بازدید 5609

همشهری: جرایم افاغنه در تهران زیاد نیست

ورود مهاجران، مخصوصا مهاجران افغانستانی به ایران این روز‌ها به بحث داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۱۹۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶ 28 September 2023

به گزارش تابناک، روزنامه همشهری نوشت: ورود مهاجران، مخصوصا مهاجران افغانستانی به ایران این روز‌ها به بحث داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.
 هرچند بسیاری معتقدند که با ورود این پناهجویان، باید سازوکار‌هایی برای ساماندهی آن‌ها اندیشه شود، اما برخی تلاش می‌کنند با مطرح‌کردن ادعا‌های دروغین، اینطور القا کنند که مهاجران افغانستانی بیشترین سهم در وقوع جرائم در کشور را دارند. اما آیا این ادعا‌ها حقیقت دارد؟
ماجرا از این قرار است که در ایران نیز مانند هر کشور دیگری، اتباع بیگانه و مهاجران سهمی در وقوع جرائم دارند، اما به‌گفته یک منبع آگاه، اینکه گفته شود بیشترین آمار جرائم در کشور مربوط به اتباع خارجی و مهاجرانی افغان است، حقیقت ندارد. به‌گفته وی، بیشترین جرائمی که از سوی مهاجران و اتباع خارجی در کشور رخ می‌دهد، سرقت است و مثلا در استانی مانند کرمان که یکی از مقاصد مهاجران افغان است و آمار زیادی از اتباع ایرانی در آنجا سکونت دارند، سهم سرقتی که از سوی آن‌ها رخ می‌دهد، کمتر از ۳۰ درصد نسبت به کل جرائم استان است.

از سوی دیگر، براساس آخرین آمار ارائه‌شده از سوی مسئولان سازمان زندان‌ها، تعداد زندانیان ایرانی در زندان‌های کشور حداقل ۲۰۰ هزار نفرند که با یک حساب سرانگشتی، می‌توان گفت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۵۰ نفر در زندان به‌سرمی‌برند. این در شرایطی است که مدتی پیش معاون حقوق‌بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری اعلام کرده بود که حدود ۶ هزار تبعه افغان در ایران در زندان به‌سرمی‌برند. حال اگر جمعیت مهاجران افغان در ایران را ۵ میلیون نفر درنظر بگیریم، نتیجه می‌گیریم که تعداد زندانیان افغان در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۲۰ نفر است که این مسئله نشان می‌دهد ادعای اینکه اتباع بیگانه در ایران سهم بیشتری از جرائم در کشور را دارند کاملا غلط و نادرست است. این، اما تنها نکته مهم درباره میزان جرائم اتباع خارجی در ایران نیست. یکی از مهم‌ترین جرائمی که وقوع آن در هر جامعه‌ای ممکن است باعث ایجاد جو ناامنی و هراس در میان مردم شود، قتل است. حال آنکه بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد بالایی از قتل‌هایی که از سوی اتباع خارجی در کشورمان رخ می‌دهد، به‌دلیل اختلافات خانوادگی و طایفه‌ای رقم می‌خورد؛ تا جایی که براساس آخرین آمار ارائه‌شده، حدود ۷۰ درصد قربانیان قاتلان افغانستانی، هموطنانشان هستند. برای روشن‌تر شدن موضوع، قتل‌هایی را که اخیرا در پایتخت از سوی مهاجران افغان رخ داده، مرور می‌کنیم.

همین چند روز پیش بود که خبر آتش‌زدن یک ساختمان قدیمی که محل استراحت ۱۵ کارگر افغان بود، تیتر یک صفحه حوادث روزنامه‌ها شد. ماجرا از این قرار بود که جوان افغانستانی که خودش قبلا در این ساختمان زندگی می‌کرده، به‌دنبال اختلافاتی که با بقیه هموطنانش پیدا کرده بود، شبانه وارد آنجا شده و ساختمان را به آتش کشیده بود که در این حادثه ۷ تبعه افغان جان باختند. چهارم مهرماه نیز رئیس پلیس آگاهی تهران خبر از دستگیری مرد افغانستانی داد که به‌دنبال اختلاف با برادرش، او را در جنوب تهران به قتل رساند.
هفتم شهریورماه حادثه مرگباری در ماهدشت کرج رقم خورد که در جریان آن مرد افغانستانی به‌دنبال سوءظن به همسرش وی را به قتل رساند و کمی بعد از سوی پلیس دستگیر شد. کافی‌است تقویم را همینطور عقب برویم تا متوجه شویم بیشتر جنایاتی که از سوی اتباع خارجی در کشور رخ داده، علیه هموطنان خودشان و با انگیزه‌های اختلافات خانوادگی و انتقام‌جویی بوده و درصد بسیار کمی از این قربانیان ایرانی هستند. کنار هم قراردادن همه این شواهد از این حکایت دارد که پشت‌پرده انتشار اخبار و ادعا‌های دروغین درباره سهم بیشتر افغان‌ها از جرائم کشور، ایجاد ترس، هراس و جوی از ناامنی در کشور است تا منتشرکنندگان این اخبار به اهداف شوم خود برسند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۰
خب سوال اینجاست که چرا ما باید هزینه زندگی یک غیر ایرانی را در زندان بپردازیم
از کشور اخراجش کنید یا به اردوگاه کار اجباری بفرستید تا هزینه زندگی خودش را بپردازد نه مفت مفت در زندان بخورد و بخوابد
اصولا مهاجرین افغانستانی معصوم و امامزاده ایا ورود بی رویه و بهم خوردن موازنه های مختلف اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی دغدغه ای برای سیاسیون ایجاد نمیکند کدام کشور را در دنیا سراغ دارید که اینچنین بستر مهیائی برای مهاجر بسازد از آنطرف هم که اعلام شده سازمان ورشکسته و نحیف تامین اجتماعی که در اداره هموطنان بیمه شده به دریوزگی افتاده و هر آن در حال از هم پاشیده شدن است طرحی رابرای بیمه افغانستان ها در نظر گرفته است
پاسخ ها
باختری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
جناب یعسئ چند میگیری یالهایت در نظرات ضد اتباع مطلب می نویسی .
.مرز ایران با دافغانیتان فقط برای افراد دارای پاسپورت باز است .صدها کیلومتر دیوار مرزی با موانع مشابه ترکیه زدند با تیراندازی و..
مهاجرین اغلب قاچاق واز مرز پاکستان می آیند که اغلب دستگیر می شوند وسالانه صدها هزار نفر دیپورت می شود..
گرچه می دانم شما دهها بارنشر اکاذیب می کنید ولی خدمت خوانندگان محترم عرض کردم .
نفرت پراکنی وخشونت طلبی علیه مهاجران دودش به چشم خود ایرانیان هم می رود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
باختری عزیز صدرصد شما افغانی هستید
حماقت ته ندارد
واقعیت اینه که این قوم خلق و خوی خشنی دارند و به خاطر پول به راجتی مرتکب جرم می شوند. دیدگاهشان نسبت به زن با فرهنگ ایرانی کاملاً متفاوت است و زن‌ را به صورت کالا خرید و فروش می کنند. چند همسری در بینشان رواج دارد که دنباله ان به تعدد فرزند در حد ۱۰ الی ۱۲ فرزند برای هر خانواده می رسد. ورود افاغنه با این خصوصیات فرهنگی انهم‌ به تعداد زیاد از هر زاویه ای که نگاه کنید به نفع ایران نیست بخصوص که در حال حاضر از نظر اقتصادی در تنگنا هستیم و دایره تحریم ها هر روز تنگ تر می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
اولا میزان جرایم از خیلی از اقوام ایران کمتر است آمارمیگه ضمنا بخل وحسادت به فرزند زیاد یک حماقت است .خود شما آن راجبران کنید .این دلایل باعث نمیشه مهاجرستیزی وتبعیض کنیم
البته من نمی دونم که این موضوعات این روزهای افاغنه چقدر بحرانی هست ولی فقط این افاغنه ای که من می شناسم هرکدومشون ۵ و ۶ و ۸ و ... بچه دارن. من استاد دانشگاه با ۱۵ سال سابقه از پس یکیش هم برنمی‌آم. اینو ولش کن. داستان برخورد مسولان مملکت با موضوع مهاجرین افغانی عین داستان شاه سلطان حسین میمونه که سپاه افغان پشت دروازه های شهر بود و سپاهیان شاه سلطان حسین و خودش می گفتند چیزی نیست. خبری نیست نگران نباشید.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
کسی دست تو رو بسته 8 تا بچه نداشته باشی؟
فکر می کنم نویسنده متن خودش افغان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
افغانی ها میان ایران ایرانیها میرن ترکیه ترکها میرن آلمان آلمانیها میرن آمریکا در آخر هم آمریکاییها میرن کانادا سوئیس استرالیا و نیوزلند و این داستان ادامه دارد خخخخخخ
تمام شغل و حرفه ها رو اشعال کردند.
هر خانواده ۷-۸ تا بچه داره.
همینا کافیه برای جنایت. جایی برای ایران و ایرانی تو این مملکت نیست.
اهداف شوم چیه؟؟تو مترو تو صف نونوایی تو پارک کنار پارک پیاده رو همینطور اتباع افغان ریختن کی میخواید بیدار بشید خدا میدونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
بخل چیز بدی هست ازطرفی استانهای ممنوعه زیادند وافغانها فقط در برخی استانها حق اقامت مجاز دارند.
پناهندگان ومهاجرین تابع حقوق انسانی وکنوانیون های جهانی 1967جنو می باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
ریختند خدازیادشان کند د.چرابخیلی .چه آسیبی به تو زئنئ.خوبه معتاد واراذل باشند یا انیانهای صادق وزحمت کش ومفید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
افغانهای عزیز ما معتاد وارازل!!لطف کنید قبل از اینکه حوصله ما تمام بشه از ایران برید وگرنه یکبار دیگه امثال نادر قلی کبیر رو زیارت می کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
الویت با شهروند ایرانیه
دولت بابت هر پنا هجوی افغانی چقدر از سازمان ملل می گیره ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Bosnia and Herzegovina |
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
بابت پناهجوی قانونی پول میگیره نه غیر قانونی
ماستمالی نکنیذ
زیاد نیست ؟ چند تا دوست داری؟
الان روزنامه همشهری همشری ماست یا افغانی ها؟
افغان ها در ایران چه می خواهند؟؟
هم زبانی و هم فرهنگی و هم نژادی به جای خود
اما یادتان نرود آب همیشگی هیرمند را دولتمردان افغان سد بستند و اجازه ندادند وارد ایران شود و الان سیستان و بلوچستان کانون گرد و خاک و ریزگزد است
یادتان نرود از یارانه ی مربوط به مردم ایران استفاده می کنند و هزینه های زندگی را برای ما سخت تر می کنند

من رییس جمهور شوم سیاست اصلی من اخراج مهاجران افغان خواهد بود
و این کار را با جدیت انجام می دهم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
عمدا اين برنامه اجرا كردن تا شما نتوني كاري كني
مسولان عاشق خارجی ها هستند
روزنامه زاکانی. اینها به فکر کشور نیستن هشدار
با سلام
خوب الان چیو میخوایین بگین افاغنه باید از کشور خارج بشوند همین حالا شما بیا آمار بده اینا خوبن اینا فلانن
مالیات نمی‌دن.سوپسید میگیرن، موازنه جمعیت بهم میریزد و غیره
بشنوید مسئولین
عمده نظرات مهاجرستیزان وبرخی فریب خوردگان چند اشکال است .
اول تعداد بالای آنها.
طبق آمار رسمی حدودیه میلیون مهاجر کجاز ودومیلیون غیر مجاز جمعا 5میلیون نفر هیتند که میلیونها نفر متولد ایراننن وطبق قوانین مدنی ایرانی محسوب می شوند ولی تابعیت مجوز کسب وکاری به آنها تعلق نگرفته وحتی بعد از سالها هنوز مجوز گواهینامه ندارند .درصورتی که همین مهاجران در اروپا وامریکا مهاجرت ثالث کردن ومشاغل حساسی مثل وزارت در کانادا ومدیران ارشد واساتید وپزشکان راتشکیل دادند.
ضمنا تعدا مهاجران در آلمان 28 درصد کل جمعیت است که تابعیت گرفتند ومثل المانی حتی حق ریاست جمهوری دارند درحالی که در ایران تنها حدود 7درصد است آنهم محروم از اکثر تسهیلات ویارانه نقدی وکسب وکار غیرازشاقه وبیمه ومشاغل استخدامی مثل معلمی وایتادی وکارمندی صفر ومغازه داری وخدمات شهری وهزاران شغل دیگر.
مهاجران منشا خدمات فراوانی شدند ازجمله نیاز کارگران شاقه درایران در حال توسعه را دربخش های زراعت ودام وکشاورزی ویاختمان و...برآورده یاختند .
خدمت دیگر اینهاشرکت درجنگ علیه عراق با هزاران شهید وهمچنین سوریه علیه داعش که نقش تعیین کننده در پیروزی علیه داعش درعراق وسوریه داشتند .که اگر انهانبودند به تعبیر رهبر انقلاب ایران جنگ الان در همدان وکردسیتان علیه داعش بود .دراسترالیا صدسال پیش افغان های مهاجر در خط آهن بعنوان نیروی کار کمک کردند اکنون دولت ایترالیا تشکر وتقدیر می کند .درایران هزاران شهید داده هنوز این رفتار هیت که نمی خواهد شهروند عادی بپذیرد حتی مجازین را.باعث تاسف است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
برید مملکت خودتان را آباد کنید و ایران نیازی به زحمات شما ندارد
ناشناس
| Bosnia and Herzegovina |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
خب تشریف ببرند به اروپا و امریکا.بخدا ما خیلی هم خوشحال میشیم تشریفشون رو هر چی سریعتر ببرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
اولا آلمان یک کشور قانونمند و اروپایی است شرایط اش با ایران کاملا متفاوت است. دوم نکند عراق را افاغنه از ایران بیرون کردند؟ این حرف ها چیه؟ بر اساس کدام امار؟ چند درصد رزمندگان ما افاغنه بودند؟ در مورد سوریه هم خودشان با وعده تابعیت ایران رفتند سوریه برای تحکیم قدرت بسار اسد. به مردم ایران چه ارتباطی دارد طمع افاغنه؟
از هر طرف نگاه می کنی افغانی انگار کشور اشغال شده .
اگر امثال روزنامه دولتی همشهری فکر کردن این مهاجرین یک زمانی معجزه میکنند سخت در اشتباه هستن زمان ثابت میکنه
هر افغانی بیشتر از ده تا بچه پس میندازه
هر بچه ای رو سر یک چهارراه میذاره
برای گدایی و دستفروشی
آخرش هم زن و بچه رو ول میکنه و فرار میکنه
همین بچه های خیابانی، وقتی بزرگ میشن، خلافکار میشن
اکثر بچه های خیابانی هم افغانی هستن
تابناک منتشر کن
به هیچ افغانی خونه و کار ندید
از مغازه ها و رستورانهایی که کارگر افغانی دارند، به هیچ عنوان خرید نکنید
خودشون مجبور میشن میرن
حق آبه هیرمند چه شد
ما آخرش نفهمیدیم توی زاهدان افاغنه رو اخراج می کنند ولی از اون ور...‌.. خبریه؟
اگر آقای زاکانی و دوستان این را نمیگفتند باید متعجب میشدیم .
قطعا از جرایم زاکانی وزاکانیها کمتره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی