بازدید 1416

ماه چند میلیون سال پیرتر شد!

دانشمندان اعلام کردند ماه میلیون‌ها سال پیرتر از آن چیزی است که تصور می‌شد.
کد خبر: ۱۲۰۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴ 25 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، گمان می‌رود که ماه کمی پس از زمین، حدود ۴.۴ میلیارد سال پیش و زمانی که منظومه شمسی جوان بوده شکل گرفته است. مطالعه جدید دانشمندان روی دانه‌های ریز «زیرکُن» نشان می‌دهد که ماه حتی ۴۰ میلیون سال قدیمی‌تر از آن چیزی است که ما فکر می‌کردیم.
 
تیمی به سرپرستی «جنیکا گریر» زمین شناس، در دانشگاه گلاسکو، می گوید که این بدان معناست که ماه حداقل ۴.۴۶ میلیارد سال سن (سن زمین ۴.۵۴ میلیارد سال است) دارد.
 
«فیلیپ هک» کیهان‌شناس از موزه فیلد و دانشگاه شیکاگو می‌گوید: کریستال‌های زیرکُن قدیمی‌ترین جامدات شناخته شده‌ای هستند که پس از بیگ بنگ به وجود آمده‌اند و از آنجایی که می‌دانیم این بلورها چقدر قدیمی هستند، به عنوان شاهدی برای گاهشماری قمری عمل می کنند.
 
دقیقاً مشخص نیست که ماه چگونه و در چه زمانی شکل گرفته است، اما وجود برخی عناصر خاص حاکی از منشأ زمینی حکایت دارد.
 
کریستال‌های زیرکن یک راه عالی برای ردیابی سن یک نمونه هستند، زیرا شکل‌گیری آن‌ها متفاوت است. بلورهای زیرکن هنگام شکل گیری دارای اورانیوم هستند. با گذشت زمان، اورانیوم رادیواکتیو موجود در زیرکن با سرعت بسیار خوبی به سرب تجزیه می شود. دانشمندان می توانند نسبت اورانیوم به سرب در یک بلور زیرکن را بررسی و با دقت بالایی تعیین کنند که این زیرکن در چه مدت زمانی تشکیل شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست