بازدید 3830
۵

بیماری مرگباری که هیچ درمانی ندارد

رئیس مرکز بهداشت کاشمر گفت: بیماری هاری هیچ درمانی ندارد و در صورت بروز علائم بالینی مرگ بیمار حتمی خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۹۵۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ 27 September 2023


به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی قائمی ادامه داد: بیماری هاری یکی از مهمترین بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان است که با توجه به کشندگی ۱۰۰ درصد این بیماری، برنامه مراقبت و پیگیری تمام آسیب دیدگان حیوان گزیده به منظور جلوگیری از ابتلا به هاری با جدیت خاص در مراکز بهداشت شهرستان‌ها در حال اجرا است.

وی همچنین به راه‌های سرایت بیماری به حیوان و انسان اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین راه سرایت بیماری از طریق گاز گرفتن به‌وسیله حیوانات هار است. همچنین اگر کوچکترین خراش و یا زخمی در پوست وجود داشته باشد قابل انتقال خواهد بود.

قائمی با اشاره به اینکه ویروس هاری از طریق مخاطات (چشم و دهان) به انسان و سایر حیوانات دیگر منتقل می‌شود، گفت: سرایت بیماری به خصوص در غارهایی که خفاش آلوده نیز زندگی می‌کند از راه تنفسی امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه این بیماری به ندرت از طریق خوردن لاشه حیوانات تلف شده از بیماری هاری انتقال پیدا می‌کند، عنوان کرد: انتقال از طریق جفت، وسایل آلوده، انسان به انسان از طریق پیوند اعضاء و ... از دیگر راه‌های سرایت این بیماری است.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر تصریح کرد: اولین علامت بیماری پس از طی دوره نهفتگی، تغییر در رفتار و عادت‌های حیوان است؛ به نحوی که یا بیش از اندازه به صاحب خود انس و الفت پیدا می‌کند و مثل اینکه از او کمک می‌طلبد یا عصبانی و بدخو شده، غذای خود را به دلیل اختلال در بلع به خوبی نمی‌خورد.

وی با بیان اینکه دوره بیماری هاری به چهار مرحله نهفتگی، بروز علائم اولیه بیماری، مرحله حاد عصبی و مرحله کما و مرگ تقسیم می‌شود، اذعان کرد: طول دوره نهفتگی در انسان به شدت زخم، تعداد جراحت و محل آن‌ها بستگی دارد، در واقع محل جراحت هرچه به عصب مرکزی نزدیک‌تر باشد طول دوره نهفتگی کوتاهتر خواهد بود.

قائمی بیان کرد: علائم اولیه (۱ تا ۷ روز طول می‌کشد) به صورت علائم غیراختصاصی و علائم اختصاصی بروز پیدا می‌کند، همچنین در مرحله حاد عصبی بسته به سوش ویروس به دو شکل فلجی یا ساکت و هیجانی یا خشمگین ظاهر می‌شود و در مرحله کما و مرگ در نهایت ابتلا به بیماری هاری به مرحله کما می‌رسد و بیمار به علت نارسایی قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهد.

وی با اعلام اینکه بیماری هاری هیچ درمانی ندارد و در صورت بروز علائم بالینی مرگ بیمار حتمی خواهد بود، ادامه داد: برای شخص حیوان گزیده در سطح جامعه توسط افراد باید اقدام‌های لازم فوری از جمله زدودن و خارج ساختن ویروس هاری از محل زخم و مراجعه فوری به مراکز بهداشتی درمانی برای واکسیناسیون هاری در هر ساعت از شبانه‌روز انجام شود.

معاون بهداشتی کاشمر تأکید کرد: باید در ساعات اولیه گزش با استفاده از آب تمیز و صابون لابه‌لای هر زخم را حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه عمیقاً شستشو و در جریان آب روان قرار داد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
اصلا خبر شاد نداری بذاری نه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
جنبه خبر شاد رو ندارین
بالاخره درمان داره یا خیر؟؟؟؟اگر درمان نداره ؛جریان واکسیناسیون چیه که نوشتید؟
سگها را جمع کنید بعضی روستاهها جمعیت سگها بیشتر از انسانهای ان روستا هستند مردم هم خواهان جمع اوری سگها و معدوم کردن انها هستند حتی در شهرها
اینو راست میگه خدا نکند کسی هار بشه هیچ درمانی ندارد .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست