بازدید 1839

۳۵ هزار کردستانی بی‌سواد‌ند

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اینکه در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال حدود ۳۴ تا ۳۵ هزار نفر از جمعیت استان بی‌سواد هستند، گفت: امسال ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر از جامعه تحت پوشش سواددار خواهند شد.
کد خبر: ۱۲۰۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴ 22 November 2023

به گزارش تابناک، گلبهار خسروی در گفتگو با  تسنیم  ، با اشاره به وضعیت بی‌سوادی در استان اظهار داشت: امسال طبق سهمیه ابلاغی باید ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر در گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال سوادار شوند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر شامل ۵ هزار و ۳۰۰ نفر برای دوره سواد آموزی، ۴ هزار و ۵۰۰ نفر دوره انتقال و ۴ هزار نفر نیز جهت دوره تحکیم است، گفت: متأسفانه در این گروه سنی حدود ۳۴ تا ۳۵ هزار نفر از جمعیت استان بی‌سواد هستند.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان میزان باسوادی جمعیت افراد ۶ سال به بالا در سطح استان را ۸۶.۱۲ درصد ذکر کرد و افزود: ۹۷.۱۰ درصد از جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال نیز در کردستان باسواد بوده و تمام تلاشمان این است که امسال با برنامه‌ریزی برای ۱۳ هزار نفر دیگر، بتوانیم آمار‌ها را تا حدود ۱۰۰ درصد باسوادی برسانیم.

وی ۳۰ آذرماه جاری را آخرین مهلت کلاس‌گذاری سال ۱۴۰۲ اعلام و از افراد بی‌سواد و کم‌سواد واجد شرایط ۱۰ تا ۴۹ سال استان درخواست کرد در کلاس‌های سوادآموزی ثبت‌نام و شرکت کنند. 

خسروی با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان نهضت سواد آموزی، کلاس‌گذاری سال ۱۴۰۲ از شهریور ماه آغاز و تا پایان آذرماه جاری ادامه دارد، تصریح کرد: از همه اصحاب رسانه، شهروندان و مردم استان فرهنگی کردستان درخواست می‌شود که افراد بی‌سواد و کم سوادی که امکان تحصیل در نظام آموزش رسمی طبق ضوابط برای آن‌ها میسر نیست را برای ثبت‌نام در کلاس‌های سواد آموزی تشویق و راهنمایی کنند. 

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری علاوه بر افراد ۱۰ تا ۴۹ سال، نام‌نویسی از واجدین شرایط گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال به میزان ۲۰ درصد از تعداد سواد آموزان (دوره سواد آموزی و انتقال) تأیید نهایی شده برای شهرستان‌ها و مناطق مجاز بوده و حداکثر ۲۰ درصد از سواد آموزان تأییدن‌هایی شده هر آموزش‌دهنده می‌تواند از گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال باشد.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه در سطح استان حدود هزار نفر آموزش‌دهنده فعال وجود دارد که می‌توانند بر اساس دستورالعمل ابلاغی و شروط اعلام شده در مهلت باقی مانده نسبت به کلاس‌گذاری اقدام کنند، عنوان کرد: در غیر این صورت، افراد غیر فعال خواهند شد.

وی اذعان داشت: ۱۰۳ نفر از آموزش دهندگان غیر فعال شرکت کننده استان در طرح پالایش که موفق به کسب حداقل امتیاز شده‌اند بر اساس اعلام نتایج و آماده شدن بستر کار در سامانه سواد آموزی از روز پنج شنبه ۲۵ آبان ماه مجاز به تشکیل کلاس هستند.

خسروی درباره سایر آموزش‌دهندگان غیرفعال که در طرح پالایش شرکت کرده، اما به هر دلیل امتیازات لازم را کسب نکرده‌اند، توضیح داد: به این اشخاص نیز یک ماه فرصت داده شده تا برای تکمیل امتیازات خود، مجدداً به سامانه سوادآموزی مراجعه کرده و ضمن دریافت نام کاربری از شهرستان یا منطقه محل اقامت خود، اطلاعات تعدادی از افراد باقی مانده از لیست اخذ شده را پالایش و کار را به اتمام برسانند.

معاون آموزش و پرورش کردستان برگزاری جلسه کمیته واگذاری، جلسات توجیهی حضوری و غیر حضوری و تشریح دستورالعمل و فرایند کلاس‌گذاری، اطلاع رسانی و تبلیغ، برگزاری جلسه شورای پشتیبانی و گروه بهبود کیفیت سواد آموزی در شهرستان‌ها و مناطق، جلب همکاری دستگاه‌ها در راستای شناسایی و جذب سواد آموزان، مکاتبه و هماهنگی با فرمانداران، رصد و کنترل وضعیت استان و عملکرد شهرستان‌ها و مناطق و برگزاری جلسات توجیهی آموزش‌دهندگان را از اهم فعالیت‌های این حوزه جهت کلاس‌گذاری در استان برشمرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی