بازدید 13032
عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با «تابناک» مطرح کرد:

ماجرای خلع سلاح گروهک های مسلح ساکن در منطقه کردستان عراق چیست؟

اواخر شهریور ماه ضرب‌العجل توافق نامه امنیتی ایران و عراق مبنی بر خلع سلاح کردن گروهک‌‌های کرد در اقیلم عراق بود. حال به نظر می‌رسد دولت عراق به وعده خود در این زمینه اقدام کرده و این گروه از مرزهای ایران و عراق نشینی کرده‌اند. نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس در این باره به تابناک گفت: انتقال این تروریست‌ها از مرز به داخل کشور عراق یک گام موفق است که انتظار می‌رفت زودتر پیگیری شود و کشورهای همسایه باید در راستای خشکاندن ریشه تروریست در منطقه با یکدیگر همکاری کنند.
کد خبر: ۱۱۹۵۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵ 26 September 2023

حسین نوش آبادی با رای مردم دشت ورامین راهی مجلس شد | خبرگزاری فارس

به گزارش تابناک، پس از حمله آمریکا به عراق و سقوط رژیم بعث، اقلیم کردستان اعلام خودمختاری کرد و این منطقه به مرکز انجام اقدامات تروریستی و ایجاد ناامنی برای همسایگان عراق به‌خصوص ایران و ترکیه تبدیل شد. 

بنابراین اواخر اسفندماه سال گذشته ایران توافق نامه امنیتی که شامل هماهنگی در حفاظت از مرزهای مشترک بین دو کشور و تحکیم همکاری در چندین زمینه امنیتی است ترتیب داد و بر اساس آن عراق متعهد شد به گروه‌های مسلح تروریستی اجازه ندهد که از خاک این کشور در منطقه کردستان عراق برای حمله‌ به گذرگاه‌های مرزی ایران استفاده کنند. 
 
ضرب‌الاجل اجرای این توافق در تاریخ ۲۸ شهریور 1402 تعیین شد و اخبار واصله حاکی از آن است که  عملیات انتقال گروه‌های مسلح کُرد از مناطق هم مرز با ایران به مناطقی در عمق منطقه کردستان عراق آغاز شده است.
 
«فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق روز سه‌شنبه گفت که این کشور تغییر مکان گروه‌های کُرد ایران از مناطق کردستان عراق که به مرزهای ایران نزدیک بوده به اردوگاه‌هایی دور از مرز به عنوان بخشی از توافق امنیتی میان تهران و بغداد را آغاز کرده است.
 

ماجرای خلع سلاح گروهک های مسلح ساکن در منطقه کردستان عراق چیست؟

 
حسین نوش آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس، در این باره به تابناک گفت: توافقات امنیتی میان ایران و عراق مسبوق به سابقه است و برخی از آن‌ها در مرحله اجرا یا اصلاح قرار دارد. موضوع خلع صلاح گروهک‌ها کرد نیز از جمله این توافق‌ها به حساب می‌آید.
 
وی  درباره وضعیت خلع سلاح این گروه در اقیلم کردستان توضیح داد: از آن ‌جایی‌که ایران و عراق دارای یک مرز مشترک در مرز هستند، نمی‌توان نسبت به وجود آن‌ها در مرز بی‌تفاوت بود. چراکه آن‌ها عوامل بیگانه هستند و در راستای منافع مشترک دشمن ایران اقدام می‌کنند.
 
نوش آبادی افزود: انتقال این تروریست‌ها از مرز به داخل کشور عراق یک گام موفق است که انتظار می‌رفت زودتر پیگیری شود.  ریشه تروریست در کشورهای منطقه باید خشکانده شود. همسایگان با همکاری یکدیگر باید فضا را برای وجود تروریست‌های منطقه ناامن کنند و با مشارکت جمعی برای تحقق این امر قدم بردارند.
 
بر اساس این گزارش، یکی از بهره‌هایی که آمریکا از وجود این گروهک‌های مسلح در اقلیم کردستان عراق می‌برد انجام اقدامات و فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی در ایران بود. از طرف دیگر بهتر است بدانیم که آمریکا با کسب تجربه از اقدامات خود در حمایت و پشتیبانی از گروهک‌های مسلح در اقلیم کردستان عراق، اقدام مشابهی را در اردوگاه «الهول» سوریه آغاز کرده است و تاکنون هفت سرویس جاسوسی غربی در این اردوگاه فعالیت خود را آغاز کردند و در حال انجام اقدامات و پیاده کردن طرح‌هایی به منظور بی‌ثبات کردن و ناامن کردن سوریه هستند.
 
بر همین اساس دولت مرکزی عراق به دنبال خلع سلاح این گروهک‌های مسلح است تا بیش از این روابطش با همسایگانش ازجمله ایران و ترکیه آسیب نبیند. زیرا هم ایران و هم ترکیه بار‌ها و بار‌ها نسبت به اقدامات و فعالیت‌های گروهک‌های مسلح در اقلیم کردستان به بغداد اعتراض کرده و هشدار دادند که اگر اقدامی از سوی دولت عراق صورت نگیرد خودشان وارد این منطقه شده و به مبازه و پاکسازی اقلیم کردستان از گروهک‌های مسلح اقدام می‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۵
اسرائیل همیشه به پایگاه یا فرودگاهی در سوریه حمله میکنه و بعد هم میگه برای امنیت ملی بود و تروریست ها رو زدم
خوب ما هم تو عراق بزنیم این ها رو در آذربایجان خود اسرائیل هست ، بزنیم
متاسفانه این اقلیم مکان مناسبی برای تروریست ها و تجزیه طلب ها بوده و هست بهترین راه برای آرامش و امنیت دیوارکشی مرزی است دیواری مجهز با تجهیزات پیشرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
مراقب باشید مثل دیوار افغانستان زمینای کشاورزی ملت و خاک کشور رو دو دستی تقدیم اجنبی نکنید
سرکوب گروهک‌های وطن‌فروش و تجزیه‌طلب پانکُرد، به همان اندازه برخورد با تحرکات آذربایجان و ترکیه، اهمیت دارد.
بهترین سیاست و تدبیر ممکن همین بود
خلع سلاح تروریسم کرد و عرمنی خبر خوب هفته گذشته بود
این واژه تروریست خواندن کردها یک توهین به اقوام کرد ایران است میتوان به جای واژه تروریست از واژه جدای طلب استفاده کرد ضد انقلاب یا جدای طلب آنها نیز ایرانی هستند و خواهند ماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
نه خیر، گفته نشده که کردها تروریست هستند، بلکه گفتند این دسته از تروریست ها کردهای جدایی طلب هستند
بنازم به کردهایی که عاشق ایران هستند
یک جمله از این نوشتار:
نوش آبادی: آمریکا با کسب تجربه از اقدامات خود در حمایت و پشتیبانی از گروهک‌های مسلح در اقلیم کردستان عراق، اقدام مشابهی را در اردوگاه «الهول» سوریه آغاز کرده و تاکنون هفت سرویس جاسوسی غربی در این اردوگاه فعالیت خود را آغاز کردند.

سوال: آیا آمریکا تجربه ای به جز شکست از سرویس های اطلاعاتی ایران، در ماجرای گروهک های ساکن در اقلیم کردستان عراق داشته است که اقدام به بازتولید آنها در سوریه کرده است؟ (حداکثر کارکردی که توسط نهادهای اطلاعاتی ایران برای این گروهها پذیرفته شده انحراف جوانان و ایجاد درگیری های پراکنده مرزی است)

نکته: مقامات مراقب باشند حرفهای متناقض نزنند.
این موضوع به ضرر کردها تمام می شود و نشان‌دهنده این است که کردها قادر به اداره خودشان نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
منظورت کردهای جدایی طلبه دیگه؟
برای نوشتن متن ها معلم املا بگیرید!!!!
خجالت داره این همه غلط!!!!
برن تروریست‌های بی پدر و مادر که باعث هزاران میلیارد ضرر مادی و معنوی برای کشورمان شدن. بی وجدان
راستی مناطق ازاد تجاری بانه ومریوان چیشد
من یه دختر کوردم
خوشحالم از اینکه تروریست ها را از شهرمان دور کردید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم