بازدید 4026

گزارش الجزیره از قدرت نظامی مقاومت لبنان

الجزیره در گزارشی به بررسی قدرت نظامی مقاومت لبنان در سطح توانمندی موشکی و پهپادی و نیروی انسانی و ... پرداخته و اعلام کرد که بسیاری از مراکز تحقیقاتی بین‌المللی و نیز آمریکایی، از توانایی حزب‌الله به ویژه در سطح موشکی شگفت‌زده هستند.
کد خبر: ۱۲۰۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷ 22 November 2023


به گزارش تابناک هم زمان با تشدید حملات پیشرفته حزب‌الله لبنان ضد مواضع دشمن صهیونیستی به ویژه طی دو هفته گذشته، اغلب توجهات در محافل تحلیلی و رسانه‌ای معطوف به قدرت تسلیحاتی به ویژه توانمندی موشکی مقاومت لبنان شده و این محافل در تلاش برای بررسی ابعاد قدرت نظامی حزب‌الله هستند.

در همین زمینه پایگاه شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد، حزب الله دارای زرادخانه عظیم تسلیحاتی است که اندازه دقیق آن مشخص نیست، اما فعالیت‌های مسلحانه، اظهارات مقامات این جنبش و نیز تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که زرادخانه تسلیحاتی حزب‌الله همچنان درحال توسعه و گسترش است. حتی بسیاری از مراکز تحقیقاتی آمریکایی، حزب‌الله را بزرگترین و قوی‌ترین گروه مسلح در جهان می‌دانند. مقامات حزب‌الله نیز بارها با اشاره به قدرت نظامی عظیم این جنبش اعلام کرده‌اند که موشک‌های پیشرفته آن می‌تواند تا عمق فلسطین اشغالی برسد.

حزب‌الله می‌تواند اسرائیل را موشک‌باران کند

الجزیره افزود، حزب‌الله به عنوان یکی از اعضای اصلی محور مقاومت، مجرب‌ترین، سازمان‌یافته‌ترین و قدرتمندترین گروه در این محور است که تخصص و تجربه‌های خود را به دیگر گروه‌های مقاومت نیز انتقال می‌دهد. جنگ جولای 2006 با رژیم صهیونیستی نقطه عطفی بود که قدرت نظامی و زرادخانه حزب‌الله را به سطح بسیار پیشرفته‌ای رساند. در آن زمان حزب‌الله حدود 15 هزار موشک داشت اما اکنون تعداد موشک‌های آن به بیش از 10 برابر این تعداد رسیده که شامل شمار زیادی موشک‌های نقطه‌زن نیز می‌شود.

گزارش الجزیره از قدرت نظامی مقاومت لبنان

بر اساس این گزارش، نیروهای حزب‌الله همچنین در سطح کمی و کیفی عملیات‌های زیادی در زمان بحران سوریه مقابل گروه‌های تروریستی انجام دادند. «جو مکرون» تحلیلگر امور خاورمیانه می‌گوید پیشرفت حزب ‌الله بسیار شگفت‌انگیز بوده و این جنبش توانسته یک زرادخانه از انواع موشک‌ها برای خود ایجاد کند و با این قدرت نظامی قادر به موشک‌باران اسرائیل با هزاران موشک است. تعداد دقیق موشک‌های حزب‌الله مشخص نیست اما طبق برخی گزارش‌ها مقاومت لبنان بیش از 150 هزار موشک دارد و استفاده از آنها وابسته به تکنیک حملات این جنبش است.

نیروی انسانی حزب‌الله و یگان ویژه رضوان

الجزیره در ادامه به سخنان سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سال 2021 اشاره کرد که گفته بود مقاومت لبنان صد هزار نیروی مسلح و آموزش‌دیده دارد. روزنامه تایمز در گزارشی اشاره کرد اگر این عدد درست باشد به این معناست که تعداد نیروهای حزب‌الله از ارتش لبنان و حتی ارتش انگلیس بیشتر است.

در ادامه این گزارش به قدرت یگان ویژه «رضوان» حزب‌الله اشاره شده و آمده است، نیروهای این یگان از نظر آمادگی و قدرت مبارزه و توان رزمی بالا، از نیروهای زبده حزب‌الله محسوب می‌گردد. رضوان یگانی است که اعضای آن برای جنگیدن در شرایط سخت و مناطق ناهموار آموزش دیده‌اند. بنابراین عضویت در این یگان مراحل بسیار پیچیده و طولانی دارد و متقاضیان تحت آموزش‌های تخصصی قرار می‌گیرند. تعداد نیروهای یگان رضوان 2500 نفر تخمین زده می‌شود. مراحل آزمون برای پیوستن به این یگان در ابتدا مبتنی بر سنجش میزان وفاداری داوطلبان به مقاومت است و بعد از آن آزمایش‌های نظامی و فیزیکی برای تعیین میزان استقامت انجام می‌شود.

گزارش الجزیره از قدرت نظامی مقاومت لبنان

تونل‌های مقاومت لبنان

بر اساس گزارش الجزیره، حزب‌الله در فعالیت‌های نظامی خود از تونل‌ها و مخفی‌گاه‌ها استفاده می‌کنند و نیروهای این حزب از این طریق از مرزها عبور می‌کنند. تونل یک استراتژی قدیمی است که حزب‌الله دنبال می‌کند و شبکه تونل‌های مقاومت لبنان گسترده می‌باشد و البته اطلاعات زیادی درباره آنها وجود ندارد.

 

تسلیحات حزب‌الله و موشک‌های نقطه زن

پایگاه خبری شبکه الجزیره اعلام کرد، حزب‌الله از زمان جنگ 2006، زرادخانه‌اش را از نظر کمی و کیفی بسیار گسترش داده است و در آن زمان 15000 موشک داشت، اما برآوردها نشان می‌دهد که تعداد این موشک‌ها در سال 2023 بیش از 10 برابر شده است. مهمترین بخش قدرت موشکی حزب‌الله مربوط به موشک‌های نقطه زنی است که این جنبش در اختیار دارد.

حزب‌الله در سپتامبر 2018 اعلام کرد موشک‌های دقیقی در اختیار دارد که به آن امکان می‌دهد با دقت بیشتر و حاشیه خطای کمتری به اهداف حمله کند. بعد از آن سید حسن نصرالله گفت که حزب‌الله برای نابودی مجموعه‌ای از مواضع حیاتی رژیم صهیونیستی از جمله فرودگاه‌های غیرنظامی و نظامی، پایگاه‌های نیروی هوایی و نیروگاه‌ها، تاسیسات برق و آب به همراه گروهی از زیرساخت‌ها و پالایشگاه‌های نفت و رآکتور دیمونا تنها به چند موشک دقیق نیاز دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار