بازدید 6839
۵

برای فرزندخوانده‌ها شناسنامه جدید صادر می‌شود؟

دبیر مرجع ملی حقوق کودک، گفت: ممکن است کودکانی در مراکز بهزیستی باشند ولی هویتشان را ندانیم؛ در این خصوص شناسنامه را از سازمان ثبت احوال می‌گیریم و برخی از اسامی در داخل آن‌ها به صورت فرضی نوشته می‌شود.
کد خبر: ۱۲۰۶۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲ 25 November 2023

برای فرزندخوانده‌ها شناسنامه جدید صادر می‌شود؟

 به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دبیر مرجع ملی حقوق کودک توضیحاتی درباره وضعیت شناسنامه‌ای کودکان بی سرپرست و بدسرپرست بعد از فرزندخواندگی ارائه کرد.
 

علی کاظمی درباره صدور شناسنامه جدید برای کودکان بی سرپرست و بدسرپرست بعد از فرزندخواندگی و مشکلات مربوط در این زمینه، گفت: بحث شناسنامه برای این کودکان مشکلی است که رییس جمهور هم در جلسه‌ای که مربوط به این کودکان بود، تحت عنوان "در آغوش سیمرغ" مطرح کرد. در قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست به صراحت آمده در مواردی که کودکان به فرزندخواندگی سپرده می‌شوند، در شناسنامه آن‌ها این واقعه ثبت می‌شود؛ البته اکنون در صفحه توضیحات درج می‌شود و شفاف هم به ثبت نمی‌رسد و نوشته می‌شود که طبق رای دادگاه نام و نام خانوادگی کودک تغییر یافت و نام پدر و مادر کودک به عنوان (پدرخوانده و مادرخوانده) هم ثبت می‌شود. مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید این مشکلات رفع شود.

وی افزود: ممکن است کودکانی در مراکز بهزیستی باشند ولی هویتشان را ندانیم؛ در این خصوص شناسنامه را از سازمان ثبت احوال می‌گیریم و برخی از اسامی در داخل آن‌ها به صورت فرضی نوشته می‌شود.

معاون وزیر دادگستری ادامه داد: در برخی مواقع هم مادر کودک را می‌شناسیم و لی پدر مشخص نیست؛ فرضا مادر معتاد است و پدر را نمی‌شناسند در این موارد اسم مادر را می‌نویسند و اسم پدر درج نمی‌شود. این موارد مشکلاتی را ایجاد کرده که با سازمان ثبت احوال در حال مذاکره هستیم تا برطرف شود.

کاظمی تصریح کرد: در برخی مواقع کودک به خانواده دیگر واگذار می‌شود که دو حالت دارد. یک حالت این است که کودک را به خانواده امین می‌دهند. خانواده امین خانواده‌ای است که به صورت موقت از کودک نگهداری می‌کند و در این موارد ما باید پیگیری کنیم که شناسنامه با کد جدید به او داده شود. حالت دوم دیگر هم این است که به خانواده فرزندپذیر کودک را می‌دهند که پدرخوانده و مادرخوانده هستند و تحت عنوان مراقبت‌های جایگزین کودک را به فرزندخواندگی می‌پذیرند و در این حالت به طور کامل شناسنامه کودک باید به اسم مادرخوانده و پدرخوانده در آید.

وی در پایان گفت: این مواردی است که در پی آن هستیم که هم مقررات را اصلاح کنیم و هم به صورتی باشد که کرامت کودکان بیشترین امنیت و مصونیت را در این تغییر هویت‌ها و تغییر شناسنامه‌ها داشته باشد و کودکان گرفتاری نداشته باشند؛ به ویژه در مدارس نیز گاهی شنیده‌ایم که برای کودکان مشکلاتی پیش می‌آید که درصدد رفع آن هستیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
همین که در صفحه آخر توضیحات می نویسید از همه چیز بدتر است و علیرغم گذشت و فداکاری زوج کودک پذیر و هزینه و ممارست در تربیت کودک آینده کودک با همین توضیح مختصر خراب و گاه نابود می شود ! حالا مثلاً این توضیح چه دردی را دوا میکند و اصلاً به چه دردی میخورد عاقلان باید توضیح بدهند !
طبق قانون اسلام فرزند خوانده از پدرخوانده و مادر خوانده ارث نمی برد
اگر برگ توضیحات نباشد بعدها برخلاق قانون و شرع اسلام ارث خواهد برد .
این مساله اتفاقا باید واضح و مشخص باشد تا حق وارثین اصلی زیرپا گذاشته نشود. اگر پدر و مادرخوانده خود صلاح ببینند حتما مال و اموالی به نام فرزند خوانده خواهند زد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
عزیزم کسی که با پوشک 150000 تومانی و شیرخشک خداتومنی و هزار خرج ریز و درشت با بلند نظری طفلی را به فرزندی قبول میکنند یعنی خودشان اینرا نمیدانند ؟ وارثین اصلی دیگر چه صیغه ای است ؟ این بنده خدا ها اگر وارث داشتند که نمی رفتند بچه بیاورند ! در مورد شرع و قانون هم باید خدمتتان عرض کنم بعضی از مراجع تقلید نظر شما را ندارند !
من یه داداش کوچک داشتم الان که به سن قانونی رسید میخوام یه شناسنامه براش درست کنیم ولی نمیتونم مادرش معتاد بود مامانم بزرگش کرد حالا باید چیکارکردتاکاروش راه درست کینم
سلام شناسنامه فرزندان بالای هجده سال متولد ایران مادر ایرانی شناسنامه صادر می‌شود به ایران به دنیا آمدن لطفا پاسخ بدین باتشکر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار