بازدید 3930
۶

آیا اجازه سیگار کشیدن در کره شمالی وجود دارد؟

در حالی که مجازات استعمال دخانیات در مناطق ممنوعه به طور گسترده منتشر نشده ممکن است افراد به دلیل نقض مقررات استعمال دخانیات با جریمه یا عواقب دیگری روبرو شوند. در نتیجه، در حالی که استعمال دخانیات در کره شمالی کاملا ممنوع نیست مقرراتی برای کنترل محل سیگار کشیدن افراد وجود دارد. 
کد خبر: ۱۲۰۸۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶ 07 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فرارو، در کشور مخفی کره شمالی جایی که دولت به شدت جنبه‌های زندگی روزمره را کنترل می‌کند ممکن است این پرسش مطرح شود که آیا سیگار کشیدن مجاز است یا خیر. سیگار کشیدن یک عادت رایج در سراسر جهان است، اما در کره شمالی مشمول مقررات و محدودیت‌های خاصی است.

مقررات مربوط به سیگار کشیدن در کره شمالی

کره شمالی مقررات مختلفی را در مورد سیگار کشیدن در اماکن عمومی به اجرا گذاشته است. دولت مناطق خاصی را تعیین کرده که در آن استعمال دخانیات مجاز است مانند اتاق‌های مخصوص سیگار کشیدن در هتل ها، رستوران‌ها و برخی ساختمان‌های عمومی. با این وجود، سیگار کشیدن در سایر اماکن عمومی از جمله وسایل حمل و نقل عمومی به طور کلی ممنوع است.

فرهنگ سیگار کشیدن در کره شمالی

با وجود قوانین سیگار کشیدن در کره شمالی هم چنان رایج است. مشاهده افرادی که در خیابان‌ها یا در مکان‌های مشخص شده سیگار می‌کشند امری غیر معمول نیست. سیگار به طور گسترده در آن کشور عرضه می‌شود و برند‌های داخلی و وارداتی آن به فروش می‌رسد.

قوانین استعمال دخانیات در کره شمالی

قوانین استعمال دخانیات در کره شمالی در سال‌های اخیر سخت گیرانه‌تر شده اند اگرچه هنوز نسبتا سست هستند و هیچ تاثیر معناداری بر کاهش نرخ سیگار نداشته اند. جریمه‌های اجباری برای تخلفات سیگار کشیدن وجود ندارد اگرچه کارزار راه اندازی شده در آن کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی شاهد صدور جریمه‌ها و تهدید متخلفان به پخش تصاویرشان از تلویزیون بوده است. پیام‌های هشدار دهنده بسته بندی تنباکو بر روی انواع پاکت‌های سیگار الزامی است، اما ظاهر آن پیام‌ها به هیچ وجه تنظیم نمی‌شوند.

نوشته‌ها تنها با حروف کوچک در گوشه پاکت چاپ می‌شوند و صرفا بیان می‌کنند که سیگار برای سلامتی مضر است. با این حال، توضیحات باید حاوی نیکوتین و قطران باشد، نباید گمراه کننده باشد و نیازمند دریافت تایید از سوی مقام‌های محلی هستند. تصاویر هشدار گرافیکی که در حال حاضر در سراسر جهان رایج هستند هرگز در بروی پاکت‌های سیگار در کره شمالی دیده نمی‌شوند.

از زمان ایجاد قانون منع استعمال دخانیات در سال ۲۰۲۰ میلادی اکنون پوستر‌هایی در مکان‌های سیگار کشیدن وجود دارد که تصاویر گرافیکی از اثرات سیگار از جمله تصاویر سرطان لب را نشان می‌دهند. هیچ محدودیتی برای تبلیغات تنباکو در کره شمالی وجود ندارد اگرچه هیچ گونه کارزار تبلیغاتی‌ای از هر نوع آن در رسانه‌های کره شمالی وجود ندارد. در کره شمالی اجازه فروش توتون و تنباکو به افراد زیر سن قانونی (با سن کم از ۱۷ سال) وجود ندارد. کره شمالی هیچ نوع مالیاتی را بر تنباکو اعمال نمی‌کند از جمله مالیات غیر مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر فروش، یا عوارض واردات.

سیگار‌های الکترونیک نیز در کره شمالی قانونی هستند. کره شمالی در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۰۳ کنوانسیون چارچوب سازمان بهداشت جهانی را در مورد کنترل دخانیات امضا کرد و آن را در ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ به تصویب رساند. در سال ۲۰۲۰ میلادی یک قانون جدید در مورد سیگار کشیدن با مجموعا ۳۱ ماده ایجاد شد. این قانون استعمال سیگار را در مکان‌های عمومی و تجاری مانند مهدکودک، مراکز پزشکی و آموزشی، رستوران‌ها، اماکنی که سیگار کشیدن در آنجا خطرناک است و در امکانات رفاهی ممنوع می‌کند. این قانون هم چنین فروش سیگار را صرفا به مغازه‌های دارای مجوز محدود می‌کند. این قانون هم چنین یک سرویس ترک دخانیات ایجاد کرد که کارزار‌های درمانی و تبلیغاتی علیه سیگار کشیدن را ارائه می‌دهد.

تاثیر مقررات سیگار کشیدن

هدف از مقررات استعمال دخانیات در کره شمالی محافظت از افراد غیر سیگاری در برابر اثرات مضر دود سیگار است. با این وجود، اجرای این مقررات می‌تواند متفاوت باشد و برخی از افراد ممکن است تصمیم بگیرند که آن را نادیده بگیرند. دولت کره شمالی تلاش‌هایی را در جهت افزایش آگاهی بخشی در مورد مضرات سیگار انجام داده و کارزار‌های ضد سیگار را برای جلوگیری از این عادت به اجرا گذاشته است.

آیا گردشگران در کره شمالی می‌توانند سیگار بکشند؟

بله، عموما گردشگران مجاز به سیگار کشیدن در مناطق تعیین شده هستند. با این وجود، رعایت مقررات محلی و اجتناب از استعمال دخانیات در مناطق ممنوعه مهم است.

تعیین مقررات سیگار در کشوری که رهبر آن سیگاری است

در رسانه‌های دولتی کره شمالی کیم اغلب در حالی که در حال بازرسی کارخانه ها، صحبت با مهندسان موشک، سوار شدن بر مترو و حتی بازدید از مدارس و بیمارستان‌های کودکان دیده می‌شود سیگار در دست دارد. در خاطرات و مصاحبه‌ها اشاره شده که کیم از دوران نوجوانی مشروبات الکلی می‌نوشید و سیگار می‌کشید. تلویزیون مرکزی دولتی کره شمالی در سال ۲۰۱۷ میلادی تصاویری از کیم در حال قدم زدن قدری دورتر از موشک بالستیک قاره پیما با سوخت مایع را پخش کرد. به نظر می‌رسید او در آنجا نیز مانند اماکن دیگر سیگار در دست دارد. این موضوع برخی از مفسران را نگران ساخت و به این فکر انداخت که آیا این عادت کیم می‌تواند باعث بروز یک فاجعه هسته‌ای شود؟!

کیم ایل سونگ بنیانگذار کره شمالی و پدربزرگ کیم جونگ اون اغلب در حالی که سیگار در دست داشت در انظار عمومی ظاهر می‌شد. حاکمان خاندان کیم در کره شمالی سابقه بیماری‌های قلبی عروقی دارند که مقام‌های اطلاعاتی کره جنوبی آن را به سیگار کشیدن زیاد، الکل و چاقی نسبت می‌دهند. کیم ایل سونگ در سال ۱۹۹۴ میلادی بر اثر نارسایی قلبی درگذشت. کیم جونگ ایل پسر و جانشین او در سال ۲۰۰۸ دچار سکته مغزی شد و در سال ۲۰۱۱ بر اثر ایست قلبی درگذشت. شایعاتی نیز در مورد کیم جونگ اون مبنی بر وضعیت نامناسب سلامتی او از جمله ابتلا به دیابت، مشکلات قلبی عروقی و درد مچ پا ناشی از وزن اش مطرح شده است. اولین کارزار ضد دخانیات کره شمالی در دوره کیم جونگ ایل راه اندازی شد، اما شخص او خود نتوانست سیگار کشیدن ر ا ترک کند. یکی از شعار‌های ضد دخانیات که کره شمالی در زمان کیم جونگ ایل اتخاذ کرد این عبارت بود "سیگار مانند تفنگی است که قلب شما را نشانه گرفته است! "

زنان و استعمال دخانیات در کره شمالی

سیگار کشیدن زنان در کره شمالی یک تابو و حتی شرم آورتر از نوشیدن زیاد مشروبات الکلی تلقی می‌شود. سیگار کشیدن توسط زنان مسن‌تر بالای ۴۵ تا ۵۰ سال به طور خاص در مناطق روستایی از نظر اجتماعی بیش‌تر قابل تحمل است. در مقایسه با آن برای مردان کره شمالی سیگار کشیدن به عنوان یک فعالیت اجتماعی مهم در نظر گرفته می‌شود و مردانی که سیگار نمی‌کشند ممکن است از نظر اجتماعی در محل کار منزوی شوند.

گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرده که ۴۶.۱ درصد از کل مردان بالای ۱۵ سال در آن کشور سیگار می‌کشند. بر اساس داده‌ها هیچ زنی در کره شمالی سیگار نمی‌کشد احتمالا به این دلیل است که در جامعه کره شمالی سیگار کشیدن زنان امری مذموم قلمداد می‌شود.

چه نوع سیگار‌هایی در کره شمالی وجود دارند؟

علیرغم کمبود اقلام مصرفی در کره شمالی برای سیگار تنوع قابل توجهی در آن کشور وجود دارد. به طور کلی، شهروندان کره شمالی سیگار با تنباکوی قوی را ترجیح می‌دهند و سیگار فیلتردار به ندرت در آن کشور مورد تقاضا می‌باشد. سیگار‌های برند غربی به ویژه امریکایی و هم چنین برند‌های چینی، روسی و ژاپنی نیز در میان نخبگان کره شمالی محبوب هستند و مردم کره شمالی استعمال آن سیگار‌ها را به سیگار‌های داخلی ترجیح می‌دهند. سیگار‌های منتول دار در کره شمالی عملا وجود ندارند، اما رقابت بین شرکت‌های تنباکو برای معرفی محصولات جذاب دیگر مانند سیگار‌های با طعم میوه وجود دارد.

در کره شمالی از سیگار به نوعی برای رشوه دهی به مقام‌ها نیز استفاده می‌شود. کسانی که تنباکوی خود را می‌پیچند ترجیح می‌دهند از ورق‌های رودونگ سینمون ارگان کمیته مرکزی حزب حاکم کارگر کره به عنوان کاغذ برای پیچیدن تنباکو استفاده کند. از یک تکه آن کاغذ می‌توان برای تهیه ۴۰ تا ۵۰ نخ سیگار استفاده کرد. به گفته یکی از فراریان زمانی که یک شهروند کره شمالی شروع به مصرف تنباکوی رودونگ سینمون می‌کند نمی‌تواند انواع دیگر تنباکو به خصوص تنباکوی کاغذی چینی را به دلیل کیفیت پایین آن مصرف کنند.

آیا برای بردن سیگار به کره شمالی محدودیتی وجود دارد؟

هیچ محدودیت خاصی برای بردن سیگار به کره شمالی برای استفاده شخصی وجود ندارد. با این وجود، توصیه می‌شود پیش از سفر با مقام‌های مربوطه در مورد هرگونه مقررات به روز شده مشورت کنید.

آیا سیگار کشیدن در مناطق ممنوعه مجازاتی به دنبال دارد؟

در حالی که مجازات استعمال دخانیات در مناطق ممنوعه به طور گسترده منتشر نشده ممکن است افراد به دلیل نقض مقررات استعمال دخانیات با جریمه یا عواقب دیگری روبرو شوند. در نتیجه، در حالی که استعمال دخانیات در کره شمالی کاملا ممنوع نیست مقرراتی برای کنترل محل سیگار کشیدن افراد وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
سیگار = چندش آورترین ساخته دست بشر
ایران هم باید ممنوع بشه امثال من باید چوب رو سرشون باشه اراده نداریم
وجود دخانیات حتی امریکائی در کشوری که ساده ترین کار ها ممنوع و پیگرد دارد نفوذ سرسخت ترین دشمن کره شمالی را به داخل و فرهنگ کشور نشان میدهد مطلبی که بسادگی نمیتوان از کنار آن در فضائی مانند کره شمالی گذشت
کره شمالی و کوبا.....۲ نماد موفق کشور داری در دنیا هستند...کاش بقیه دنیا هم شعور داشتند میفهمیدند که گوهری در کره شمالی و کوبا هست.....عشق هست این اقای کیم ایل جونگ....جیگرهه...عسله....قنده به خدا....
جل الخالق خودرهبرکره شمالی علناًودرمراسم مختلف پرت وپرت سیگار میکشد وسیگارازلبش نمی افتند ولی برای سیگارکشیدن مردم کشورش مقررات خاص وضع میکند البته‌ شایدچون آدم خوبی است نمیخواهد ضررسیگاربه‌دیگران‌برسد وخودش به تنهائی جورش رامیکشد و شایدهم مثل کشورهای کمونیستی سابق که مدیران دررفاه کامل بودند ومردم درفقروفلاکت کامل میخواهد ازاین طریق حکومت کند اینجاست که رطب خورده منع رطب میکند!
معتادها نمیگیرند .........
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی