر بالاتر نوشیدنی‌های کافئین‌دار، مانند قهوه با افزایش شاخص توده بدنی (BMI) مرتبط است.

یکی از شبهاتی که در ارتباط با مصرف قهوه مطرح شد این بود که فرقی نمی‌کرد شما آن را تلخ یا با شکر میل کنید، درنهایت این قهوه بود که میل به خوردن شیرینی‌جات و شکر را در شما به وجود می‌آورد! پس ممکن بود در همان لحظه قهوه را تلخ بخورید، اما برای میان‌وعده به سراغ خوراکی‌های شیرین بروید.

نکته دیگری که باید هنگام نوشیدن قهوه در نظر داشته باشید این است که این ماده کافئین‌دار به‌شدت خواب شما را با اختلال مواجه می‌کند. حتی اگر شش ساعت قبل از ساعت خوابتان قهوه میل کرده باشید؛ درنتیجه نوشیدن آن، دچار خواب ناکافی و نامنظم می‌شوید که نه‌تنها لاغرتان نمی‌کند، بلکه دلیلی برای افزایش وزنتان است.

آیا قهوه تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد؟

قهوه حاوی کافئین است که می‌تواند متابولیسم بدن را تحریک و به افزایش سطح انرژی و سوخت و ساز بدن کمک کند. درنتیجه مصرف قهوه با تحریک متابولیسم، باعث بالا رفتن چربی‌سوزی و کاهش وزن می‌شود. این درحالی است که نوشیدن قهوه در برخی افراد می‌تواند اشتهای آن‌ها را بیشتر کند.

برخی مطالعات نشان داده است که قهوه ممکن است به‌صورت موقت چربی‌ها را از بین ببرد یا فعالیت لیپولیتیک (سوزاندن چربی) را افزایش دهد. با این حال، تاثیر قهوه بر روی لاغری به تنهایی جوابگو نیست و باید با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم همراه شود.

ضمناً نمی‌توان اثرات جانبی مصرف زیاد قهوه را نادیده گرفت. مواردی مثل بی‌خوابی، اضطراب، افزایش ضربان قلب، اختلالات گوارشی و افزایش ترشح اسید معده، بعد از اعتیاد به نوشیدن این ماده در فرد به‌ وجود می‌آید که گاهی ممکن است خطرناک هم شود و به‌جای تاثیر مثبت در لاغری، اثراتی منفی روی سلامتی بگذارد.

آیا قهوه برای لاغری مفید است؟

نظر لیمومی درمورد نوشیدن قهوه برای لاغری

در بعضی از رژیم‌ها، مانند رژیم غذایی لیمومی نوشیدن قهوه منع می‌شود. دلیل این توصیه هم تاثیر مواد غذایی کِشت‌‌شده در یک اقلیم جغرافیایی بر بدن ساکنین آن منطقه است.

به طورکلی در مقالات علمی اشاره شده است که بهتر است در هر اقلیمی که زندگی می‌کنید از موادغذایی و گیاهانی استفاده کنید که در اقلیم خود ما کشت می‌شود. برای مثال اگر شما در ایران زندگی می‌کنید حتما باید به‌جای نعنایی که از خارج وارد می‌شود، نعنای ایرانی بخورید. چون با توجه به شرایط اقلیمی، مزاج این گیاه با مردم آن منطقه همخوان و یکسان شده است.

برخی مواد غذایی مثل چای یا قهوه علاوه بر اینکه مربوط به اقلیم ما نیستند، از نظر طب سنتی نیز ضرر و زیان‌های خاص خودشان را دارند برای مثال قهوه جزو موادغذایی سودازا است. مواد غذایی سودازا در رژیم غذایی لیمومی اختلال ایجاد کرده و سوخت‌و‌ساز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر می‌خواهید در مورد قهوه اطلاعات بیشتری به دست آورید، سری به مجله سلامتی لیمومی بزنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست