بازدید 3326

در دیدار آمریکایی ها با رابطین ایرانی چه گذشت؟

یک عضو کمیسیون امنیت ملی می گوید که تهران بحث احیای برجام را به جنک غزه گره نخواهد زد اما معتقد است که پیش از درگیری های اخیر نیز به احیای توافق امیدوار نبوده است.
کد خبر: ۱۲۰۳۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱ 10 November 2023

 به گزارش تابناک؛ فداحسین مالکی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی، درباره تمدید وضعیت ویژه در مقابل ایران توسط آمریکا گفت: در شرایط فعلی هر فعل و انفعالی در منطقه صورت بگیرد، قطعا ناشی از جنگ ویرانگری است که اسراییل بر علیه حماس انجام می‌دهد. به معنای دیگر سایه جنگ غزه و مظلومیت غزه بر برجام و خیلی از معادلات بین المللی سایه افکنده است.

این یک واقعیت است که باید به آن آگاه باشیم. قبل از حادثه دردناک غزه خیلی به برجام و توافق آمریکایی ها امیدوار نبودیم چون در ملاقات با رابطین ما از جمله میانجی امارات صادقانه صحبت نکرده بودند و چون این رفتار را نشان دادند دیوار بی اعتمادی شدت بیشتری گرفت. با وجود پیگیری دوستان میانجی ما و به قول وزیر خارجه ما آمریکایی ها علائم نشان دادند اما رفتارهای متناقض هم نشان می‌دهند.

او افزود: ما میز مذاکره را ترک نکردیم. شروط جدید آمریکا جدا از مسائل گذشته جنگ اسراییل و حماس باعث این رفتار شده است. ایران نسبت به استراتژی خودش مسیر خود را طی می‌‍کند. ما موضوع برجام را به موضوع جنگ غزه و اسراییل گره نمی‌زنیم هرچند که سایه مردم مظلوم فلسطین بر مذاکرات سایه افکنده است.

وی در ادامه درباره تداوم مذاکرات به اشکال جدید اشاره کرد: در موضع گیری اخیر آقای رئیس جمهور هم کاملا آینده برجام مشخص شد. الان یک چالش جدی به وجود آمده است، صف آرایی برخی از کشورهای غربی به محوریت آمریکا در حمایت از اسراییل چالش جدی بین ایران و غرب و آمریکا و جهان اسلام است.

این چالش باید ترمیم شود و دیوار بی اعتمادی هم کوتاه شود. اروپایی‌ها نیز باید متوجه شوند کشتار فعلی که بیش از ۳ هزار کودک را در آن شهید کرده اند، اقدامی جنایت بار است.

مالکی درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر تداوم جنگ گفت:آمریکا متاسفانه خود را درگیر جنگ کرد و از حمایت گذشت. مثل جنگ اوکراین و روسیه و به قول ما ایرانی ها از هول حلیم به دیگ افتاد.

از ابتدایی که جنگ شروع شد آمریکا ناوگان فرستاد. محوریت این جنگ توسط آمریکا اداره می‌شود وگرنه اسراییل در جنگ شکست خورده بود. در حمله اخیر حماس هم دولت نتانیاهو به پرتگاه رسید اما آمریکا آن‌ها را نجات داد. درست است که کاخ سفید موافق جنگ است اما مردم آمریکا راهپیمایی هایی برعلیه اسراییل تشکیل دادند و همراه مردم جهان اسلام شدند.

من پشت صحنه چیز دیگری می بینم، پشت صحنه قطعا انتخابات آمریکاست. یک جریان افراطی در دولت بایدن که از طرفداران ترامپ هستند در حال شکل گرفتن‌اند. این جریان افراطی با دولت افراطی نتانیاهو گره خورده است وگرنه یک فرد ناتوان مانند بایدن که نمی تواند این تصمیمات کلان را بگیرد و به سرعت ناوگان اعزام کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی