بازدید 2335

رواج حواله‌ فروشی در حوزه لوازم خانگی

کد خبر: ۱۲۰۹۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷ 10 December 2023

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران ضمن انتقاد از راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ لوازم خانگی و فروش قسطی در آن‌ها با همکاری بانک‌ها، از رواج حواله‌فروشی در این حوزه خبر داد.

به گزارش ایسنا، اکبر پازوکی در نشست خبری اظهار کرد: تا قبل از سال ١٣٩٧ شاهد دخالت بانک‌ها و تولیدکننده‌ها در بازار نبودیم. سال ١٣٩٧ حدود ۱۴۰۰ واحد جوازدار داشتیم که به نوعی به تولیدکننده اعتبار می‌دادند و کالای آن‌ها را می‌فروختند. همچنین آن زمان تولیدکننده، فروشنده نبود.

وی با بیان اینکه کسی که از اتحادیه کسب و کارهای مجازی مجوز می‌گیرد، باید از اتحادیه مربوطه هم جواز بگیرد که بر آن‌ها نظارت شود، گفت: حرف ما این است بانک‌ها حق بنگاه داری ندارند. اما الآن بانک‌ها وام نمی‌دهند و همه پولشان را در بخش توزیع سرمایه‌داری کرده‌اند. این در حالی است که اصناف هستند که اشتغال ایجاد می‌کنند، مالیات و عوارض می‌دهند و به تولیدکننده بها داده‌اند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران با بیان اینکه اصناف در این چند سال کالای ایرانی را جایگزین خارجی کردند، تصریح کرد: باز هم تاکید می‌کنم بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند و اگر پول هست باید به بخش تولید برود. فروش کالا هم باید از سوی صنوف انجام شود.

اما به گفته وی بانک‌ها الآن خرید دین می‌کنند و به یک تشکل یا یک شخص اعتبار می‌دهند که فقط او می‌تواند کالا بفروشد. از طرف دیگر با توجه به گرانی مردم نمی‌توانند کالای نقد تهیه کنند و ترجیحشان خرید اقساطی است. در سال ١٣٩٦ مردم می‌توانستند با دو ماه حقوق ماشین لباسشویی بخرند و هزینه زندگی خود را هم پرداخت کنند، اما الان در ۱۰ ماه هم نمی‌توانند.

پازوکی با بیان اینکه چرا به خود مردم این اعتبار را نمی‌دهند؟ تصریح کرد: الآن مردم کالای قسطی را می خرند و دوباره می‌فروشند تا از پول آن استفاده دیگری کنند، چون بانک در شرایط دیگر اعتبار نمی‌دهد. این روش باید اصلاح و اعتبار بانک پخش شود و نباید این اعتبار فقط یک جا برود.

وی با تاکید بر لزوم تهیه سند صنعت لوازم خانگی برای برنامه‌ریزی در این حوزه، اظهار کرد: همان زمانی که واردات ممنوع شد باید برنامه ریزی می‌شد کالایی که تولید داخل نداشت، وارد می‌شد و تا پنج سال بعد هم برای داخلی سازی آن برنامه‌ریزی می‌شد.

پازوکی همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال آزادسازی واردات، اظهار کرد: برای این تصمیم باید امنیت اقتصادی در نظر گرفته شود. در پنج سال گذشته به تولیدکننده گفته شده خط تولید و کارگر اضافه کند، پس نمی‌توان ناگهان درهای واردات را باز کرد. در حوزه واردات هم باید سیاست‌گذاری شود و کالایی که در داخل تولید نمی‌شود یا وارداتی که منجر به صادرات یا انتقال تکنولوژی می‌شود باید انجام شود.

به گفته وی در ۹ ماه گذشته ۸۰ درصد بازار در رکود و روند فروش رو به کاهش بوده است.

در ادامه این نشست حسین شهرستانی -عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی تهران- نیز اظهار کرد: وظیفه بانک این است که پول‌های خرد را جمع کند و به بخش تولید ببرد، اما الآن به دنبال درآمد خودشان هستند. در مورد بحث تسهیلات هم در همه دنیا به خود مردم اعتبار داده می‌شود و مشتری آزادانه می‌تواند خرید کند.

اما به گفته وی الآن در کشور جریان پولی آمده و از کانال چند فروشگاه انحصاری شده و آن‌ها گاهی تبلیغات غیرواقع می‌کنند. تولیدکننده هم مجبور است برای تامین نقدینگی وابسته این فروشگاه های بزرگ باشد. ‌

شهرستانی با بیان البته بخش سنتی هم فروش اقساطی، حتی با شرایط بهتر دارند، اما به خاطر بمباران تبلیغاتی فروشگاه‌های بزرگ دیده نمی‌شوند، تصریح کرد: البته این موضوع تقویت شده و اخیر بنرهای فروش تبلیغاتی هم در پاساژها نصب شده و مردم می‌توانند با تنوع بیشتر محصولات و شرایط فروش، به صورت قسطی از خرده‌فروشان خرید کنند. اکثر محصولات هم ایرانی است و با توجه به ممنوعیت واردات و سهمیه پایین واردات قانونی رویه‌های مرزنشینی، تعداد کالای خارجی بسیار کم است.

وی همچنین از طراحی سایتی برای فروش کسبه زیرمجموعه اتحادیه خبر داد و گفت: فروش فیزیکی قسطی در بازار آغاز شده و فروش اینترنتی اصناف نیز بعد از تکمیل سایت شروع می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی تهران از حواله‌فروشی خبر داد و گفت: شغل جدیدی ایجاد شده که یک سری واسطه کالایی را که مردم به صورت قسطی تهیه کرده‌اند را از آن‌ها می‌خرند و دوباره در بازار می‌فروشند.

وی درباره ممنوعیت واردات لوازم خانگی نیز گفت: در همه دنیا چند سال واردات ممنوع می‌شود و زمان آن مشخص است و بعد با تعرفه از تولید داخل حمایت می‌کنند و آن تعرفه را هزینه تولید می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی