بازدید 7385
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارش داد؛

پیشتازی کشاورزی ایران در حوزه مصرف آب در جهان/ شاخص بهره وری آب ایران، یازده برابر کمتر از کشور‌های توسعه یافته است

مصرف بی رویه آب در بخش‌های مختلف در ایران در کنار پدیده تغییر اقلیم و خشکسالی سبب شده تا شرایط کشور در حوزه منابع آب با اشکالات جدی رو به رو شود؛ وضعیتی که به تازگی و در قالب یک پژوهش جامع در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ابعاد نگران کننده‌ای از آن آشکار شده است.
کد خبر: ۱۲۰۱۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۸ 29 October 2023

پیشتازی کشاورزی ایران در حوزه مصرف آب در جهان/ شاخص بهره وری آب ایران ۱۱ برابر کمتر از کشور‌های توسعه یافته است

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از کارشناسان و متخصصان عقیده دارند با مدیریت صحیح و عادلانه منابع آب موجود، علاوه بر اینکه امکان کاهش پیامد‌های خسارت بار چالش‌هایی مانند تغییر اقلیم و خشکسالی وجود دارد، همچنین می‌توان از طریق این اقدام مسیر‌هایی تازه برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی و صنعتی فراهم کرد.

این واقعیت در حالی است که بررسی‌های دقیق درباره منابع و مصارف آب ایران نشان می‌دهد، وضعیت کشور در بسیاری از شاخص‌های مرتبط با بهره‌وری آب بحرانی است و لازم است در این خصوص اقدامات مدیریتی و کنترلی جدی‌تری اجرایی شود.

در همین رابطه، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به تازگی در گزارشی با عنوان «مفهوم‌سازی کل‌نگر بحران آب با استفاده از پویایی‌شناسی سیستم ها»، به موضوع شاخص بهره وری آب در کشور پرداخته و ضمن تاکید بر پایین بودن این شاخص در کشور به ضرورت‌های اصلاح آن پرداخته است.

در مقدمه این گزارش اشاره شده که بر خلاف تصور غالب، بحران آب ایران تنها ناشی از تغییرات اقلیمی نیست و سهم عوامل انسانی از جمله توسعه مصارف آب بر، وضعیت اقتصادی و معیشتی وابسته به آب، وضعیت صادرات – واردات، سطح زیر کشت، رشد جمعیت، امنیت غذایی در مشکل آبی کنونی کشور نسبت به عوامل طبیعی به مراتب بیشتر است.

این یعنی در هم تنیدگی عوامل و متغیر‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی، سبب شده هر یک از آن‌ها مستقیم و در وضعیتی کاملاً پویا بر بحران آب و خشکسالی کشور اثرگذار باشند.

کاهش ۲۹ درصدی آب تجدیدپذیر ایران با وجود کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها
بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌ها، مقدار آب تجدیدپذیر کشور در دوره ده ساله ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ نسبت به دوره بلند مدت پیش از سال ۱۳۸۵ با کاهش معنادار ۲۹ درصدی (معادل ۳۶ میلیارد متر مکعب در سال) رو به رو بوده است، در حالی که در این بازه زمانی، میزان بارندگی‌ها تنها ۱۲ درصد کاهش یافته بود.

همچنین از این کاهش ۳۶ میلیارد متر‌مکعبی، سهم هر یک از حوضه‌های آبریز درجه یک خلیج فارس و دریای عمان، فلات مرکزی، دریای خزر، دریاچه ارومیه، قره قوم و مرزی شرق به ترتیب ۶۰، ۱۹، ۹، ۵، ۴ و ۳ بوده است.

در ادامه این گزارش به شاخص‌های مهم منابع آب مانند شاخص وابستگی کشاورزی به منابع آب زیرزمینی، شاخص بهره‌وری آب، شاخص سرانه آب تجدیدپذیر، شاخص نسبت آب مصرفی به پتانسیل منابع آب اشاره شده و ضمن مرور کلی بر جزئیات مصرفی آب در این خصوص تلاش شده تا الگویی مشخص و جامع برای حل بحران آب ایران ارائه شود.

مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی سبب خواهد شد تا با افزایش شاخص تهدیدپذیری کشاورزی و به تبع آن امنیت غذایی از نوسانات از منابع آب زیرزمینی بیشتر می‌شود.

در واقع کسری مخازن دشت‌های کشور و شور شدن آن‌ها و مهاجرت مردم ساکن این نواحی و ایجاد توزیع جمعیتی نامتوازن از مواردی است که ارتباط این شاخص را با امنیت آبی و امنیت اجتماعی نیز روشن می‌سازد.

وابستگی دو برابری کشاورزی ایران به آب زیرزمینی نسبت به اروپا
جالب اینکه مقایسه شاخص وابستگی کشاورزی به منابع آب زیرزمینی در کشور‌های مختلف نشان می‌دهد مقدار این شاخص به طور معناداری در ایران بیشتر از سایر مناطق جهان است.

به عنوان مشخص در حالی که شاخص وابستگی کشاورزی به منابع آب زیرزمینی در قاره‌های آسیا، اروپا، اقیانوسیه، آفریقا و آمریکای شمالی به ترتیب ۳۸.۵، ۲۹.۵، ۲۴.۷، ۱۸.۳، ۴۵.۷ است، میزان این شاخص در ایران ۶۲.۱ درصد است.

پیشتازی کشاورزی ایران در حوزه مصرف آب در جهان/ شاخص بهره وری آب ایران ۱۱ برابر کمتر از کشور‌های توسعه یافته است

شاخص بهره وری آب ایران، یازده برابر کمتر از کشور‌های توسعه یافته
همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص بهره‌وری آب نیز در ایران از متوسط جهانی به مراتب کمتر است و در حالی که شاخص بهره‌وری آب در کشور‌های با درآمد بالا ۵۶ دلار به ازای هر متر مکعب آب شیرین و در کشور‌های با درآمد متوسط نیز ۱۱ دلار است، مقدار این شاخص در ایران تنها ۵ دلار است.

بررسی‌ها پیرامون شاخص سرانه آب تجدیدپذیر بر اساس شاخص فالکن مارک نیز حکایت از آن دارد که وضعیت اکثر حوضه‌های آبریز درجه یک کشور مانند دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم یا بحرانی است و یا با کم آبی مطلق رو به رو است.

در ارتباط با شاخص نسبت آب مصرفی به پتانسیل منابع آب که علاوه بر میزان آب تجدیدپذیر، مصارف آب را هم مد نظر قرار می‌دهد و یک شاخص مورد تایید سازمان ملل است، نیز بررسی‌ها بیانگر آن است که وضعیت منابع آب در ایران اصلاً در شرایط مناسبی نیست.

شاخص نسبت آب مصرفی به پتانسیل منابع آب ایران ۲۸ برابر اقیانوسیه
همچنین در حالی که شاخص نسبت آب مصرفی به پتانسیل منابع آب در کشور‌های آمریکای شمالی، اروپا، شرق و جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه به ترتیب ۲۰.۲، ۸.۴، ۳۰.۴ و ۲.۷ است، مقدار این شاخص در ایران بیش از ۷۵ درصد است که بیانگر شرایط بحرانی کشور است.

مستند به این گزارش، تحولات جمعیتی در ایران در تغییر نیاز به محصولات غذایی یا تولید محصولات صنعتی آب بر نقش موثر داشته است و در دهه‌های اخیر نیاز غذایی و صنعتی آب بر جمعیت از ظرفیت منابع آبی موجود برای تولید مورد نیاز فراتر رفته است.

این یعنی بر اساس روند کنونی منابع آب کافی برای پاسخگویی به نیاز‌ها وجود ندارد و در نتیجه لزوم تلاش برای ارتقای بهره وری در مصرف آب بیش از هر زمان دیگری امروزه اهمیت پیدا کرده است.

ضرورتی که باید در جریان آن نگاه به روند‌های کنونی مصرف آب تغییر کرده و با اعمال مدیریت تقاضا، افزایش بهره وری، توجه به تجارت آب مجازی و اصلاح ماموریت‌های استانی مخصوصاٌ در بخش آب کشاورزی و صنایع آب بر تغییر یابد.

این تغییرات باید در بر گیرنده‌ افزایش شفافیت، ایجاد نظام مشارکت مردمی، افزایش آگاهی عمومی از طریق آموزش و در نهایت استقرار نظام حسابداری آب و نظارت مستمر بر سه مولفه جمعیت، منابع آب و مصارف آب باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵۳
چشم و ابرو باید به هم بیایند!

آخر کدامیک از سیستگذاری های صورت گرفته در این مملکت مطابق با اصول علمی است، که حوزه آب یکی از آنه باشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
صد سال ثروت کشور بردیدکویر
و آزربایجان و کردستان هم تاراج کردید
حتی کشاورزی که سودش به خودتان میرسید نیز نابود کردید با عدم مدیریت آب و سدسازی مافیایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
منطقه ای در استان بوش هر وجود دارد در زمستان گندم و تابستان کنجد کاشته میشود یعنی در سال 24 ساعت اب از زمین استحصال میشود تقریبا 90 درصد صاحبان زمین کشاورزی پزشک ، مهندس ،وکیل بازنشسته و....میباشند وکارگران هم افاغنه هستند تعطیل نمودن این کشاورزی به کسی ضررنمی رساند
کما اینکه از نابودی منابع ابی منطقه هم جلوگیری میکند
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
همچون ۳ هرار سال پیش آبیاری مان غرقابی است

و همه دنیا بطرف آبیاری تحت فشار و گلخانه و قطره ای

و بازیافت فاضلاب شان رفتند و ما فقط شعار دادیم

و سد ساختیم و چاه عمیق زدیم و ۲۵۰ دشت از ۵۰۰

دشت پر ارزش مان را برای همیشه نابود کردیم و شعار دادن تعطیل نشد که نشد که نشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
خودکفایی در کشاورزی بزرگترین ضربه رو آب های زیر زمینی میزنه بعدشم الگوی نادرست مصرف درصنایع و هم چنین خود مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
بجاي پيشتازي... بفرماييد ناتواني در مديريت...بي عرضگي....بي كفايتي....
یعنی ممکنه این هم تقصیر دولت قبل باشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
دولت و مجلس و ق ق و نهادها جمعا حتا اوقاف و بنیادها که در امور کشاورزی دخالت دارند و مافیای آب و سد سازان همه و همه در شرایط فعلی مقصرند
هنوز فرونشست زمین در تمام کشور خود را بخوبی نشان نداده یک زلزله خاموش در کل کشور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
همه مقصرن
بنده مدیر آبی یک شهرستان هستم . یک کشاورز در حریم یکی از مسیل های خاکی هدایت سیلاب به خارج شهر ، شخم زده بود تا زراعت کند شکایت کردیم دادگاه حکم داد چون سالها از این مسیل استفاده نشده و متروکه است
!!لذا منع تعقیب
سیاست «خودکفایی» در تمام حوزه ها خصوصاً حوزه کشاورزی تیشه به ریشه منابع و زیرساختهای مملکت زده است. تمام آبهای رو و زیر زمینی به تاراج رفته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
کدوم خودکفایی که هرچی دانه روغن گندم وارد میشه
دیر شده برای این حرفها
خالی کردن منابع آبی ایران برای آبیاری هندوانه و خیار و گوجه فرنگی و پسته.... و صدور آن به کشورهای منطقه برای یک مشت دلار، ناشی از بی کفایتی مسئولان است.
وهمین یکی از عوامل اصلی خشکیدن دریاچه ارومیه ودهها دریاچه وتالاب و رود دیگر شده است. یکی از عوامل نابودی جنگلها وبیابانزایی وخیلی مشکلات زیست محیطی دیگرهم از نتایج عدم مدیریت صحیح منابع آبی است.
هه الان افتادید دنبال اب
هه
دیگه خیلی دیر شده
خیلی
متاسفانه مسئولین ما بجای اینکه نفت /گاز /سرب/روی / منگز/ ان/ زعفران/ قالی / خاک / استفاده از منابع توریستی را به دنیا صادر می کردند با دنیا سر دعوا داشتند به همین خاطر گفتند به هر قیمیتی که شده خودمان تولید کنیم اما نمی دانستند که چه می کنند شاید هم میدانستند و برایشان مهم نبوده است که بیشتر این می تواند صحیح باشد که برایشان ایران مهم نیست
وقتی کارها بدون برنامه ریزی اصولی و علمی انجام شوند نتیجه همین است، در همه حوزه ها به این وضع گرفتاریم چون تصمیمات بر اساس تصور غلط سیاسی کاری گرفته میشود غافل از اینکه سیاست درست تبعیت از علم و دانایی است
با سلام هیچ چاره ای نداریم بجز اینکه آب را به محصولات استراتژیک و محیط زیست اختصاص دهیم آنهم به اندازه ای که دچار بیلان منفی نشویم مابقی مایحتاج را باید با واردات تامین نمائیم متاسفانه در بخش نفت و گاز هم وضعیت بهتری نداریم منابع را براحتی دود میکنیم
مرکز پژوهشهای مجلس داره روی این موضوع کار میکنه مگه وزارت جهاد کشاورزی یه سازمانی به اسم سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نداره با 3 هزار نفر عضو هیات علمی پس اینا روی چه موضوعاتی تحقیقات و پژوهش انجام میدن احتمالا دارن روی آبیاری گیاهان زیر دریایی تحقیقات انجام میدن یا نه دارن روی کشت محصولات کشاورزی در کرات دیگر کار میکنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
خوب عوضش رییس این سازمان تحقیقات کشاورزی داره با دانشگاه مالزی تفاهم نامه مینویسه دانشجوی دکترا بفرسته برن مالزی دکترا بگیرن برگردن بیان بشینن پشت میز وبدون اینکه مزرعه رو ببینند وزبونم لال گردو خاک روشون بشینه کشاورزی مملکت رو مدیریت کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
اگه این مطالب صحیح باشه، نمی دونم باید با حال این وضع خندید یا گریه کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
البته رییس این سازمان که خودش هم از دانشگاه مامور شده به وزارت جهاد کشاورزی با دانشگاه پیام نور یه تفاهم نامه نوشته که نیروهای این دانشگاه درحال انحلال رو منتقل کنند به واحدهای سازمان یه هفت نفرشون اومدن تو مرکز ما که اصلا هم کارایی خوبی ندارند آقای وزیر اگر تصمیمی داری برای تغییرات در مدیران زود تر به فکر باش تا سازمان تحقیقات از بین نرفته ضمنا مدیران رو از همون داخل وزارت جهاد کشاورزی انتخاب کنید که نسبت به اون واحد تعصب داشته باشن وبرای پیشرفتش کاری انجام بدن نه برای حل مشکل دانشگاه پیام نور
با سلام

مطالبی که نوشتین سالها است که توسط خبرگان واساتید دانشگاهها بیان شده ولی اجرا نشده، مشکل کجا است:
-مسئولین کشور بدلیل اینکه تخصص لازم را ندارند عملا هیچ اقدامی انجام نداده اند.
-انتخاب مسئولین براساس تخصص آنها انجام نمیشود .(مشکل گزینش درایران یک مشکل اساسی است که حتی نمود آن درانتخابات ریاست جمهور و نمایندگان هم بخوبی مشخص است) مرحوم بازرگان چندین سال پیش به این مشکل اساسی اشاره کرده.
-اساتید دانشگاهها ونخبگان درمیان تصمیم سازان اصلی کشور جایی ندارند
-احراج اساتید دانشگاهها ونخبگان از دانشگاههابدلیل اختلاف فکری با مسئولین.
-خروج نخبگان از کشور بدلیل رفتار نامناسب مسئولین ومشکلات سیاسی،اقتصادی،فرهنگی
با همین دست فرمون برید جلو تا 5 ساله دیگه مجبورید بشکه بشکه نفت و پهباد و موشک به ترکیه بدید یه شیشه اب خوردن ازش بخرید
پاسخ ها
نصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
سلام واقعا گل گفتی و خیلی خوشبینانه ،شاید زودتر هم به این مصیبت دچار بشیم ، البته اینها مسئولین مدعی هستند موشک می سازند که بزنند به کویر چشمه آب فواره بزنه ،
تابناک پیشتاز ی یک فعل مثبت است در حالی که نشان از اوضاع اسفبار وضعیت مصرف آب در کشاورزی است .
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
پس تازی خوبه؟
بجای اینکه پول مملکت رو خرج کارای چرت و پرت و بی فایده کنید سیستم کشاورزی و صنعت رو بروز کنید...

البته بروز رسانی صنعت و کشاورزی برای خیلی از حضرات ضرر هست برای همین دوست دارن بودجه جاهای بی خودی تلف بشه.... تا ساختار سیاسی منطقی و عاقلانه نباشه و یک عده بی حساب و کتاب هر کاری بخوان بکنن هیچ چیزی قابل اصلاح نیست... نه کشاورزی، نه صنعت، نه اقتصاد ...

حضرات هم دو دستی چسبیدن به صندلیهای قدرت و تا لحظه ای که حضرت عزراییل از راه برسه ول کن نیستن... تا ساختار سیاسی اصلاح نشه و فساد آشکار و علنی در کشور وجود داشته باشه... همین بساط هست و هر روز بدتر میشه... کو گوش شنوا؟؟؟؟؟ حرص قدرت پایان نداره وگرنه راه حل موجوده و پولش هم هست (البته اگر یه ذره سهم آقازاده ها رو کمتر کنید و یه سهمی هم برای رعیت بیچاره در نظر بگیرید.)
سالهای سال است که مشکلات مطرح میشوند اما دریغ از راه حل. مشکل این است..
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
توسل به نماز باران
کارهای عقب مانده زیادی وجود دارد که نیاز به تلاش آگاهانه زمانبر دارد. نخست آنکه در این زمینه باید فرهنگ سازی انجام شود. و البته قبل تر از آن مدیران لایق و کاربد باید در راس امور باشند. در استان گلستان از عمق بالای 200 متر آب را بیرون می کشند و برنج تولید می کنند. اختلاف درآمد شالی با دیگر محصولات از اصلی ترین دلایل اینکار است. پس سیاست های کل کشوری هم باید به دقت تنظیم گردد. باید از خود بپرسیم آیا هر روشی که منجر به درآمد بیشتر می شود الزاماً باید انجام شود؟ به هر قیمتی؟ در واقع ما گور خودمان را می کنیم. تا چند سال دیگر که تشت آبهای زیر زمینی که حاصل قطره قطره جمع شدن هزاران سال بود تمام شود. کاسه چه کنم چه کنم دست می گیریم. همین الان اگربجنبیم به اندازه کافی دیر شده است. اصلا مهلت تعلل نداریم. قوانین سخت گیرانه باید وضع شود. فرهنگ قناعت باید ترویج شود. وفاق ملی سرلوحه زندگی قرار گیرد. مدیران مدیرام مدیران لایق راس امور باشند. آدمهای کوتوله از جلسات تصمیم گیری حذف شوند. اگر اینکارها خیلی زود انجام شود هنوز می توان به آینده امیدوار بود.
تابناک که نظرات منو هیچ وقت چاپ نمیکنی لعنت بر شما.
قبل از هر مطلب دیگری باید بپذیریم در دنیای صنعت و تکولوژی و بخشهایی از فرهنگ جز کشورهای عقب مانده هستیم و از دلخوشی صِرف به بزرگان و مفاخر قدیم دست برداریم . اگر این مطلب را با گوشت و استخوان درک کنیم آنوقت چشمها و مغزهای بیداری برای تنظیم قوانین راه گشا فعال خواهند شد و صد البته از دستهای پنهان استکبار برای تشویق به عقب ماندگی کشور بهتر و بیشتر رونمایی خواهد گردید
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
کوروش و داریوش و فردوسی و... بچسب و حال را رها کن! هنر نزد ایرانیان است و بس!!!ا
وقتی ادمهای بی سواد میشوند رئیس و ....شما توقع داشتید معجزه بشود؟!
دیگه این حرف مفته
یک بنده خدایی چند سال پیش همین ها رو به شما گفت ولی به جرم جاسوسی قصد بازداشتش رو داشتید.الان به حرفاش رسیدید!!!!
پس این قله، قله که حاکمان می گویند کجاست؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
دماوند
این تحقیقات یک مولفه مهم در این مقایسه رو در نظر نگرفته و آن هم میانگین دمای سالانه در ایران هست که باعث می شود تولید محصولات کشاورزی مخصوصا محصولات با مصرف آب بالا در کشور ما مصرب آب بیشتری نصبت به کشور دیگر با همین میزان تولید داشته باشه . راهکار اون هم مدیریت تولید و حتی واردات محصولات مورد نیاز و صادرات محصولات به صرفه مخصوصا انگور هست
کاملا معلومه از عکس داد میزنه شاخص مصرف اب در ایران صدبرابر کشورهای پیشرفته دروغ ممنوع زشته این همه دروغ
وقتی یک مشت بی سواد می شوند وزیر و وکیل نباید بیشتر از این انتظار داشت آیا شما برای کشاورزان کاری انجام داده اید که انتظار معجزه دارید؟ ایا به کشاورزان اموزش داده اید؟ ایا محصولات با پایه دیم یا کم آب را تولید یا وارد کشور کرده اید؟ آیا ادوات کشاورزی مدرن و بروز کشاورزی را وارد کشور کرده اید؟ قطعن پاسخ خیر هست
فقط با موشک وپهپاد نمیتونیم قدرتمند بشیم .در وحله اول باید کلیه مایحتاج خود را در داخل تهیه کنیم وبعد صادرات وغیره
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
وهله
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
تولید کلیه مایحتاج در داخل این بلا را سرمان آورده است. ما لزوما نباید همه مایحتاج را در داخل تولید بکنیم بلکه باید محصولاتی تولید بشود که در آنها مزیت وجود دارد و صرفه اقتصادی دارد و موجب تخریب محیط زیست نمی شود بقیه را باید وارد کنیم.ا
کارشناس و کارمند بیسواد کشاورزی و حرص و طمع کشاورزان عزیز و بی برنامه گی و عدم برخورد با حفر چاه ها دست به دست هم میده میشه این. یعنی نابودی محیط زیست کشور
تمام این داستانسرایی ها و برنامه ریزی ها در بخش کشاورزی و مصرف آب زیاد فقط یک علت داره نبود لوازم و ادوات کشاورزی مدرن و به روز !
شعار غلط خودکفایی در همه چیز و نگاه‌ آرمانی به مقوله پیچیده و کاملا تخصصی توسعه در ایران بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و جغرافیایی و فرهنگی کشور موجب شده تمام منابع طبیعی آسیب جدی ببیند. کدام کشور توسعه یافته را می بینید که تلاش کرده برای توسعه پایدار در هر زمینه ای خودکفا شود و به اصطلاح سیاست گذاران نابلد ایرانی روی پای خود بایستد!!! هنوز هم در این بحران و فاجعه سیاست گذاری غلط با همین نگاه ادامه دارد چرا که نمی خواهند بپذیرند روش مملکت داری اشتباه و فاجعه بارشان موجب تداوم تحریم و انزوای مملکت و نابودی ملت و کشورمان شده است.
وزارت جهاد کشاورزی ووسایر وزرات خونه های دیگه مشغول چه هستند؟؟
آیا گوش شنوا و چشم بینایی هم در ایران وجود دارد که اینگونه گزارشات را ببینند و برای آن چاره اندیشی فوری بکنند,؟!
آیا با مدیریت نادان و نالایق مملکت می توان کارهای عمران و آبادی هم انجام داد و یا فقط تخریب و غارت حاکم خواهد بود کما فی السابق؟!!!
داستان خشکسالی.ایجاد سدهای غیر کارامد.د۷الت مستقیم وبدون اگاهی در حوضه های ابریز.عدم انتقال اب از دریاهای شمال وجنوب.وبنزین بیکیفیت.وهزاران مشکل مدیریتی کار را به اینجا رساند.کشاورز ایرانی داره غذای ۱۰۰ ملیون نفر را روزانه تامین میکند واین پژوهش فقط برای دست بردن به جیب کشاورزه.ولی غافلند که این جیب مدتهاست خالی شده
لعنت به مدیران غیر متخصص که اینگونه آبهای زیر زمینی و به فنا میدن
سلام , بحران آب یک بلایی این این کشور در بیاره که از عراق و سوریه و یمن ومیانمار بدتر بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست