بازدید 2863

موضع‌گیری تازه قطر درباره میانجی‌گری بین ایران و آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه قطر در اظهاراتی گفت که دوحه شاهد استقبال گسترده بین‌المللی از موفقیت قطر در ایجاد توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن بود؛ به‌ویژه که این اتفاق در آغاز نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل رخ داد.
کد خبر: ۱۱۹۵۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹ 27 September 2023

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه قطر با اشاره به استقبال جهانی از وساطت دوحه میان ایران و آمریکا در توافق تبادل زندانیان، تاکید کرد که در سطح بین‌المللی این خوشبینی وجود دارد که این توافق منجر به وساطت‌های بیشتر میان تهران و واشنگتن شود.

«ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر در اظهاراتی گفت که دوحه شاهد استقبال گسترده بین‌المللی از موفقیت قطر در ایجاد توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن بود؛ به‌ویژه که این اتفاق در آغاز نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل رخ داد.

الانصاری همچنین گفت که در جریان دیدار «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در نیویورک از نقش دوحه در این مسئله تمجید شد و وزیر خارجه ایران از نقش‌آفرینی قطر تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش روزنامه الرایه، سخنگوی وزارت خارجه قطر همچنین افزود که مسئولان آمریکایی نیز در دیدار‌های دوجانبه از نقش قطر در این مسئله تمجید کردند.

الانصاری خاطرنشان کرد: ما استقبال گسترده را لمس کردیم و در سطح بین‌المللی نیز این خوشبینی وجود دارد که این توافق منجر به وساطت‌های بیشتر میان ایران و آمریکا می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد که قطر بر پایبندی خود در این روند دیپلماتیک برای رسیدن به توافقات بیشتر در آینده میان تهران و واشنگتن از جمله در زمینه برنامه هسته‌ای ایران و مجموعه ۱+۵ پافشاری دارد.

اخیرا نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرگزاری کیودو خاطرنشان کرد، ژاپن ابتکاری را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را ارائه داده است.

وی در ادامه تاکید کرد که هرگونه ابتکار ژاپن که با «منافع ایران» همسو باشد، از سوی تهران مثبت تلقی خواهد شد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما از نقش سازنده ژاپن در احیای توافق هسته‌ای حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ایران جزئیاتی از این ابتکار را ارائه نکرد، اما گفت، زمانی که در ماه اوت به توکیو سفر و با فومیو کیشیدا، نخست وزیر و سپس یوشیماسا هایاشی، وزیر امورخارجه ژاپن دیدار کرده بود، این پیشنهاد را از دولت ژاپن دریافت کرد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، شامل چین، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایالات متحده با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۵ به دست آمد.

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸، یک سال پس از روی کار آمدن خود به‌طور یک‌جانبه ایالات متحده را از این توافق خارج کرد و سپس مذاکرات بر سر احیای این توافق به بن بست رسیده است. متعاقباً ایران برخی از محدودیت‌های هسته‌ای خود ذیل این توافق را کنار گذاشت.

در سال ۲۰۲۱، ایالات متحده تحت ریاست جمهوری جو بایدن به همراه سایر طرف‌های توافق ۲۰۱۵، مذاکرات را با هدف تسهیل ورود مجدد واشنگتن به این توافق از سر گرفتند، اما این رایزنی‌ها تاکنون به جایی نرسیده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد که «تقاضای بیش از حد» آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در مورد توافق هسته‌ای، پیشرفت مذاکرات را به تاخیر انداخته است.

امیرعبداللهیان در ادامه دلیل این تأخیر را «مداخله» کشور‌ها در مسائل داخلی ایران توصیف کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست