بازدید 2263
۱

تأثیر جنگ حماس و رژیم اسرائیل بر قیمت هر بشکه نفت

یک کارشناس در حوزه اقتصاد گفت: قیمت نفت به دنبال سیاست‌های نادرست برخی کشورها در حال کاهش بود تا آنکه جنگ در فلسطین اشغالی پیش‌آمد؛ پس از این مسئله قیمت نفت باز رشد کرد.
کد خبر: ۱۱۹۸۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰ 16 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، احسان پورمهابادیان، کارشناس اقتصاد درباره منابع درآمدی ایران در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: مهم‌ترین منابع درآمدی ایران به صورت عمده نفت، پتروشیمی و صنایع فلزات اساسی است. تأثیر درآمدزایی دولت بر مردم آن است که در صورت افزایش این درآمد دولت دست بازتری برای هزینه و تأثیر بر اقتصاد کشور دارد. هرچه بتوانیم از صادرات درآمد بیشتری داشته باشیم اقتصاد بهتری خواهیم داشت؛ طی دو سال اخیر با جنگ روسیه، نرخ نفت و فولاد تغییر پیدا کرد چرا که این کشور از بزرگ‌ترین صادر کننده‌های نفت و فولاد است.

وی افزود: اخیراً در حوزه انرژی و فولاد اتفاقاتی افتاد چرا که روسیه به عنوان یکی از ۵ کشور برتر تولید کننده فولاد در دنیا، عوارضی را برای صادرات فولاد وضع کرد به طوری که قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان افزایش یافت. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد قیمت مصرف کننده نیز افزایش می‌یابد. صادر کننده‌های ما نیز به دنبال این مسئله می‌توانند ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشند.

او درباره شرایط حوزه انرژی اظهار کرد: تمامی کالاهای دنیا بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شوند؛ زمانی که عرضه بالا باشد و تقاضا پایین قیمت‌ها کاهش می‌یابند اما زمانی که روند برعکس باشد شاهد افزایش قیمت هستیم. زمانی که کشور تحریم شد سهم ما در بازار اوپک کاهش یافت اما توانستیم طی سال‌های اخیر سهم خود را پس بگیریم و به جای خود بازگردیم. اکنون قیمت نفت بر اثر سیاست‌های تولید نفت اوپک به ۹۰ دلار برای هر بشکه رسید.

وی افزود: به دنبال سیاست‌های نادرست برخی کشورها قیمت نفت در حال کاهش بود تا آنکه جنگ در فلسطین اشغالی پیش‌آمد؛ پس از این مسئله قیمت نفت باز رشد کرد. نوسان برخی از ارزها مانند رژیم صهیونیستی به واسطه پشتیبانی کشورهای از این رژیم اشغالگر از لحاظ اقتصادی کم است. با این وجود در این جنگ ما شاهد نوسان بی‌سابقه‌ای در افت ارزش آن بودیم.

پورمهابادیان درباره کوریدور تعریف شده توسط آمریکا و عربستان اظهار کرد: مسیرهای عبور و مرور کالا و انرژی دو پایه اساسی دارند؛ اول این مسیر باید امن باشد و در مرحله دوم هزینه آن باید کم باشد. اگر کالاها در مسیر امنیت نداشته باشند هزینه آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. روند عاقلانه آن است که افراد امن‌ترین مسیر را در نظر بگیرند. به دنبال دشمنی‌هایی که با ایران وجود دارد کشورهایی مانند آمریکا و عربستان مسیری از جنوب خلیج‌فارس ترسیم کردند که بسیار پرهزینه است. می‌توان گفت این مسیر ۲۰ درصد هزینه بیشتر نسبت به مسیر درون ایران به همراه دارد. این مسیر همچنان هیچ جاده‌ای ندارد و در مرحله فرضی قرار دارد.

کارشناس اقتصاد ادامه داد: اکنون با جنگ فعلی رژیم صهیونیستی، احتمال شکل‌گیری این کوریدور کاهش پیدا کرده چرا که این رژیم نیز در مسیر زمینی آن قرار داشت. مسیر منطقی مسیرهایی هستند که مانند جاده ابریشم عقلای سالیان پیش از آن استفاده می‌کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چرت و پرت گفته اسراییل و دلار نابود بشه به نفع همه کشورهاست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست