بازدید 7478
کفه واردات همچنان سنگین‌تر از صادرات؛

حواشی تراز تجاری منفی ۱۰ میلیارد دلاری/ وزارت اقتصاد: صادرات داریم، ولی پیچیدگی فناوری نداریم!

یکی از شاخص‌های مهم در زمینه بهبود شرایط اقتصادی، تراز تجاری کشور است؛ شاخصی که نشان می‌دهد چه میزان واردات و صادرات داشته ایم و چشم اندازی از اوضاع ارزی کشور نیز ارائه می‌کند، ولی چند ماهی است تراز تجاری، هر ماه منفی‌تر از ماه قبل می‌شود و واردات بیشتر از صادرات است!
کد خبر: ۱۲۰۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱ 26 November 2023

حواشی تراز تجاری منفی ۱۰ میلیارد دلاری/ وزارت اقتصاد: صادرات داریم، ولی پیچیدگی فناوری نداریم!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ به تازگی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در مراسمی پیرامون میزان واردات و صادرات کشور تا پایان هشتمین ماه سال اظهار داشت: در این هشت ماه، مجموعا ۲۴.۷ میلیون تن واردات به ارزش ۴۲.۱ میلیارد دلار داشته‌ایم؛ به لحاظ وزنی واردات ما حدود ۴ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است. در ۸ ماهه امسال به لحاظ صادرات غیر نفتی ۹۰ میلیون تن به ارزش بیش از ۳۲ میلیارد دلار به لحاظ ارزشی داشته‌ایم که در مقایسه با سال گذشته ۲۷ درصد افزایش وزنی و ۱.۶ درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است.

این آمار حکایت از منفی‌تر شدن تراز تجاری کشور به بیش از ۱۰ میلیارد دلار دارد، به گونه‌ای که پس از منفی شدن کسری تجاری مهرماه به رقم منفی ۷.۷ میلیارد دلار، حالا در پایان آبان ماه، باز هم این شاخص روند منفی داشته و به ۱۰.۱ میلیارد دلار رسیده است؛ روندی نگران کننده که با وجود هشدار‌های کارشناسان اقتصادی، وزیر اقتصاد ترجیح داد با بازی با آمار نفتی، این شاخص را مثبت کند.

خاندوزی با اشاره به اینکه تراز تجاری کشور در هشت ماهه اول امسال بیش از ۱۰ میلیارد دلار مثبت بوده است، تاکید کرد: اگر نفت را فاکتور بگیریم بخش مهمی از کسری‌های تراز تجاری غیر نفتی ما ناشی از اتفاقاتی است که در حوزه قیمتی در اقتصاد بین‌الملل رخ داده نه در داخل کشور؛ برای مثال محصولات پتروشیمی که بخش عمده‌ای از صادرات غیر نفتی ما هستند، حدود ۴۰ درصد کاهش قیمت جهانی داشتند.

این صحبت وزیر اقتصاد با واکنش رئیس کل اسبق بانک مرکزی مواجه شد. همتی در فضای مجازی نوشت: وزیر اقتصاد در اقدامی عجیب، کسری تجاری ۸ میلیارد دلاری ۸ ماهه را با اضافه کردن صادرات نفت، ترازتجاری مثبت ۱۰ میلیارد دلاری اعلام کرد. جهت اطلاع جناب خاندوزی تراز تجاری کشور با صادارات دارایی نفت معمولاً مثبت بوده و یک دستاورد جدید نیست؛ مهم این است که تراز غیرتجاری مثبت باشد.

حتی سلاح ورزی رئیس پرحاشیه اتاق بازرگانی هم واکنش نشان داد و گفت: وزیر اقتصاد فرموده‌اند، تراز تجاری کشور بیش از ۱۰ میلیارد دلار مثبت است. نصیحت دلسوزانه: آماربازی هم به اندازه آمارسازی خطرناک و گمراه کننده است.

واکنش وزارت اقتصاد چه بود؟

وزارت اقتصاد در واکنش به حواشی پیرامون تراز تجاری اعلام کرد: آمار ۸ ماهه ۱۴۰۲ تجارت خارجی نشان می‌دهد در این بازه زمانی مجموعا ۲۴.۷ میلیون تن واردات به ارزش ۴۲.۱ میلیارد دلار داشته‌ایم که به لحاظ وزنی واردات حدود ۴ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است. در هشت ماهه امسال ۹۰ میلیون تن صادرات غیر نفتی به ارزش بیش از ۳۲ میلیارد دلار داشته‌ایم که در مقایسه با سال گذشته ۲۷ درصد افزایش وزن و ۱.۶ درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است؛ هرچند بر اساس این آمار‌ها به ظاهر تراز تجاری غیر نفتی ما، مثبت نیست، با لحاظ نفت، تراز تجاری کشور بیش از ۱۰ میلیارد دلار مثبت بوده است.

اما چرا تراز تجاری غیرنفتی منفی است؟ بخش مهمی از کسری‌های تراز تجاری غیر نفتی ناشی از کاهش قیمت‌های جهانی به ویژه در حوزه محصولات پتروشیمی است که بخش عمده‌ای از صادرات غیر نفتی ما را تشکیل می‌دهد و حدود ۴۰ درصد کاهش قیمت جهانی داشتند. به همین دلیل، هرچند ۲۷ درصد افزایش وزن در صادرات غیر نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم، کاهش قیمت‌های جهانی موجب شده به لحاظ ارزشی تنها ۱.۶ افزایش داشته باشیم. علاوه بر این، عدم پیچیدگی فناوری در اقتصاد ایران موجب شده که متوسط ارزش یک وزن ثابت از کالا‌های صادراتی کمتر از واردات به همان وزن باشد.

وزیر اقتصاد: مراقب باشیم وارد بی‌راهه‌ها نشویم

اشاره وزارت اقتصاد به مساله عدم پیچیدگی فناوری در اقتصاد ایران پیشتر نیز در سخنان خاندوزی وزیر اقتصاد مطرح شده بود. وزیر اقتصاد گفته بود: عدم پیچیدگی اقتصاد ایران به جهت فناوری موجب شده که متوسط ارزش یک وزن ثابت از کالا‌های صادراتی کمتر از عدد واردات باشد؛ برای مثال محصولات حجیم صادر و در مقابل یک دستگاه گوشی همراه و یا کالا‌هایی که فناوری بالاتری دارند با ارز بیشتری وارد می‌شوند. وی ادامه داد: اقدامات خوب در جهت جلوگیری از صادرات خام نارضایتی‌هایی را هم به دنبال داشته است و در جلسات مختلف با اتاق‌های سه گانه انجمن‌های تولیدی و فعالان حوزه صادراتی شاهد هستیم که نارضایتی بوده که چرا مجلس درباره صادرات خام فروشی ورود کرده، در حالی که هدف عوارض صادرات خام فروشی همین است که ما به سمت صادرات فناوری محور و کاهش خام فروشی پیش برویم. خاندوزی گفت: ما در جایی ایستاده‌ایم که اقتصاد نفتی تمرکزگرای دولت زده در ادوار طولانی گذشته به ما اجازه عبور از اقتصاد نفتی و توسعه صادرات غیر نفتی را نداده است تا دیگر بازیگر اصلی آن شرکت ملی نفت نباشد بلکه بازیگر اصلی آن صادرکنندگان است و منفعت اصلی را تولید کننده می‌برد.

خاندوزی یادآور شد: گذار از اقتصاد نفتی که سال‌ها میراث‌دار آن بوده‌ایم به سمت اقتصاد صادرات محور قابل رقابت با دنیاست و اگر ما هزار برنامه توسعه بنویسیم، اما این گذار را در آن لحاظ نکنیم موفق نخواهیم بود لذا باید ذینفعان اقتصاد نفتی و رانتی را به ذینفعان جدیدی که صادر کنندگان هستند تغییر دهیم.  وی گفت: ما در مسیر حرکت به سمت اقتصاد غیر نفتی تولیدگرای صادرات محور باید مراقب باشیم که وارد بی‌راهه‌ها نشویم و آدرس غلط به ما ندهند.

وی ادامه داد: اما بیراهه‌ها  کجاست؟ در تجاربی که در شرق آسیا و سایر نقاط دنیا داشته‌ایم بین راه و بیراهه تمایز قائل می‌شوند؛ یعنی اگر اقتصاد‌ها به دنبال رقابت پذیری هستند باید بر مبنای توانمند شدن درونی خود البته نه به معنای محصور شدن در داخل مرز‌ها بلکه به معنای اینکه ریشه‌های رقابت پذیری باید در داخل یک اقتصاد باشد، حرکت کنند و نباید با تنفس مصنوعی و کمک‌های موقت به این سمت بروند.  

وزیر اقتصاد افزود: در تجارب کشور‌ها یا رقابت پذیری بر مبنای کیفیت و فناوری و یا بر مبنای مزیت‌های اسمی موقت یعنی بر مبنای نرخ ارز است، اما این نوع رقابت به معنای توانمند شدن تولید کنندگان برای رقابت با محصولات مشابه سایر کشور‌ها نیست. آنچه توانمندی بلند مدت ایجاد می‌کند توانمندسازی صادرات است. وی فتح بازار صادرات را بسیار مهم برشمرد و افزود: تاکید رئیس جمهور و تلاش دولت این است که آنچه بر مبنای دیپلماسی همسایگی و ارتباط با کشور‌های همسو دنبال می‌شود باید بر مبنای همین نوع رقابت و تقویت صادرکنندگان باشد تا بتوانند صادر کنندگان ما فاتح بازار صادرات دیگر کشور‌ها شوند. خاندوزی مواجهه تزیینی و تشریفاتی با صادرات را نادرست دانست و گفت: اگر می‌خواهیم تورم را کنترل کنیم باید ارزآوران کشور تقویت شوند و اگر قرار است رشد اقتصادی پایدار باشد، باید صادر کنندگان را تقویت کنیم بنابراین صادرات از نان شب برای اقتصاد ایران واجب‌تر و هم برای مهار تورم و هم رشد تولید حیاتی است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۹
کی اینو وزیر کرد؟؟؟
این آقا همونی هست که در دولت روحانی ژست اقتصاد دان رو گرفت و گفت که میتونه ظرف یک هفته بورس رو رو به راه کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
این ها مرد عمل نیستن فقط لب و دهن هستن
تو توهمات و تخیلات و وعده و وعیدهاشون برج های هزار طبقه میسازن ولی در واقعیت و در عمل، حتی یک چادر مسافرتی رو نمیتونن برپا کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
اتفاقا خیلی وزیر خوب و فهمیده ای است. خدا حفظش کنه.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
آره فهمیده صادرات چیز خوبیه!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
ناشناس۱۳:۲۰!!تافهمیده را چی معنی کنیم،مطمئنم یا خودت یا پدر و مادرت ،از اوضاع فعلی سود میبرید که راضی هستی!
کشور در رکود و تحریم غرق شده فناوری کجا بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
هرچی ریاضیات و فیزیک کمتری می دونن بیشتر فکر می کنند که فناوری داریم
اگه محصولات پتروشیمی در جهان ۴۰ درصد کاهش قیمت داشته پس چرا در داخل کشور ۱۴۰ درصد افزایش داشته؟
نمیشه که افزایش هر قیمت داخلی رو به افزایش قیمت جهانی گره بزنید ولی برعکسش رو انجام ندین!!!!!!!
پاسخ ها
احمد
| Norway |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
شعار شعار
۸۸ درصد از دختران دبیرستانی ایران دوست‌پسر دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
کاشکی اعتیاد و افسردگی دانش آموزان واست مهمتر بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
چه ربطی داره؟
ناشناس
| Philippines |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
دقیقا جامعه هدفت کدوم مدرسه بوده؟ من بهتون قول میدم حتی 88 درصد دختران دانشجو هم دوست پسر ندارند چه برسه به دبیرستان.
احمد
| Norway |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
به شما ربطي ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
خطاب به یک معلم،یه مطلب را ولو درست،چند یار تکرارکنی،دیگه اثرخود را ندارد،اگه کسی دوستی با جنس مخالف را دوست داره،این دیگه زوری که نیست،اختیاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
معلومه دور برت خیلی شلوغه چون ادمها با دنیایی خودشون در مورد همچی قضاوت می کنند مثلا من فکر می کنم کلش هم به 88 تا نمی رسه
سردار اسد
| Sweden |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
شما معلم ارزشی این آمار را از کلاسی که آموزش میدهید در آورده اید و تهمت و توهین و افترای خود را بر این اساس قرار داده اید۰ خدا میدونه‌با این افکاری که جنابعالی دارید به نزدیکان خود چه‌نگاهی‌دارید۰ نزدیکان جنابعالی حتما در سن نه سالگی به خانه بخت میروند۰
رضا
| Canada |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
آقا از این به بعد ازدواج به تاریخ پیوسته و بیشتر خواهد پیوست چون توان مالی آن وجود ندارد این راه جایگزین است خانواده ها هم کم کم به آن عادت می‌کنند چون جایگزینی ندارد چه دبیرستانی چه دانشگاهی چه افراد مجرد دیگر ایران بنگلادشی هست که عوامش فکر می‌کنند باید به سبک اروپایی ها زندگی کنند وگرنه ازدواج نمی‌کنند.
یک معلم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
۱۴:۵۹
جامعه هدف شما کدام دانشگاه است که می‌گویید ۸۸ درصد دختران دانشجو دوست‌پسر ندارند؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
کار خوبی می کنند به شما چه ربطی داره شما دوست پسر نداشته باش خواهرت نداشته باشه یا دخترت به بقیه چکار داری دوست داره دوست پسر داشته باشه
اصولا چرا باید پیچیدگی فناوری داشته باشین؟ همش خرج تبلیغات اسلامی و غنی سازی بی حاصل و محور مقاومت و فوتبال کردین.
اینا برای حفظ میزشون هر سفیدی رو سیاه میکنن و برعکس
پاسخ ها
احمد
| Norway |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
احسنت
به نظر نمیاد خیلی سخت باشه دلیلشو بفهمیم. مدتی هست که دلار قیمتش ثابت شده، تورم باقی مانده و واردات داره زیاد میشه!
یک مدت دیگه دولت زورش نمی‌رسه دلار را ثابت نگه داره و دلار دچار جهش ناگهانی میشه.
به هر حال از این گروه اقتصادی انتظار بیشتری نیست.
این بشر همانی هست که سال قبل میگفت تورم را حتما حتما درسال ۱۴۰۲ به ۲۵ درصد میرسانیم، درحالیکه در همان اوایل ۱۴۰۲ تورم وحشتناک بالای ۹۰ درصد داشتیم، این ر باعث شد تا حقوق کارمندان و کارگران بین ۲۰ تا ۲۷درصد افزایش یابد!!!
وقتی قیمت‌های جهانی مواد پتروشيمي در بدو حمله روسیه به اوکراین بالا رفت همین وزیر تحول گرای اقتصاد مدعی افزایش تراز تجاری ایران در دولت رئیسی شد .حالا که قیمت این محصولات پتروشیمی پایین رفته و به رقم قبلی برگشته اینها می‌گویند کاهش تراز تجاری بدلیل پایین رفتن قیمت محصولات پتروشيمي است.
30 سال پیش بزرگترین شرکت جهان اکسون موبیل بود که در بخش نفت و گاز کار می کرد اما الان ۵ تا شرکت بزرگ دنیا همه در بخش نیمه رساناها و تکنولوژی هستند دور ماندن ایران از پیشرفت دنیا و تکیه بر نفت و گاز باعث می شود اقتصاد ایران در آینده مانند یک روستای دورافتاده شود و دیگر کشور نمی تواند فقط با نفت و گاز اقتصاد خوبی داشته باشد
کسری تجاری رو هم مثل کسری صندوق های بازنشستگی از جیب مردم جبران کنید. مثلا بگید هر ایرانی یک کلیه خود را به دولت بدهد و دولت صادر کند مشکل حل میشه
آمریکا با تحریمی که کرده بزرگترین لطف را در حق مسئولانی کرده که ناکارآمدی خود را پشت تحریمها پنهان میکنند و دور از ذهن نیست که اگر فردا تحریمها لغو شود نه تنها بهبودی حاصل نشه بلکه شرایط از این هم بدتر بشه و آقایان خجل و شرمنده شوند از اینکه بهانه ائی برای بیعرضگی خود نداشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
آقایان هیچوقت هیچوقت دچار عارضه شرمندگی نمی شند ...خیالتون تخت
منابع داریم ارضه نداریم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
عرضه نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
کلا چهار کلمه نوشتی همون حاضر نشدی چکش کنی تو دست منم بستی
عقب ماندن از تکنواوژی نسل چهارم و و عدم تنوع تولیدات محصولات قابل خرید به عنوان مخحصولات میان تولیدی و یا نبود کالای تکمیلی قابل فروش تراز اول در بازار جهانی . رقم بالای وارادات نشان دهنده نیاز کالای استراتژیک و نیمه استراترژیک برای تولید کالاهای میان تولید خودمان است . حالا دیگه سنگ قبر و ........ وارد نمیکنیم . ارزیابی درست کالاهای وارداتی و امکان تولید ان در کشور را دستور کار قرار دهیم . و یگ سالی را کفش صندل بپوشیم شاید گشایشی حاصل شود . خلاصه نبود یک ساختار اطلاعاتی جامع که هر لحظه توسط نهادهای دخیل در حال کامل شدن و به لحظه در حال تکمیل تولید کنندگان و خلاقان عرصه تولید را بیچاره کرده . نیروی کارامد .کارامد کم داریم .
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
نمیشه برادر رقیب کفش صندل دست یکی از مافیاهای قدرت است در حد نفوذش سعی می‌کند تا کفش صندل تولید نشود که جنس وارداتی اش را بفروشد این کل وضعیت مملکت است
لامصب این خاندوزی یک متر و نیمه ولی هشت متر و نیمش زیر زمینه.
فعلا خام فروشی رو عشق است ...سنگ آهن رو به ذوب آهن اصفهان نمیدیم و شبانه بار کشتی میکنیم بسوی چین !!؟؟؟؟!!!!
ما ۸۰ ملیون جمعیت داریم و حداقل ۴۰ ملیون کلیه خوب می توانیم صادر کنیم قیمت هر کلیه ۴۰۰ هزار دلار است ما با صادرات کلیه می توانیم به درامد افسانه ای ۳۲ تریلیون دلار برسیم و ارزاوری بسیار خوبی برای اقتصاد کشور دارد مسولین باید با ساخت بیمارستانیهایی افراد ثروتمند را به ایران بیاورند تا راه برای فروش کلیه مردم باز شود و یکی از راههای اقتصاد مقاومتی همین است
اقتصاد یعنی از دولتی شدن خارج و بخش خصوصی داده شود و سپس به سمت سرمایه گذاری خارجی برود با ورود فناوری های نوین و دهکده جهانی دنیا به سمت اقتصاد جهان محور می رود
تحریم‌ها ثابت کرد اقتصاد غیر نفتی یه دروغ بزرگه
تورم دو رقمی براحتی نشاندهنده راست و دروغ و توانایی تان در اداره کشور است.
شما با مهد تولید تکنولوژی قطع ارتباط کردید و مستعمره مونتاژ کارای چینی اونم درجه سه هاشون شدید. چه انتظاری دارین؟
از کی قرار شده که در ارائه اطلاعات تراز تجارت خارجی، نفت را به حساب نیاوریم. تابناک خیال نکن کسی نمیفهمد که با حداکثر انرژی داری تلاش میکنی با مانور روی تراز تجاری من در اوردی خودت، قیمت دلار را بالا ببری.
بنظرم بهترین راه کسب درآمد برای دولت نصب کنتور تنفس روی مردم و اخذ انواع عوارض، آبونمان و مالیات از نفس کشیدن هشتاد میلیون ایرانی است
احتمالا به دلیل اینه که ما محصولات خام می فروشیم و البته مقدار بالایی موتد غدایی برای انسان و دام وارد می کنیم.
تابناك تو بگو جان من چرا تحليل نمي كني ؟ مگر قطر فناوري دارد؟
وقتی درصد بالای از صادرات غیر نفتی به صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات و سایر محصولات جانبی نفتی اختصاص دارد این یعنی سهم بالای صادرات کشور به وزارت نفت و صنعت نفت تعلق دارد و ان همه وزارتخانه و سازمان تاثیر بسیار ناچیزی در درامدی برای کشور دارند و فقط نقش هزینه ای و با ساختن ساختمانهای انچنانی و درامد ها انچنانی هیچ نقش موثری در رشد اقتصادی کشور ندارند
جناب خاندوزی وزیر اقتصاد من یک صادر کننده کوچک هستم که 25 سالاست فقط صادرات میکنم لطفا بمن بفرمایید که چطور کالایی با ارزش 50 هزار تومان را بخرم و صادر کنم و بعد ارز ان را به قیمت 40 هزار تومان و کمتر به دولت بفروشم چرا من را قانونمند هستم وادار به تقلب میکنید . منتظر پایین امدن ارزش صادرات باشید.
من صاحب نظریه صادرات کلیه هستم و اگر فردا وزیری وکیلی شدم تعجب نکنید من می خواهم با صادرات کلیه و کبد ایرانیها به اقتصاد مقاومتی و قله های پیشرفت و ترقی برسیم و سرعت قطار پیشرفت را زیاد کنم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار