بازدید 4686

سوئد برای عضویت در ناتو شرط گذاشت!

رسانه‌های سوئد امروز (جمعه) به نقل از وزیر دفاع این کشور گزارش دادند که سوئد عضویت خود در ناتو را شرط ارسال احتمالی جنگنده به اوکراین عنوان کرده است.
کد خبر: ۱۱۹۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵ 06 October 2023

به گزارش تابناک، ایسنا نوشت: وزیر دفاع سوئد اعلام کرد که یکی از شروط ارسال جنگنده‌ از این کشور به اوکراین، موافقت ناتو با عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی است.

این در حالی است که سوئد چندی پیش، از چهاردهمین بسته حمایت نظامی خود برای اوکراین به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار خبر داد.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را ارائه کردند که به تایید تمامی اعضای آن بستگی دارد. ترکیه اما شروطی داشت؛ از جمله اینکه این دو کشور منطقه نوردیک از فعالان کُرد و حامیان پ‌ک‌ک حمایت نکرده و افراد مظنون را به ترکیه بازگردانند. با این حال، مذاکرات چندجانبه با پستی بلندی‌های زیادی مواجه شد. در ۳۱ مارس ۲۰۲۳ درخواست فنلاند به تایید تمام اعضای این اتحاد نظامی رسید؛ اما سوئد هنوز منتظر موافقت مجارستان و ترکیه است.

اما از سوی دیگر، آنکارا هم دریافت جنگنده‌های اف-16 از آمریکا را شرط موافقت خود با عضویت سوئد در ناتو عنوان کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اخیراً با بیان اینکه دولت آمریکا موافقت کنگره این کشور با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ را به موافقت آنکارا با عضویت سوئد در ناتو منوط کرده، گفت: حرف من این است که اگر شما کنگره دارید، ما هم پارلمان داریم.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: اگر آن‌ها (واشنگتن) به وعده خود عمل کنند، ما هم به وعده خود (برای موافقت با عضویت سوئد) عمل خواهیم کرد. پارلمان ترکیه حرف آخر را درباره عضویت سوئد در ناتو خواهد زد.

ترکیه در اکتبر ۲۰۲۱ خواستار خرید چندین جنگنده آمریکایی اف-۱۶ به ارزش کلی ۲۰ میلیارد دلار و همچنین ۸۰ کیت به‌روزرسانی برای جنگنده‌های فعلی خود شد. مقامات عالی‌رتبه کنگره آمریکا با فروش این جنگنده‌ها مخالفت کرده‌اند؛ اما گزارش‌ها حاکی از آن است که در صورت موافقت آنکارا با عضویت سوئد، بهبود روابط با یونان و حفظ فاصله با روسیه، کنگره آمریکا با این فروش موافقت خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار