بازدید 6593

بن بستی که قانون جوانی جمعیت هم قادر به عبور از آن نیست!

هر سال بیش از شهدای دفاع مقدس برای سقط جنین تلفات می‌دهیم و فرزندان این کشور از مسیر سقط جنین از دست می‌روند. اینکه می‌گوییم نباید سقط جنین انجام شود منافاتی با مدیریت بر بدن ندارد. گاهی برای سقط جنین اسم گذاشته می‌شود و به آن "مدیریت بر بدن" یا "پایان خودخواسته بارداری" می‌گویند، در حالی که شما بر بدن خود می‌توانید مدیریت داشته باشید، اما وقتی آن فرزند آمد، حق حیات دارد و شما بر بدن دیگری نمی‌توانید مدیریت داشته باشید.
کد خبر: ۱۱۹۵۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱ 28 September 2023

بن بستی که قانون جوانی جمعیت هم قادر به عبور از آن نیست!کاهش نرخ ولادت در کشورمان، مسئولان را بر آن داشته تا با تمام توان پا به میدان بگذارند و قانونی به تصویب برسانند تا شرایط را تغییر دهند، غافل از آنکه یک نکته اساسی را از قلم انداخته اند!

به گزارش «تابناک»، از جمله نقاط عطف جمعیتی در کشورمان، لغو سیاست‌های کنترل جمعیتی در سال ۱۳۹۱ است. تصمیمی که در پی سخنرانی رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر اشتباه بودن این سیاست در دستور کار مقامات کشورمان قرار گرفت، اما نتوانست توازن مورد نیاز برای رهایی جمعیت کشورمان از پیرشدن را به وجود آورد و در نهایت کار بدانجا رسید که اتخاذ سیاست‌های تازه ضرورت یافت.

صحبت درباره تداوم روند کاهش ولادت‌ها در کشورمان در سال‌های گذشته است که هنوز هم تداوم دارد. درست مانند آنچه آمار ولادت‌ها در دو سال اخیر (دو سال منتهی به امسال، چراکه آمار‌های به ثبت رسیده در سال جاری ناقص است و نمی‌توان به آن‌ها اتکا کرد) نشان می‌دهد؛ کاهش شمار ولادت‌ها از یک میلیون و ۱۱۶ هزار و ۲۱۱ نوزاد در سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۷۵ هزار و ۳۸۱ نوزاد در سال ۱۴۰۱.

آمار‌هایی که حکایت از کاهش نرخ ولادت در کشورمان دارد به گونه‌ای که بررسی اعداد و ارقام به ثبت رسیده از تعداد ولادت‌های ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد زاد و ولد در ایران در سال ۹۶ با کاهش ۲.۶ درصدی به نسبت سال قبل مواجه بوده، در سال ۹۷ کاهش ۸ درصدی تجربه کرده، در سال ۹۸ با کاهش ۱۲ درصدی و در سال ۹۹ با کاهش ۶.۸ درصدی مواجه شده است.

بن بستی که قانون جوانی جمعیت هم قادر به عبور از آن نیست!

بدین ترتیب می‌شود عجیب نیست که می‌بینیم میانگین جمعیتی کشورمان در این سال‌ها از گروه جوانان به گروه میانسالان تغییر کرده و نگرانی درباره پیری جمعیت و آسیب‌های ناشی از آن فراگیر شده و در نهایت قانونی برای رهایی از این وضعیت تدارک دیده شده که قانون جوانی جمعیت نام گرفته و اجرای آن از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در دستور کار دولت قرار گرفته است. قانونی که البته در مرحله اجرا با مشکلات زیادی مواجه شده و به نظر نیازمند بازنگری‌هایی است.

ما از دادن خانه به خانواده‌های چهارقلو شروع کردیم چراکه تعداد این خانواده‌ها زیاد نیست و هر سال بین ۲۰ تا ۲۵ خانواده چهارقلو دارند. در لایحه بودجه ۱۴۰۲ این پیشنهاد را دادیم، اما نمایندگان در مجلس آن را به چهارفرزندی تبدیل کردند، در حالی که بیش از ۶۰۰ هزار خانواده دارای چهارفرزند داریم و عملا تحقق این امر ممکن نیست

این را می‌شود از اظهارات اخیر معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری در برنامه‌ای تلویزیونی دریافت که در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره چرایی اجرایی نشدن این قانون به صورت ۱۰۰ درصدی و کامل، گفته: «این امر علل مختلفی دارد. شاید یکی از این دلایل عدم همکاری مدیران میانی باشد. از دیگر دلایل شاید کارگزارانی باشند که آنگونه که باید قانون را اجرا نمی‌کنند و این قانون را قبول ندارند و دیگر علت نبود پشتوانه بودجه‌ای است. اغلب هم بیشتر به نبود بودجه نسبت داده می‌شود.»

انسیه خزعلی در ادامه افزوده: «بعضا هم شاهدیم که یا پشتوانه بودجه‌ای مناسب برای انجام امور قانون جوانی جمعیت دیده نشده است و یا به صورت خطا دیده شده است. مثلا ما از دادن خانه به خانواده‌های چهارقلو شروع کردیم چراکه تعداد این خانواده‌ها زیاد نیست و هر سال بین ۲۰ تا ۲۵ خانواده چهارقلو دارند. در لایحه بودجه ۱۴۰۲ این پیشنهاد را دادیم، اما نمایندگان در مجلس آن را به چهارفرزندی تبدیل کردند، در حالی که بیش از ۶۰۰ هزار خانواده دارای چهارفرزند داریم و عملا تحقق این امر ممکن نیست.»

مشکلاتی که محدود به موارد فوق نیست و به عنوان مثال شامل ماده ۷۱ این قانون هم می‌شود که بر مجازات مدیرانی است که از اجرای این قانون استنکاف می‌کنند تاکید دارد، اما اجرایی نشده است. ماده‌ای که معاون رئیس جمهور علت اجرایی نشدنش را این گونه توضیح داده: «اجرای این ماده قانونی بستگی به قاطعیت و شجاعت مدیران دارد. البته مدیران در پاسخ به عدم اجرایی شدن بسیاری از مواد این قانون می‌گویند بودجه و یا مکان لازم را نداریم. برای مثال ما برای تحقق مهد‌های کودک در ادارت با خیلی از ادارات مکاتباتی داشتیم، اما مطرح می‌کنند که برای تحقق این امر مکان، یا بودجه کافی برای تهیه مکان ندارند.»

وضعیتی که در خصوص بحث دورکاری مادران شاغل در ادارات هم دیده می‌شود. مساله‌ای که پاسخ خزعلی به آن هم جالب توجه است: «برخی دستگاه‌ها برای عدم تحقق دورکاری مادران شاغل نیز دلیل می‌آورند که کار ما دورکاری بردار نیست. قانون دورکاری نیز باید مورد اصلاح قرار گیرد تا خانم‌هایی که شرایط دورکاری برایشان وجود دارد از این امر استفاده کنند.»

بن بستی که قانون جوانی جمعیت هم قادر به عبور از آن نیست!

اشکالی که در الزام قانونی برای افزایش مرخصی زایمان هم مشهود است. به این بخش از سخنان معاون رئیس جمهور دقت کنید: «مرخصی شش ماهه که قرار بود ۹ ماهه شود، در برخی از ادارت به ۹ ماه نرسیده است و در برخی دیگر همان شش ماه نیز اجرا نمی‌شود. در برخی ادارات وقتی زنان به مرخصی می‌روند، پست‌ها را از دست می‌دهند. ما پیگیری این موارد هستیم و امیدوارم با سیستم مدیریتی جدید ستاد ملی جمعیت این مسائل حل شود.»

اشکالات پرشمار در مسیر اجرای قانونی که قرار است به کاهش نرخ ولادت در کشورمان پایان داده و موجب افزایش آن شود، اما به تاکید این مقام مسئول، در موارد زیادی اجرایی نمی‌شود و بعضا نیازمند اعمال اصلاحاتی است. مثل پرداختن کمرنگ قانون به زنان خانه دار که اکثریت جامعه زنان کشور را تشکیل می‌دهند و دست بر قضا شرایط بهتری برای فرزندآوی دارند، اما وعده‌های داده شده برای حمایت از ایشان از جمله بیمه شدنشان، یا محقق نشده یا به کندی در مسیر تحقق پیش می‌رود.

انتقاداتی که از زبان مقام عالی رتبه قوه مجریه و یکی از ارکان اساسی شکل گیری این قانون بیان شده و به وضوح نشان از حال و روز ناخوش این قانون دارد. قانونی که اگر در همه موارد یاد شده هم مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد و به طور کامل اجرایی شود، باز نخواهد توانست به افزایش چشمگیر نرخ ولادت در کشورمان منجر شود چراکه یک موضوع بسیار مهم در آن دیده نشده و لذا تدابیر لازم برای مقابله با آن اتخاذ نشده است. موضوعی که دست بر قضا معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری به تفصیل در خصوص آن مواردی بیان کرده است.

«مساله جمعیت فقط معطوف به تولد نمی‌شود، بلکه به مسائل مختلفی از جمله حفظ جان مردم در تصادفات، عدم مهاجرت و... باز می‌گردد که سقط جنین یکی از این موارد است»؛ نکته‌ای که خزعلی با یادآوری آن می‌گوید: «آمار سقط جنین در کشور از ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار عنوان می‌شود که ۹۵ درصد آن‌ها نیز از زندگی مشروع است و افراد برای این کار دلایل مختلفی را بیان می‌کنند، از جمله اینکه تحصیل می‌کنم، بارداری با شغلم منافات دارد و...»

آمار و ارقامی که به تاکید وی، «هولناک» است چراکه: «هر سال بیش از شهدای دفاع مقدس برای سقط جنین تلفات می‌دهیم و فرزندان این کشور از مسیر سقط جنین از دست می‌روند. اینکه می‌گوییم نباید سقط جنین انجام شود منافاتی با مدیریت بر بدن ندارد. گاهی برای سقط جنین اسم گذاشته می‌شود و به آن "مدیریت بر بدن" یا "پایان خودخواسته بارداری" می‌گویند، در حالی که شما بر بدن خود می‌توانید مدیریت داشته باشید، اما وقتی آن فرزند آمد، حق حیات دارد و شما بر بدن دیگری نمی‌توانید مدیریت داشته باشید.»

مساله‌ای که بی شباهت به بن بست نیست؛ بن بستی که قانون جوانی جمعیت قادر به عبور از آن نیست و تنها تدبیر اتخاذ شده برای مقابله با آن در دولت، فعالیت‌های فرهنگی بوده و بس؛ «گروه‌هایی هستند که در این راستا و برای حفظ جنین فعالیت فرهنگی می‌کنند و دولت باید از این گروه‌های فرهنگ ساز حمایت کند.» تدبیری که بعید است بتواند تغییر محسوسی در این وضعیت به وجود آورد به ویژه آنکه می‌دانیم عامل بسیار مهم در فرزندآوری یا گریز از آن، مسائل اقتصادی و معیشتی خانوار است و به وضوح شاهد سایه سنگین این مسائل بر جامعه هستیم.

وضعیتی که تغییر آن با اصلاح قانون جوانی جمعیت ممکن نخواهد بود و به تدابیری کلان‌تر نیازمند است. تدابیری که اگر اتخاذ شوند و به ثمر بنشینند، می‌توان امید داشت که به مرور زمان از شمار سقط جنین‌ها (که اغلب حاصل زندگی مشروع هستند) و به روایت برخی آمارها، از ۵۰۰ هزار در سال هم فراتر رفته و تقریبا معادل نیمی از ولادت‌هایی است که سالانه رقم می‌خورند و در ثبت احوال به ثبت می‌رسند، کاسته شد و نرخ ولادت در کشورمان مسیر صعودی در پیش گیرد و هدف غایی قانون یاد شده، محقق شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۴۹
کسی که هنوز به دنیا نیامده نطفه ست؛ حق حیات دارد ولی شخص ۴۰-۵۰ ساله حق واردات خودروی خارجی را ندارد
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
در قضیه سقط جنین در ایران متهم اصلی دولت نازیسم اوکراین است الان داروی اصلی سقط جنین در ایران سایتوتک ساخت اوکراین است این دولت تروریست با صدور این دارو به صورت قاچاقی به ایران در صدد کاهش جمعیت ایران است لذا ما باید به صورت همه جانبه از عملیات نازی زدایی توسط روسیه در اوکراین حمایت کرده وگرنه نسل مان را منقرض خواهند کرد
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
اینم مثل مسکن ملی قشنگ معلومه کجا ایراد هست بجای اینکه اونو حل کنن تاکید به یه کار اشتباه
اول که مردم از معیشتشون مطمئن باشن خودشون زاد و ولد رو بلدن و دوم وضعیت وحشتناک درمان ،شما یه آمار بگیر ببین چقد کودک نارس فوت میکنن حتما یجای کار میلنگه
وضعیت جیب مردم رو درست کنید بقیه خودش حل میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
همین ادمهایی که الان در کشور دارن زندگی می کنند‌ دچار‌ سوء تغذیه‌ مشکلات‌ گوناگون جسمی و روانی هستند و روزگارشان‌ بهیچ وجه خوش نیست‌
حالا شما نگران نطفه ها هستید‌ ؟
یکعده با دوز و کلک و قاچاق و رانت تمام ثروت کشور را ذخیره کرده اند و اکثریت از جمله‌ هزاران‌ کارمند‌و بازنشسته و فرهنگی‌ و .... از نعمتهای زندگی محرومند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
مشکل اصلی نادانی است سیاستگزار عاقل نیازداریم
اگر توانستید کسی را بزور نماز خوان کنید می توانید بزور بچه دار کنید
نود درصد آدمها اگه دست خودشون بود، هرگز حاضر نبودن به دنیا بیان
اشکال در وضعیت اقتصادی نیست متاسفانه امید به آینده با تصمیم گیری های افرادی منجمله همین خانم خزعلی از میان رفته . وقتی امید به اصلاح از بین بره دیگه همه فقط به فکر فرار هستند نه اینکه پابند بشن در جایی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
این خانم به اوضاع اقتصادی خودش و اطرافیانش نگاه می کند و حرف می زند حاج خانم همین چادری که شما بسر داری بسیاری از بانوان حسرت آنرا دارند
ما از دادن خانه به خانواده‌های چهارقلو شروع کردیم چراکه تعداد این خانواده‌ها زیاد نیست و هر سال بین ۲۰ تا ۲۵ خانواده چهارقلو دارند. در لایحه بودجه ۱۴۰۲ این پیشنهاد را دادیم، اما نمایندگان در مجلس آن را به چهارفرزندی تبدیل کردند!!، در حالی که بیش از ۶۰۰ هزار خانواده دارای چهارفرزند داریم و عملا تحقق این امر ممکن نیست!!
بعد ملت بازهم ... بشن و به خاطر ماشین و خانه یک بچه را بیاورند و بدبخت کنند واقعا نوبره....روی چه حسابی ا.... 4 بار زاییده؟؟
کاهش رشد جمعیت بک پدیده جهانی است و با این سیاستهای من درآوردی بویژه توسط کسانی مثل اتسیه خزعلی که هیچ محلی از اعراب ندارند نه تنها شرایط را بهتر نخواهد کرد که بدتر خواهد کرد. بویژه در کشور شدیدا بحران زده ای مانند ایران که در همه زمینه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و محیط زیستی با مشکلاتی عمیق و گسترده روبرو است بی ثمر بودن سیاستهایی مانند بچه دار کردن مردم به زور یا جلوگیری کردن از سقط جنین نه تنها به حل مشکل کمکی نمی کند بلکه منجر به ایجاد مشکلاتی عمیق تر و پیچیده تر خواهد شد.
مردم آینده‌ای جلوی چشمشون نمیبینن ، چطور بچه دار بشن؟
این همه جمله های بی خود سرهم بندی کردی که هیچ کدام برای فرزن آوری لازم نیست چرا که دریک کشوری زندگی می کنیم امید به آینده وجود ندارد و از طرفی نفری که بیکار هست و اگر هم شاغل باشد ماهی 140 دلار حقوق می گیرد چطور می تواند از زندگی که برای حداقلهای آن نیاز به 5000 دلار می باشد برآید حالا شما حی بودجه تصویب کنید و بین خود و اطرافیانتان تقسیم کنید و کشور هم جوان خواهد شد.
چرا مردم حق تعیین سرنوشت خودشون رو ندارن همه چی از سبک زندگی تا خرید خودرو تحت نظارت اقلیتی هست بعد توقع دارید در چنین کشوری مردم بچه به دنیا بیارن
وقتی نه شیر خشک هست نه شیر
وقتی پوشک بچه سرسام آور بالا رفته
وقتی لباس نوزادی و بچه از بزرگسال گران‌تر شده
وقتی یک عده خود را در این کشور حقیقت محض می دانند و نه به تخصص کار دارند و نه به سواد.
خب مگه یکی مغز .. بچه بیاد چیکار کنه
درعوض جمعیت افغان ها کم کم از ایرانی ها بیشتر می شه.
خیال صاحب منصبان راحت.
چرا باید یک بدبخت دیگه اضافه کنیم می دانید چی به سر ملت اومده
اما وقتی آن فرزند آمد، حق حیات دارد و شما بر بدن دیگری نمی‌توانید مدیریت داشته باشید

پس چرا حکومت داره بر بدن مردمش مدیریت میکنه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
احسنت
قانون ازدواج مجدد را دوباره راه اندازی کنیید که هم دهه ۶۰ ایها ازدواج کنند و هم تولد زیاد به.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
آخه ده شصتی الان دیگه با این سنش زادوولد می تونه بکنه
کم کم دوره جونیشون داره به میانسالی میره تو خوبه نماینده مجلس شی دیگه کار ملت رو یکسره می کنی وراحت??
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
چی چی هست؟
افغانها رو وارد کردید تا جمعیت بالا رود
تا چند سال دیگر مهاجرین افغان اونقدر جمعیت رو جوان خواهند کرد که نگرانی درین زمینه نخواهیم داشت، هدف نهایی این است.
نگران چی هستید ؟ تا حالا 10 میلیون افغانی وارد کردید و روزانه دهها هزار نفر دیگر هم دارند وارد میشن . ایرانی که نمیتونه شکم خودشو سیر کنه زن و بچه میخواد چکار ؟ همان بهتر که بگذارید نسل ایرانیها منقرض بشه . و از افغانستان وارد کنید که به مدیریت شما هم اعتراضی ندارند والبته فعلا
خدایا این مسئولین چرا هیچ هیچ هیچ حس درستی از وضع واقعی کشور ندارند انگار در یک کشور دیگر هستند .بابا بخدا الان مردم در همین وضع بحران دارند و نمی تونه به آینده و کشورش فکر کنه.لطفا حداقل به تئوری ماژول یک توجهی بکنید
سوراخ دعا رو گم کردید. خودتون هم میدونید اصل مشکل از کجاست ولی همه جور دلیلی بافته میشه اما هیچ کس به دلایل اصلی اشاره هم نمی کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
دلیل اصلی نبود اینده ای روشن و ازادی های فردی است.
آها... پس مشکل اینه که حیات دیگری رو ما نمی تونیم سلب کنیم. اگر مشکلتون با سقط جنین اینه پس چرا وسایل پیشگیری از بارداری رو جمع کردید؟
اون زمان که در دهه ۵۰ و ۶۰ بدون فکر و آینده اندیشی جمعیت کشور رو ۴ برابر کردین باید به این روز ها هم فکر میکردین
22 سال کارمندم ویک فرزند دارم و هنوز خانه ندارم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

اقا و خانم مسئول همش دنبال فرزند اوری هستین مگه گوسفند خرید و فروش می کنید خودتان که خانه دارین به فکر خانواده تک فرزندی هم باشین !!!!!!!!!!!!!!
شما که شروع به واردات افغان ها کرده اید دیگر چه نیازی به جوانسازی مردم خودمان دارید ؟ همین افغانها هرکدام برایتان 10 بچه می آورند . اصل موضوع دلسوزی برای کشور و مردم نیست
سیاستمداران ما حتی علت و معلول رو تشخیص نمیدهند، بجای اینکه بفکر اشتغال اساسی باشند برای یک آزمون استخدامی که به ازای هر قبولی هفتاد نفر باهم رقابت دارند، امتیاز ویژه به متأهلین و دارندگان فرزند میدهند. اینکه انگیزشی نیست این فقط حمایتیه و اتفاقاً در نهایت به ضرر نرخ زادوولد است برای اینکه کسی که ازدواج نکرده و به دنبال کار است احتمال بیشتری دارد با کسب کار به دنبال ازدواج و بچه‌داری بیفتد نه کسی که ریسکش را کرده است. آقایان خیال میکنند مردم بخاطر سیاست گذشته که دو بچه کافیست قید بچه را زده‌اند در صورتی که وضع ذلت‌بار اقتصادی مانع آن است.
جوانی جمعیت دقیقا به همون سبکی که شما مد نظرتون هست داره توسط افغانی های همسایه ما انجام میشه یه خونه ویلایی خرابه گرفتن ۶ تا بچه دارن همشون از کلاس سه به بعد و قبل مدرسه و همون در طور مدرسه مشغول کار بودن بیشتر از سه هم نخوندن تازه دختر ۱۳.۵ سالش رو همون داده به یه افغانی دیگه که دامادش هم آورده تو خونه خودش قشنگ دارن یه کلونی تشکیل می‌دهند
بچه بیاریم بندازیم زیر دست یه سری مدیر از خدا بیخبر!
یه پسر دست گل داشتیم چقدر درس خوند تلاش کرد رتبه دانشگاهشم خوب شد ولی تنبل‌ترین نفر کلاسش به خاطر سهمیه رتبش پایینتر شد افسردگی گرفت ،و امکانش را فراهم کرد و رفت و ما را تنها گذاشت . تو اروپا ژاپن چین کره کودک محصل دانشجو شخصیت داره بهش اهمیت میدن . بلیط می‌خواد هر جا بگیره تخفیف بهش میدن . تا میگه من دانشجو هستم کارش را زودتر انجام میدن . اینجا میریزن تو دانشگاه میزنن شخصیتش را میخوان خورد کنن .همین چین ببینید داره چکار میکنه برای فرزندانش برید ببینید چشم و‌کمی عقل که دارید !!!!
واقعا شعور این مسئولین کشور به این نمیرسه که کشتاری که به قول خودشون از جنگ 8 ساله در هر سال بیشتر هست...نتیجه سیاست خارجی تخاصمی و هزینه های تحمیلی این سیاست بر ملت هست...تورم باید به زیر ده درصد برسه و دولت باید بار اضافی حقوق و مزایای چند میلیون جنگجوی خارجی که در خاورمیانه پرداخت میشه رو از دوش ملت برداره و با اتخاذ سیاست تنش زدایی از روابط خارجی هزینه های ناشی از تخاصم با دول خارجی رو که دلیل اصلی گرانی و تورم بی سابقه در کشور هست ،کم کنه. این کشتار نتیجه رویای رهبری مسلمانان جهان به هزینه از جیب ملت ایران هست.
فردی که هشت ش گرو نه ش است نمی تواند فرزندآوری کند... یعنی با هر عقل و منطقی حساب کنی طرف نهایت خرج زن ش رو بده و اجاره های کمرشکن تازه اگر جرات ازدواج کردن داشته باشه.
شما وضعیت مملکت رو به حدی خراب کرده اید که همه جوانها برای مهاجرت تلاش میکنند . موفق کسی است که قدر داشته هاشو بداند . جوان که برود ، فرزندآوری هم میرود . هرچند وضعیت بد اوضاع در همه موارد مانع از تشکیل خانواده و فرزند آوری شده است
جوانی جمعیت امر دستوری نیست مشوق‌های درست نیاز داره که اصلی ترین اون به نظر من احساس رضایت از زندگی در جامعه است و این رضایتمندی باید واقعی باشه یعنی افراد در زندگی خود دارای امنیت رواینی بوده و به لحاظ پيش بيني کوتاه مدت و بلند مدت اقتصادی قادر به انجام برنامه ریزی باشند باید بستر مشارکت های مختلف مردم در جامعه برای همه به یک اندازه وجود داشته باشه در نتیجه افراد با شایستگی پله ترقی رو طی می کنند و در نهایت ای احساس روانی که جامعه فرصت مناسب بهره مندی از داشته ها رو یکسان در اختیار مردمش قرار می دهد امنیت روانی و رضایت مندی از بودن در کشور ايجاد می کنه در نهایت جمعیت بی امر و نهی جوان میشه مردم خودشون قوه فهم و درک دارند لازم نیست حکمرانی فشل و امثال خانم خزعلی تبیین کنند.
چرا جواب سوالی را که می دانید باز همان سوال را تکرار می کنید
الان برای مردم و جوانان فعلی نه کار هست
نه میکن
نه اب
نه برق
نه گاز
و بنزین
پس این چه اصراری است که جمعیت فعلی زیاد بشه
ررای چی
وقتی جوانان فعلی امکان بدست اوردن کار و امکان ازدواج ندارند
چزا می خواهید باز جمعیت زیاد بشه
مثل پاکستان بشیم ۳۰۰ میلیون گرسنه و بی سواد خوبه
یا مثل سویس ۶ میلیون با رفاه و با سواد
کشور در تمامی زمینه ها به مرز فروپاشی رسیده.
بحران جمعیت هم یکی از نمودهای این فروپاشی است.
آقایان تصمیم گیر اگر واقعا دلسوز ایران و ایرانی هستید تمامی سیاست های کلان مملکت نیاز به بازنگری کلی و اصولی دارد.
برو فرودگاه از جوونا از متخصصین از ایرانیا که همه چیز رو رها کردن و سختی مهاجرت رو به جان خرطدن بپرس چرا میرن بعد نه تنها می فهمی چرا بچه ندارن می فهمی چرا میرن!! شماها برید کنار و ایثار کنید بذلرید ادم هایی که سرشون به تنشون می ارزه کشور رو اداره کنن انوقت ورق زندگی تو کشور برمی گرده و بوی زندگی همه جا می پیچه
در کشور ما بدلایل تاریخی تئوری توطئه موج میزند و یکی از کشورهایی است که به نظرم بیشترین آمار رواج تئوری توطئه در آن هست و نخبگان ما از قدیم این را رواج داده اند. انداختن تمام مشکلات گردن کشورهای دیگر مخصوصا همسایگان و قبول نکردن شرایط جهانی یکی از مواردی است که هر روزهاز زبان مسولین شنیده میشود. پدیده کاهش جمعیت مخصوص کشور ما نیست و جهانی است. کشورهای ثروتمند نظیر آلمان ژاپن ایتالیا امارات و بسیاری از کشورهای دیگر مشکل پایین بودن نرخ زاد و ولد دارند. در کشور ما هم علاوه بر شرایط جهانی شرایط اقتصادی نیز حکمفرما هست. اتقاقا ایرانی ها به زندگی آینده فرزندان خود بسیار توجه دارند و این به نظر من دلیل اصلی نرخ کاهش زاد و ولد میباشد باقی دلایل تاثیر بسیار کمی دارد. شما نرخ بالای زاد و ولد را در کشورهایی مانند نیجر نیجریه افغانستان و سایر کشورهای آفریقایی میبنید. حتی چین هم این اواخر کاهش محسوس زاد و ولد داشته. حالا انداختن این مسایل گردن استعمار آمریکا پاک کردن صورت مساله است.
حاج خانم قیاس بنفس میفرمایید همه که مثل شما و دوستان به امکانات بیحساب کشور دسترسی ندارند .
اصلا روال زندگی شما با مردم معمولی زمین تا آسمان تفاوت دارد
همین لباسهای شما چقدر قیمت دارد .
سیاست های جمعیتی فاجعه بار است
1-دخالت در امور شخصی و خصوصی مردم
2- ورود بسیار زیاد مهاجران افغان با ضوابط فاجعه بار و مغایر با منافع ملی
3-عدم وجود امکانات آموزشی درمانی و اجتماعی و مسکن برای خود مردم شریف ایران
4-تبلیغ افزایش جمعیت بدون وجود منابع کافی در کشور و سو مدیریت
5- عجله فاجعه بار در سیاست افزایش جمعیت
با اين اوضاع خشكسالي و كم آبي ، تشويق به افزايش جمعيت بزرگترين خيانت به ايران و آينده اين كشور است!
متاسفانه قانون جوانی جمعیت و سخت گیری در استفاده و فروش ابزارهای پیشگیری، درآینده باعث بحران های وحشتناکی از نظر سلامت جسمی، روانی زوج ها میشه و تنوع طلبی رو به عنوان یک معضل اجتماعی در برداره.
مشکل اصلی ما داشتن مسواین نابخرد است. همین
با سلام
متاسفانه وضع اقتصادی انقدر خراب است که هیچ امیدی به اینده در بین جوانان نیست.انقدر وضع اقتصادی خراب است که مدتی پیش حجه الاسلام انصاریان اعلام کردند که به خاطر وضه بد اقتصادی ۲۰ هزار نفر از طلاب حوزه ای علمیه ترک تحصیل کرده اند؟؟؟؟!!!!
خانم! همه که مثل شما چند تا خانه و ویلا (طبق گفته برادرتون) ندارند و بجه هاشون مثل گل پسرتون به شغل شریف ساخت و فروش فیلترشکن مشغول نیستند و آینده ای ندارند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست