بازدید 2301
۱

توضیح محیط زیست درباره زنده‌گیری خرس‌های زخمی

اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان به دنبال درج اخبار و فیلم‌هایی در خصوص زنده‌گیری خرس‌های وحشی در منطقه مجن این استان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای توضیح داد.
کد خبر: ۱۲۰۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷ 05 November 2023


به گزارش تابناک، آنچه در ادامه می آید توضیحات اداره کل محیط زیست استان سمنان درباره اخبار منتشر شده یکی دو روز اخیر در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در ارتباط با زنده گیری خرس ها در مجن از توابع شهرستان شاهرود است که عینا از نظر می گذرد.

توضیحات کارشناسی و فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان درباره ماجرای زنده گیری خرس های زخمی در مجن به شرح زیر است:

«در پاسخ به خبر درج شده در یکی از رسانه ها به تاریخ ۱۲/۰۸/۱۴۰۲، با موضوع «زنده گیری عجیب خرس زخمی در مجن» به اطلاع کلیه اقشار جامعه محیط زیستی کشور و استان سمنان می رساند، جدای از اینکه، این رسانه محترم یک بار موضوع شکار خرس‌ها (تیر خوردن ) آنها را مطرح و بار دیگر تصادف جاده‌ای را طرح نموده‌اند و این تناقض گویی و اظهارات نادرست موجبات تشویش اذهان عمومی را مبنی بر ناکارآمدی اقدامات پرسنل خدوم محیط زیست و علاقمندان به حیات وحش ایجاد نموده‌ است.

بر خود لازم می‌دانیم تا در پاسخ به اظهارات غیر کارشناسی اعلامی از سوی این رسانه محترم مطالبی به عرض آحاد جامعه برسانیم

اولاً خرس‌های اشاره شده در متن خبر، زخمی بوده‌اند و پایش آنها از شب قبل انجام شده و همکاران محیط زیست شاهرود و اکیپ اعزامی از سمنان به علت تاریکی هوا امکان اقدام در نیمه شب قبل را نداشته و پایش میدانی به جهت جلوگیری از آسیب رسانی خرس قهوه‌ای زخمی به جوامع انسانی پیرامون اولویت امر بوده است.

ثانیاً بر اساس کالبدشکافی انجام شده از لاشه خرس‌های اشاره شده در خبر، نتیجه گیری شد که آنها بر اثر تصادف جاده‌ای گذشته، دچار مصدومیت شدید از نواحی مختلف بدن (سر و دست و پا) شده بودند و بر همه کارشناسان واضح و مبرهن است که هرگونه بیهوشی برای حیات وحش (خرس زخمی) که دارای استرس شدید بوده و خوی وحشی‌گری آن نیز به واسطه تصادف جاده‌ای تشدید شده است، نتایج مطلوب نداشته و مقیدسازی آنها به جهت جلوگیری از آسیب رسانی به جوامع انسانی پیرامون محل واقعه ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده است.

ثالثاً در زمان حضور در صحنه علاوه بر وسایل و داروهای بیهوشی، باکس و جعبه مقیدسازی نیز بوده و مراحل اجرای کار برابر پروتکل‌های مربوطه صورت پذیرفته لیکن شدت جراحت به حدی بوده که حیوان در حین انتقال به مراکز درمانی معتبر متاسفانه تلف شده‌ است.

فلذا اظهارات ضد و نقیض از سوی برخی رسانه‌ها در جهت تشویش اذهان عمومی و زیر سوال بردن تمام زحمات پرسنل خدوم محیط زیست که با تمام محدودیت‌ها از هر کوششی جهت جلوگیری از وارد شدن صدمات جانی و مالی به روستاییان دریغ نداشته و بر روی خرس‌ها، بیهوشی و درمان اولیه دامپزشکی معمول داشته اند، کاری ناصواب بوده که جلوگیری از این گونه اظهارات غیرکارشناسی، ضرورتی اجتناب ناپذیر و درخور تامل می‌باشد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
عجب دلایلی رو جور کرد و تحویل داد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست