بازدید 2270
۱

توصیه‌های حجت‌الاسلام قرائتی به «بانوان قرآنی»

رئیس ستاد اقامه نماز با ارائه پیشنهاداتی به بانوان قرآن‌پژوه گفت: ما مشکل فکری داریم و قرآن را علم نمی دانیم در حالی که اگر علم می‌خواهیم باید پژوهش داشته باشیم. در قرآن‌ ‌مفاهیم بسیاری است که باید آنها را کشف کنیم.
کد خبر: ۱۲۰۶۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹ 24 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی- رئیس ستاد اقامه نماز - در همایش «اخلاق و معنویت؛ آیین نکوداشت و تکریم بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم» که صبح روز پنج‌شنبه، ۲ آذرماه به همت موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد با بیان اینکه قرآن ده ها لقب دارد که هر کدامش باری دارد بیان کرد: اما معلم قرآن خداست «الرحمان علم القرآن» هیچکس درباره قرآن نمی تواند حرف بزند چون دریایی است که نمی توان از آن بهره برد.

وی افزود: اگر قرآن همه اش تدبر بدون قرائت باشد جاذبه اش کم است و اگر همه آن قرائت و تجوید باشد پس معنا چه می شود؟!

او گفت: قرائت، ترتیل، تدبر و عمل به قرآن سهمی است که باید درباره آن ایفا کرد. متاسفانه قرآن در بخش اعظم زندگی ما تشریفاتی شده است. قرآن چه می گوید؟ ما به سراغ قرآن نرفته‌ایم.

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه سیاسی ترین آیات در قرآن کریم وجود دارد افزود: پیامبر اکرم (ص) نماز جمعه می خواند. عده ای نماز را ترک کردند. آیه آمد که چقدر شماها بی ادبید و رهبر را تنها گذاشتید! این یک آیه سیاسی است.

وی ادامه داد: در شهرسازی در دنیا رسم شده که می گویند چند کیلومتر به خانه سالمندان مانده است اما قرآن می گوید پدر و مادر را وقتی پیر شدند هم خودتان نگهداری کنید.

این مفسر قرآن یادآور شد: قرآن حتی درباره رنگ لباس نظر دارد. آیه «والتین و زیتون» دو دکترا درونش نهفته است. بنابراین قرآن پر از  مفاهیم علمی است. به طور مثال اینکه با چه میزان آب پاکی صورت می گیرد. دنیایی حرف نهفته است در قرآن.

وی با بیان اینکه ما مزه قرآن را نچشیده‌ایم گفت: گویی ما را نفرین کرده‌اند. باید هر چه اسلام گفته انجام بدهیم.   قرآن درباره همسر و فرزند سخن گفته است. خدا در قرآن می گوید تعداد مسلمانان هر چه بیشتر باشد بهتر است. شما بچه بیشتری داشته باشید اما از مظاهر زندگی کم کنید.

او تاکید کرد: ما مشکل فکری داریم و قرآن را علم نمی دانیم در حالیکه اگر علم می خواهیم باید پژوهش داشته باشیم. در قرآن‌ ‌مفاهیم بسیاری است که باید آنها را کشف کنیم.

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه ما نیازمند ۱۳۰ تفسیر برای دانشگاه ها هستیم افزود: من بر اساس توان خودم هفت یا هشت جلد تفسیر نوشتم. ۲۶۰۰ نکته حقوقی را می‌توان از تفسیر نور خارج کرد. قرآن درباره آیین همسرداری، زندگی و ... مفاهیم بسیاری دارد.

وی ادامه داد: قرآن می گوید زن الگوی مردان است و همسر فرعون نماد و الگویی برای جامعه است. شما ناقوس مسیحیت و اذان را گوش بدهید. در قرآن ۲۰۰ آیه درباره مقایسه این دو با یکدیگر است که کدام بهتر است. اگر فرد بتواند خوب است که قرآن را حفظ کند.

وی با تاکید بر اینکه ما نماز را خوب نشناخته‌ایم یادآور شد: ۱۵۰ نکته قرآنی و دینی در نماز اعم از نکاتی درباره انتخابات، تغذیه، ازدواج و ... داریم که تبیین نشده است. ما صدها حدیث درباره رفتار با حیوانات داریم.

این مفسر قرآن گفت: زن و شوهری که به هم نیش می زنند نمازشان صحیح است اما قبول نیست. قرآن می گوید اگر فرد اهل نماز نیست به او دختر ندهید.

حجت‌الاسلام قرائتی تاکید کرد: بعد از این‌ همایش جلسات قرآن را گسترش دهید. تفسیر قرآن زیاد ببینید و محوریت کارتان قرآن باشد. حتی روضه هم بر مبنای قرآن بخوانید.

او توصیه هایی را به بانوان محفل‌دار قرآن کریم ارائه کرد و گفت:  درجلسات قرآنی وقتی مردان حضور ندارند رنگی لباس بپوشید. در جلسات قرآن گاهی شوخ طبعی داشته باشید. خنده های حکیمانه در جلسات ایجاد کنید. تفسیر مطالعه کنید و با خودتان قرار بگذارید بدون خواندن تفسیر نخوابید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
سلام
خدایا به این معلم بزرگ قران سلامتی عنایت بفرما! آمین
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست