بازدید 4573
در جمع خبرنگاران مطرح شد

توضیحات ذوالنور درباره آتش زدن برجام در دولت قبل

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اولاً مبنای کار بنده برای آتش زدن برجام این بود که زمانی که ترامپ در زمان تبلیغات ریاست جمهوری خود راجع به برجام صحبت می‌کرد گفت ما برجام را پاره می‌کنیم که در همان زمان مقام معظم رهبری فرمودند اگر آن‌ها برجام را پاره کنند، ما آن را آتش می‌زنیم.
کد خبر: ۱۱۹۴۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴ 25 September 2023

 


 به گزارش تابناک به نقل از مهر، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری امروز (دوشنبه ۳ مهر ماه) در جمع خبرنگاران درباره روند مذاکرات احیای برجام، اظهار داشت: بعد از گذشت چندین سال از انعقاد برجام کاملاً مشخص شد کسانی که نسبت به برجام حرف و نظر منفی داشتند، حق با آنان بود چرا که آن برجامی که بدون ضمانت تعقیب می‌شد، از همان زمان معلوم بود که خروجی خاصی نخواهد داشت چرا که هزینه‌ای برای طرف مقابل در آن تعریف نشده بود.

وی بیان کرد: بر این اساس شاهد بودیم که ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با یک لگد کاخ برجام را خراب کرد و رفت. آیا ما در آن مقطع می‌توانستیم کاری کنیم؟ از سوی دیگر ما همه تعهدات خود را اجرا کردیم و هیچ کسی نمی‌تواند بگوید که جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعهداتش کوتاهی کرده است. الان بعضی‌ها معتقدند که چرا افرادی، چون ذوالنوری که در گذشته با برجام موجود مخالف بودند و حتی ذوالنوری برجام را آتش زد، امروز می‌گویند خط مذاکرات برجامی را باید ادامه دهیم؟

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اولاً مبنای کار بنده برای آتش زدن برجام این بود که زمانی که ترامپ در زمان تبلیغات ریاست جمهوری خود راجع به برجام صحبت می‌کرد گفت ما برجام را پاره می‌کنیم که در همان زمان مقام معظم رهبری فرمودند اگر آن‌ها برجام را پاره کنند، ما آن را آتش می‌زنیم.

وی متذکر شد: زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، وظیفه ما در آن زمان چه بود؟ آیا باید کوتاه می‌آمدیم و عکس العمل نشان نمی‌دادیم و از دشمن تشکر می‌کردیم؟ آیا باید مانند حسن روحانی موضع گیری می‌کردیم که گفته بود یک مزاحمی از برجام خارج شد؟ البته بنده همان موقع به آن صحبت حسن روحانی واکنش نشان دادم و گفتم آیا واقعاً فقط یک مزاحم از برجام خارج شد تا شما برجام را خوب اجرا کنید یا آنکه آنان تا جایی که توانستند هزینه‌هایی را به ما تحمیل کردند و الان که باید به تعهدات خود عمل کنند، از برجام بیرون رفتند تا بیشتر برای ما ایجاد مزاحمت کنند؟ زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، ما هم باید یک عکس العمل قاطع نشان می‌دادیم.

بازگشت به برجام تعهد جدیدی برای ایران ایجاد نمی‌کند
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر الان می‌گوئیم مذاکرات برجامی باید ادامه پیدا کند به این علت است که ما هزینه جدیدی برای بازگشت به برجام ندادیم، تمام هزینه‌ها را دادیم، به همه تعهدات خود عمل کردیم و امروز بازگشت به برجام تعهد جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمی‌کند. امروز نوبت آنان است که به تعهدات خود عمل کنند و ما می‌خواهیم حق خود را از آنان بگیریم که تا نیمه راه آمدند. ما همه تعهدات خود را انجام دادیم، اما آنان به تعهدات خود عمل نکردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: کسانی که امروز مطالب مربوط به برجام و مذاکرات هسته‌ای را تقطیع می‌کنند، واماندگان و شکست خوردگانی هستند که آبروی آنان در برجام رفته و از جیب مردم هزینه‌ها را دادند و چیزی نصیب مردم نکردند و امروز می‌خواهند جای قاتل و قاضی را عوض کنند و کاسه کوزه‌ها را سر دیگران بشکنند.

دولت همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام نمی‌گذارد
وی با تأکید بر اینکه موضع دولت ایران درباره احیای برجام الان کاملاً درست است، گفت: فرق دولت فعلی با دولت سابق در این است که همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام نمی‌گذارد. اگر دشمن با ما کنار نیاید و وظیفه خود را انجام ندهد، آیا ما باید ارتباط با همسایگان و کشور‌های منطقه را تعطیل کنیم؟ آیا باید ارتباط با کشور‌های دنیا را کنار بگذاریم تا هر چه اراده طرف غربی است محقق شود؟

ذوالنوری تأکید کرد: دولت سیزدهم برای آنکه اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد نشود و ما را مقصر عدم اجرای برجام ندانند، گفت که ما به مذاکرات برجامی ادامه می‌دهیم، اما از طرف دیگر ما دشمن خود را می‌شناسیم و دوباره نباید از یک سوراخ گزیده شویم و بر این اساس دولت مسیر استغنا از آمریکا و اروپا را پیش گرفت تا بتوانیم روابط خود را با کشور‌های همسایه، منطقه و دنیا فعال کنیم. ایران به شانگ‌های پیوست و عضو بریکس شد و روابطمان با کشور‌های همسایه خوب شده است.

اگر قانون مجلس نبود، دست دیپلمات‌های ما برای چانه زنی خالی بود
وی بیان کرد: همچنین روابط ایران با عربستان سعودی که به صورت مرتب دیگران فاصله بین ایران و عربستان را زیاد می‌کردند و مشکل ایجاد کردند، روز به روز بهتر می‌شود که حفظ و اصلاح روابط با عربستان حداقل در رابطه ما با تعداد زیادی از کشور‌های عربی تأثیرگذار است و ما این مسئله را به خوبی شاهد هستیم. اگر قانون اقدام راهبردی مجلس نبود، حتی دست دیپلمات‌های ما برای چانه زنی خالی بود. نباید حقایق وارونه جلوه شود و افراد نباید غیرمنصفانه یا از روی غرض ورزی صحبت کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت احیای برجام، گفت: دولت سیزدهم مسیر خودش را ادامه می‌دهد و دیپلماسی ما در این زمینه فعال است. همان طور که وزیر امور خارجه روز گذشته اعلام کرد که اگر آمریکایی‌ها بخواهند حقوق مردم ما را به رسمیت بشناسند توافق مجدد برجام دور از انتظار نیست، امروز جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی در این موضوع ندارد. حتی بنده به علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دور اولی که برای مذاکرات می‌رفت عرض کردم که شما به طرف مقابل بگویید که خودکار در دست ما و آماده است و توافقی را که منافع ایران را تأمین کند، بیاورید تا امضا کنیم.

ایران هیچ گاه استنکاف از احیای برجام نداشته است
وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه استنکاف از احیای برجام نداشته است. حرف ما آن است که مُرّ برجام باید اجرا شود. علت آنکه ما در گذشته نگرانی داشتیم، اما الان در این حوزه نگران نیستیم این است که دولت فعلی دولتی نیست که بخواهد برجام را به هر قیمتی احیا کند و دولتی است که می‌خواهد یک تعهد و معاهده قیمتی ایجاد کند، نه اینکه برجام را به هر قیمتی احیا کند.

ذوالنوری بیان کرد: نکته بعدی آن است که این دولت امروز قدرت بازگشت پذیری را در بحث هسته‌ای به جایی رسانده که ما نگرانی از خروج طرفین از برجام نداریم. این در حالی است که اگر در زمان دولت روحانی طرف‌های غربی از برجام خارج می‌شدند، دو سال طول می‌کشید تا ما سرخط شویم و آن‌ها ما را در دو سال از حیث تحریم‌ها بمباران می‌کردند، اما ما نمی‌توانستیم عکس العملی که آنان را پشیمان کند، داشته باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در دولت فعلی امروز بازگشت پذیری به جایی رسیده که ما هیچ گونه نگرانی نداریم که وارد یک معاهده شویم و برجام را احیا کنیم. اگر آنان بخواهند تخلفی کنند و از برجام خارج شوند، ما سریع و ظرف چند هفته به همین جایی که هستیم بازمی گردیم و قادر به مقابله هستیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۶
تو راست میگی !!!!
پاسخ ها
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
عذر بدتر از گناه
راحت بگو اشتباه کردم.......اینقدر صغری کبری نکن برادر.... چرا فکر میکنی بگی اشتباه کردم متضرر میشی؟!!!
یا مرد کاری نمیکنه و یا اگر کر پاش می ایسته صغرا و کبری نمیبافه
اگر برجام ضمانتی نداشت قطعا پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع می شد و رئیس جمهور آمریکا مکرر اعلام کرد که برجام بدترین قرارداد آمریکا است و همه چیز آن به نفع ایران است و این نشان از تدبیر و تخصص تیم مذاکره کننده ما داشت

متاسفانه بالا رفتن از دیوار سفارتخانه ها و آتش کشیدن برجام و .... ضربه به کشور و مردم است که عده ای آن را سرلوحه خود قرار داده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
یه عده‌ای باید نون بخورند چه از دیوار بالا برن چه آتیش بیار معرکه شن
عجب!!! افرین به شما و دولت فعلی که انقدر خوبین
بله ما نان را به نرخ روز می خوریم.
چقدر راحت تو چشم ملت نگاه می کنن و در مورد افتضاحات شون توضیح میدن و توجیه میکنن
عجب صغری کبری از یکطرف میگید ما به تعهد عمل کردیم چون خارج شدن آتش زدیم حالا میگید وار میشیم که حقمون بگیریم همون موقع بجای آتش زدن حق را می گرفتید و بعد مگر اونا وارد شدن که شما وارد میشید
روزی که دور نیست باید جوابگوی اعمال و کردار خود باشی در یک دادگاه صالحه با حضور اعضای هیات منصفه البته.
آدم های نون به نرخ روز خور، منافع عمومی را فدای منافع شخصی کردند
حزب باد که میگن خودتی
اگر سودی در برجام نبود چرا می خواهید ادامه بدهید؟ چیزی را که سوزانده اید رها کنید!! امان از غرور و خود بزرگ بینی!!!
اگر برجام بد بود و آتیش زدید. چرا حالا افتادید دنبالش دارید التماس میکنید. که برجام انجام بشه. چون سودی ندارید.
دوست عزیز خیلی از افراد کاسب تحریم هستند و بودند و نون به نرخ روز می خورند . ولی افسوس از دین مداران نظام که هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهند و با روان مردم بازی می کنند و این بازی کردن ثمره ای جز دین گریزی جوانان چیز دیگری در پی دارد .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار