بازدید 5673

زیبایی‌های زبان فارسی مسحورکننده است

یک فارسی‌آموز هندی گفت: من دوست داشتم یک زبان خارجی را به عنوان زبان دوم بخوانم اما زمانی که با فارسی آشنا شدم، من این زبان را انتخاب نکردم و حقیقت این است زیبایی‌های فارسی مرا دلبسته و مجذوب خود کرد.
کد خبر: ۱۱۹۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱ 21 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، سابقه زبان فارسی در هند تقریباً هزار سال است و فارسی، زبان علم و ادب و برای چندین قرن نیز  زبان رسمی این کشور بوده است. جالب است فارسی در دوره غزنویان به هند راه یافت و با تأسیس امپراطوری گورکانیان در هند به اوج پیشرفت خود رسید و برای سده‌های متمادی زبان شیرین فارسی زبان رسمی و دیوانی این کشور شد. شاعران بزرگی چون «بیدل» و «امیرخسرو دهلوی» به فارسی شعر گفته‌اند و بخش‌های زیادی از تاریخ، فرهنگ و ادبیات شبه‌قاره هند به این زبان نگاشته شده‌ است. علاقه به زبان فارسی صد البته در اشعار، کتیبه‌ها و آثار علمی و فرهنگی کشور هند نیز مشهود است و هم‌اکنون ایالت‌های مختلفی در هندوستان، جزو پررونق‌ترین مقاصد آموزش زبان فارسی در جهان به شمار می‌آیند.

به تازگی بنیاد سعدی به عنوان متولی آموزش و نشر زبان فارسی در خارج از مرزهای ملی، میزبان 13 نفر از فارسی‌آموزان هندی در مقطع دکتری شده است.

«نیتو باسکر» که لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته زبان فارسی گرفته و اکنون دانشجوی دکتری زبان فارسی است، یکی از همین مهمانان است که در گپ‌وگفتی صمیمی در خصوص دلایل حضورش در سفر به تهران می‌گوید: من دوست داشتم که یک زبان خارجی را به عنوان زبان دوم بخوانم و زمانی که با زبان فارسی آشنا شدم زیبایی‌های این زبان مرا جذب کرد.

یادگیری فارسی را انتخاب نکردم، زیبایی‌های این زبان مرا مجذوب کرد

وی ادامه داد: در ابتدا به اینکه تا مقطع دکتری زبان را ادامه بدهم، فکر نمی‌کردم اما هر چقدر جلوتر رفتم، شیرینی این زبان برای من بیشتر شد و باعث شد تا علاقمند شوم دکتری این رشته را هم اخذ کنم. به راستی من یادگیری فارسی را انتخاب نکردم و این زیبایی و قابلیت‌های هنری این زبان بود که مرا مسحور و مفتون خودش کرد.

اشعار پارسی سرمایه گرانسنگ ایرانیان است

دانشجوی دکتری زبان هندی شعرهای فارسی را بی‌بدیل توصیف کرده و بیان کرد: قطعاً بخش مورد علاقه من از زبان و ادبیات فارسی «شعرهای فارسی» است و در این زمینه از حافظ مولوی و فردوسی شعر می‌خوانم و به این شعرها علاقه زیادی دارم. شعر نو ایران هم برای من جذاب بوده و شعرهای نیما یوشیج را دوست دارم. در عصر حاضر که بسیاری ملاک ملائت یک کشور را آمار و شاخص‌های اقتصادی قلمداد می‌کنند بنظر سرمایه واقعی و ابدی ایرانی‌ها شعر پارسی و شخصیت وجودی شعرای بلندآوازه این کشور باستانی است.

ایران از بهترین کشورها برای زندگی است

باسکر گفت: این نخستین بار است که به ایران می‌آیم و این تجربه برای من بسیار هیجان‌انگیز است؛ ایران کشوری با یک عقبه فرهنگی غنی است. برخورد ایرانی‌ها با غیرایرانی‌ها در کمال احترام است و از همین رو من ایران را یکی از بهترین کشورها برای زندگی می‌دانم.

نسخه‌های اصیل فارسی در هند نادر هستند

وی درباره میزان دسترسی به منابع فارسی در هند توضیح داد: دسترسی به نام منابع فارسی در کشورمان وجود دارد اما برخی از نسخه‌ها و به ویژه نسخه‌های خطی اصیل تنها در ایران یافت می‌شوند. کتاب‌هایی که در سبک هندی نوشته شده به آسانی در کشور ما یافت می‌شود اما کتاب‌های کهن و کتاب‌های سبک خراسانی در هند بسیار نادر هستند.

مشتاق یادگیری نستعلیق فارسی هستم

فارسی‌آموز هندی در پایان یادآور شد: درخواستی که از مسئولین بنیاد سعدی داریم این است که در مدت برگزاری دوره دانش‌افزایی برای ما امکان دسترسی به کتاب‌های خطی و یا نسخه‌های الکترونیکی آنها را فراهم شود. افزون بر این موضوع خطاطی و خط نستعلیق فارسی نیز مورد علاقه بسیاری از ما فارسی‌آموزان است و علاقه بسیار داریم طی مدت حضورمان در تهران جدای از کلاس‌های درسی که برای ما برگزار می‌شود، به مسئله آموزش خط نیز پرداخته شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۱۰
زبان تاحیکی از زیر شاخه‌های زبان عربی و هندی است
با احترام به تمام زبان ها و گویش های بومی، انصافا و بدون تعصب باید گفت زبان فارسی با وجود نقاط ضعفی که دارد، یک گنجینه غنی و ارزشمند انسانی و جهانی است که متاسفانه خودمان قدرش را نمی شناسیم.
غزنویان ، سلجوقیان و مغولها زبان فارسی رو زبان رسمی کردن و به خیلی از کشورها این زبان رو غالب کردن ولی نمیدونم چی شد آذربایجان فارس رو مغول و ترک کردن
دلبندم نسل جدید انچنان جنایت و خیانتی در حق زبان فارسی کرده اند که هیچ ملیتی با ادبیات خود نکرده اند.
بله خیلی زیباست 60درصد عربی بقیه انگلیسی وتورکی
والا ما که زیبایی ندیدیم
زیبایی فقط در انگلیسی و آلمانی و فرانسویه
?????????زبان فارصی??????؟؟؟؟؟؟از کی چندمین لهجه ای ناقص زبان عربی شده زبان???????لهجه ای فارصی ۹۲درصد مشتق شده از عربی و تورکی و هندو هستش مابقی کلمات فرانسوی انگلیسی المانی و روسی میباشد و رسم الخط این لهجه ای بسیار ناقص و عقیم نیز عربی میباشد .
کاش برخی این موضوع را درک میکردند انهای که کمر به نابودی فرهنگ وزبان ایرانیان بسته اند
من از بیگانگان هرگز ننالم که هرچه کرد با من اشنا کرد
درود بر روان فردوسی پاکزاد که این زبان را حفظ کرد
هلا ای بزرگ خردمند وراد درودم زجان بر روان توباد
فارسی زبان عقیم مقاله ای از دکتر محمدرضا باطنی اصفهانی در سایت بی بی سی فارسی.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
توی اون مقاله ساخت افعال رو عقیم دونسته نه زبان رو. زبان ناقص تو عقیم هست که حتی یک اثر مهم ادبی از صدسال گذشته ندارید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست