بازدید 20436

در مترو تئاتر شهر چه خبر است؟

 کمتر از یک هفته است که حرف و حدیث‌هایی درباره حضور حجاب‌بانان متروی تئاترشهر و چهار‌راه‌ولیعصر در فضای مجازی منتشر می‌شود.
کد خبر: ۱۲۰۴۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲ 16 November 2023

به گزاش «تابناک» به نقل از روزنامه فرهیختگان، برای صحت‌سنجی امر و بررسی واقعیت، خبرنگار «فرهیختگان» چند ساعتی به محدوده تقاطع خیابان جمهوری- ولیعصر تا متروی تئاترشهر و چهار‌راه‌ولیعصر رفت. در ادامه روایت ما را می‌خوانید که البته می‌تواند با حضور دیگر افراد و با صرف ساعات بیشتر به جزئیات بیشتری دست یافت.

از همان ابتدای تقاطع خیابان ولیعصر- جمهوری یک خانم چادری با ماسک حضور دارد که به رهگذران با لحنی آرام، تذکر حجاب می‌دهد. در کنار حجاب‌بان خانم نیز یک مامور نیروی انتظامی ایستاده است که به‌نظر می‌رسد بیشتر برای برقراری امنیت حضور دارد؛ چراکه تا زمان حضور ما، اصلا وارد گفت‌وگوی کلامی با رهگذران نشد.

در فاصله چند متری و بر سر یکی دیگر از فرعی‌های نرسیده به چهارراه ‌ولیعصر نیز همین ترکیب تکرار شده و لحن‌ها همان‌قدر سست و تذکرها هم غیرجدی است.

در یک فاصله قابل توجه تا رسیدن به چهارراه‌ ولیعصر اما نه خبری از مامور فراجاست و نه نیروهای حجاب‌بان و تقریبا می‌توان گفت کسی برای تذکر حجاب به رهگذران حضور ندارد. در نزدیکی مترو اما دو خانم چادری همراه با تعداد قابل توجهی نیروی انتظامی در ورودی مترو ایستاده‌اند و به خانم‌هایی که بدون شال و روسری قصد ورود به مترو دارند، تذکر حجاب می‌دهند. عابران هم بعضی‌هایشان به تذکرها توجه می‌کنند و شالی که دور گردن‌شان است را روی سر می‌اندازند و بعضی دیگر هم بدون توجه روی پله‌برقی ورودی مترو می‌ایستند و به مسیرشان ادامه می‌دهند.

بعد از پایین آمدن از آسانسور‌ها و مقابل دستگاه‌های خرید بلیت و اتاقک‌های فروش بلیت مترو، در سمت راست ورودی دو خانم با چادر و ماسک و آقایی که در دستش دوربین کوچکی شبیه به دوربین دَش‌کم است، ایستاده‌اند. از چهره خانم‌ها مشخص است که میانگین سنی‌شان چیزی حدود ۵۰ تا ۷۰ سال است. با صدایی آهسته و نرم تذکر حجاب می‌دهند.

نکته قابل توجه اما بیشتر شدن نیروهای فراجا در محوطه مترو، روبه‌روی گیت‌ها و کنار حجاب‌بانان است. زمانی که از گیت قصد خروج دارید، مجددا مردی جوان با دوربینی کوچک روبه‌رویتان ظاهر می‌شود تا تصویرتان را ثبت کند. پس از گیت ورود و جایی که قصد دارید به‌سمت یکی از دو خط مترو بروید، تعداد حجاب‌بانان به‌وضوح بیشتر است و تذکرشان هم جدی‌تر است. به شکلی که اگر پس از تذکر، شال یا روسری به‌سر نکنند، پشت‌سرشان می‌روند و با جدیت بیشتر تذکر رعایت حجاب می‌دهند.

امری که در این بین سوال است و کمی ممکن است رهگذران را تهییج کند، ضبط و ثبت تصویر است. پرسشی هم که برای خود ما مطرح شد این است که دقیقا این تصاویر برای چه کاری استفاده خواهند شد و به دست کدام نهاد می‌رسند؟ البته در تصاویر منتشرشده در فضای مجازی، دوربین عکاسی همراه با سه‌پایه هم کار گذاشته شده است. اما خبرنگار «فرهیختگان» در آن چند ساعت حضور، چنین امری را رویت نکرده است و آنچه دیده شد، حضور تعدادی آقا با دوربین‌های کوچک و شبیه به یکی از مدل‌های دَش‌دوربین بود. در هر صورت به‌نظر می‌رسد ضبط و ثبت تصویر از رهگذران خلاف قوانین شخصی و حریم خصوصی افراد است.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در گفتگو با موج در تاریخ ۲۰ آبان‌ماه درباره حضور این حجاب‌بانان گفته بود: «این‌ها موضوع امر به معروف و نهی از منکر است که هر کسی می‌تواند انجام دهد. آنچه به ما ربط پیدا می‌کند انتظامات مترو است که تعداد انتظامات مترو کم نشده و درحال انجام ماموریت‌های انتظاماتی خود هستند. افرادی که در ایستگاه‌های مترو می‌بینید و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، مجموعه‌های مردمی خودجوش هستند.»

اینکه حجاب یک واجب شرعی بوده، امری قطعی است و اینکه سازوکارهای قانونی برای حفاظت از آن باید وجود داشته باشد هم امری قطعی است. اما در اینجا و با این مشاهدات چند سوال مطرح می‌شود. این ترکیب حاضران آمر به معروف قرار است به چه افراد و چه نهادهایی پاسخ دهند؟ نسبت آنها با قانون حجاب و عفاف مجلس چیست؟ و سازوکار قانونی نظارت بر آنها چیست؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۴
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳۲
حالا یک ایستگاه یا ده ایستگاه را اینطور کنترل می کنید کل کشور را چه می کنید .
تلاش بیهوده و بچگانه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
هر عملی باید با میل و انتخاب شخصی انجام شود حجاب زورکی به یک فوت بند است و خیلی راحت پرواز می کند.
بعد از اتفاق ناگوار مدتی ناپدید و دوباره ظاهر میشوند این ناهیان از منکر برای ملتی که ظاهرا هیچ باری از معنویت ندارد و همواره با چوب بالای سر ادب میگردد حیف از مردم ایران
عالی است
امیدوارم قاطعانه ادامه داشته باشد، بلکه امنیت اخلاقی به جامعه بازگردد
ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
با زور هیچکاری درست نمی شود
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
یک کم بیشتر زور بزن اخوی شاید امنیت اقتصادی هم حاصل شد
وحشتناک شده و انگیزه عاملان این طرح هم قطعا همین وحشت افکنی و ارعاب مردم است. فقط توجه شود که در حالی که دهها نیروی با لیاس و لباس شخصی زن و مرد با دوربین و شوکر و دیگر ادوات مشغول ایجاد مزاحت برای مسافران مترو هستند، چند متر بالای سرشان روی زمین داخل پارک دانشجو ساقیان بدون مزاحمت مأموران مشغول فروش موادشان هستند.ا
لطفا در همه ی قطارها و سالن ها دوربین نصب کنید. هیچ عذری دیگر برای مردم پذیرفته نیست.
این گزارش به جهت تهدید تهیه شده یا به به جهت اصلاح و رعایت حقوق خصوصی و عمومی مردم؟
تورم ۴۰۰درصد
حجاب واجب شرعی است نه واجب اجتماعی. پیامبر و امیر المؤمنین هم در جامعه خود حجاب را برای کسانی که به آن اعتقاد نداشتند واجب نکرده بودند چون می دانستند این گونه اقدامات باعث دلزدگی از دین می شود و با حریت و ازادگی انسان منافات دارد. به هر حال نتیجه این تندروی ها در آخر مشخص خواهد شد و تاریخ قضاوت خواهد کرد.
دنیای امروز با دنیای قدیم بسیار متفاوت است و این را آقایان نمیخواهند بفهمند..دست و پا زدن بیهوده است و هزینه کردن بیخود...روندی است که شروع شده و برگشت پذیر هم نیست...بیهوده زور نزنید.
واجب شرعی از ساعت 3 به بعد میان برای تحریک مردم

اون دوربیه هم میخواد عکس سلفی بگیره
باید حجاب رعایت شود . هرچه بیشتر بهتر. هرچه کمتر بدترو زشت تر . بی خجاب بی ادب است . با حجاب با ادب است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
موش ادبت رو‌بخوره
خیابان که سهله حتی بالکن خانه هم حریم خصوصی نیست ، هر حرام علنی نه فقط به حکومت به همه ربط دارد جرم هم هست ،، چه طور بیماری واگیر دار ‌‌ باید ماسک بزنید نقض حقوق روانی و فرهنگی جامعه را نمی‌خواهید درک بفرمایید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
بیشین بابا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
پس من با دوستانم میام در بالکن شما دورهمی میگیریم البته با رعایت تمام موازین شرعی شما
استرس ،
چرا برای کنترل گرونی های وحشتناک مسکن وگوشت و ماشین و هزار تا چیز دیگه نیروهای خودجوش مردمی(؟؟؟!!!) سر وکله شون پیداشون نمیشه؟
ملت رو چی فرض کردین ؟
این خودجوشی ها دوباره دیگ صبر مردم رو بجوش میاره
این نیرواها رو برای جمع کردن مواد فروشهای پارکها ونقاط حساس میذاشتین بهتر نبود.‌‌‌‌
من چند نمونه از کسانی که خانواده مذهبی داشتند و در حد پیش نماز مسجد بودن را میشناختم که فرزندان آنها با سخت گیری های خانواده به بیراه رفتند درست عکس آنچه خانواده میخواست عمل میکردند مثل الان جامعه خودمان راه بهتر یا منطقی تری پیدا کنیم با همین جوانان این حکومت بوجود آمد ولی نسلی که از آنها بوجود آمد مقابل آنها قرار دارد با زور نتیجه معکوس میدهد
این نیروهای خودجوش جزو اون 6 میلیونی که می خواستند برن غزه نیستن؟ چرا هنوز اینجان
روی تمام آدمها با جراحی دوربین نصب کنید تا حتی در دستشویی هم آنها را کنترل کنید ؟
با این کارا نمیشه حجاب اجباری رو نهادینه کرد
خیلی شجاع هستید افغانیا رو بندازید بیرون .چرا اینقدر مماشات میکنید .چرا باج میدهید
عالی است دمتون گرم نگهبانان خسته نباشید
اشكالي نداره. كل شهر را از حجاب بان و عكاس و غيره پر كنيد. ما كه ديگه سرمون نميكنيم
حجاب دستور خداست نه جمهوری اسلامی
پس در مقابل خداوند نایستید

سایر نهادها هم به اندازه توان خود رسیدگی می‌کنند نه فقط برای حجابو این رو هم بدونیم که اکثرا این افراد مرفه هستند که مخالف با حجاب و دین دارند پس مشکل اقتصادی رو با اجرای واحیگب خدا یکی نکنید
افرین ماشالله
این ماموران الاف انتظامی ‌که چند نفره محافظ یک خانم مبلغ حجاب وایستاده را بفرستید کف شهر تا سارقان رو دستگیر کنه تا وسط خیابان ناموس مردم رو بخاطر گوشی و پول خفت نکنن
بسیار خوب هست، نباید گذاشت جامعه به مسیر منجلاب و فساد برود. تجربه ای که غرب به آن رسید و این همه مشکلات اخلاقی و تزلزل خانواده، طلاق، فرزندان نا مشروع، دیگه نباید برای ما تکرار شود با قدرت ادامه بدید
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی