بازدید 4992
بالاگرفتن دوباره دعوای مازوت سوزی؛

از خطابه عضو شورا خطاب به مردم درباره نقش «مازوت» در آلودگی هوا تا تکذیب عجیب/ بحرانی فراگیر که در بسیاری از نقاط کشور بروز و نمود دارد

مازوت سوزی چیزی نیست که مسئولان به سادگی زیر بار قبول مسئولیتش بروند و اغلب ترجیح می‌دهند با تکذیبش، ساده‌ترین راه را برای فرار از پاسخگویی انتخاب کنند. شبیه داستان این روز‌های تهران که آلودگی هوایش به شدت اوج گرفته و برخی مسئولان از مازوت سوزی به عنوان یکی از متهمان اصلی بروز این وضع نام ببرند و بعضی مسئولان ماجرا را از بیخ و بن تکذیب کرده و با طرح ادعا‌هایی عجیب، در صدد رفع مسئولیت از خود بر آیند.
کد خبر: ۱۲۰۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶ 30 November 2023

از خطابه عضو شورا خطاب به مردم درباره نقش «مازوت» در آلودگی هوا تا تکذیب عجیب/ بحرانی فراگیر که در بسیاری از نقاط کشور بروز و نمود دارددر روزهایی که مسئولان در تهران به مجادله ای بی انتها درباره سوزاندن/نسوزاندن مازوت مشغولند، آلودگی هوا در بسیاری از مناطق کشور رو به افزایش است.

به گزارش «تابناک»، سالهاست که با از راه رسیدن فصول سرد، موج تازه ای از افزایش آلودگی هوا توجه ها را به خود جلب می کند و گاه آنچنان اوج می گیرد که چاره ای جز اتخاذ تدابیر اضطراری از جمله محدودیت های ترافیکی و تعطیلی مدارس و حتی ادارات باقی نمی ماند. وضعیتی که عمدتا عاملش وارونگی جوی معرفی می شود اما جز آن، به وضوح رد پای عوامل دیگری را هم می توان دید.

از جمله این عوامل، تغییر سوخت صنایع است؛ اینکه به دلیل افزایش مصرف گاز طبیعی در سراسر کشور، مصرف این سوخت کمتر آلاینده در صنایع مختلف مانند نیروگاه ها متوقف می شود و به جایش از نفت کوره یا مازوت استفاده می کنند که به شدت آلاینده است. اتفاقی که اگر در مجاورت شهرهای پرجمعیت و آلوده ای مانند تهران رقم بخورد، نتیجه فاجعه بار خواهد بود.

وضعیتی که در سالهای گذشته شاهدش بوده ایم چراکه این تغییر سوخت به نوعی در محیط واقعی مورد آزمایش قرار بوده و در نتیجه، آلودگی هوا در برخی روزها به حدی افزایش یافت که سوای تیره شدن آسمانف بوی نامطبوع سوزاندن مازوت هم پایتخت را در بر گرفت و حتی به شکل گیری تنش هایی عجیب منجر شد.

البته مازوت سوزی چیزی نیست که مسئولان به سادگی زیر بار قبول مسئولیتش بروند و اغلب ترجیح می دهند با تکذیبش، ساده ترین راه را برای فرار از پاسخگویی انتخاب کنند. راهکاری که موجب می شود همواره این تردید وجود داشته باشد که هربار آلودگی هوا اوج می گیرد، پای مازوت سوزی هم در میان است.

درست مانند آنچه در این روزها در تهران شاهدش هستیم؛ اینکه آلودگی هوا به شدت اوج گرفت و حتی به اتخاذ برخی تدابیر اضطراری هم منجر شد تا بعد از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بپرسند که آیا مازوت سوزی در دستور کار است و او در جواب بگوید: نمی‌توانم قول بدهم در زمستان مازوت‌سوزی نداشته باشیم اما به عنوان مسئولی که وظیفه پیگیری این موضوع را برعهده دارم، این مساله را پیگیری می‌کنم؛ امیدوارم مازوت سوزی نداشته باشیم!

آیا مازوت‌سوزی معضلی منحصر به کلانشهرهاست و ساکنان شهرهای کوچک‌تر از آن در امان هستند؟
برای یافتن پاسخ این سوالات، بهتر است روی تصاویر فوق کلیک کنید تا ببینید مازوت سوزی در یک نیروگاه در بیست کیلومتری نکا (استان مازندان) چه بر سر هرچه پیرامونش قرار دارد می‌آورد! با این یادآوری که ابعاد آلودگی و آثار و نتایج آن خیلی فراتر از این ذرات دوده مرئی است...

پاسخی نامطمئن و همراه با تردید که رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با استناد به آن گفت: اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته که قول نمی دهد مازوت سازی انجام نشود، به نوعی شفاف سازی است؛ سوال من این است که وظیفه سازمان محیط زیست چیست؟ اجرای قانون هوای پاک چه می شود؟ این اظهارات شانه خالی کردن از اجرای قانون و عدم انجام مسئولیت های اصلی سازمان است.

سوده نجفی افزود: وقتی کسی که مسئولیت اصلی در زمینه آلودگی هوا دارد، چنین اظهاراتی را مطرح می کند، چه انتظاری از دیگر مسئولان باقی می ماند؟ شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در ۶ ماه دوم سال مازوت سوزی و موارد اینگونه است اما متاسفانه به دلیل عملکرد بد شهرداری تهران به ویژه مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی در تبیین این موضوع اولین نهادی که در این روزهای آلودگی هوا مورد انتقاد است مدیریت شهری است.

اظهاراتی که به نوعی مورد تایید رئیس شورای شهر هم قرار گرفت و گفت: امیدواریم بتوانند قول عدم مازوت سوزی را بدهند و مازوت در تهران سوزانده نشود. البته گازوییل مصرفی هم مشکل ساز است؛ استاندارد آن در دنیا ۵۰ ppm است اما میزان آلایندگی گازوییلی که اینجا کامیون ها استفاده می کنند، به پنج هزار PPM رسیده و مشخص است که این موضوع آلودگی هوا را تشدید می کند. البته قرار بوده گازوییل ۵۰۰ ppm به شرکت واحد تحویل دهند که نمی‌دانیم می‌دهند یا خیر!

تردیدهایی که واکنش دولت را به دنبال داشت؛ پاسخ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و تکذیب ماجرا از بیخ و بن و طرح ادعایی عجیب که توجه بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی را به خود جلب کرد. او گفت: در استان تهران و البرز به هیچ وجه مازوت در نیروگاه‌ها مصرف نمی‌شود و لازم است افرادی که چنین چیزی را مطرح می‌کنند مستندات لازم را ارائه دهند.

جعفر سالاری نسب در ادامه برای آنکه تردیدها را درباره کیفیت سوخت توزیعی در تهران هم از بین ببرد، با طرح ادعایی عجیب، گفت: کل بنزینی توزیعی در تهران با استاندارد یورو ۴ بوده و اکتان آن ۹۲ است. بنزین معمولی که در تهران توزیع می‌شود، به قدری با کیفیت است که تقریبا بنزین با سوپر برابری می‌کند. اگر مردم می‌دانستند که کیفیت بنزین معمولی توزیعی چقدر بالاست، به دنبال بنزین سوپر نبودند.

البته وی نگفت که کیفیت بنزین سوپر توزیعی در تهران چقدر است یا اینکه چگونه است که بنزین معمولی با کیفیت بالاتر از سوپر، ارزان تر از بنزین سوپر فروخته می شود و یا برعکس، بنزین سوپر با کیفیت نازل تر از بنزین معمولی، با قیمت بالاتر به فروش می رسد؟ سوالاتی که اگر به پیگیری حقوقی و قضایی هم منجر شود، جای تعجب ندارد، اما از این رو عجیب تر به نظر می رسد که این مقام مسئول درباره کیفیت گازوییل توزیعی و ادعای چمران درباره فاصله نجومی آن با گازوییل در جهان چیزی نگفته و سکوت کرده است.

مسایلی که بسیاری از تردیدهای مردم به ادعاهای مطرح شده توسط مسئولان از جمله در خصوص مازوت سوزاندن/نسوزاندن در نیمه دوم سال، ریشه در آنها دارد. تردیدهایی که جدی تر می شود اگر بدانیم تکذیب مازوت سوزی منحصر به تهران است در حالی که در این روزها اصفهان هم روزهای به شدت آلوده ای را پشت سر می گذارد و متهم اصلی در آنجا هم مازوت و مسئولانی هستند که مجوز سوزاندنش بیخ گوش این کلانشهر را داده اند، اراک هم اوضاع مشابهی دارد و حتی کرمانشاه هم با مازوت سوزی دست به گریبان است.

معضلی که در تبریز هم می رفت بحرانی شود اما ظاهرا با پادرمیانی های صورت گرفته، سوخت گاز طبیعی به مدار مصرف نیروگاه این کلانشهر بازگشت و مازوت سوزی در آنجا متوقف گردید و... وضعیتی که نشان می دهد مازوت سوزی در ابعاد وسیع در کشور در جریان است، حتی اگر مصرف آن در یکی دو نقطه مثل تهران و البرز تکذیب شود یا حتی در عالم واقع متوقف گردد؛ سوختی به شدت آلاینده که ظاهرا تا آینده نامعلومی مجبور به سوزاندن و تنفس آلاینده های ناشی از احتراق آن هستیم!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲۵
وقتی کشورت روی گاز طبیعی شناور است و
مازوت می سوزنی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
مگه نگفت خودتون رو با بنگلادش مقایسه کنید؟
سلام
من کارمند شرکت مادر نیروگاه های کشور هستم
ما در بخش دولتی در البرز و تهران مازوت سوزی در نیروگاه ها نداریم در بخش خصوصی هم بعید میدونم...لوله های مازوت نیروگاه های ری و بعثت توسط محیط زیست پلمپ شده است و نیروگاه دماوند هم که خودش گازسوز است...اما در مجموع مصرف مازوت در بقیه نیروگاه ها به شدت هزینه تعمیرات را بالا میبرد و چون قطعات هم خارجی هستند و هزینه بر طبیعتا شرکت مادر دوست دارد گاز به نیروگاه ها تزریق شود تا هزینه تعمیرات پایین بیاد و تجهیزات فرسوده نشود اما متاسفانه در زمستان ها شرکت پخش و پالایش که گاز به ما نمیدهد....
باید عامل الودگی را در خودروسازی پیدا کرد که تعدادشون بیشتره و بنزین غیراستاتدارد در خودروی غیراستاندراد میریزن و روزانه صدها هزار خودرو در حال تردد در تهران هستن نه ۴ تا نیروگاه
انتشار نظرات ما به کار شما که دوست دارید همه چیز رو گردن مازوت و نیروگاه بندازید نمیاد. محض اطلاع خودتون میگم تعداد کمی نیروگاه تو کل کشور امکان استفاده از مازوت رو دارن که خیلی هاشون هنوز شروع به استفاده از مازوت نکردن ولی تو زمستان حتما استفاده میکنن. ایراد هم از کیفیت پایین مازوت تحویلی و فشار به نیروگاههای این تیپی برای حداکثر تولید هست نه خود مازوت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
حالا ایراد از مازوت باشه یا نیروگاه خیلی در نتیجه تاثیر نداره
کمتر دروغ بگوییم!!!!
تا اطلاع ثانوی که مسولان به وظایف شان عمل کنند بیاییم خودمان با صرفه جویی در برق و گاز از مازوت سوزی بیشتر جلوگیری کنیم ‌ چاره ای نیست
سیاه نمایی نکن تابناک! خخخخخخخخخخ
سرکوچه ما در نارمک کلی چوب خشک زمین ریخته مسولین بجای مازوت سوزاندن بیایند نارمک چوب خشک رایگان جمع کنند ببرند بسوزانند همینطور گوجه هم اینجا ارزان است
اینکه اینا مازوت میسوزونن رو که بچه دو ساله هم میدونه ولی چون هم به تکذیب عادت دارن و هم مملکت با این همه منابع نفت و گاز رو نابود کردن، مجبورن به همین ماله کشیها ادامه بدن
اروپا یه قطره نفت و گاز نداره...زمستونها این مشکلات رو ندارن...اونوقت ما با بزرگترین منابع نفتی و دومین منبع گازی در کل کره زمین چه جوریه گاز ۸۵ میلیون رو توی زمستون کوتاه یک گشور گرمسیر نمیتونیم تامین کنیم؟ نصف کارخانه و صنایع هم که یا تعطیل شدن یا تولیدشون نصف شده و با تمام ظرفیت گاز مصرف نمیکننن..اصلا این قابل درک نیست که چرا مازوت مییوزونیم!!
سوزاندن مازوت جنایت علیه مردم ایرانه
چیی که عیان است چه حاجت به بیان است
۱. خیلی قشنگ داخل بنزین ها، گازییل میریزند. کافیه یه کن بنزین بریزی دستت تا ببینی چقد چرب.
۲. وقتی کرونا بود و کسی خودرو بیرون نمیبرد ، باز هم هوا الوده بود. الیته آلودگی خودرو هم تاثیر داره ولی وقتی خودرو نباشه آلودگی از کجاست؟ آیا انسانها با فرایند سوزاندن غذا دود با این درجه از آاودگی ایجاد میکنند؟
برای دیدن اثرش تشریف ببرید از نیروگاه نزدیک آبیک گزارش تهیه کنید
تهران شهری با آلودگی هوا آلودگی آب آلودگی صوتی وترافیک وسرقتهای مکرر است که زندگی کردن در واقع مرگ تدریجی است. تنها را چاره جمعیت تهران باید نصف شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
کجای کاری دلبندم تازه دارن اطراف تهران شهرک سازی می کنن
با سوزاندن مازوت بسیار خطر ناک سمی و سرطانزا دارند برق تولید میکنند و گاز را تصفیه میکنند

و گاز تمیز برق تمیزش ش را به عراق صادر کرده و دلارش هم بلوکه میگردد !!؟؟

یا بنزین پتروشیمی بسیار الوده کننده و سمی را در خودروهای بی کیفیت درجه سوم

چینی و خودروهای بی کیفیت داخلی پر مصرف به مردم فلکزده میدهند و نفس کشیدن را هم خطر ناک و سمی کرده اند

حالا نقش پارازیت ها و سر درد ها و نازایی و سقط جنین و تولید سبزیجات با

فاضلاب شهری هم که جای خود دارد و واقعا دیگر چه از جان این مردم میخواهید ؟
سلام
در اغلب شهرها هنوز مازوت سوزی شروع نشده از جمله در اصفهان و انشا.. هر چه دیرتر و کمتر
متهم اصلی کیفیت پایین سوخت خودرو ها و بازدهی پایین انهاست که فراموش می شود.
بیماری‌ و مرگ گسترده مردم در یکی‌دیگر‌ از پرده های نمایش ناکارآمدی فجیع خالص‌سازی شدگان.
امروز کسینجر شیطانی که معمار بزرگ سیاست خارجی پیروزی بدون جنگ آمریکا بود مرد که این سیاست منجر به فروپاشی امپراطوری شوروی شد.یک بار از او پرسیدند با ایران چه کنیم یک کلمه گفت هیچی
باید مثل همه دنیا استفاده از خودرو شخصی محدود شود و حمل و نقل عمومی ترویج شود ، کاری که شهرداری و پلیس فراموش کرده اند.
متاسفانه درایران کسی به فکرسلامتی مردم یا محیط زیست نیست کشور درشرایط تحریم نگهداشته شده بتزین الوده است ،به دلیل کمبود و فرسودگی نیروگاهها گاز به اندازه کافی درزمستان تولید نمیشه ومازوت سوزی میشه ،چون ما به ظاهر مسئولین کشورمون فکر وذکرشان جیزهای دیگه است نه این چیرها
تابناک این وظیفه شما خودی غیر خودی ندار همه تنفس میکنم،
ناشناس ۰۰:۴۸ حالا تازه اولشه. کامل و تمام که خالص سازی بشه اثراتش دیدنی تر خواهد شد.
تنها راه نجات از این وضعیت کاهش جمعیت است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست