بازدید 2102

لاریجانی نیامد، باهنر لیدر میانه‌روها می‌شود؟

جامعه و جریانات سیاسی هر اندازه نیز نسبت به انتخابات پیش‌رو نگاه‌های متفاوتی داشته باشند و به واسطه برخی مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف انتخابات را نه چندان مهم تلقی کنند، اما باز هم نیم نگاهی به صندوق رای و موفقیت در انتخابات دارند.
کد خبر: ۱۲۰۰۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲ 26 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه آرمان ملی، چه اینکه بسیاری از ساز و کار پیش ثبت نام انتخاباتی انتقاد می‌کردند، اما پس از چندی مشخص شد که افراد زیادی در پیش ثبت نام شرکت کردند و آنطور که احمد وحیدی وزیر کشور گفت از همه جریانات سیاسی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان گرفته تا معتدلین و مستقلین در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. ثبت نام اصلی انتخابات نیز از ۲۷ مهرماه آغاز و تا پایان ساعت ۱۸ دیروز به مدت ۷ روز کاری ادامه داشت و طبق گفته اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور ۲۴۸۲۹نفر در انتخابات به طور قطعی ثبت نام کردند.

این در حالی است که نگاهی به اردوگاه متشتت و چند دسته اصولگرایان نشان می‌دهد که هر کسی علم استقلال برداشته و به ارائه لیست جدا می‌اندیشد. جبهه پایداری، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب «شانا» شورای وحدت اصولگرایان، شبکه راهبردی یاران انقلاب«شریان» و احزابی چون جامعه اسلامی مهندسان، حزب مؤتلفه و... مجموعه‌هایی هستند که بدشان نمی‌آید در نوعی وزن‌کشی جایگاه خود در این جریان را بسنجند.

چیزی که اتفاقا بسیاری از فعالان اصولگرا نسبت به آن هشدار می‌دهندکه باعث شکست اصولگرایان در انتخابات خواهد شد. از سوی دیگر میانه‌روهای اصولگرا را داریم که به نظر می‌رسد در اندیشه ائتلاف با معتدلین هستند. کسانی که مرزبندی مشخصی با تندروهای این جریان دارند و درصددند تا با نقش‌آفرینی در انتخابات پیش‌رو از تکرار مجلس یازدهم و ورود تندروها به مجلس جلوگیری کنند. نمونه این تحرکات را نیز می‌توان در ثبت نام‌های انتخاباتی میانه‌روها دید.

جایی که چهره‌ای مثل محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری کاندیداتوری پس از ۲ دوره غیبت می‌خواهد دوباره در مجلس دوازدهم تاثیرگذار باشد. روابط عمومی جامعه اسلامی مهندسین نیز با تأیید این خبر از آغاز به کار مجدد حساب کاربری محمدرضا باهنر در شبکه اجتماعی ایکس خبر داده است. هر چند که طی چند وقت اخیر تا قبل از پیش ثبت نام‌ها صحبت از نقش‌آفرینی علی لاریجانی نیز در انتخابات بود که در نهایت با عدم ثبت نام وی مشخص شد که لاریجانی برنامه‌ای برای انتخابات مجلس ندارد و اگر هم باشد طیف اطرافیان و حامیان وی در انتخابات حاضر خواهند بود.

چنانکه منصور حقیقت‌پور چهره نزدیک به علی لاریجانی درباره احتمال ائتلاف لاریجانی و روحانی در انتخابات آتی مجلس گفت: «من فکر نمی‌کنم چنین ایده‌ای در ذهن لاریجانی باشد که بخواهد با کسی ائتلاف کند. لاریجانی دوستان را تشویق می‌کند که در انتخابات ثبت نام کنند و پای صندوق بیایند. اما اینکه او بخواهد یک لیست پنهانی داشته باشد اصلا اینطور نیست.» حال مشخص نیست که اصولگرایان چه میانه‌روها و چه سایرین چه رویکردی اتخاذ خواهند کرد تا اینجای کار آنچه مسلم است احتمال حضور ائتلافی میانه‌روها با معتدلین یا حضور مستقل در انتخابات وجود دارد. چه اینکه حسن بیادی دبیر کل حزب آبادگران جوان اخیرا گفته « در انتخابات آتی به‌صورت مستقل با حفظ رفاقت با گروه‌ها و ائتلاف‌های سیاسی به رقابت صادقانه و سالم خواهیم پرداخت.»

حضور چهره‌های معتدل را به فال نیک می‌گیرم

یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص شرایط اصولگرایان معطوف به انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: اردوگاه اصولگرایان بزرگ است که در برخی انتخابات به وحدت رسیده و در برخی به وحدت نرسیدند. در این دوره هم باید منتظر باشیم و ببینیم در نهایت چه می‌شود. جمع کردن نظرات این طیف‌های مختلف برای این انتخابات شاید قدری مشکل باشد و این اتفاق شاید به سختی بیفتد و برخی اتفاق نظر با بقیه اصولگرایان نداشته باشند.

ناصر ایمانی به «آرمان ملی» گفت: این نکته هم قابل توجه است که در یک انتخابات الزاما همه طیف‌های یک جریان سیاسی با هم قدری مشکل است و نباید وحدت را به این معنا بگیریم که صد درصدی است و ممکن است که در یک جناح ۸۰ درصدی اجرا شود.

وی در خصوص ثبت‌نام برخی چهره‌ها مثل محمدرضا باهنر در انتخاب مجلس بیان کرد: اینکه برخی از چهره‌ها و جریان‌های سیاسی اصولگرا در این دوره فعال‌تر هستند را به فال نیک می‌گیرم این هم صحنه سیاسی را شاداب‌تر می‌کند و هم اینکه باعث می‌شود مجلسی یکسویه از یک جناح سیاسی تشکیل نشود و افراد معتدل‌تر و سابقه‌دارتر هم در انتخابات حضور پیدا کنند.

ایمانی تصریح کرد: یک جریاناتی در اصولگرایان داریم که به لحاظ سیاسی قدری تندرو محسوب می‌شوند و امیدوار هستیم که اینها نتوانند صحنه گردان انتخابات باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست