بازدید 15271
۸

سازمان دامپزشکی : هر ۱۰ تهرانی یک سگ خانگی دارد

علاقه زیادی برای نگهداری سگ و گربه در میان مردم ایران ایجاد شده و این علاقه هر روز بیشتر می‌شود. به‌طوری که براساس آمار سازمان دامپزشکی کشور فقط در تهران، به ازای هر ۱۰نفر، یک سگ شناسنامه‌دار و به ازای هر ۱۴تهرانی یک گربه در خانه‌ها نگهداری می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۶۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹ 02 October 2023

به گزارش تابناک، همشهری نوشت: همزمان با افزایش میل نگهداری از حیوانات خانگی اما، فرهنگ نگهداری از حیوانات در کشور ایجاد نشده و معضلات و آسیب‌های نگهداری بی‌ضابطه سگ و گربه در خانه‌ها به‌مراتب بیشتر از کشور‌های صدرنشین نگهداری از حیوانات خانگی است. باز هم جالب است بدانید براساس آمار وزارت بهداشت کشور، آمار سگ‌گزیدگی توسط سگ‌های خانگی و دارای سرپرست در کشور حدود ۱۰برابر بیشتر از سگ‌های بلاصاحب است. عملکرد انفعالی برخی سازمان‌ها و نهاد‌ها و نبود قوانین لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی در ایران مشکلات را بیشتر کرده است.

در یک نمونه، سگ گردانی بی‌ضابطه فضا‌های عمومی شهر‌ها را به توالت حیوانات خانگی تبدیل کرده است. این در حالی است که در کشور‌های اروپایی، جریمه‌های سنگین برای جمع‌آوری نکردن فضولات حیوانات خانگی از سوی صاحبان در فضا‌های عمومی درنظر گرفته می‌شود. این جریمه در انگلستان تا هزار پوند و در آلمان تا هزار یورو می‌رسد. در کشور آلمان که عنوان صدرنشینی نگهداری از سگ‌های خانگی در اروپا را دارد، صاحبان حیوانات خانگی و سگ‌ها باید برای نگهداری از این حیوانات در خانه، سالانه تا ۵۰۰یورو عوارض پرداخت کنند. در ایران، اما نبود قوانین و ضوابط نگهداری از حیوانات خانگی به‌ویژه سگ و گربه، مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

جریمه سنگین برای سگ گردانی در اماکن ممنوعه
یک کارشناس مستقل محیط زیست و حیات‌وحش درباره هزینه‌های گزاف نگهداری بدون ضابطه سگ‌های خانگی می‌گوید: «سالانه ۹میلیون یورو برای واردات واکسن هاری در ایران هزینه می‌شود. اما ایران هنوز در رتبه سوم مرگ‌ومیر ناشی از بیماری هاری است. دلیلش هم نبود قوانین مشخص درباره نحوه نگهداری از حیوانات خانگی است. در نبود چنین قوانینی نمی‌توان کنترل و مدیریتی بر نگهداری و کنترل این حیوانات در خانه‌ها داشت.»

مهدی نبی‌یان توضیح می‌دهد: «آلمان که سگ دوست‌ترین کشور اروپایی است، قوانین سخت و دقیقی برای نگهداری از حیوانات خانگی به‌ویژه سگ دارد و محدودیت‌های فراوانی نیز برای سگ گردانی در اماکن عمومی پیش‌بینی شده است. اما سگ گردانی بدون محدودیت در اماکن عمومی ایران رایج است. دوستداران حیوانات در آلمان برای نگهداری از سگ در خانه باید مجوز‌های مختلف از شورای شهر و سازمان‌های متولی دریافت کنند. بازرسان نیز پس از اطمینان از امکانات متقاضیان نگهداری از سگ و تمکن مالی افراد و برخورداری از متراژ خاص خانه‌ها براساس نژاد سگ‌ها، مجوز نگهداری از حیوان خانگی را صادر می‌کنند.»

او می‌افزاید: «در برلین که بیشترین جمعیت سگ‌های خانگی اروپا را دارد، این حیوان کالای لاکچری محسوب می‌شود و صاحبان سگ‌ها باید علاوه بر بیمه کردن حیوان تا ۲ میلیون یورو، عوارض نگهداری آن‌را نیز به شهرداری‌ها پرداخت کنند. در ایران نیز می‌توان با تدوین قوانین لازم و تعیین سالانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰میلیارد تومان، عوارض نگهداری از حیوانات خانگی گرفت و این درآمد را صرف اقدامات مختلف نظیر فرزندآوری، ساخت بوستان‌های مخصوص، فرهنگسازی و... کرد.»

نبی‌یان می‌گوید: «در بسیاری از کشور‌ها سگ گردانی و تردد افراد با سگ‌هایشان در فاصله چند صدمتری مدارس، پارک‌های بازی کودکان و بسیاری اماکن عمومی ممنوع است و غیراز جرایم سنگین، حتی ممکن است دولت اختیار نگهداری از سگ را از صاحب آن سلب کند.»

اینفوگرافیک زیر با استناد بر داده‌های وزارت بهداشت و سازمان نظام دامپزشکی کشور، هزینه‌های بالای نگهداری بی ضابطه سگ‌های خانگی در ایران و تهران را نشان‌می‌دهد:

سازمان دامپزشکی : هر ۱۰ تهرانی یک سگ خانگی دارد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۸
بهترین درمان و دارو برای جلوگیری از بیماری های روحی و استرسی شدید و حتی جلوگیری از تنهایی یا خودکشی، نگهداری از حیوان خانگی است...من بعد فوت پدرم داشتن همین همدم خونگی منو از بزرگترین بحران روحی نجات داد ...
یه بررسی کنید ببینید چرا علاقه به سگ و گربه اینقدر زیاد شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
برسی نمی خواد هر چی در غرب انجام میشه ایرانی ها بیشتر از اونها مشتاقش میشن
کارشناس مستقل :))))
اگر می‌خواهید قوانین کشورهای مترقی مثل آلمان روپیاده کنید لطفا حمایت از حیوانات وحفظ حقوق آنها هم پیاده شود.وبرای حیوان آزاری جریمه های سخت اعمال شود..
یک‌ نفر از هر ده نفر یعنی تقریبا یک خانواده از دو خانواده. یعنی داخل نصف خانه ها سگ نگه داری میشود؟ یعنی این همه بی نماز؟!
نگهداری از حیوانات خانگی یکی از راههای جلوگیری از بیماری های روحی است ولی موارد بهداشت و پیشگیری باید بدقت رصد شود و هر حیوان بباید د شناسنامه بهداشتی صادره راز مراکز مجاز را داشته باشد و در غیر اینصورت نگهداری از حیوتن مجاز نباشد چون شناسنامه بهداشتی نشان‌دهنده واکسیناسیون بموقع حیوان برای پیشگیری از بیماریهای مشترک بین حیوان و انسان است
واقعا ما از وجود سگ در اماکن عمومی معذب هستیم
آقا من از سگ میترسم، بدم میاد به پام بپیچه، باید چیکار کنم؟ باید به کی بگم؟
چرا یه عده به خودشون اجازه میدن خیلی راحت در پیاده رو سگ گردانی کنند و مردم را بترسانند؟
چرا یک برخورد قاطع با اینها نمیشه؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی